Ønsker innspill om pasientforløp
Helsedirektoratet ønsker innspill på hva spesialisthelsetjenesten kan gjøre for at pasienter skal føle seg ivaretatt i tjenesten.
Hva skal til for at pasienten føler seg trygg på at spesialisthelsetjenesten tilbyr behandling i tide, og på at behandlingen følges opp på riktig måte? Svaret skal Helsedirektoratet gi Helse- og omsorgsdepartementet i en rapport før 2. juli. Innen den tid skal man hente innspill fra både pasienter og helsepersonell.
Ser på pasientforløpet
Direktoratet har fått i oppdrag å vurdere behovet for endringer i reguleringen av pasientforløp og ventetider. Her skal alternative modeller utredes og skisseres.
- Målet er å få på plass et system som gir pasientene gode, sikre og forutsigbare pasientforløp. Det inkluderer å forbedre kvalitet på registreringen, og minske variasjon mellom sykehus og regioner, sier divisjonsdirektør Johan Torgersen i Helsedirektoratet.
Ønsker innspill
I forbindelse med utredningsarbeidet oppfordres helsepersonell og ledere til å melde inn hva som er viktig for dem i arbeidet med å gi nødvendig helsehjelp til rett tid.
Videre vil direktoratet ha svar på hvordan spesialisthelsetjenesten kan tilrettelegge pasientforløpet på best mulig måte, og hvilke krav helsemyndighetene bør stille til tjenesten for å sikre rett hjelp til rett tid for pasienten.
Les mer her.