56,6 prosent av deltakerne i en studie om fibromyalgi visste ikke hva de kunne gjøre for å bli bedre.
Foto: Colourbox
Norsk studie om fibromyalgi: Mange pasienter mangler kunnskap om sykdommen
I studien svarer 6 av 10 pasienter at de ikke har fått effektiv veiledning fra helsepersonell om hva de selv kan gjøre for å bli bedre.
Studien ble publisert i tidsskriftet Scandinavian
Journal of Pain tidligere i år og inkluderte 1626 deltagerne med
diagnosen fibromyalgi, skriver Dagens Medisin.
Førsteforfatter er lege med spesialisering i fysikalsk
medisin og rehabilitering, Sigrid Hørven Wigers. Wigers har jobbet med
fibromyalgipasienter i snart 40 år og har en doktorgrad om årsak, behandling og
forløp ved fibromyalgi.
Hennes erfaring er at en kombinasjon av kondisjonstrening,
avspenning, god pasientinformasjon og myofasciell smertebehandling kan bidra
til at mange i denne pasientgruppen får det bedre.
Individuell behandling
– Det er mulig å hjelpe en stor del av fibromyalgipasientene.
Man må behandle hver enkelt pasient individuelt og helhetlig, sier hun.
Wigers forteller at myofasciell smerte er en viktig
komponent av fibromyalg, slik det er ved mange andre
kroniske smertetilstander, for eksempel i rygg, nakke og skulder og ved
artrose.
Ifølge forskeren er det viktig å gripe inn tidlig for å
forhindre videre smertespredning. Hos mange vil trening og tøying samt råd om å
endre eventuelt vedlikeholdende faktorer som regel være nok til å hindre at det
setter seg og blir et større problem.
Liten kunnskap
Studien er basert på en anonym, elektronisk
spørreundersøkelse, som forskerne utviklet og sendte til medlemmer av
pasientorganisasjonen Norges Fibromyalgi Forbund.
Én av tre av de som svarte forsto ikke hvorfor de har
smerter. 56,6 prosent visste ikke hva de kunne gjøre for å bli bedre, og mer
enn halvparten oppga at de ikke har fått forståelig og meningsfull informasjon
om årsakene til smertene fra lege.
Deltagerne fikk også spørsmål om i hvilken grad de hadde
fått spesifikk og effektiv veiledning fra fastlegen eller spesialist(er)
om hva de selv kunne gjøre for å bli bedre.
Her scoret både fastleger og spesialister under
middels.
Lytt til pasienten
Kun 14,8 prosent svarte at de var fornøyde med at annet
helsepersonell uten legeutdanning ofte vurderer og behandler deres smerter.
Sannsynligheten for å forstå hvorfor de hadde vondt var dobbelt så stor når
informasjonen ble gitt av en lege enn av andre behandlere.
– Man bør informere godt og ta seg tid til å snakke med
pasienten og høre hva vedkommende bekymrer seg for, hvor skoen trykker og
hvilke faktorer som er mest symptomfremmende hos den enkelte. Deretter bør man
bli enige om videre tiltak og oppfølging og legge en plan for det, sier Wigers.