– Ikke større muskler av proteintilskudd

Det er ingen forskjell på folk som inntar protein før og etter trening, ifølge to større litteraturoversikter.

Publisert

Det har i mange år vært en utbredt oppfatning at det er mulig bygge mer muskler ved å få i seg proteiner de første to timene etter en treningsøkt, for eksempel i form av proteinshakes eller proteinbarer. Men dette ser ut til å være en myte, melder Forskning.no.

To store gjennomganger av tilgjengelig forskning på feltet konkluderer med at det ikke er forskjell på folk som inntar protein før og etter trening. Det holder å spise nok proteiner i løpet av dagen, ifølge en artikkel i tidsskriftet Journal of International Society of Sports Nutrition.

Kristian Vissing har lest studiene og er overbevist. Han forsker selv på trening, muskelvekst og -fysiologi, men har ikke deltatt i de nye analysene. Vissing mener undervisningen nå må endres. Han har selv anbefalt proteininntak etter trening både i bøker og undervisning. 

– Det vil jeg ikke lenger gjøre, i hvert fall ikke for unge mennesker, sier Vissing, som er førsteamanuensis ved institutt for folkehelse på Aarhus Universitet, til Videnskab.dk.

Ett gram per kilo kroppsvekt per dag

Førsteamanuensis Lars Holm på Biomedicinsk Institut og forsker på Bispebjerg Hospital har lenge vært skeptisk til effekten av proteintilskuddene etter trening. Etter å ha lest de to analysene er han sikker i sin sak: 

– Resultatet stemmer overens med mine inntrykk. Hvis vi justerer statistikken ut fra det daglige proteininntaket, forsvinner effekten av å innta protein like etter trening. De fleste yngre mennesker får nok protein fra en vanlig kosthold, sier han til Videnskab.dk.

Han mener rundt ett gram protein per kilo kroppsvekt om dagen er nok. 

Kilder: www.forskning.no og www.videnskab.dk