Fortellinger mellom nærhet og avstand til kroppslig erfaring

Fagartikkel i Fysioterapeuten 3/2013. Også publisert som epublish Ahead of Print (ISBN: 978-82-93256-03-8).

Aud Marie Øien, Fysioterapeut, Ph.D. Førsteamanuensis ved Høgskulen i Sogn og Fjordane, Avdeling for samfunnsfag. Epost: aud.marie.oien@hisf.no

Denne fagartikkelen ble først mottatt 08.07.2011 og godkjent 12.12.2012. Artikkelen er fagfellevurdert etter Tidsskriftet Fysioterapeutens retningslinjer på www.fysioterapeuten.no. Oppgitte interessekonflikter: Ingen. Studien er godkjent av Regional Etisk komite (REK) og Norsk Samfunnsvitenskapelige Datatjeneste (NSD). Artikkelen vil også bli publisert i Fysioterapeuten nr. 3/2013.

Sammendrag

Innledning: Artikkelen utforsker hvordan narrativitet – fortelling som analytisk redskap – kan bidra til å utvikle kunnskap om endring av erfaring fra kroppslig distanse til nærhet, basert på en studie av langvarig psykomotorisk fysioterapi for pasienter med kroniske muskulære smerter.    

Hoveddel: Mattinglys begrep «emergent narratives» - fortellinger i utfoldelse – ble valgt for å identifisere hvordan pågående behandlingssituasjoner kan være endringsskapende øyeblikk. «Emergent narratives» synes å bidra til kunnskap om å utvikle erfaringer av kroppslig nærhet. Retrospektive fortellinger var vektlagt for å gripe erfaringer om/hvordan symptomutvikling kan være innvevet i livssituasjonen, samt endring over tid som variasjon av erfaring av bevegelse og pust.

Avslutning: Studien indikerte hvordan «emergent narratives» retter oppmerksomhet mot endringsmuligheter, og kan være nyttig supplement i fysioterapi.    

Nøkkelord: fortellinger, erfaring, endring     

English abstract 

 

Innledning

Vitenskapsteoretisk kan fysioterapifagets biomedisinske kunnskapsgrunnlag umiddelbart synes vanskelig å forene med narrativitet som er forankret i fortolkende posisjoner som fenomenologi og hermeneutikk. Ikke desto mindre kan fysioterapifaget karakteriseres som en profesjonskunnskap av teoretisk fragmentert kunnskap fra lite integrerte områder, som sammen danner meningsfulle enheter - «praktiske synteser» (1).  Allerede i den tidlige utviklingen av norsk psykomotorisk fysioterapi fra 1950, vektla fysioterapeut Aadel Bülow-Hansen og psykiater Trygve Braatøy kunnskap fra fagfelt i og utover biomedisin, som ortopedi, nevrologi og psykoanalyse. Samtidig utforsket og systematiserte de praksiserfaringer (2). Også i dag bruker fysioterapeuter kunnskap fra ulike vitenskapelige perspektiver for å forstå fenomener i praksis. Nevrobiologi kan belyse aspekter av kroppsbevissthet (3). Et stabilt forhold til kroppen forutsetter at hjernens kroppsrepresentasjon kontinuerlig oppdateres gjennom variert sensorisk informasjon, målrettede bevegelser og oppmerksomhet rettet mot kroppen (4). Fenomenologi er forankret i en filosofisk fagtradisjon med fokus på menneskets subjektive erfaringer av seg selv og fenomener i sin livsverden. Fysioterapeuter har særlig anvendt den franske filosofen Merleau-Pontys (5) fenomenologiske perspektiv for å belyse kroppslige erfaringer til pasienter med kroniske muskulære smerter (6,7). Menneskets erfaring av seg selv i verden er nettopp basert på persepsjon i gjensidig avhengighet med bevegelse og oppmerksomhet (5). Vi kan slik undersøke kropp både som biologi og som noe menneskelig levd og erfart. 

Innen norsk psykomotorisk fysioterapi finnes enkelte studier som inkluderer narrative perspektiver. Øien, Iversen, Stensland (8) og Øien (9) undersøkte hvordan prinsipper fra narrativ terapi kan bidra til å utvikle helsefremmende fortellinger om for eksempel økende nærhet til erfaring av muskulære spenningsvariasjoner i behandlingsforløp til pasienter med kroniske smerter. Sviland (10) anvendte narrativt perspektiv for å belyse erfaringer til pasient med kronisk smerte og psykisk lidelse. Denne artikkelen bygger på Øien, Iversen, Stensland (8), en kvalitativ studie av to langvarige behandlingsforløp. Den tidligere analysen er her utvidet gjennom anvendelse av et narrativt perspektiv med begreper som kan identifisere potensielle endringssituasjoner. Perspektivet er inspirert av antropologen Mattingly (11), som utforsket klinisk erfaring og resonnering i praksissituasjoner blant ergoterapeuter. Klinisk erfaring kom til uttrykk i ulike språkformer; biomedisinske beskrivelser og personlige fortellinger der pasienten var aktør i en historie av komplekse sosiale relasjoner, følelser og kulturelle forskjeller (12). 

Formål

Mitt utgangspunkt er at identifikasjon av fortellinger i behandlingssituasjonen kan bidra til økt sensitivitet for pasientens kroppslige erfaringer og potensielle endringer. Artikkelen belyser hvordan et narrativt perspektiv kan bidra til å utvikle kunnskap om endring av pasienters erfaring av kroppslig distanse og nærhet. 

Hoveddel

Teoretisk utgangspunkt: Retrospektive fortellinger og «emergent narratives».

Narrativitet er et stort forskningsfelt og anvendes innenfor en rekke fagdisipliner som både perspektiv og analyseredskap. Jeg presenterer Mattinglys perspektiv. Hun definerer narrativ som diskurs av opplevelser og lidelser, der sammenhenger mellom motiver, handlinger og konsekvenser er tydelige (12). Fortellingen bærer i seg muligheter til å belyse erfaringer som omgir lidelse (13). Den fletter sammen en indre verden av tanker og følelser, og en ytre verden av observerbare handlinger og tilstander (13). Fortellingen gir på denne måten mening til erfaring (13). Fortellingen har også et plot; en samlende struktur som innenfor et gitt tidsrom omfatter begynnelse, midtre del og slutt (14). 

Det er ulike syn på forholdet mellom erfaring og narrativ (14). Et perspektiv fremhever forskjellen: Narrativ er fortalt, og erfaringer er levd. Forteller kjenner hendelsesforløpet (14). Livet i fortellingen kan fremstå mer sammenhengende enn det levde livet som er preget av åpenhet, svingninger og uklare avslutninger (14).  Mattingly (13,14) argumenterer spesielt for et nært slektskap mellom narrativ og levd erfaring, der fortellinger framkommer i og gjennom handlinger. 

Narrativ er en måte å ordne erfaringer, der personen skaper sin selv- og virkelighetsforståelse (13). I klinisk praksis forholder fysioterapeuten seg til pasientens virkelighetsforståelse slik den utrykkes gjennom retrospektive fortellinger. Dette skjer ofte ved behandlingsstart når fysioterapeuten inviterer pasienten til å presentere utvikling av symptomer og beskrivelser av livssituasjoner. Pasienten tar utgangspunkt i starttidspunktet for symptomene og avslutter ved behandlingsstart. Behandlingssituasjonen innebærer også øyeblikk som kjennetegnes av bevegelse og bruk av få ord. Disse kan være vanskelig å identifisere som fortelling. Ikke desto mindre kan de være betydningsfulle i pasientens endringsprosess. Mattingly (14) er særlig interessert i disse fortellingene og begrepsfester dem som «emergent narratives». De griper en subjektiv betydningsfull erfaring innenfor kontekster av biomedisinske forklaringer (14).  «Emergent narratives» omfatter spontane såkalte dramatiske øyeblikk - kritiske episoder - av endringspotensiale (14,15). Samlet sett omfatter «emergent narratives» kvaliteter som improvisasjon, kroppslige budskap, uvisshet, spenning, risiko, overraskelse, følelse av helhet, og ikke minst, fornemmelsen av at noe betydningsfullt er på gang (14). Jeg oversetter begrepet til «fortellinger i utfoldelse». 

Metode

Studien som denne artikkelen er basert på (8), var en longitudinell multippel case-studie (16) som besto av to behandlingsforløp over 6-9 måneder. Deltakere var to kvinnelige pasienter, henholdsvis 33 og 40 år med kroniske ryggsmerter av 10 og 20 års varighet, og en erfaren fysioterapeut med spesialistkompetanse i psykomotorisk fysioterapi.      

Datagrunnlaget i hvert behandlingsforløp var observasjon og video-opptak av fire behandlinger med en til to måneders mellomrom, tre refleksjonsnotater skrevet av pasienten, intervju med pasienten i for- og etterkant av observasjons- og refleksjonsperioden, og avsluttende intervju med fysioterapeuten. Analysen omfattet søk etter overordnede tema gjennom konstruksjon av case-rapport for det enkelte behandlingsforløp, analyse av forløpene på tvers (16), mikroanalyse av utvalgte behandlingssekvenser (17), og narrativt inspirert analyse (18). Regional Medisinsk Etisk komite godkjente studien. Deltakerne samtykket skriftlig. Forfatter samlet inn data. 

Resultat

Pasientene viste likhet i symptomer, funn ved kroppsundersøkelse, hovedtrekk i sykehistorie og narrative mønstre i behandlingsforløpet. Basert på et narrativt perspektiv analyserer jeg pasientenes fortellinger som to narrativ: Det ene handler om å erfare distanse til egen kropp og det andre om å erfare nærhet. Undertema innenfor hver narrativ er mer detaljerte kroppslige erfaringer; ikke kjenne/ kjenne ryggen, ikke kjenne/ kjenne pustens rytme og ikke kjenne/ kjenne beina. Over tid endrer fortellingene karakter fra erfaring av distanse til økende nærhet til egen kropp og seg selv i verden. Denne utviklingen identifiserer jeg som ulike, men delvis overlappende faser: 1) Å atskille og avstenge, 2) å utvikle variasjoner og 3) å skape sammenhenger og utvidelser. Jeg presenterer disse fasene ved å anvende et pasienteksempel fra studien. 

Presentasjon: Pasienten var henvist med diagnosen tilbakevendende depresjon, problemer knyttet til kroppsbilde, ryggsmerter, muskulære spenninger og angst. I innledende forskningsintervju formidlet pasienten målsettingen: «Jeg ønsker noen kan hjelpe hele meg slik at jeg kan kjenne mindre angst, usikkerhet og smerte, og klare å se framover». Følgende hovedfunn framkom ved kroppsundersøkelsen: begrenset pusterytme, holdningsmessig ubalanse, forøket stivhetsgrad i ryggmuskulatur og redusert kroppskontakt.  

Hver behandling vekslet mellom sekvenser av lengre dialoger mellom fysioterapeut og pasient om erfaringer i og utenfor behandlingskontekst, og sekvenser av bevegelse og massasje i dialoger av få ord.    

Første narrative fase: Å atskille og avstenge    

I denne fasen er dominerende fortellinger om seg selv i verden å erfare, men ikke uttrykke følelser, samt kjenne seg delt mellom kropp og sinn. I eksempel fra innledende forskningsintervju formidlet pasienten:  

«Jeg kjenner meg som to deler. Jeg er sinnet mitt. Jeg har en kropp jeg bare må ha med meg. Kroppen min arbeider hardt. Den må gå rundt med meg selv om jeg er veldig redd og ikke vil gjøre noe. Det er hardt å arbeide og snakke med folk når du er redd, fordi kroppen må uttrykke seg som sunn og normal.» 

Å kjenne seg «delt i to» så pasienten delvis i sammenheng med å kontrollere og neglisjere følelser i en smertefull oppvekst i et hjem preget av fiendtlighet. Som liten reagerte hun på dette med gråt, men lærte gradvis å opprettholde et likegyldig uttrykk. «Jeg lærte å kjenne meg utrolig trist innvendig uten at noen kunne se det.» 

Fortellingen om egen kropp indikerer nærvær til hodet, men distanse til resten av kroppen. I første observerte behandling framkom fortellingen «å kjenne ryggen som en ting». Da fysioterapeuten masserte pasientens ryggmuskler for å redusere spenning, kommenterte pasienten: «Så strekker du dem, og da er ryggen som en ting av muskler som sitter fast og ikke har det bra. Når du berører dem, blir det bedre». Pasienten utdypet: «Musklene trenger å bli tatt litt fra hverandre». Fysioterapeuten bekreftet: «De står for tett sammen». 

Andre narrative fase: Å utvikle variasjoner  

I denne fasen inneholder fortellinger om seg selv i verden om å variere tanker og følelser i større grad. I andre observerte behandling fortalte pasienten om oppdagelser av selvanklagende væremåter og selvhevdende tanker da hun skrev refleksjonsnotater. Fysioterapeuten og pasienten utforsket dette videre. Pasienten assosierte til et møte med kollegaer: «Jeg hadde utrolig vondt i ryggen etterpå. Kanskje fordi jeg var sint».   

Fortellingene om egen kropp veksler nå mellom å ikke kjenne/kjenne deler av kroppen. Et eksempel var at pasienten vekslet mellom å bremse og ikke sanse pusten, og å sanse pusten og puste dypere.  I bevegelsessekvensen masserte fysioterapeuten pasientens ryggmuskler og rettet oppmerksomhet mot pusten ved å spørre om hun kunne slippe denne til. Pasienten pustet dypere. Fysioterapeuten: «Hvordan kjennes det?» Pasienten: «Tenk at det kan være så godt å puste».  Fysioterapeuten bekreftet og masserte videre. Pasienten bremset pusten. Fysioterapeuten: «Merker du noen forskjell?» Pasienten erfarte ingenting. Fysioterapeuten bekreftet svaret uten å kommentere pusten. 

Tredje narrative fase: Å skape sammenhenger og utvidelser

I denne fasen omfatter fortellinger om seg selv i verden utvidelser av eget handlingsrom, som for eksempel å uttrykke ønsker i jobbsammenheng. 

Fortellinger om egen kropp viser seg i at pasienten i større grad erfarte kroppen som en enhet. I eksempel fra fjerde video-opptak ved bevegelse og massasje av beina i liggende stilling, formidlet pasienten spontant at hun pustet i bekkenregionen. Hun identifiserte dette som en utvidet kroppslig erfaring. Pasienten og fysioterapeuten reflekterte over hennes opplevelse av beina som «fjerne stebarn». I etterfølgende stående utgangsstilling oppfordret fysioterapeuten pasienten til oppmerksomt arbeid med balansen. Pasienten kommenterte: «Jeg føler balanse. Jeg overfører vekt fra ryggen til beina.» Fysioterapeuten bekreftet. 

I det avsluttende forskningsintervjuet bekreftet pasienten endringen av å erfare kropp og tanker mer enhetlig. «Når jeg puster i større deler av kroppen, kjenner jeg kroppen som noe jeg er inne i.» Den nye erfaringen pekte i retning av ny åpenhet overfor andre. Pasienten sa: «Kanskje den viktigste forandringen var å føle seg bedre. Da kunne jeg vende meg til andre».  

Diskusjon

Kroppslig distanse og nærhet i narrativt perspektiv  

Å utvikle erfaring av økende nærhet til egen kropp, kan framstå som fortellinger om meningsvariasjon om bevegelser, handlinger, følelser og smerte. Fortellinger i utfoldelse framkommer i handlinger via bevegelse og med få ord (14). Uvisshet, engasjement, ønsker eller blikk inn i framtiden utover det kliniske møtet karakteriserer det som betegnes som helsefremmende narrative drama (14,15). Studiens funn omfattet to typer fortellinger som innebar endring over tid: Fortellinger med avstand til erfaring og fortellinger med nærhet til erfaring. Narrativitetsperspektivet tilbyr måter å utforske menneskelig temporalitet;  måter vi beveger oss gjennom tiden på (13). 

Fortellinger med avstand til erfaring framkommer i første fase. Med utgangspunkt i personlig, sosial og historisk kontekst, formidlet pasienten hvordan hun forsto seg selv. Den narrative presentasjonen viser sammenheng mellom å tilbakeholde følelsesuttrykk over tid og skape avstand til egen kropp. Utvikling av smerte knyttes til tidligere relasjonelle livserfaringer. Pasienten/fortelleren, begynner med slutten, den nåværende situasjonen, som domineres av den kroppslige erfaring av å være «delt i to». Pasientens meningsdannelse omkring denne erfaringen kan forståes ved at hun skaper et plot, det vil si at hun skaper sammenhenger gjennom å strukturere erfaringene som kontinuitet i tid (14). 

I det analyserte behandlingsforløpets andre fase oppstår fortellinger med avstand til erfaringer når pasienten og fysioterapeuten utforsket hendelser fra nåværende jobbsituasjon. Pasienten skapte meningsvariasjon fra erfaring av smertefulle og ugjennomtrengelige ryggmuskler, til erfaring av relasjonelle følelser, som sinne. 

I bevegelses- og massasjesekvensene besto dialogen mellom fysioterapeut og pasient nå hovedsakelig av det som kan tolkes som fortellinger i utfoldelse. Det dreide seg om korte dialoger som ga mening til øyeblikkets erfaring av pust og bevegelse. Fysioterapeutens oppmerksomhet og sensitivitet samt felles utforskning av hva pasienten kjente/ikke kjente av berøring, bevegelse og pust var grobunn for endring i dialogene. Fortellingene fremsto som vendepunkt i de øyeblikkene pasienten og fysioterapeuten skapte erfaringer som pekte mot endringsmuligheter. 

I første narrative fase i første observerte behandling kan øyeblikket når pasienten endrer og kjenner dypere pust, tolkes som betydningsfullt. Nåværende øyeblikk er trefoldige, via forbindelser til fortiden, og spesielt til framtiden (14). I eksemplet er den dypere pusten en variasjon fra tidligere øyeblikk av tilbakeholdt pust, samtidig som den peker framover og utover øyeblikket. Med Mattinglys perspektiv kan situasjonen tolkes som et narrativt drama preget av engasjement, uvisshet og spenning. Fysioterapeuten er oppmerksom på fortellingen i utfoldelse, men legger også merke til at pasienten i neste øyeblikk bremser pusten. Pasienten følger ikke fysioterapeutens implisitte oppfordring om igjen å slippe til pusten. Fysioterapeuten kommenterer imidlertid ikke hendelsen. I følge Mattingly (14) omfatter terapeuters kompetanse både å sanse fortellinger i utfoldelse og å skifte handlinger tilpasset den andres kroppslige budskap. Narrativ tilnærming innebærer klinisk resonnering (14). Når fysioterapeuten ikke kommenterer pusten, kan dette være utfra en vurdering om å overse fortellinger som hun anser ikke bidrar til bedring. 

Fjerde observerte behandling i tredje narrative fase inneholder også hendelser som kan tolkes som fortellinger i utfoldelse. Pasienten erfarte kroppen som en utvidet enhet samsvarende med pustens utbredelse til bekkenregionen. Hun definerte dette som identitetsskapende. Den etterfølgende situasjonen der pasienten i stående balanse gradvis erfarte å overføre vekt fra ryggen til beina - i kontrast til erfaringen av beina som fjerne stebarn - kan også tolkes som helsefremmende drama (14,15) som peker mot økende kroppslig nærhet. Helsefremmende drama utfolder seg, når rutinerte bevegelsessekvenser omdannes til betydningsfulle episoder der slutten er uviss (14). Merleau-Ponty (5) pekte på at nye vaner omdannes fra en ubestemt og meningsløs tilstand til en mer bestemt og meningsfull tilstand. Når pasienten arbeider med balansen, kan bevegelsessekvensen fremstå som rutinepreget inntil hun selv fornemmer balanse. Det er uvisshet om det endelige utfallet, inntil hun spontant kommenterer hvordan hun overfører tyngde til føttene. Mattingly (14) peker på hvordan terapeutiske øyeblikk finner sin mening mellom fortid og fremtid, der noen narrative øyeblikk har større betydning enn andre. Terapeutisk tid er slik temporalt situert på flere måter. I eksemplet initierer pasienten overgang fra rutinepreget bevegelsessekvens til bevegelse som kritisk episode med mulighet for helsefremmende erfaringer (15). Fysioterapeuten følger pasientens erfaring av beina som «stebarn», gjennom oppfordring om oppmerksom utforskning av balanse i vektbærende stilling. Implisitt forholder hun seg aktivt til pasientens ønske om å kjenne seg mer hel. Fysioterapeuten synes slik å handle i tråd med fortellingens plot; å fornemme og fremme endringer i et indre landskap av tanker og et ytre av hendelser (13). Mattingly (14) understreker kompetente terapeuters sensitivitet med henblikk på å lese fortellinger de selv ikke initierer.    

Perspektivets betydning for praksis

Behandling skaper muligheter for tilbakeskuende fortellinger om endringer. I tredje fase forteller pasienten om gryende erfaringer av kroppslig helhet i en meningssammenheng om å puste liv i kroppen. I følge pasienten medførte dette endret åpenhet overfor verden. Merleau-Ponty (5) pekte nettopp på gjensidigheten mellom kroppen, det inkarnerte subjektet, og verden. Kroppen er en funksjonell enhet av sanser, kognisjon, bevegelser, emosjoner og taleuttrykk, som åpner for ulike bruksmåter. Det kroppslige subjektet har, gjennom å bevege og uttrykke seg i verden, en grunnleggende meningsgivende kraft (5). Tilsvarende understreker Garro og Mattingly (13) at narrativ funksjon er å gi mening til erfaring. Hvordan fortellingene varierer over tid, tydeliggjør om behandlingen fremmer endring. I det avsluttende intervjuet fremstår den retrospektive fortellingen om pasientens enhetlige erfaring av kroppen, som gjensidig avhengig av fortellingene i utfoldelse, det vil si etterfølgende erfaringer av økende kroppslig helhet i tråd med pasientens målsetning.   

Som nevnt i teoriavsnittet er det vanlig at fysioterapeuten i praksis starter med slutten av fortellingen ved å spørre om symptomer. Fortellingen som pasienten gir, er retrospektiv og karakterisert ved avstand til erfaringene. I hvilken grad åpner en slik fortelling opp for pasientens og fysioterapeutens muligheter til å utforske hvordan symptomutvikling kan være innvevet i egen livssituasjon, samt skaper muligheter for helsefremmende fortellinger? 

Sacks (19) påpeker at bedring består av hendelser. Identifikasjon av narrative øyeblikk av betydning for bedring kan bringe behandleren nærmere en forståelse av pasientens personlige perspektiv (14). Jeg har vist at Mattinglys begrep om fortellinger i utfoldelse kan ha potensiale for å identifisere dette. Analysen peker også på at kombinasjon av narrativ kompetanse og klinisk resonnering er avgjørende for å identifisere potensialet i fortellinger som ikke initieres av fysioterapeuten.     

Overførbarhet

Resultatene er utviklet i psykomotorisk fysioterapipraksis til pasienter med kroniske muskulære smerter, og kan derfor først og fremst overføres til lignende kontekster. Naturalistisk generalisering innebærer muligheter for å overføre erfaringskunnskap fra spesifikke case til ny kontekst (20). Yin (16) peker på analytisk generalisering når empiriske resultater diskuteres i henhold til tidligere utviklet teori.  Diskusjon av resultatene i lys av narrative perspektiv kan skape nye ideer til bruk i fysioterapi. 

Avslutning    

Narrative perspektiver, som her omfatter fortellinger i utfoldelse i handlende øyeblikk og retrospektive fortellinger, kan være nyttige redskaper i fysioterapi. Med utgangspunkt i pasientens bevegelser, pust og smertefulle erfaringer kan perspektivene bidra til å rette oppmerksomhet mot situasjoner med potensiale for endringer. Det implisitte kravet om aktiv tilstedeværelse og deltakelse av både fysioterapeuten og pasienten i det handlende øyeblikket kan være utfordrende.   

Referanser

1. Grimen H. Profesjon og kunnskap. I: Molander A, Terum LI. red. Profesjonsstudier.Oslo: Universitetsforlaget, 2008: 71-85.

2. Øien AM. Change and Communication. Long-Term Norwegian PsychoMotor Physiotherapy Treatment for Patients with Chronic Muscle Pain. Doctoral Thesis. Bergen: University of Bergen, 2010.

3. Fadnes B, Leira K, Brodal P. Læringsnøkkelen. Om samspillet mellom bevegelser, balanse og læring. Oslo: Universitetsforlaget, 2010: 25-41, 130-137.

4. Brodal P. Sentralnervesystemet. Oslo: Universitetsforlaget, 2007.

5. Merleau-Ponty M. Phenomenology of Perception. London: Routledge, 2004.

6. Dragesund T, Råheim M. Norwegian psychomotor physiotherapy and patients with chronic pain: patients' perspective on body awareness. Physiother Theory Pract 2008; 24(4): 243-254.

7. Øien AM, Råheim M, Iversen S, Steihaug S. Self-perception as embodied knowledge -- changing processes for patients with chronic pain. Adv Physiother 2009; 11(3):121-129.

8. Øien AM, Iversen S, Stensland P. Narratives of embodied experiences - Therapy processes in Norwegian psychomotor physiotherapy. Adv Physiother 2007; 9(1): 31-39.

9. Øien AM. Developing new stories about oneself. In: Ekerholt K. ed. Aspects of psychiatric and psychosomatic physiotherapy. Oslo: University College, HiO-report, 2010: 3.   

10. Sviland R, Råheim M, Martinsen K. Touched in sensation - moved by respiration. Embodied narrative identity - a treatment process.  Scand J Caring Sci 2012: doi: 10.1111/j.1471-6712.2012.01024.x.

11. Mattingly C, Fleming MH, Gilette N. Narrative Explorations in the Tacit Dimensions: Bringing Language to Clinical Practice. Nordiske Udkast1997; 1: 65-77.

12. Mattingly, C. In Search of the Good: Narrative Reasoning in Clinical Practice Medical Anthropology Quarterly 1998; 12(3): 273-297.

13. Garro LC, Mattingly C. Narrative as Construct and Construction. In: Mattingly C, Garro LC, eds. Narrative and the cultural construction of illness and healing.Berkeley: University of California Press, 2000: 1-49.

14. Mattingly C. Emergent narratives. In: Mattingly C, Garro LC, eds. Narrative and the cultural construction of illness and healing. Berkeley: University of California Press, 2000: 181-211.

15. Mattingly C. Healing dramas and clinical plots. The narrative structure of experience. Cambridge: University Press, 1998.

16. Yin RK. Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks: Sage Publications, 2003.

17. Schibbye AL L. Relasjoner. Et dialektisk perspektiv på eksistensiell og psykodynamisk psykoterapi. Oslo: Universitetsforlaget, 2009.  

18. Riessman CK. Narrative Analysis: Qualitative research methods, Volume 30.Newbury Park: Sage Publications, 1993.

19. Sacks O.  A leg to stand on. New York: Summit Books, 1984.

20. Stake RE. Qualitative Case Studies. In Denzin NK, Lincoln YS, eds. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage Publications, 2005: 443-66.  

Powered by Labrador CMS