- Jeg er redd for at «faglig» og «etisk» i dette tilfellet dessverre går på bekostning av hverandre, og blir dyrt for barnet. Dette skriver Vegard Horne i et nytt tilsvar til Nina Kløve. Det handler fortsatt om ståstativ!
Skrevet av Vegard Horne, universitetslektor ved bachelorprogrammet i ergoterapi, det helsevitenskapelige fakultet ved UiT, Norges arktiske universitet.
Takk til Nina Kløve ved
NorCP som med sitt svar (1) igjen bidrar til å holde en viktig debatt aktuell. Dessverre
opplyser hun om at dette blir hennes siste bidrag i debatten. Det er leit da
det gjenstår ubesvarte spørsmål. Et eksempel er om NorCP kartlegger barnas
meninger om anvendelsen av ståstativ. Det hadde vært interessant å vite sett i
lys av hvor viktig det er med brukermedvirkning ved så fysisk inngripende tiltak.
Utover dette er det inspirerende å høre fra ulike hold at debatten har skapt
diskusjoner på fagfeltet. Jeg ønsker at flere deler sine meninger offentlig.
Definisjonsmakt og avmakt
Kløve har rett i at ord
er makt. Språk er meningskonstituerende og bidrar til å skape og opprettholde forståelseshorisonten
vår. Dette ble tydelig for meg etter å ha studert begrunnelsestekster for
ståstativ til barn. Det ble beskrevet hvordan barnets «tilstand» var i den skrivende
stund, og hvordan det enkelte barnet «egentlig» burde være. Ståstativet kunne
på bakgrunn av dette tolkes til å være et konkret sted, nesten som et stillas
hvor fysisk utvikling, oppvekst og sosialisering skulle konstrueres og kultiveres
(2). Jeg mener funnene bekrefter definisjonsmakten blant annet fysioterapeuter
og ergoterapeuter besitter. Det er i forlengelse av dette interessant å lese ledende
leverandørers informasjonsbrosjyrer om ståstativ (3, 4). Leverandører som
tjener millioner av kroner på produkter uten å tilsynelatende utfordres av
fagfeltet eller deres hovedkunde NAV. Leverandørene har for øvrig heller ikke
noen dokumenter som indikerer kartlegging barnets opplevelse eller mening (5, 6,
7). Tvert imot mener én at det ikke finnes kontraindikasjoner på å bruke
ståstativ overfor barn (7). Dette tydeliggjør for meg hvor nyttig det er at
ulike meninger kommer frem og utfordres. Dette viser at ulike instanser bør
møtes på scenen for en debatt om ståstativets eksistensgrunnlag.
Kløve viser til min
unnlatelse om å informere om helheten i Helsedirektoratets (8) beskrivelse av
ståstativet som et mekanisk tvangsmiddel. Takk for at dette påpekes og derfor belyser
hovedpoenget med mitt opprinnelige debattinnlegg (9). Utelatelsen ble gjort med
viten og vilje. Påpekningen fremtvinger hele sitatet og avslører en stadig oppfatning
og unnskyldning av ståstativet som et akseptabelt tvangsmiddel siden det tilsynelatende
bidrar til det vage begrepet «helsehjelp». Helsedirektoratets sitat kunne ikke satt
bedre ord på ståstativets paradoksale eksistens.
Obskur tallbruk
Når det gjelder
tallmaterialet fra NAV (10) som beskriver antall ståstativ fordelt på alder
mener Kløve at disse presenteres uten kontekst. Det var ikke meningen å påstå noe
påfallende ved det dramatiske frafallet kort tid etter myndig alder. Det var
heller ikke meningen ved å påstå noe påfallende ved at mønsteret fortsetter hos
kull etter kull. Selvsagt er jeg enig i at vi ikke vet noe om årsak. Men i
mangel på andre forklarende variabler er det fristende å påpeke et (påfallende)
mønster.
Tynne begrunnelser for
legitimitet
Kløve innrømmer at
evidens for ståstativets påståtte effekter er begrenset. Likevel forsvares
anvendelsen. Begrunnelsen fremstår å være en ellers (urovekkende) mager evidens
for mye man praktiserer (11). Dette er en påminnelse om at man stadig tar
utgangspunkt i selvsagtheter og tradisjon. Er det fordi at man i mangel på noe
bedre heller velger å gjøre noe? Erfaringsbasert kunnskap er en viktig
søyle i kunnskapsbasert praksis. Men man bør tenke på at «erfaringsbasert» per
definisjon kan være synonymt med «anekdotisk». Hvis vi lener oss for mye på
fortellinger, får begrunnelse for og anvendelse av ståstativ et tilnærmet religiøst
preg. Det er derfor særdeles viktig å belyse påstander med evidens når «vi bare
vet» at noe er bra. Man bør virkelig se seg selv i speilet og spørre om det man
gjør er «rett». Der kan våre profesjonsetiske retningslinjer være en veileder. Jeg
vil påstå at det er få tiltak som er like inngripende som ståstativ i et barns
liv. Jeg mener derfor fortsatt at ståstativ mangler legitimitet i et sekulært
samfunn.
Avslutningsvis vil jeg berømme
Kløves påminnelse om at tiltak skal forankres hos barnet både faglig og etisk. Men
jeg er redd for at «faglig» og «etisk» i dette tilfellet dessverre går på
bekostning av hverandre, og blir dyrt for barnet.
Referanser
1. Kløve, N. Fag og praksis – når det ikke finnes fasitsvar. Fysioterapeuten.no
(publisert 16. januar 2023).
2. Horne, Vegard. Ståstativet – om normalitet og
avvik. Et dokumentstudie av begrunnelsestekster for ståstativ til barn. 2015.
Mastergradsoppgave. Universitetet i Nordland.
3. Hjelpemiddelspesialisten AS. Ella ståstativ brosjyre. Januar
2023.
4. Etac. R82 Produktark. 2021.
5. Hjelpemiddelspesialisten AS. Ella ståstativ bruksanvisning.
2021.
8. Helsedirektoratet. 2015. Rettsikkerhet ved bruk
av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming. Lov av
24. juni 2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester kapittel 9.
Rundskriv IS-10/2015
9. Horne, V. Ståstativ og vaterbarn. Fysioterapeuten.no (publisert
1.januar 2023)
10. NAV Hjelpemiddelsentral. Tallmateriale utlevert til
innleggets forfatter.
11. Kolaski K, Romeiser
Logan L, Goss KD, Butler C. Quality appraisal of systematic reviews of
interventions for children with cerebral palsy reveals critically low
confidence. Dev Med Child Neurol. 2021 Nov;63(11):1316-1326. doi:
10.1111/dmcn.14949. Epub 2021 Jun 6. PMID: 34091900