NTNU bidrar til forskning og utdanning i Nepal. Bilde av området hvor Kathmandu University School of Medical Sciences (KUSMS) er lokalisert .Foto er publisert etter godkjenning fra Dhulikhel Hospital, Kathmandu University Hospital.
Bidrar til fysioterapiutdanning og forskning i Nepal
Etter påske reiser en delegasjon fra fysioterapeututdanningen ved NTNU i Trondheim til Nepal i forbindelse med et prosjekt som skal styrke den akademiske kompetansen innen fysioterapiutdanning og fysioterapiforskning i landet.
Prosjektet er ifølge Lennart Bentsen ved NTNU en del av
NORHED (Norwegian Programme for Capacity Development in Higher Education and Research
for Development), som jobber for å styrke utdanning, forskning og inkludering
ved institusjoner for høyere utdanning i utviklingsland.
Midler fra Norad
-Dette er ett av 13 NTNU-prosjekter som har mottatt midler
fra Direktoratet for utviklingsarbeid (Norad) og ledes av professor Ann-Katrin
Stensdotter ved fysioterapeututdanningen ved NTNU og Institutt for nevromedisin
og bevegelsesvitenskap, sier Bentsen til Fysioterapeuten.
Prosjektet ble initiert høsten 2021. Målene for prosjektet
er ubeskjedne nok:
–Vi skal bidra til å etablere det første masterprogrammet i
fysioterapi I Nepal, sier Lennart Bentsen – før han fortsetter:
–I tillegg skal vi støtte oppstart
av et nytt bachelorprogram for fysioterapi, et pedagogisk kurs for
fakultetet og videre bidra til å utdanne tre PhD.-kandidater, som alle er tilknyttet utdanningsinstitusjonene vi
samarbeider med i Nepal.
Masterprogrammet
Lennart Bentsen er også leder for arbeidspakken med
etablering av masterprogrammet ved Kathmandu University School of Medical
Sciences (KUSMS). Programmet skal være en mastergrad i musculoskeletal
physiotherapy. Den starter ifølge Bentsen i disse dager med fem studenter i
første kull.
–Målet er å utdanne 30 masterstudenter i løpet av
prosjektets 5-års ramme, og gjennom det og
PhD-kandidatene sørge for akademisk kompetanse til å drive dette selvstendig
videre, sier Lennart Bentsen til Fysioterapeuten.
–Fysioterapien er en relativt ny
profesjon i Nepal, men «driven» til å utvikle profesjonen videre er utrolig
imponerende. De har allerede planer for nye mastere og når det gjelder
utviklingen og etableringen av den første masteren har jeg ofte mer enn nok med
å bare henge med i svingene. Rollen min så langt har vært mer som en
sparringspartner og veileder.
Bachelorprogrammet
Kathrine Rømmen leder arbeidspakken med ny bachelor ved
Kathmandu Medical College (KMC), som ved prosjektets oppstart ville blitt den
tredje bachelorutdanningen i fysioterapi i Nepal. Utdanningen startet med
første kull høsten 2022, og er ifølge Bentsen nå inne i sitt 2.semester.
Prosjektet har flere samarbeidspartere, blant annet Wits university i Johannesburg, som har hatt
ansvar for utviklingen av pedagogisk kurs, og forskere tilknyttet OsloMet, Oslo universitetssykehus og et australsk miljø.
Trondheims-opphold for PhD.-kandidatene
–PhD-forløpene er godt i gang og to av
dem har hatt minst et lengre opphold i Trondheim allerede, forteller Bentsen.
–En av kandidatene er studieprogramleder ved det nye
bachelorprogrammet i Kathmandu, mens de to andre
har stilling ved KUSMS, som har hatt bachelorutdanning i fysioterapi siden
2010. Nå er dette Nepals første mastergrad i fysioterapi, fortsetter han.
I tillegg er tidligere president i Nepals
fysioterapiorganisasjon, Nishchal Shakya i et PhD-løp hos
oss som hadde oppstart før NORHED-prosjektet og der hovedveileder er
Ann-Katrin Stensdotter.
Internasjonal samkjøring
Etter påske reiser fire ansatte fra fysioterapiutdanningen
til Nepal i to uker, med henholdsvis en uke i Dhulikel der KUSMS er lokalisert,
og en uke i Kathmandu.
–I tillegg til de jeg har nevnt er også Ole Petter Nordvang
del av prosjektet, bl.a. som bi-veileder for en av PhD-kandidatene, og en av oss som reiser nå. Fra fysioterapeututdanningen er
også Monica Unsgaard-Tøndel (NTNU) bi-veileder for en av PhD-kandidatene
Besøket i Nepal er ifølge Bentsen samkjørt med de fleste av
samarbeidspartnerne - som også reiser til Nepal i samme tidsrom.
–Det blir noen intense og spennende uker med besøk, møter og
planlegging mellom utdanningene og alle samarbeidspartnerne, sier Bentsen. Særlig blir det spennende å møte studentene ved både
bachelor- og masterutdanningen.
Besøk ved flere anledninger
Det er ikke første gang fysioterapiutdanningen besøker
Nepal. NORHED-prosjektet er et resultat av et mangeårig utvekslingssamarbeid
mellom fysioterapiutdanningen ved NTNU og institusjonene i Nepal. Blant annet
har man ved fysioterapiutdanningen i Trondheim hatt studenter i praksisperioder
i Nepal i mange år. Representanter fra NTNU har
også tidligere besøkt Nepal.
–Nylig hadde vi 4 studenter i 4.semester-praksis i Nepal, og
når er det tre studenter i 6.semester praksis der. I 2018 deltok Ann-Katrin,
Kathrine og jeg på fysioterapikongressen i Nepal, og både Kathrine og spesielt
Ann-Katrin har besøkt fysioterapien i Nepal tidligere. Nepalske studenter har
også vært på utveksling i Trondheim, avslutter Lennart Bentsen – som gleder seg
til å reise ned til landet – som kanskje er mest kjent for verdens høyeste
fjell.
Har du tanker om saken du nettopp har lest? Vi i Tidsskriftet Fysioterapeuten setter pris på din tilbakemelding på våre saker. Er det andre temaer du ønsker å lese mer om? Har du forslag og gode tips? Du er velkommen til å ta kontakt med oss ved å sende en epost til Fysioterapeuten@fysio.no.