Setter standard for forventningene
Fysioterapitjenesten i Trondheim kommune har utarbeidet en sjekkliste over hva pasienter kan forvente av fysioterapeuter i kommunen.
Kommunen gjør det klart at pasientene skal forvente å møte fysioterapeuter som holder seg faglig oppdatert. Man har derfor laget en liste over utsagn som nyere forskning og kunnskap har vist å være uheldige eller misvisende (se faktaramme).
Pasienten gis mulighet til å ha et kritisk blikk og høye forventninger til tjenesten, men utfordres samtidig på sin egen sykdomsoppfatning og forventninger til behandling.
Viktig helseopplysning
Avdelingsleder Gard Myhre har utarbeidet listen, og han ser på listen som viktig helseopplysning.
- Fysioterapi er et fag i stadig endring, noe vi viser til via denne sjekklisten. Pasientene skal ha høye forventninger til fysioterapeutene i Trondheim kommune, understreker han.
Myhre mener påstandene i sjekklisten taler for seg selv.
- De viser at faget vårt har forandret seg. Samtidig forstår jeg at den kan leses på ulike måter, avhengig av ståsted. Dette kan oppfattes som kritikk av terapeutene, noe som er det stikk motsatte av intensjonen, forsikrer avdelingslederen.
- Listen er skrevet i respekt for de som utøver kunnskapsbasert fysioterapi hver dag. Vi har høy kompetanse i kommunen, både blant ansatte og avtalefysioterapeuter, utdyper Myhre.
Avdelingslederen forteller at listen er basert på tilgjengelig kunnskap.
Lever godt med dette
Myhre er klar på at det er kommunen som har det overordnede ansvaret for tjenesten.
- At vi stiller krav til terapeutene tror jeg de lever godt med. Det er samtidig viktig å understreke at denne sjekklisten ikke er et resultat av signaler om at vi må brette opp ermene og skjerpe oss, sier han.
Fysioterapeutene tilknyttet Trondheim kommune jobber allerede mye med å holde seg oppdaterte.
- Sjekklisten er laget for at befolkningen skal kunne ha høye forventninger til at fysioterapeutene i Trondheim er faglig oppdaterte. Hvis enkelte pasienter opplever at informasjonen utfordrer deres sykdomsoppfatning og forventninger til behandling hos fysioterapeut, så kan det også være positivt. Vi forutsetter at dette vil være tema i møte med fysioterapeuten, forklarer Myhre.
Økt interesse
Avdelingslederen vedgår at det kan oppleves uvant at helsetjenesten legger ut en slik liste. Den har blant annet blitt delt på sosiale medier, og ført til økt aktivitet på fysioterapitjenestens hjemmeside.
- NFF har også vært på tråden, men vi har ikke fått snakket sammen ennå. Jeg ser frem til å prate med forbundsleder Fred Hatlebrekke om dette, og tror vi kommer til å være enige, sier Myhre.
Han er usikker på hvor mange av fysioterapeutene i kommunen som har fått med seg listen, men Myhre forteller at man fra før har hatt et sett med forventninger til både terapeut og pasient liggende på hjemmesiden til tjenesten.
Vi jobber hele tiden for å forbedre oss, og er selvsagt glade for innspill, reaksjoner og synspunkter på dette, forsikrer Gard Myhre.