Innretter tjenesten etter innbyggerne

Sola kommune har latt innbyggernes ressurser styre utviklingen av helse- og omsorgstjenesten. 

Publisert Sist oppdatert

Under Helsekonferansen 2016 på Gardermoen fortalte Sola-rådmann Ingrid Nordbø om hvordan innbyggernes ressurser har påvirket innretningen av helsetjenesten.

Hverdagsrehabilitering

I Sola var man tidlig ute med å satse på hverdagsrehabilitering, mye takket være engasjert fagpersonell.

- En studietur til Danmark førte til at vi ville prøve ut dette i Sola. En hovedtanke er at egen mestring kartlegges før tiltak settes inn. Det vil si at dersom du kan smøre en brødskive, men sliter med å håndtere melkekartongen, er det kun melkekartongen du får hjelp til, forklarte Nordbø.

Satsingen på hverdagsrehabilitering har snudd utviklingen innen helsetjenesten i kommunen, ifølge rådmannen.

- Før vi kom i gang med hverdagsrehabilitering var oppfatningen at innbyggernes behov akselererte. Dette er snudd ved å avdekke og ta i bruk innbyggernes egne ressurser, sa Nordbø.

Et møte i øyehøyde

I likhet med helse- og omsorgsminister Bent Høie, er helsetjenesten i Sola opptatt av å møte innbyggerne på likefot, ifølge Nordbø.

- Et eksempel på dette var en mann i trettiårene som hadde vært utsatt for en ulykke. Her var det snakk om å utnytte mannens ressurser, og de ansatte i tjenesten så tidlig at det var mye å hente. Ærlighet i dialogen mellom pasienten og helsetjenesten, og at man møtes på likefot, har vært avgjørende i behandlingen, fortalte Nordbø.

Mannen er nå svært nær målet sitt om å være en deltaker fremfor en mottaker i samfunnet, ifølge rådmannen.

- Vi må ikke ta fra den enkelte mestringen via vår innsats i helsetjenesten. Det har tradisjonelt vært snakk om "de varme hendene", men disse kan fort bli til "de klamme hendene" hvor pasienten føler seg overkjørt, sa Nordbø.

Hun mener det er avgjørende å innrette helse- og omsorgstjenesten slik at den stimulerer egen mestring og bygger verdighet.