Erlend Vik, PhD., førsteamanuensis ved Høgskolen i Molde.
Lina Forslund, MSc. og PhD.-stipendiat ved UiT - Norges arktiske universitet.
Marianne Eliassen, PhD., førsteamanuensis ved UiT - Norges arktiske universitet.
Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert den 16.november 2023. Ingen interessekonflikter oppgitt.
Bakgrunn: Helsetjenestens organisering med en inndeling i
spesialist- og kommunehelsetjeneste krever i stor grad samhandling på tvers av
sektorene. Fysioterapeuters praktiske tilnærming til faget kan skape
utfordringer for samhandling på tvers av organisatoriske grenser med ulike
kontekstuelle og kulturelle rammer. Hensikten med denne studien er å undersøke
fysioterapeuters intraprofesjonelle samhandling på tvers av sektorene.
Metode: Vi gjennomførte kvalitativ metasyntese basert på søk i
Oria, Google scholar, NORA og PubMed. Gjennom en systematisk utsiling av
kvalitative primærstudier ble 6 studier identifisert som relevant til å kunne
besvare problemstillingen. Vi benyttet metaetnografisk analyse for å
syntetisere data.
Resultat: Studiene viste at fysioterapeuter i stor grad uttrykte
behov for relasjonell samhandling som muliggjorde øving på praktiske
ferdigheter og diskusjoner av kliniske utfordringer. Mye av samhandlingen som
omtales i litteraturen er av veiledende art hvor fysioterapeuter i
spesialisthelsetjenesten forventes å støtte fysioterapeuter i
kommunehelsetjenesten. Denne asymmetriske relasjonen ble ansett som potensielt
utfordrende for samhandling. Funnene viser riktignok at kommunikasjons- og
relasjonsferdigheter kunne bidra til å kompensere for den asymmetriske
relasjonen.
Konklusjon: Som et supplement til offentlige føringer som primært
peker på organisatoriske løsningsforslag for å imøtekomme
samhandlingsutfordringer, viser denne studien at fysioterapeuters relasjonelle
kompetanse er av stor betydning for samhandling. Den asymmetriske relasjonen
som oppleves i tverrsektoriell samhandling mellom fysioterapeuter kan justeres
for gjennom strukturelle rammer i kombinasjon med relasjonelle ferdigheter. Et
bevisst forhold til ulike roller og kontekster på tvers av sektorene bør vies
økt oppmerksomhet.
“It’s
about how you express yourself”: A qualitative
metasynthesis about physiotherapists' cross-sectoral interaction
Background: The organization of the Norwegian health service, with a division between
specialist and primary health services, largely requires collaboration and
integration across the sectors. Physiotherapists' practical approach can create
challenges for collaboration across organizational boundaries with different
contextual and cultural frameworks. The purpose of this study is to investigate
physiotherapists' intraprofessional collaboration across health care sectors.
Methods: We carried out a qualitative meta-synthesis based on searches in Oria,
Google scholar, NORA, and PubMed. Through a systematic screening of qualitative
primary studies, 6 studies were identified as relevant for our research
question. We used metaethnographic analysis to synthesize data.
Results: The studies showed that physiotherapists largely expressed a need for
relational interaction that enabled practical approaches and clinical
discussions. Guidance and supervision were identified as main forms of
collaboration in the literature, where physiotherapists in the specialist
health service are expected to support physiotherapists in the primary health
service. This was identified as creating an asymmetric relationship between
physiotherapists, potentially creating challenges for collaboration. However,
our results show that communication and relational skills could help to
compensate for the asymmetric relations.
Conclusion: As a supplement to political guidelines that primarily highlight organizational
strategies to meet collaborative challenges, this study shows that
physiotherapists' relational competence is significant for cross-sectorial
collaboration. The asymmetric relationship that is experienced in
cross-sectoral interaction between physiotherapists can be adjusted for through
structural frameworks in combination with relational skills, thus should be
given increased attention.
Denne artikkelen bidrar med en nyansert forståelse for hva
som må til for å forbedre fysioterapeuters samhandling på tvers av
tjenestenivåer.
Ut fra en relasjonell forståelsesmodell synliggjøres
potensialet i at fysioterapeuter, både på et individuelt nivå og på
profesjonsnivå, kan bidra med å styrke samhandlingspraksiser på tvers av
tjenestenivåer.
Økt samhandling på tvers av spesialist- og
kommunehelsetjenesten er avgjørende for å kunne imøtekomme pasienter med
komplekse, langvarige helseutfordringers behov for sammenhengende og sømløs
oppfølging.
Innledning
Fysioterapeuters samhandling har vært studert i en rekke
sammenhenger de siste tiårene som en følge av økt satsning på tverrfaglig og
tverrsektoriell samhandling (1, 2).
Samhandling har vært ansett som en foretrukket strategi for å fremme integrerte
tjenester og smidige pasientforløp, samt effektiv drift av tjenesten (3, 4). Særlig har tverrprofesjonell
samhandling vært gjenstand for undersøkelser med hensikt om å kartlegge ulike
profesjoners forståelsesrammer og kunnskapsgrunnlag (5, 6). Fysioterapeuters intraprofesjonelle samhandling på tvers av
organisatoriske rammer har fått mindre oppmerksomhet, til tross for at
nasjonale brukerundersøkelser peker på at samhandling og overføring på tvers av
tjenestenivå fremstår som en sentral utfordring (7).
I den norske helsetjenestemodellen har man valgt å fordele
spesialiserte og akutt-medisinske oppgaver og mer generelle omsorgsbehov mellom
henholdsvis spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten (8). Dette ansvarsforholdet er likevel ikke
statisk, og har de siste tiårene vært preget av en stadig forskyvning av
oppgaver fra spesialisthelsetjenesten til kommunehelsetjenesten som følge av
blant annet innføringen av Samhandlingsreformen (4).
Forskyvningen har i flere tilfeller ført til at kommunene har fått ansvar for
pasientgrupper med stadig mer komplekse tilstander som de ikke er rigget for å
håndtere (9, 10). Et hovedpunkt i Nasjonal
helse- og sykehusplan (11) er at pasienter
skal oppleve sammenhengende tjenester på tvers av sektorer. Dette har vist seg
å være utfordrende, og nasjonale brukerundersøkelser viser at samhandling, manglende
informasjon og utilstrekkelig håndtering av overføring mellom tjenester fremstår
som sentrale utfordringer i helse- og omsorgstjenestene (12). Flere peker på at løsningen er en tettere samhandling på
tvers av tjenestenivåene, og begreper som ‘helhetlige pasientforløp’ (10) og ‘integrerte tjenester’ (13) dukker opp i både politiske og faglige
sammenhenger som løsningsforslag med intensjon om å styrke og systematisere
samhandlingen på tvers av sektorene. I den nye sykehusplanen (11) fremmes det at det må etableres bedre
planlegging og vedtaksprosesser, samt at samhandlingen må økes. Paradoksalt nok
tyder det vi skisserer ovenfor på at løsningen på samhandlingsproblemet er mer
samhandling. Breimo and Anvik (14)
påpeker at noe av forklaringen på dette er at forskningen på feltet ofte er
organisatorisk rettet, og dermed dårlig egnet til å undersøke hvordan samhandling
faktisk gjøres i ulike kontekster, uten å avdekke hva problemene konkret
består i og hvorfor de opprettholdes.
Samhandlingsbegrepet er ikke ensartet, og det finnes en
rekke ulike definisjoner (14-17). I
samhandlingsreformen defineres samhandling som; «et uttrykk for helse- og
omsorgstjenestens evne til oppgavefordeling seg imellom for å nå et felles,
omforent mål, samt evnen til å gjennomføre oppgavene på en koordinert og
rasjonell måte» (4). Definisjonen
vektlegger primært en forståelse som innebærer koordinering, strukturering og
fordeling av ulike oppgaver som samlet sett skal føre til et felles mål. Denne
strukturorienterte forståelsen har vært kritisert for å ikke ta i betraktning
samhandling som en sosial aktivitet (18).
Vik (5) påpeker at samhandling primært må
forstås gjennom profesjonsutøvernes perspektiv, da det er de som opplever
samhandlingens utfordringer og mulighetsrom i praksis. I lys av Vik (2018), er
vi i denne artikkelen opptatt av fysioterapeuters relasjonelle
samhandling.
I fysioterapifaget er handlingskomponenten i
samhandling av særlig betydning, tatt i betraktning fagets praktiske egenart.
Fysioterapeuter i henholdsvis spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten
arbeider innenfor svært ulike kontekstuelle og organisatoriske rammer. Det
finnes noe forskning som har undersøkt intraprofesjonell samhandling på tvers
av sektorer, men disse primærstudiene baserer seg særlig på særegne fagfelt og
geografisk avgrensede områder. Det var derfor behov for å identifisere og
syntetisere funn fra disse studiene. Hensikten med denne studien var å skape
innsikt i norske fysioterapeuters intraprofesjonelle samhandling på tvers av
ulike sektorer.
Metode
Denne studien bygger på et hermeneutisk vitenskapsteoretisk
rammeverk som vektlegger forståelse og fortolkning som et universelt aspekt ved
all kunnskapsproduksjon. Den fortolkende kunnskapen lar seg godt favne gjennom
kvalitativ forskningsmetode, og vi har i derfor valgt å bygge våre analyser på
kvalitative primærstudier.
Design og litteratursøk
Målet med denne studien er å utvide den eksisterende
fortolkning av allerede eksisterende forskning, og kvalitativ metasyntese ble
derfor ansett som den beste metoden for å oppnå dette. Malterud (19) påpeker at metasyntese gir tilgang til å analysere
funn fra kvalitative studier for nye innsikter gjennom systematisk fortolkning.
Den norske organisasjonsstrukturen er av stor betydning for å kunne si noe av
praktisk betydning for fysioterapipraksis i den norske konteksten, og vi har
derfor begrenset søkene til å omhandle samhandlingspraksis blant fysioterapeuter
i Norge etter innføringen av samhandlingsreformen i 2012. Innledende søk i Oria
gav oss innsikt i relevante søkeord som ble anvendt i systematiske søk i Oria,
Google Scholar, NORA og Pubmed. Tabell 1 synliggjør søkeord og kombinasjoner av
disse, som ble brukt i søkene. Søkene ble gjennomført høsten 2021, oppdaterte
søk ble gjennomført i september 2023 uten at det ble identifisert ytterligere
studier.
Søketreff og inklusjon
Totalt ble 219 studier gjennomgått. Førsteforfatter (MF)
gjennomleste alle titler og sammendrag og vurderte relevansen opp mot kriterier
for inklusjon (tabell 2).
208 artikler ble ekskludert i denne fasen. 11 studier ble
vurdert gjennom fulltekstlesing for videre vurdering. Etter denne runden
gjenstod fem utvalgte studier som imøtekom inklusjonskriteriene; fire
masteroppgaver og én fagfellevurdert vitenskapelig artikkel. Referanselistene i
de inkluderte studiene ble gjennomgått, og vi inkluderte ytterligere én
vitenskapelig artikkel som fremstod som relevant for vårt forskningsspørsmål.
Figur 1 viser flytskjema med oversikt over inkluderingsprosessen.
Kvalitetsvurdering
For å gjøre en kvalitetsvurdering av studiene gjennomgikk
førsteforfatter (MF) Helsebibliotekets sjekkliste for kritisk vurdering av
kvalitative studier, inspirert av Critical Appraisal Skills Programme, CASP
checklist (20). Samtlige studier hadde
søkt om- og fått innvilget godkjenning av gjennomføring fra Norsk
samfunnsvitenskapelige datatjeneste (21).
Samtlige primærstudier beskriver etiske betraktninger og oppfyller krav til
etisk forsvarlig håndtering av personopplysninger, og resultatene vurderes til
å være relevant og av tilstrekkelig kvalitet til å kunne imøtekomme denne
studiens formål.
Analyse og syntese
Etter inklusjonsprosessen gjennomførte MF nærlesing av de
inkluderte studiene i to omganger. Nærlesingen muliggjorde en helhetlig
oversikt samtidig som det identifiserte mulige likhetstrekk og ulikheter mellom
de inkluderte studiene. Under gjennomlesingen noterte MF sitater og avsnitt
relatert til forskningsspørsmålet, i tråd med Malteruds (19) beskrivelser av datauttrekk.
Videre ble det utarbeidet en foreløpig matrise med funn der
meningsbærende tekstutdrag ble satt inn. Deretter ble studiene gjennomgått en
tredje gang hvor vi gikk fra å søke etter empiri som omhandlet samhandling mer
overordnet, til å gå mer spesifikt inn på tekstbiter som formidlet noe om
kommunikasjon og relasjon i samhandling mellom fysioterapeuter i spesialist- og
kommunehelsetjenesten da dette viste seg å være særlig relevant for studiens
formål.
Etter å ha organiserte det empiriske materialet fra hver av
primærstudiene, sammenliknet vi temaene fra studiene ved å gjøre en systematisk
gjennomgang og organisering av beslektede tema og metaforer. Likheter og
forskjeller i begrepsbruk ble vektlagt og nærliggende tema ble sett i
sammenheng.
Målet var å utvikle tverrgående tema som synliggjorde en
syntese av meningsenhetene i primærstudiene, i tråd med det Malterud (19) beskriver som andreordens analyse.
Tverrgående tema som ble utgangspunktet for resultatene i denne studien var
følgende: 1) Praktisk samhandling, 2) ulik forståelseshorisont og asymmetrisk
maktbalanse, og 3) relasjonelle ferdigheter i samhandling.
Resultat
Gjennom litteratursøk endte vi opp med seks studier som
møtte inklusjonskriteriene. De utvalgte studiene er 4 masteroppgaver skrevet
mellom 2012 – 2017, samt to fagfellevurderte vitenskapelige artikler, én fra
2012 og én fra 2013. Fem av studiene omhandlet tverrsektoriell samhandling
mellom fysioterapeuter rundt pasienter med komplekse – og / eller sammensatte
behov (1, 22-25), mens én studie beskrev
samhandling generelt gjennom fysiske nettverksmøter (26). Tabell 3 viser oversikt over de inkluderte primærstudiene.
Praktisk samhandling
De utvalgte primærstudiene synliggjorde at den
intraprofesjonelle samhandlingen mellom fysioterapeuter fremstod i mange
former, som gjennom telefonsamtaler, epikriser, videoopptak og nettverksmøter.
Det var likevel sammenfallende at hovedvekten lå på beskrivelser av fysiske
møter hvor fysioterapeuter opptrer sammen med pasient til stede. Informantene
understreket at fysioterapi er et praktisk yrke der kunnskapen ikke bare kan
formidles gjennom skriftlig informasjon (1),
og utdypet at det kreves øvelse for å oppnå praktisk kunnskap. Fysioterapeutene
uttrykte økt trygghet i behandling av pasienter med komplekse problemstillinger
når de fikk mulighet til å øve på ferdigheter i en veiledningssituasjon (23). Også i forbindelse med samhandling rundt
MS-pasienter understreket informantene at den praktiske veiledningssituasjonen
fremmer kunnskap i mye større grad enn hva skriftlig kommunikasjon kan gjøre (25). Forståelsen av for eksempel
kroppsjustering, holdning og føttenes tilpasning til gulvet gjøres best gjennom
observasjon av håndtering og verbale forklaringer som gis underveis, som
beskrevet av en fysioterapeut som deltok i en studie om klinisk veiledning av
kommunefysioterapeuter:
“Det er ingen vits i å bli vist noen øvelser; det blir
for generelt fordi du må ta høyde for reaksjonene og bevegelsene som skjer i
situasjonen… Jeg må forstå hvorfor pasienten har bevegelsesutfordringer for å
få fremgang» (25, forfatternes oversettelse).
Flere av samhandlingspraksisene som det refereres til i
primærstudiene, omfatter veiledningssesjoner hvor fysioterapeuter fra
spesialisthelsetjenesten har en veiledende rolle ovenfor fysioterapeuter i
kommunehelsetjenesten i ulike praktiske og manuelle teknikker (1, 23, 25). Det fremstår som om denne
samhandlingsformen er det som fremtrer som mest relevant når fysioterapeuter
blir bedt om å reflektere omkring samhandling. I den inkluderte litteraturen
diskuteres det ikke noe teoretisk skille mellom veiledning og samhandling, og
det fremstår som om fysioterapeuter forholder seg til begrepene som mer eller
mindre ensbetydende.
Ulik forståelseshorisont og asymmetrisk maktbalanse
Fysioterapeuter fra begge sektorene slo fast at
fagkunnskapen i kommune- og spesialisthelsetjenesten må anses som likeverdig (1). En fysioterapeut uttrykte behov for
anerkjennelse av de ulike kunnskapsformene:
«Det er viktig at kunnskapen ikke blir rangert. På
andrelinjen har man større medisinsk kunnskap. Det er viktig at det ikke stiger
over den praktiske kunnskapen man har i førstelinjen. Det er veldig likestilt.
Begge deler er veldig viktig kunnskap» (1).
Noen fysioterapeuter ga likevel uttrykk for at de opplevde
at kunnskapen fra spesialisthelsetjenesten ble tillagt overordnet gyldighet, og
dermed ble mer avgjørende når beslutninger skulle tas (1). Videre ble det synliggjort at fysioterapeutene i de ulike
sektorene hadde ulike behov når de søkte samhandling med andre fysioterapeuter.
Fysioterapeuter i spesialisthelsetjenesten kontaktet gjerne kommunale
fysioterapeuter i forbindelse med ansvarsoverføring ved utskrivning fra sykehus
(26), men opplevde at samhandlingen var
ferdig når pasientene var overført. De ble ikke nødvendigvis orientert om
hvilke beslutninger som ble tatt videre og det var heller ikke forventet
rapportering fra kommunefysioterapeutene om det videre forløpet (1, 25). Som kontrast til dette tok
kommunefysioterapeutene i større grad initiativ til samhandling i tilfeller
hvor de selv hadde behov for bistand og veiledning i tilknytning til håndtering
av komplekse og sammensatte problemstillinger (23).
I studien til Lie (2016) hadde fysioterapeutene
tilsynelatende primært enveiskommunikasjon fra spesialisthelsetjenesten ut til
kommunefysioterapeutene gjennom epikriser og video, og i noen tilfeller ble
spesialisthelsetjenesten benyttet mest som “opplysningstjeneste” (24), eller som eksterne veiledere (22, 26). Noen kommunefysioterapeuter hadde
forventninger om tilførsel av ny kunnskap og samtidig et ønske om
retningsgivning for veien videre i behandlingen. (22).
Et annet forhold som ble tydelig, var at fysioterapeuter
fra de ulike kontekstene opererte med ulik terminologi, og at det i enkelte tilfeller
kunne være vanskelig for fysioterapeutene å forstå hverandre. Til tross for at
epikriser eller skriftlige rapporter ble fremhevet som nyttige
kommunikasjonsverktøy i samhandling (24, 26),
kunne skriftlig kommunikasjon oppleves som for detaljert - og terminologien
kunne være vanskelig å forstå (25).
Ulike kontekstuelle rammer gjorde det utfordrende for
kommunale fysioterapeuter å følge opp anbefalinger fra
spesialisthelsetjenesten. Lie (24)
fremhevet en utfordring med at anbefalingene som for eksempel omhandlet
intensitet og frekvens var vanskelig å videreføre på kommunalt nivå der
pasienten i tillegg skulle fungere i dagliglivet. I spesialisthelsetjenesten
var det gjerne tidvis flere terapeuter involvert i pasientbehandlingen, noe som
var vanskelig å videreføre i kommunepraksis (24).
Relasjonelle ferdigheter i samhandling
I flere av primærstudiene pekes det på at likeverd er
sentrale verdier for ideell samhandling (1,
22-26). Til tross for dette frem kom det flere eksempler på at de ulike
organisatoriske kontekstene medførte en viss asymmetrisk relasjon mellom de
involverte aktørene, noe som avslørte en tvetydighet omkring de normative
utsagnene om at aktørene må ses på som likeverdige (1). En kommunefysioterapeut sa at noe av det verste en
fysioterapeut kan forestille seg er at noen kommer utenfra og gir leksjoner i
hvordan jobben skal gjøres (22).
Studiene viser riktig nok hvordan fysioterapeuter
aktivt kan kompensere for denne asymmetrien gjennom relasjonelle tilnærminger
og en refleksiv tilnærming til egen rolle (26).
Flere av fysioterapeutene ønsket at man i større grad går i dialog med en
spørrende, nysgjerrig og undrende væremåte (1),
og spørsmålene må ha utgangspunkt i ønsket om å bringe saken videre (22).
«Det handler jo om hvordan en spør. Hvis du spør av/med
nysgjerrighet og med ønske om at den andre skal få lov til å komme med noe, så
får du jo lettere et svar, enn hvis du spør på en lukket måte, eller negativ
måte» (22).
Anerkjennelse, trygghet og respekt trekkes frem som
sentralt for god kommunikasjon og samhandling (1,
22, 23, 25). Videre beskriver resultatene at veiledning med fysisk
tilstedeværelse skaper trygghet (22, 23).
Draglands studie (2012) fant at trygghet gir bedre utgangspunkt for å bruke
egne ressurser og kan derfor tenkes å redusere behovet for hjelp utenfra på
sikt.
Informanter i flere av studiene
uttrykte at det å møtes fysisk bidro til at fysioterapeutene ble bedre kjent og
dermed hadde lettere for å ta kontakt (22, 26). Fysioterapeutene som hadde
tilrettelagt for samhandling gjennom fysionettverksmøter med fysisk
tilstedeværelse, sa at disse møtene bidro til en positiv utvikling i samarbeid
mellom kommunalt ansatte fysioterapeuter og sykehuset (26). Én informant
uttrykte: «Å møtes gjør at man blir kjent og dermed kommuniserer bedre» (26).
Fysioterapeutene som var del av faste nettverksmøter mellom sykehus og
kommunehelsetjenesten understreket at kommunikasjonen var blitt bedre etter at
de var blitt kjent gjennom nettverksmøtene (26). De opplevde synergi av møtene
også mellom terapeuter som ikke deltok på nettverksmøtene, men som var kjent
med møteplassene. Fysioterapeuter i kommunen som kun hadde telefonkontakt med
fysioterapeuter i spesialisthelsetjenesten opplevde å bli møtt av hyggelige og
imøtekommende fysioterapeuter når de tok kontakt (26). Det ble også trukket
frem at ved å knytte bekjentskaper og trygge relasjoner, ble det også lettere å
ta kontakt neste gang en trenger hjelp eller støtte. Spesielt når en har
opplevd at vedkommende holder det de lover og er etterrettelige (22).
Egenskaper som empati, engasjement og
sosial kompetanse fremlegges som sentrale kvaliteter som er nødvendig hos
fysioterapeuter (1). Kommunefysioterapeuter ønsker at fagfolkene fra
spesialisthelsetjenesten skal være omsorgsfulle, men samtidig konkrete, direkte
og målrettede på pasientens vegne (22). De bør også ha evne til å se ut over
det profesjonsspesifikke for å bevege seg i et arbeidsfelt der oppgavene ikke
er klart definert (22). Barnefysioterapeuter fra både spesialist- og
kommunehelsetjenesten påpekte at man i større grad bør gå inn i dialog og
samarbeid med en spørrende, nysgjerrig og undrende væremåte (1).
Diskusjon
Hensikten med denne studien var å undersøke
fysioterapeuters intraprofesjonelle samhandling på tvers av kommune- og
spesialisthelsetjenesten. Til tross for at politiske initiativer og satsninger
i overveiende grad peker på organisatoriske løsninger på helsetjenestens
samhandlingsutfordringer, synliggjør resultatene i denne
kunnskapsoppsummeringen at refleksjoner omkring fysioterapeuters samhandling på
tvers av tjenestenivåer, i stor grad befinner seg innenfor en relasjonell
diskurs (14).
Fysioterapifagets praktiske art løftes frem som sentralt
for at fysioterapeuter favoriserer ansikt-til-ansiktsmøter hvor fysioterapeuter
møtes fysisk for å drøfte utfordringer i behandlingsintervensjoner. Dette funnet støttes av Nordtvedt and Grimen (27) som understøtter at
praktisk kunnskap læres best gjennom førstehåndserfaring, gjennom en kroppslig
tilstedeværelse og aktiv deltakelse. En fenomenologisk fortolkningsramme
vektlegger at erfaringer gjøres både i og gjennom kroppen (28). En slik forståelse synliggjør at
mennesker er meningsbærende og meningsskapende gjennom sin kropp og praksis, og
bidrar med forståelse av hvorfor fysisk nærhet er viktig i overføring av
praktisk kunnskap. Thornquist (28)
påpeker at fysisk nærhet gir større mulighet for å ta andres perspektiv og øke
forståelsen for andres situasjon, og at kroppslig tilstedeværelse åpner for en
ekstra kommunikasjonsdimensjon der en involverer egen og andres kroppslige
perspektiv.
Fysisk tilstedeværelse i seg selv var riktig nok ikke
ensbetydende med at fysioterapeutene opplevde suksessfull samhandling. Til
tross for at flere av deltakerne påpekte at terapeutenes ulike kunnskaper måtte
ansees som likeverdig, ble det tydelig i flere av primærstudiene at relasjonene
mellom fysioterapeutene var preget av et asymmetrisk maktforhold. Det var ikke
uvanlig at fysioterapeuter i spesialisthelsetjenesten var ansett å inneha en
hegemonisk posisjon basert på deres eksoteriske kompetanse som
kommunefysioterapeutene var avhengige av. Dette er i tråd med andre studier som
synliggjør at det foreligger en opplevelse av at spesialisthelsetjenesten
innehar en definisjonsmakt og at deres kompetanse har mer legitimitet enn
kompetanser i kommunehelsetjenesten (29, 30).
Resultatene viser riktig nok at for å kompensere for den asymmetriske
maktbalansen, var relasjonelle ferdigheter av betydning.
For å undersøke de relasjonelle aspektet som synliggjøres i
primærstudiene, baserer vi oss på Viks (2018) modell for ulike
samhandlingstypologier i helsetjenestene. I dette rammeverket skapes en
distinksjon mellom de fire ulike samhandlingsformene relasjonelt samarbeid,
operasjonelt lukket samarbeid, koordinert oppgavefordeling og fragmentert
oppgavefordeling.
Til forskjell fra de tre siste samhandlingsformene, som
enten preges av stor avstand mellom aktørene eller differensierte oppgaver,
fremhever Vik (5) relasjonelt
samarbeid som en samhandlingsform hvor helseprofesjonenes ulike
forståelsesrammer kommer i kontakt med hverandre gjennom felles møtepunkter, forhandlinger
og dialog, noe som fører til anerkjennelse og kunnskap om hverandres bidrag for
å løse felles oppgaver. En slik gjensidig systemkunnskap beskrives som
en forutsetning (31), hvis man skal nå de
faglige og politiske målsetningene om ‘helhetlige pasientforløp’ (10) og integrerte tjenester (13).
Resultatene i denne studien løfter også
frem personlige egenskaper som empati, engasjement og sosial kompetanse som
viktig for å skape dialog og bygge relasjoner. Slike egenskaper betegnes av
Spurkeland (32) som sosial intelligens; evnen til å forstå intensjoner, motiver
og ønsker hos andre mennesker. Ifølge Lo (33) krever de fleste tilfeller av
samhandling en viss form for tillit, som kan forstås som «å handle med få
forhåndsregler» (33, s. 42). En slik form for tillit er igjen avhengig av at
maktbalansen mellom aktørene ikke fremstår som for ujevnt fordelt, og at begge
parter opplever en fleksibilitet til å forhandle egen autonomi i de aktuelle
samhandlingssituasjoner (33).
Metodologisk refleksjon
Vi har begrenset våre søk til å omfatte en nasjonal
kontekst, noe som førte til et begrenset antall treff. Det er behov for å se på
utfordringsbildet i en internasjonal kontekst for utvidet forståelse av
fenomenet. Et litteratursøk vil aldri være utfyllende, og vi tar forbehold om
at det finnes litteratur som ikke omfattes her. Analysen i denne studien
baserer seg på 6 primærstudier, og omfatter data fra til sammen 53
fysioterapeuter. Vi har inkludert studier fra ulike fagfelt for å skape et
bredt bilde av samhandlingspraksiser. Kjønnsforskjeller og ansiennitet var ikke
spesifisert i alle studiene, og er dermed ikke en del av analysen. Dette kan
tenkes å ha relevans i samhandlingspraksiser og bør undersøkes nærmere.
Data i primærstudiene omfatter kvalitative intervjuer og én
av studiene kombinerte intervjuene med ikke-deltakende observasjon.
Primærstudiene ble gjennomført i forskjellige kontekster, på ulike steder, i
ulike fagmiljøer og noen av de hadde bare representanter fra én av sektorene.
Ulike utgangspunkt og metoder kan ha påvirket resultatene og vi har derfor
presentert den kontekstuelle settingen resultatene relateres til der vi mener
det er hensiktsmessig.
Konklusjon
I denne studien har vi synliggjort at fysioterapifagets
praktiske art både fasiliterer, og fordrer en relasjonell samhandlingsform.
En slik samhandlingsform krever både organisatoriske rammer, som
felles møteplasser som tilrettelegger for kroppslig tilstedeværende
samhandling, og relasjonell kompetanse, som kan kompensere for
asymmetriske maktrelasjoner mellom fysioterapeuter med tilknytning til ulike
organisasjonsnivåer. Politiske føringer og strategier for å bedre samhandling i
helsetjenesten synes å tillegge organisatoriske strategier en overordnet
betydning. Denne artikkelen bidrar med en mer nyansert forståelse for hva som
må til for å forbedre samhandlingen på tvers av tjenestenivåer, gjennom å også
omfatte relasjonelle aspekter. Ut fra denne forståelsen synliggjøres
potensialet i at fysioterapeuter selv, både på et individuelt nivå og på profesjonsnivå,
kan bidra med å styrke samhandlingspraksiser på tvers av tjenestenivåer.
Referanser
1. Giltvedt K, Sætrang
T, Tveiten S. Samhandling og kunnskapsdeling mellom barnefysioterapeuter i
kommune- og spesialisthelsetjenesten. Fysioterapeuten;
2012. p. 20-6.
2. Irgens EL, Henriksen N, Moe S.
Communicating information and professional knowledge in acquired brain injury
rehabilitation trajectories–a qualitative study of physiotherapy practice. Disability and rehabilitation. 2018:1-8. DOI: https://doi.org/10.1080/09638288.2018.1544295
3. Helse- og omsorgsdepartementet.
Meld.St. 26 (2014-2015) Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet.
2015.
6. Supper I, Catala O, Lustman M,
Chemla C, Bourgueil Y, Letrilliart L. Interprofessional collaboration in
primary health care: a review of facilitators and barriers perceived by
involved actors. Journal of
public health. 2015;37(4):716-27. DOI: https://doi.org/10.1093/pubmed/fdu102
7. Helse- og
omsorgsdepartementet. Meld. St. 11 (2020-2021) Kvalitet og pasientsikkerhet.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-11-20202021/id2791147/;
2020.
8. Braut GS, Aarheim
kA. Det norske helsesystemet Ei innføring i organisering, styring og politikk. Oslo: Det Norske Samlaget; 2020.
9. Danielsen BV, Sand AM, Rosland JH,
Førland O. Experiences and challenges of home care nurses and general
practitioners in home-based palliative care–a qualitative study. BMC palliative care. 2018;17:1-13. DOI: https://doi.org/10.1186/s12904-018-0350-0
10. Grimsmo A, Løhre A,
Røsstad T, Gjerde I, Heiberg I, Steinsbekk A. Helhetlige
pasientforløp–gjennomføring i primærhelsetjenesten. Tidsskrift for
omsorgsforskning. 2016;2(2):78-87. DOI: https://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2016-02-02
14. Breimo JP, Anvik CH.
Kunnskap om samarbeid i velferdstjenestene. Status og utfordringer. In: Breimo
JP, Anvik CH, Lo C, Olsen E, editors. Mot bedre samarbeid? Betraktninger fra
studier av norske velferdstjenester. Oslo: Universitetsforlaget; 2022.
15. Orvik A.
Organisatorisk kompetanse : innføring i profesjonskunnskap og klinisk ledelse.
2. utg. ed. Oslo: Cappelen Damm akademisk; 2015.
16. Hagen R, Johnsen E.
Styring gjennom samhandling: Samhandlingsreformen som kasus. I A. Tjora & L
Melby (Red), Samhandling for helse. 2013:31-53.
17. Rommetvedt H. Et lite
bidrag til differensiering og presisering av det hegemoniske og tvetydige
begrepet «samskaping». Tidsskrift for velferdsforskning. 2023(1):1-3. DOI: https://doi.org/10.18261/tfv.26.1.5 18. Romøren
TI. Samhandlingsreformen - Et kritisk blikk på en helsereform. Nordisk
sygepleieforskning. 2011;1(1):82-8. https://doi.org/10.18261/ISSN1892-2686-2011-01-09 19. Malterud
K. Kvalitativ metasyntese som forskningsmetode i medisin og helsefag. Oslo: Universitetsforlaget; 2017.
20. Singh J. Critical appraisal skills
programme. Journal of pharmacology and Pharmacotherapeutics. 2013;4(1):76-. DOI:
https://doi.org/10.4103/0976-500x.107697
21. Norwegian Centre for Research Data.
NSD 2017 [11.12.2017]. Available from:
http://www.nsd.uib.no/nsd/english/index.html.
22. Dragland A. Noen som
vet hva de driver med, når andre ikke gjør det - kommunefysioterapeuters
erfaringer fra samhandling med ambulante rehabiliteringsteam (ART). Tromsø2012.
23. Høvik G. Veiledning i
lymfødembehandling. En kvalitativ studie om betydningen av veiledning i
lymfødembehandling for kommunefysioterapeuter: UiT Norges arktiske universitet;
2017.
24. Lie JM. Samhandling
krever aktiv handling: UiT Norges arktiske universitet; 2016.
25. Normann B, Sørgaard KW, Salvesen R,
Moe S. Clinical guidance of community physiotherapists regarding people with
MS: Professional development and continuity of care. Physiotherapy Research International.
2014;19(1):25-33. DOI: https://doi.org/10.1002/pri.1557 26. Odsbu
A. Samarbeid i fysioterapitjenesten: Faktorer som fremmer og hemmer samarbeid
mellom fysioterapeuter i 1. og 2. linjetjenesten 2012.
27. Nordtvedt P, Grimen
H. Sensibilitet og refleksjon. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS; 2014.
28. Thornquist E.
Kommunikasjon: Teoretiske perspektiver p praksis i helsetjenestene. utgave,
editor. oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS; 2009.
29. Olsen BM, Vatne S,
Buus N. Kontinuitets-og samhandlingsutfordringer i psykiske helsetjenester–en
fokusgruppestudie. Klinisk Sygepleje. 2015;29(4):55-68.
31. Vik E, Hjelseth A.
Integrasjon av helsetjenester: åtte teser om samhandling i en funksjonelt
differensiert helsetjeneste. Tidsskrift for samfunnsforskning. 2022;63(2):122-40.
DOI: https://doi.org/10.18261/tfs.63.2.3
32. Spurkeland J.
Relasjonskompetanse: resultater gjennom samhandling. utgave, editor. Oslo:
Universitetsforlaget; 2020. 33. Lo C. Om
institusjonell og mellommenneskelig tillit (og mistillit) i samarbeid mellom
velferdstjenester. In: Breimo JP, Anvik CH, Lo C,
Olesen E, editors. Mot bedre
samarbeid? Betraktninger fra studier av norske velferdstjenester. Oslo:
Universitetsforlaget; 2022.