Melkesyrens mysterium

Forskere stiller spørsmålstegn ved om det er melkesyren som stopper oss ved hard trening.

Publisert Sist oppdatert

Vi har i lang tid gitt melkesyra skylden for at muskulaturen stivner ved hard trening over lang tid. Forklaringen til hvorfor er enkel: Undersøkelser har vist at mengden melkesyre i kroppen har en tendens til å øke samtidig som vi føler at beina er i ferd med å «stivne». Mange idrettsutøvere, mosjonister som toppidrettsutøvere, måler melkesyreverdier hyppig både før, underveis og etter treningsøkter.

Til ingen nytte?

Vi stivner også ved lave melkesyreverdier

– Vi er faktisk ikke hundre prosent sikre på hva det er som gjør musklene stive under trening, sier Jostein Hallén til forskning.no. Han er professor i fysiologi ved Norges idrettshøgskole.

– Musklene kan stivne både når det er lave konsentrasjoner av melkesyre og når det er høye konsentrasjoner av melkesyre, påpeker han. Hallén sier til nettstedet at det er lite som tyder på at melkesyren spiller noen rolle for muskelstivhet i seg selv.

Så hva er det da som forårsaker følelsen av stive bein?

Fra brødskive til muskelkraft

Det hele henger sammen med hvordan kroppen omsetter energi. Altså, hvordan kroppen gjør en brødskive om til muskelkraft.

Vanligvis skjer dette ved at muskelcellene forbruker oksygen til å gjøre brødskiva om til et «drivstoff» for cellene: ATP (adenintrifosfat). Men når du løper med høy hastighet, greier ikke hjertet å pumpe ut nok oksygenrikt blod til muskelcellene.

Da må cellene finne andre måter å omsette energi på.

Hallén forklarer til forskning.no at kroppen har to løsninger når hjertet ikke lenger greier å dekke kroppens oksygenbehov.

Den første metoden er den anaerobe energiomsetningen, hvor melkesyre blir produsert. Den andre måten å skaffe energi på er å bryte ned et stoff som heter kreatinfosfat som ligger lagret i musklene.

– Kreatinfosfatet blir splittet opp til kreatin og fosfat. Dette fosfatet kan forstyrre balansen i cellen, forteller Hallén.

Denne ubalansen er én av Halléns hovedmistenkte i hva det er som gjør at musklene blir stive.

Melkesyren kan ha motsatt effekt

– Melkesyre er ikke noe annet enn et glukosemolekyl som er delt i to. Glukose er den viktigste energikilden for musklene og i så måte kan melkesyre også være en god energikilde til muskelen, sier Hallén.

Et dansk forskerteam har bekreftet denne hypotesen i et laboratorieforsøk på mus. 

«En klassisk feil i vitenskapens historie»

George A. Brooks, professor ved University of California, har uttalt:  

"Sammenhengen mellom stive muskler og høye melkesyrenivåer er en av de klassiske feilene i vitenskapens historie».

Les mer om melkesyre, kreatinfosfat, kalsium, kalium og mulige forklaringer på hvorfor vi blir «stive» i muskulaturen ved hard trening i en nylig publisert artikkel på forskning.no. Her kan du også lese om det danske forskerteamet, som mener at melkesyre gjør at musklene holder ut enda lenger. Stikk i strid med hva mange tror.

Kilde: forskning.no.