NTNU bidrar til forskning og utdanning i Nepal. Bilde av området hvor Kathmandu University School of Medical Sciences (KUSMS) er lokalisert .

Bidrar til fysioterapiutdanning og forskning i Nepal

Etter påske reiser en delegasjon fra fysioterapeututdanningen ved NTNU i Trondheim til Nepal i forbindelse med et prosjekt som skal styrke den akademiske kompetansen innen fysioterapiutdanning og fysioterapiforskning i landet.

Publisert Sist oppdatert
Lennart Bentsen

Prosjektet er ifølge Lennart Bentsen ved NTNU en del av NORHED (Norwegian Programme for Capacity Development in Higher Education and Research for Development), som jobber for å styrke utdanning, forskning og inkludering ved institusjoner for høyere utdanning i utviklingsland.

Midler fra Norad

-Dette er ett av 13 NTNU-prosjekter som har mottatt midler fra Direktoratet for utviklingsarbeid (Norad) og ledes av professor Ann-Katrin Stensdotter ved fysioterapeututdanningen ved NTNU og Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, sier Bentsen til Fysioterapeuten.

Prosjektet ble initiert høsten 2021. Målene for prosjektet er ubeskjedne nok:

–Vi skal bidra til å etablere det første masterprogrammet i fysioterapi I Nepal, sier Lennart Bentsen – før han fortsetter:

–I tillegg skal vi støtte oppstart av et nytt bachelorprogram for fysioterapi, et pedagogisk kurs for fakultetet og videre bidra til å utdanne tre PhD.-kandidater, som alle er tilknyttet utdanningsinstitusjonene vi samarbeider med i Nepal.

Masterprogrammet

Lennart Bentsen er også leder for arbeidspakken med etablering av masterprogrammet ved Kathmandu University School of Medical Sciences (KUSMS). Programmet skal være en mastergrad i musculoskeletal physiotherapy. Den starter ifølge Bentsen i disse dager med fem studenter i første kull.

–Målet er å utdanne 30 masterstudenter i løpet av prosjektets 5-års ramme, og gjennom det og PhD-kandidatene sørge for akademisk kompetanse til å drive dette selvstendig videre, sier Lennart Bentsen til Fysioterapeuten.

–Fysioterapien er en relativt ny profesjon i Nepal, men «driven» til å utvikle profesjonen videre er utrolig imponerende. De har allerede planer for nye mastere og når det gjelder utviklingen og etableringen av den første masteren har jeg ofte mer enn nok med å bare henge med i svingene. Rollen min så langt har vært mer som en sparringspartner og veileder.

Bachelorprogrammet

Kathrine Rømmen leder arbeidspakken med ny bachelor ved Kathmandu Medical College (KMC), som ved prosjektets oppstart ville blitt den tredje bachelorutdanningen i fysioterapi i Nepal. Utdanningen startet med første kull høsten 2022, og er ifølge Bentsen nå inne i sitt 2.semester.

Prosjektet har flere samarbeidspartere, blant annet Wits university i Johannesburg, som har hatt ansvar for utviklingen av pedagogisk kurs, og forskere tilknyttet OsloMet, Oslo universitetssykehus og et australsk miljø.

Trondheims-opphold for PhD.-kandidatene

–PhD-forløpene er godt i gang og to av dem har hatt minst et lengre opphold i Trondheim allerede, forteller Bentsen.

–En av kandidatene er studieprogramleder ved det nye bachelorprogrammet i Kathmandu, mens de to andre har stilling ved KUSMS, som har hatt bachelorutdanning i fysioterapi siden 2010. Nå er dette Nepals første mastergrad i fysioterapi, fortsetter han.

I tillegg er tidligere president i Nepals fysioterapiorganisasjon, Nishchal Shakya i et PhD-løp hos oss som hadde oppstart før NORHED-prosjektet og der hovedveileder er Ann-Katrin Stensdotter.

Internasjonal samkjøring

Etter påske reiser fire ansatte fra fysioterapiutdanningen til Nepal i to uker, med henholdsvis en uke i Dhulikel der KUSMS er lokalisert, og en uke i Kathmandu.

–I tillegg til de jeg har nevnt er også Ole Petter Nordvang del av prosjektet, bl.a. som bi-veileder for en av PhD-kandidatene, og en av oss som reiser nå. Fra fysioterapeututdanningen er også Monica Unsgaard-Tøndel (NTNU) bi-veileder for en av PhD-kandidatene

Besøket i Nepal er ifølge Bentsen samkjørt med de fleste av samarbeidspartnerne - som også reiser til Nepal i samme tidsrom.

–Det blir noen intense og spennende uker med besøk, møter og planlegging mellom utdanningene og alle samarbeidspartnerne, sier Bentsen. Særlig blir det spennende å møte studentene ved både bachelor- og masterutdanningen.

Besøk ved flere anledninger

Det er ikke første gang fysioterapiutdanningen besøker Nepal. NORHED-prosjektet er et resultat av et mangeårig utvekslingssamarbeid mellom fysioterapiutdanningen ved NTNU og institusjonene i Nepal. Blant annet har man ved fysioterapiutdanningen i Trondheim hatt studenter i praksisperioder i Nepal i mange år. Representanter fra NTNU har også tidligere besøkt Nepal.

–Nylig hadde vi 4 studenter i 4.semester-praksis i Nepal, og når er det tre studenter i 6.semester praksis der. I 2018 deltok Ann-Katrin, Kathrine og jeg på fysioterapikongressen i Nepal, og både Kathrine og spesielt Ann-Katrin har besøkt fysioterapien i Nepal tidligere. Nepalske studenter har også vært på utveksling i Trondheim, avslutter Lennart Bentsen – som gleder seg til å reise ned til landet – som kanskje er mest kjent for verdens høyeste fjell.

Les mer om prosjektet på NTNUs nettsider.

Vi setter pris på å høre fra deg!

Har du tanker om saken du nettopp har lest? Vi i Tidsskriftet Fysioterapeuten setter pris på din tilbakemelding på våre saker. Er det andre temaer du ønsker å lese mer om? Har du forslag og gode tips? Du er velkommen til å ta kontakt med oss ved å sende en epost til Fysioterapeuten@fysio.no.

Powered by Labrador CMS