VitaePro fikk Marknadsdomstolen mot seg
De norske eierne av det høyprofilerte kosttilskuddet VitaePro må med umiddelbar virkning fjerne en rekke påstander i markedsføringen, som gir kunder forventinger om muskelstyrke, sterk kropp og aktive liv.
Etter mangeårig juridisk dragkamp mellom den svenske delen av VitaePro - Vitaelab AB - og Konsumentombudsmannen, kom Marknadsdomstolen i Stockholm skjærtorsdag med en knusende dom mot en rekke utsagn i markedsføringen.
Vitaelab AB kan idømmes forelegg på to millioner kroner hvis selskapet ikke respekterer beslutningen, går det fram av dommen fra Marknadsdomstolen, som ikke kan ankes for annet enn feil i saksbehandlingen.
Kjendiser
VitaePro har en rekke annonsekampanjer i Norge og Sverige med såkalte kjendiser som frontfigurer.
Dommen vil gi sterke føringer for hvordan helsekost generelt kan markedsføres i hele EU, inkludert EØS og Norge, i framtiden.
- Det er en voksende bransje i mange land som venter på utfallet av denne saken, sa juridisk direktør Frode Elton Haug hos det norske Forbrukerombudet til Dagbladet før rettssaken startet tidligere i vinter. Han betegnet Marknadsdomstolens behandling som en prinsippsak.
Med tillegg og justeringer underveis, har retten vurdert over 20 utsagn og gitt Konsumentombudsmannen medhold i at de fleste må stoppes.