Filip Maric, førsteamanuensis,
bachelorprogrammet i fysioterapi, Institutt for helse- og omsorgsfag, UiT
Norges arktiske universitet. filip.maric@uit.no.
Åse Bårdsen, universitetslektor,
bachelorprogrammet i fysioterapi, Institutt for helse- og omsorgsfag, UiT
Norges arktiske universitet.
Liv Johanne Nikolaisen,
studieleder, bachelorprogrammet i fysioterapi, Institutt for helse- og
omsorgsfag, UiT Norges arktiske universitet.
Fagkronikker vurderes redaksjonelt.
Forventningene til
universitetene øker - om mer og bedre undervisning i bærekraft og den gjensidige
påvirkningen mellom helse, samfunn og miljø. Behovet for dette er åpenbart og
internasjonalt samarbeid rettet mot fysioterapiutdanningene pågår (1). Bachelorprogrammet
i fysioterapi ved UiT Norges arktiske universitet har startet jobben med å gi det et konkret innhold.
Samfunn og folkehelse som naturlig
inngang
De siste 2,5 årene har
bachelorprogrammet i fysioterapi ved UiT drevet fortløpende implementering av
bærekraft som rød tråd og systematisk økt vårt fokus på temaet langsgående i de
tre studieårene bachelorgraden varer. Både i første og tredje studieår har utdanningen
vektlagt bærekraft i et folkehelseemne på 10 studiepoeng. På sikt vil vi
vurdere å utvikle andreårsmodulen «arbeidshelse og ergonomi» til et utvidet
perspektiv på bærekraft og miljø-fysioterapi etter inspirasjon fra kollegaer i
Australia (2). Dette «folkehelseforløpet» blir også skissert i en kort
innledning i introduksjonsmodulen til studieprogrammet der studentene får en
oversikt over både faget og hele utdanningen.
I det videre arbeidet
med bærekraft vil vi utforske hvordan temaet kan konkretiseres og forstås også
inn i den mer tradisjonelle kliniske undervisningen, og på den måten danne en
tydelig «grønn tråd» gjennom utdanningsforløpet (3). Dette kan inkludere hvordan
anatomi, fysiologi, patologi og aktivitet er avhengig av et sunt miljø, mer
bevisst arbeid med miljøfaktorene identifisert i ICF-modellen, med mer.
Fysiopunk, uteterapi og det arktiske
miljøet
Våre førsteårsstudenter
leverer denne våren (Uke 10, 2023) eksamen i emnet «Samfunn og folkehelse». Eksamensoppgaven
dreier seg om å skrive fiktive fortellinger om fremtidens helsetjenester med
fokus på strukturelle tiltak som påvirker sentrale helsedeterminanter (4). De
siste to årene er flere av disse fremtidsfortellingene blitt publisert i et
internasjonalt tidsskrift for fysioterapiutdanning (5-6). I løpet av få dager
etter publiseringen hadde historiene flere tusen internasjonale lesere, og
flere internasjonale universiteter ble inspirert til å prøve ut denne kreative
eksamensformen i undervisning. I fremtiden håper vi at mange flere slike
historier blir publisert og brukt som en kreativ og inspirerende innovasjons-
og fagutviklingstilnærming.
Førsteårsemnet har
fått et betydelig nytt innhold de siste tre årene. For å gi både oss og
studentene felles anledning til å reflektere over vår tilknytning til og
avhengighet av naturen har vi inkludert utendørsaktivitet i undervisningen. I
år har Ishavskysten Friluftsråd (https://www.ishavskysten.no/) bidratt med spesielt vellykket undervisning
i sin særlige ekspertise på ute-terapi, natur og lokalmiljø. Gjennom både
teoretisk og praktisk tilnærming har de lært studentene om kommunal
planlegging, uteterapi, planetens helse og naturens viktighet for menneskene og
andre arter.
For å styrke studentenes
forståelse av lokal relevans for nye felter som «Én helse», «planetary health»,
og «EcoHealth» (7-9) har vi vært spesielt opptatt av å formidle den gjensidige
avhengigheten mellom planetens helse, de særlige utfordringene for natur og
miljø i Arktis, og helse. For å støtte dette har vi etablert et fruktbart
samarbeid med eksterne eksperter på flere av disse feltene. I år bidrar Arctic
Monitoring and Assement Program (https://www.amap.no/) for tredje år på rad med avansert kunnskap
om status for og trusler mot arktisk miljø.
Sosiale påvirkninger på helse og
miljøødeleggelse
For å
kontekstualisere undervisning om globalt og lokalt miljø til fysioterapi bruker
vi læringsutbyttebeskrivelsene i Forskrift om nasjonal retningslinje for
fysioterapeututdanning (10) aktivt for å vise til fysioterapeuters
samfunnsoppdrag og behovet for innovasjon og endringskompetanse slik at
fysioterapitiltak kan rette seg mye mer eksplisitt mot forhold på struktur- og
samfunnsnivå enn de gjør i dag (11). Undervisning om sosiale helsedeterminanter
og sosiale årsaker til den pågående miljøødeleggelsen har vært spesielt viktig
for oss og har fått sentral plass i undervisningen. Ved å fremheve disse
sosiale problemene blir det tydeligere hvor utviklingsbehovet ligger, både for at
fremtidens helsetjenester skal være bærekraftige og rettferdige, og for at
fysioterapitiltak kan rettes mer mot sosiale og miljømessige forhold.
Studenter som partnere i
undervisning, fagutvikling og tverrsektorielt samarbeid
Siden det er så mye
nytt og ukjent på dette feltet, også for oss lærere, måtte vi ta utgangspunkt i
en forståelse av studentene som partnere i både undervisning og fagutvikling. Internasjonale
studenter med spesiell interesse for og engasjement innen bærekraft har deltatt
i interaktive timer med våre studenter. Hensikten har ikke bare vært å inspirere
til kontakt, involvering og samarbeid på tvers av landegrenser, men også for å
fremheve hvor mye man kan bidra med allerede som student. Bidragene fra
studenter har like stor verdi som alle bidragene vi trekker på fra
internasjonale eksperter.
Både studenter og
internasjonale eksperter bidrar også til vårt tverrfaglig tredjeårsemne
utviklet i samarbeid med bachelorprogrammet i ergoterapi ved UiT. Bachelorprogrammet
i ergoterapi har hatt en lang tradisjon for, og betydelig mer erfaring med, å
undervise bredt i ulike folkehelsetemaer. Vi har dermed nytt godt av å være et
tverrfaglig team i videreutvikling av fordypningsemnet med utvidet fokus på sosiale
helsedeterminanter, Én helse, og en tverrsektoriell tilnærming.
Med hjelp av
internasjonalt ledende eksperter på området har vi fordypet oss i temaer som
globalt medborgerskap,
sosial transformasjon, stedsutvikling, tverrsektorielt arbeid, fremtidens helseprofesjoner,
migrasjon og flyktningehelse. Studenter knytter denne læringen til praksis over
to uker der de besøker og lærer om arbeid i frivillige organisasjoner i
kommunen og vurderer ulike steder i nærmiljøet med syn på universell utforming,
aktivitet, sosial deltakelse og miljømessig helse.
I forhold til dette
praktiske arbeidet hadde studentene våre også nytte av å høre fra en tidligere
student som underviste studentene om sitt bachelorprosjekt på tilrettelegging
for aktiv transport i Tromsø kommune. I årene som kommer håper vi å bygge
videre på alt dette og utvikle et tett partnerskap med Tromsø kommune slik at det
kan gi studentene en første erfaring av konkret samarbeid rundt helserelaterte
spørsmål i lokalsamfunnet.
Veien videre
Selv om det ofte kan
ta tid å implementere nye tema i undervisning, har vi kanskje ikke tid til å
vente med å iverksette undervisning om bærekraft som en «grønn tråd» gjennom
helseutdanningene. Det vil selvfølgelig fortsatt være en stegvis prosess, men
den kan ikke tas uten konkrete skritt. Undervisning om samfunn og folkehelse
gir en enkel inngang til og grunnlag for videre utvikling, helt i tråd med
fysioterapeuters samfunnsoppdrag.
Slik vi ser det kunne
bærekraft og miljø med fordel vært enda sterkere forankret i både Forskrift om
nasjonal retningslinje for fysioterapeututdanning og Forskrift om felles
rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger (10,12). Dette er også en av
oppgavene til et nytt utvalg med representanter fra alle utdanningene i Norge
satt ned av Nasjonalt Fagorgan for Fysioterapeuter.
Helse er uløselig
knyttet til og avhengig av sosial rettferdighet, likhet og sunne omgivelser. Ved
å bidra til innsikt og engasjement hos oss og studentene håper vi at bærekraft kan
bli en selvfølgelig og integrert del av både tenking og praksis i faget vårt.
Referanser
1. Maric F, Chance-Larsen K, Chevan J, Jameson S, Nicholls D,
Opsommer E, et al. A progress report on planetary health, environmental and
sustainability education in physiotherapy – Editorial. European Journal of
Physiotherapy. 2021;23(4):201–2. https://doi.org/10.1080/21679169.2021.1932981
2. Boucaut R, Fryer
C. Work health and safety practice at the university of South Australia,
Adelaide. Environmental Physiotherapy Association [Internet]. 2022 Mar - [cited 2023 Mar 6]. Available from: http://environmentalphysio.com/project/work-health-and-safety-practice-at-the-university-of-south-australia-adelaide/
3. Richter R, Maric F. Ecological Bodies and Relational
Anatomies: Toward a Transversal Foundation for Planetary Health Education.
Challenges. 2022;13(2):39. https://doi.org/10.3390/challe13020039
4. Maric F,
Nikolaisen LJ, Bårdsen Å. Physiopunk, eller, hva har
science-fiction å gjøre med fysioterapien? Introduserende undervisning i
planetary health ved UiT Norges arktiske universitet. Environmental
Physiotherapy Association [Internet]. 2022 Apr - [cited 2023 Mar 6]. Available
from: http://environmentalphysio.com/project/physiopunk-eller-hva-har-science-fiction-a-gjore-med-fysioterapien/
5. Maric F, Nikolaisen LJ, Bårdsen Å.
Physiopunk Vol 1. OpenPhysio Journal. 2021.
https://doi.org/10.14426/opj/202111pp00
6. Maric F, Nikolaisen LJ, Ntinga NM, Webb J.
Healthpunk Vol 2: Healthcare + Fiction + You. Open Physio Journal. 2022. https://www.doi.org/10.14426/opj/202212hp0200
7. Amuasi JH, Lucas T, Horton R, Winkler AS. Reconnecting for
our future: The Lancet One Health Commission. The Lancet.
2020;395(10235):1469–71. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(20)31027-8
8. Prescott SL, Logan AC. Planetary Health: From
the Wellspring of Holistic Medicine to Personal and Public Health Imperative.
EXPLORE. 2019;15(2):98–106. https://dx.doi.org/10.1016/j.explore.2018.09.002
9. Webb J, Raez-Villanueva S, Carrière PD, Beauchamp A-A, Bell I,
Day A, et al.. Transformative learning for a sustainable and healthy future
through ecosystem approaches to health: insights from 15 years of co-designed
ecohealth teaching and learning experiences. The Lancet Planetary Health.
2023;7(1):e86–96. https://doi.org/10.1016/s2542-5196(22)00305-9
10. Forskrift
om nasjonal retningslinje for fysioterapeututdanning – Lovdata [Internet]. lovdata.no [hentet 23. mars 2023]. Tilgjengelig fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-410
11. Giuffre S, Keehan J, Ruffing S, Domholdt E, Van De Carr T.
Characteristics of Population-Based Practice in Physical Therapy. Physical
therapy : journal of the American Physical Therapy Association. 2023;103(2). https://doi.org/10.1093/ptj/pzac158
12. Forskrift om felles
rammeplan for helse-og sosialfagutdanninger – Lovdata [Internet]. lovdata.no [hentet 23. mars 2023]. Tilgjengelig fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-09-06-1353