Relasjonskompetanse og rolleforståelse fremmer god samhandling.Illustrasjon: Colourbox
God rolleforståelse fører til bedre samhandling
Hvor gode er fysioterapeuter på samhandling med hverandre på tvers av sektorene? Ulike kontekstuelle og kulturelle rammer kan skape utfordringer, viser studie.
Konklusjonen er at relasjonskompetanse og rolleforståelse fremmer
god samhandling, og at fysioterapeuter i stor grad ønsker samhandling som
muliggjør øving på praktiske ferdigheter og diskusjon om kliniske utfordringer,
ansikt til ansikt.
- Hvilken
kommunikasjonsform som benyttes har betydning for tverrsektoriell samhandling
og kunnskapsdeling mellom fysioterapeuter i kommune- og
spesialisthelsetjenesten. Fysisk tilstedeværelse og aktive bidrag fra begge
parter fremmer samhandling, det
gjør også felles verdier og personlige egenskaper som skaper trygge relasjoner,
sier hovedforfatter
Marit Frogum, fysioterapeut
og folkehelsekoordinator i Skjervøy kommune.
Forutinntatte holdninger
Bakgrunnen for studien er hennes egne erfaringer fra
spesialisthelsetjenesten på Universitetssykehuset i Nord-Norge, Tromsø, der hun
var ansatt i 16 år som både fagenhetsleder og nestleder for Fysioterapiseksjonen.
- Jeg var ofte i situasjoner som krevde samhandling med primærhelsetjenesten.
Da innså jeg at fysioterapeuter i kommune- og spesialisthelsetjenesten til
tider kan innta forutinntatte holdninger mot hverandre. Vi er enige om at målet
er pasientens beste, men det handler også om roller, og hvem som skal gjøre
hva. Vi har lett for tro at generalistene kan litt om alt, og spesialistene vet
mye om lite, sier hun.
I de seks studiene som Frogum har sammenliknet, er det gjentakende
at informasjon om pasienten gis fra spesialisthelsetjenesten og mottas i
primærhelsetjenesten. Det kan lett føre til et asymmetrisk forhold mellom de to
sektorene.
- Da jeg kom ut i primærhelsetjenesten, var jeg heldig som kunne
ringe mine gamle kollegaer på sykehuset når jeg hadde spørsmål angående en
pasient. Samtidig har jeg lagt merke til at dette kan sitte litt lenger inne
hos andre fysioterapeuter i kommunehelsetjenesten, som ikke har den samme
relasjonen. Kanskje burde også fysioterapeuter i spesialisthelsetjenesten bli
flinkere til å etterspørre informasjon fra fysioterapeuter i primærhelsetjenesten
når en pasient blir innlagt på sykehus, sier Frogum.
Veiledning vs. samhandling
Samhandling kan foregå på forskjellige måter. I dag legges det til
rette for færrest mulig fysiske møter mellom fagpersoner i helsetjenestene,
også innen fysioterapi. Noen ganger kan det være nok å ta en telefon for å
overlevere et budskap eller å drøfte en pasientkasuistikk. Andre ganger er det
best å møtes ansikt til ansikt.
- Fysioterapi er et praktisk fag. Det er ingen tvil om at å stå
fysisk sammen rundt pasienten er det aller beste, både med tanke på å overføre
kunnskap, og å utvikle kunnskap sammen. Når vi ser og opplever det samme i
nåtid, vil også veiledning gli mer over i samhandling, sier Frogum.
Hun er opptatt av at fysioterapeuter jobber under forskjellige
kontekstuelle og kulturelle rammer. Dette kan påvirke samhandlingen med andre
fysioterapeuter tverrsektorielt, og gjør det desto viktigere med en felles
terminologi.
- Innen relasjons- og kommunikasjonskompetanse, er det ofte
personlige egenskaper som utfordrer god samhandling. På samme måte kan
personlige egenskaper være med på å kompensere for en asymmetrisk relasjon. Det
handler om hvordan vi henvender oss til hverandre, hvordan vi spør. Dette må vi
ha bevissthet rundt. Det tror jeg vi er tjent med i et fag der vi både veileder og samhandler, og dessuten lærer av hverandre, sier Frogum.