Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatters mening.
– Det synkende skip (Naufragium) eller Skipet flyter (Navis supernato)Illustratør: Bjarne Vad Nilsen
Fysioterapiens mange kompenserende tiltak: Hvor går ferden?
– Kommer fremtidens kommunale fysioterapirolle bare sigende på, eller kan vi selv påvirke?, spør fysioterapeut Bjarne Vad Nilsen i dette meningsinnlegget.
Trondheim kommune er nok en av de
arbeidsplassene i Norge med flest fysioterapeuter under samme tak. Det gir grobunn
for utallige diskusjoner om ulike faglige tema.
Trondheim er en
universitetskommune (1), og på mange områder ligger trolig kommunen på et godt kunnskapsnivå
med tanke på kommunal fysioterapi for blant annet voksne.
Dette innlegget handler om min
vurdering av hvor vi er og hvor vi går, og er ikke standpunkter Trondheim
kommune nødvendigvis deler.
"Lær av i går, lev i dag, ha
håp for i morgen. Det viktigste er ikke å slutte å stille spørsmål“ (Einstein).
Pilarer i fysioterapien
Hva som er fysioterapifagets
pilarer er det ikke full enighet om, men slik jeg ser det som fysioterapeut i
Trondheim kommune, har Bjordal (2) gode poenger. Han ser for seg en potensiell
fremtidig splittelse blant fysioterapeutene - i en treningsterapeutdel og i en
individuell hands-on og bevegelsesterapeutdel.
På min arbeidsplass går
diskusjonene friskt om hva som er trening, aktivisering og ADL, og hva som er
fysioterapi. Hva krever fysioterapikompetanse, og hva kan andre gjøre? Skal en
fysioterapeut med 3- eller 5-årig utdanning primært bruke kunnskapen til å få
mennesker til reise seg fra stol, gå i trapp og gå tur utendørs? Skal vi som
fysioterapeuter dekke opp for manglende egenaktivitet/ fysisk aktivitet? Har
alle krav og rett på en fysioterapeut? Hvor går grensen for personlig ansvar og
samfunnets ansvar?
Kognisjon, psykologi og psykiatri
kan gi forklaringer på manglende a) motivasjon, b) initiativ og c) drivkraft.
Det snakkes mye om d) compliance (etterlevelse), kanskje dette bør erstattes av
e) concordance (samstemmighet) og f) adherence (tilslutning) (3)?
Spørsmålet mener jeg er hvem som skal
dekke opp “manglende nivå” på punktene a-f.
Hands off eller hands on
Kanskje er det ulike holdninger
avhengig av når og hvor man er utdannet? Personlig hadde jeg mye om KS3M
(Kaltenborn, Sahrmann, McKenzie, Maitland, Mulligan) i utdanningen, men det er
trolig helt ute av dagens utdanning. Noen yngre fysioterapeuter virker å være
lett indoktrinert om at hands on per definisjon er passiviserende. Når NTNU har et
nytt punkt; “håndlag” som skal vurderes for studenter i praksis, viser det at Covid-19
tydeligvis fikk noen konsekvenser.
Eline Thornquist (4) snakker om
hands on-hands off og hevder:
“Skrekken er
fysioterapeuter som står med hendene i lomma, og bare instruerer pasientene”.
Som studentveileder må jeg
faktisk nå forklare og vise at hands-on kan være en del av behandlingen der
stikkord som støtte, lede, stimulere og berolige kan være verdt å tenke over.
Profesjonsidentitet
I studieplanen for fysioterapeuter
er målet å utdanne fysioterapeuter med en tydelig profesjonsidentitet. I hvilken
grad man lykkes med dette er jeg usikker på. Det blir trolig enten for vagt
eller for snevert å definere en allmennyttig definisjon på hva en fysioterapeut
er. Når beskrivelsen av oss selv etter en workshop på min arbeidsplass inneholdt langt flere faktorer
som i like stor grad gjelder andre yrkesgrupper, er det lov å undres.
Hvilke føringer
utdanningsinstitusjonene gir er jeg jammen også usikker på etter ekstern sensur
av bacheloroppgaver de siste årene. Alt for ofte er det tema som like godt
kunne vært skrevet av trenings- og helsefysiologer eller andre tilsvarende
faggrupper. Fysioterapirollen er dessverre for ofte kunstig konstruert inn i bacheloroppgavene.
Fysioterapi vs. trenings- og
helsefysiologi
Norsk forening for trenings- og
helsefysiologer ønsker å bli autorisert som helsepersonell (5). Selv om det trolig
kan bli en seig sak er det kanskje mye å hente på et samarbeid. Hvis jeg skal
diskutere trening og aktivitet (for friske) - spør jeg da en annen fysioterapeut,
eller en trenings- og helsefysiolog?
Hadde jeg vært leder i en kommune,
kunne jeg lett ansatt en trenings- og helsefysiolog. Ikke som en erstatning for
en fysioterapeut, men som et tillegg! Så spørsmålet blir da hvem som er best
kvalifisert til å ta hhv. pasienter og dekondisjonerte voksne eller eldre. Hvis
fysioterapeuter ønsker å spille en viktig rolle i helsefremmende arbeid må jeg
dessverre si at jeg vurderer trenings- og helsefysiologer som minst like gode som
oss. Her har vi en jobb å gjøre, både på kunnskap og markedsføring.
Hjelpemidler og fysio-/
ergoterapi
Vi kan ikke endre andre, men bør
heller se innover i oss selv, blir det hevdet. Ja, men når andres valg direkte påvirker
oss er det lov å undres. I Trondheim kommune tar nå fysioterapeuter (alt for)
mange hjelpemiddelsaker som er uvanlig eller utenkelig i mange andre kommuner. Noe
jeg undrer meg over er utsagnet “vi ønsker ikke å bli assosiert med
hjelpemidler”, som jeg har hørt fra enkelte ergoterapeuter.
Basert på avsnittene over er
fysioterapi en profesjon som er i endring og utvikling. Det er godt beskrevet
internasjonalt at også ergoterapi sliter med å definere egen rolle og profesjon
(6-8). Spørsmålet er hva som har skjedd etter at tjenesten ble lovpålagt i
2020. Tidligere var det snakk om kompenserende tiltak og rehabiliterende
tiltak. At fysioterapeuter nå utfører “for mange” kompenserende tiltak er for
meg personlig et steg ugunstig retning.
Slik det ser ut til i Trondheim
kommune per i dag tar fysioterapeuter blant annet sykkelsaker, el. scooter,
el. rullestol, rullestol, løftestol i tillegg til rullator og andre
småhjelpemidler. Dette vil si kompenserende tiltak. Er dette fysioterapeutiske
tiltak?
Denne typen saker er aktivitet
og deltakelse, noe som er og vel var ergoterapeuters kjerneverdier/
kjernekompetanse.
Spør du meg, var samarbeidet
fysioterapeut-ergoterapeut tidligere mer givende, med avklarte roller sammenlignet
med slik det er i dag.
Jeg undrer meg over at
ergoterapeuter ikke ønsker å “beholde hjelpemidler”. Eller tar jeg feil? Dette er
noe de var best på, noe som også ga umiddelbare positive effekter for pasientene.
Hvordan hjelpemidler kan
defineres vekk som aktivitet og deltakelse må noen forklare meg. Å bytte ut
hjelpemidler med arbeidsoppgaver andre profesjoner er like gode (eller bedre) på, og med mer
vage resultater, er et valg som er krevende å forstå. Det gjør det trolig heller
ikke enklere å definere egen rolle.
Fremtidens
fysioterapi
Bedriftsøkonomisk tankegang i
helse (NPM) er krevende, men svaret på en fremtidig eldrebølge mener jeg for
fysioterapeuter bør ligge på:
1: Behandling etter akutt
funksjonsreduksjon for hjemmeboende og
2: Mer primær/sekundær
forebygging og mindre tertiærforebygging (aktivisering).
Min subjektive vurdering av slik
situasjonen er i Trondheim kommune pr. i dag er at for mange av pasientene blir
henvist er i sen tertiærforebygging. Det betyr ofte liten akutt behandlingseffekt
og manglende langtidseffekt.
Sterk og Stødig, Tidlig Innsats,
Hverdagsrehabilitering og Behandlingsgrupper
Sterk og Stødig: Nærmer seg primærforebygging, og har potensielt god effekt.
Tidlig Innsats: Alt for ofte for sent i sekundærforebygging, dvs. tidlig innsats
er bortimot et misvisende begrep.
Hverdagsrehabilitering: For ofte for sent i sekundærforebygging.
Behandlingsgrupper: Er for ofte nærmere tertiærforebygging enn sekundærforebygging,
dvs. for ofte relativt liten behandlingseffekt.
Kan vi påvirke?
Da blir spørsmålet til slutt om
for mye av kommunal fysioterapi er nærmere generell aktivisering. Er det dette
en 3-årig bachelorgrad i fysioterapi brukes til?
Skal «aktiv fysioterapi” anno
2025 være a) hovedvekt på behandling/opptrening etter sykdom/skade med akutt
funksjonsreduksjon, eller fortsatt b) fysisk aktivitet/tertiærforebygging i sen
fase?
Forvirring på et enda høyere nivå? Jeg anbefaler bøkene The end of Physical therapy (9), Physiotherapy otherwise (10) eller Manipulating practices. A critical physiotherapy reader (11).
Bjarne Vad Nilsen
Er fysioterapi i 2030 behandling/
opptrening etter akutt funksjonsreduksjon? Eller mer primær-/ sekundærforebygging der andre
faggrupper også må ta tak i aktivisering og fysisk aktivitet for å demme opp
for negative konsekvenser av eldrebølgen?
Kommer fremtidens kommunale
fysioterapirolle bare sigende på, eller kan vi selv påvirke?
Er fysioterapiutdannelsen
(bachelorgrad) pluss en mastergrad med kunnskap om undersøkelse og
diagnostisering bortkastet? Kan jeg like godt bruke grunnfag pluss mellomfag
idrett og lang trenererfaring som fremtidens “aktivitetsfysioterapeut”?
6.
Turner, A. Knight, J. (2015). A debate on the professional identity of
occupational therapists. British Journal of Occupational Therapy, Vol. 78(11)
664–673.
7.
Forda, E, Tommasoa, A.D., Gustafssona, L., Molineuxa, M. (2022). Describing the
occupational nature of practice: A scoping review. Scandinavian Journal of
Occupational Therapy VOL. 29, NO. 5, 353–362.