Universitetslektor Runa Kalleson ved Institutt for fysioterapi på OsloMet – storbyuniversitetet.
Foto: Sonja Balci/OsloMet
– Vi må inkludere fremfor å normalisere
Ofte blir funksjonshindringer sett som et helseproblem, og (re)habilitering som selve universaltiltaket. Men bør vi tenke helt nytt?
– Er det så sikkert at veien til bedre funksjon og større
grad av mestring, selvstendighet og deltakelse for funksjonshindrede går
gjennom (re)habiliteringstjenester slik de utøves i dag, spør førsteamanuensis ved
OsloMet, Runa Kalleson, i essayet «Bør vi tenke nytt om (re)habilitering?»,
publisert i Fysioterapeuten 11. juli i år.
Kalleson er førsteamanuensis ved fysioterapiutdanningen og prosjektleder
for det tverrfaglige undervisningsopplegget «INTERACT», som har til hensikt å styrke
den tverrfaglige samarbeidskompetansen blant studentene ved flere
studieretninger på fagområdet barn, unge og familier, med spesiell vekt på
utsatte barn og ungdom.
– Alle er enige om at vi skal jobbe tverrfaglig og
tverrsektorielt, men det virker som om lite har endret seg på veldig mange år. Kanskje
må vi tenke radikalt annerledes og se på habilitering og rehabilitering med nye
øyne, ikke minst basert på tilbakemeldinger og innspill fra dem disse tjenesten
er til for, sier Kalleson.
Ulike behov
Ulike mennesker har behov for ulike tjenester. Å lage et
pakkeforløp for rehabilitering, er ikke enkelt.
– Hvis vi skal ta på alvor at tjenestene vi gir skal ta utgangspunkt
i det som er viktig for den enkelte, må vi få på plass fleksible, samordnede
tjenester som gir muligheter for flere valg. Det vil gi et bedre liv for dem
det gjelder, sier Kalleson.
Vil legge til rette
«Den enkelte funksjonshindrede er ikke primært en pasient
eller en bruker av tjenester, men et individ og en borger med rettigheter og
muligheter». Det skriver et utvalg bestående av funksjonshindrede, pårørende og
fagpersoner i NOUen «På høy tid— Realisering av funksjonshindredes rettigheter».
Fremfor å tenke at mennesker med funksjonshindringer i
størst mulig grad bør normaliseres, ønsker Kalleson at teamet skal bidra til et
mer inkluderende samfunn gjennom å være lydhør og legge til rette for dem som
ikke passer inn i den klassiske malen.
Universelle rettigheter
– Det er tidvis diskusjoner rundt BPA-ordningen. Noen
brukere vil ha hjelp til påkledning og matlaging og andre praktiske ting, slik
at de kan bruke energien og ressursene sine på eksempelvis studier eller jobb.
De har et annet perspektiv enn fysioterapeuten, som sier det er viktig å trene
på ADL-ferdigheter. Måten vi rigger tjenestene våre på tar ofte utgangspunkt i
det som er viktig for oss, men det trenger ikke å være det viktigste for andre,
sier Kalleson.
Hun mener at universelle rettigheter som retten til utdanning, til å delta i lek og
fritidsaktiviteter, og få mulighet til å være en aktiv deltaker i samfunnet, ikke kan innfris
innenfor helse- og omsorgstjenester alene, men vil kreve et systematisk samarbeid
med andre fagområder.
Ny modell
– Det er viktig å tenke modeller og strukturer for samarbeid. Det
som hindrer oss i å samarbeide, ligger ofte på et organisatorisk nivå. Vi trenger
en overordnet modell som gjør det enklere for de ulike profesjonene å samarbeide
på tvers, uten at vi skal være redde for å tråkke noen på tærne eller å miste
oss selv som profesjon. Det
er imidlertid ikke bare organisatoriske forhold som er av betydning, vi har
også behov for å styrke den tverrfaglige samarbeidskompetansen hos hver enkelt
av oss, sier Kalleson.
– Hva kan fysioterapeuter gjøre for å fremme
tverrprofesjonell arbeidskompetanse?
–Vi må være trygge på vår egen fagkompetanse, vøre i stand til å gjenkjenne
ekspertkunnskap hos andre, og ikke minst må vi klare å respondere ved å
kombinere disse ulike formene for kompetanse, sier Kalleson.