God kjemi med nærmeste leder kan være avgjørende for hvor godt den ansatte blir fulgt opp i sykmeldingsperioden. Dette gjelder særlig hvis årsaken til fraværet er psykiske plager, viser ny studie.
De fem mellomlederne med personalansvar som ble inkludert i
studien, gjennomførte individuelle kvalitative intervju. Formålet var å
undersøke hvordan mellomledere opplever å måtte følge opp ansatte som blir syke.
Lederne, fire kvinner og én mann, kom fra organisasjoner i både
privat og offentlig sektor med 45 til 8000 ansatte.
- De vi intervjuet var opptatt av å få til dialog og
samarbeid. Men når sykmeldingen ble langvarig og årsaken syntes diffus, ble de
satt på prøve.
Det forteller førsteforfatter og spesialist i psykomotorisk
fysioterapi, Christian Abeleng Meyer, som også har en master i psykisk
helsearbeid.
Ukomfortable i rollen
Det var i møtene med ansatte der grunnen til sykmeldingen bunnet
i psykiske problemer at lederne følte størst usikkerhet. Eventuelle arbeidsrelaterte
årsaker, i tillegg til mangelfull dialog, gjorde ikke saken enklere å hanskes
med.
- Flere av de vi intervjuet oppga at de verken hadde erfaring
eller kompetanse til å håndtere dette på en god måte. De følte at de kom til
kort med å finne løsninger som kunne hjelpe den ansatte raskere tilbake i
arbeid, sier Meyer.
I frykt for å trå feil, hendte det at de trakk seg unna i
stedet for å gå dypere inn i problemene.
- Hvis du som leder får berøringsangst når en ansatt har
behov for samtale og oppfølging, er det selvfølgelig ikke bra. Men mye kom an
på hvordan relasjonen mellom leder og ansatt var før sykemeldingen. Var forholdet
godt, ble det enklere å kommunisere også under fraværsperioden, sier Meyer.
Hvor syk er du - egentlig?
Var relasjonen dårlig, kunne lederne bli mistenksomme og
lure på om den ansatte var sykmeldt på feil grunnlag.
- Det handler om tillit. Når leder og ansatt var fjerne for
hverandre, vokste mistenksomheten. At den vonde ryggen kan handle om noe annet,
for eksempel psykososiale forhold på jobben, er ikke så lett for lederen å vite.
Det fordrer at leder og ansatt stoler nok på hverandre til å kunne snakke åpent
sammen, sier Meyer.
Deltakerne i studien var i aldersgruppen 45-54 år. De av dem
som hadde lengst erfaring som ledere, var litt tryggere på hvordan de skulle
tilnærme seg situasjonen.
- De med mindre erfaring syntes det var vanskeligere å sette
seg inn i og forstå hvordan den ansatte egentlig hadde det. Balansegangen
mellom å tilby hjelp, men samtidig ikke virke invaderende, er krevende. For
stor tilbakeholdenhet kan i tillegg virke mot sin hensikt, sier Meyer.
Dialog helt avgjørende
Studien viser at alle lederne var opptatt av å være til
stede for sine ansatte og tilrettelegge for den enkelte i størst mulig grad,
samtidig som de oppga at denne tilgjengeligheten kunne være en belastning som
gikk utover andre arbeidsoppgaver.
- Selv om arbeidsgiver forsøker å vise interesse og velvilje
gjennom sykmeldingsperioden med sikte på å finne en god løsning, hjelper det
lite hvis ikke den ansatte ønsker å gå i dialog, sier Meyer.
Han forteller at også lederne hadde et
oppfølgingsbehov.
- Vi konkludere med at lederne selv trenger avlastning eller
støtte, eller begge deler, i krevende situasjoner, enten fra sine egne ledere
eller HR, sier Meyer.
Resultatene tyder altså på at et sykmeldingsløp er krevende
ikke bare for den sykmeldte, men at også lederen må stå i mange belastninger underveis.
- Ledere kan ha mye å tjene på å være mer transparent
og åpne om sin egen usikkerhet i møte med den sykmeldte. Det viktigste er
likevel å ha en god relasjon i forkant av sykmeldingen. Det kan være for
sent å bygge opp tillitt i etterkant, sier Meyer.