Ingrid Wangsmo gikk til fysioterapeut Renate Grønflaten mens hun var gravid med Filip.
Ingrid Wangsmo gikk til fysioterapeut Renate Grønflaten mens hun var gravid med Filip.

Klarte seg gjennom svangerskapet takket være fysioterapi

Da Ingrid Wangsmo ble gravid med Filip, fikk hun store smerter i bekkenet og hadde problemer med å gå. Fysioterapi på benk, øvelser og trening hjalp henne gjennom svangerskapet.

Publisert Sist oppdatert

Filip sitter og pludrer på mammas fang, mens fysioterapeut Renate Grønflaten smiler fornøyd. Renate og Ingrid kjenner hverandre godt, etter flere måneder med behandling og trening under svangerskapet.

På fysioterapibenken har Ingrid fått manuell behandling for bekkenleddsmerter. I tillegg har hun fått tilpassede øvelser for styrke og stabilitet, tøyninger og instruksjon i bruk av knotteball/tennisball på triggerpunkt og muskelknuter i setet. Ingrid var også med i treningsgrupper for gravide under hele svangerskapet.

- Uten fysioterapi hadde det vært problematisk for meg å være i jobb, mens jeg var gravid. Jeg fikk tidlig store smerter i bekkenleddet, og hadde blant annet problemer med å gå. Gjennom min fastlege, ble jeg anbefalt fysioterapi. Det var til uvurderlig hjelp både under svangerskapet og etter, sier Wangsmo.

Fra uke 18 i svangerskapet, fikk 28-åringen blant annet behandling med mobilisering av bekkenet i sideleie og bløtvevsbehandling/massasje for å løsne på stram setemuskulatur. I tillegg fikk hun tilpassede øvelser hun kunne gjøre hjemme.

I starten hadde hun behandlinger hyppig. Etter hvert som plagene avtok, hadde hun lengre tid mellom hver behandling.

Slik var behandlingen

Forslag til hverdagslige råd

  • Ta pauser i løpet av dagen – legg deg med en god hvilestilling der du kjenner at du får slappet av i bekkenet
  • Liker du å gå turer - gå heller to korte turer istedenfor en lang. Unngå hardt underlag da det kan føre til en monoton bruk av muskulatur og dermed gi smerter
  • Bruk gode sko med god støtte til fotbue og gode demping
  • Unngå tunge løft, mye vridninger og vendinger
  • Ha varmepose tilgjengelig – for eksempel varmeflaske eller rispose som du legger over bekken og muskulatur
  • Unngå husarbeid som for eksempel støvsuging hvis du kjenner at det trigger bekkensmerter. Fremoverlente stillinger og vridninger kan gi mye press på bekken og korsrygg, og dermed gi smerter

- Ingrid hadde ensidig bekkensmerter og vondt nedover høyre bein, da vi startet behandling. Hun hadde blitt verre underveis i svangerskapet, sier fysioterapeut Renate Grønflaten.

Ved første konsultasjon gjorde hun en full screening, hvor Grønflaten så på gange, holdning samt så på funksjon i rygg, hofter og bekken. Hun vurderte også hvordan Ingrid beveget seg og sjekket eventuelle kompensatoriske bevegelser.

Jeg oppdaget raskt at problemet satt i iliosacralleddet på den ene siden (leddene mellom den nederste delen av ryggraden og hoftekammene), sier Grønflaten.

- Under behandlingene er det viktig at jeg lytter til pasienten og tar hensyn til smertesvar slik at jeg fr en føring på hvor mye bevegelse jeg kan ta ut ved mobilisering av bekken, samt hvor dypt jeg bløtvevsbehandler muskulaturen, sier Grønflaten.

Behandling på benken er i første rekke for å mobilisere bekkenet og få opprettet en god funksjon i bekkenet, samt få spenninger til å slippe rundt bekken og setet.

Behandling med knotteball, tennisball, tøyninger og styrketrening er for å styrke viktige stabiliserende strukturer rundt bekken og kroppen generelt, opprettholde god bevegelighet og løsne på spenninger i muskulaturen.

- Gruppetimene er for å opprettholde en sterk og funksjonell kropp gjennom svangerskapet, fødselen og tiden etter graviditeten. I tillegg er det sosialt, sier Grønflaten.

Kom tilbake på jobb

Da Wangsmo startet hos fysioterapeut, var hun 100 prosent sykemeldt fra jobben i en barnehage. Etter kort tid med behandling, var hun tilbake i 60 prosent jobb og var i jobb helt frem til fødselen.

- Før behandlingen startet, hadde jeg dager hvor jeg ikke klarte å gå. Rett før fødsel, trente jeg relativt tøft på gruppetimer og følte meg i god fysisk form. Det hjalp på smertene og det mentale. Jeg er også sikker på at det var til stor hjelp under og etter fødselen, sier Wangsmo.

Også etter fødselen hadde hun en oppfølgingstime med Grønflaten, hvor Grønflaten fikk høre hvordan det hadde gått med fødselen, hvordan den nye hverdagen var med blant annet ammingen og hvordan mor har hatt det i ukene etter fødsel.

- I tillegg sjekket jeg status på bekken og testet hennes evne til å koble på stabiliserende muskulatur i ulike utgangsstillinger. På konsultasjonen fikk hun også noen hverdagslige råd og et ark med øvelser for en aktiv barseltid hvor fokuset er enkle, rolige øvelser til å gjøre hjemme, sier Grønflaten.

Etter det har Wangsmo klart seg på egenhånd.

Les også Slik hjelper du gravide trene klokt og riktig