- Skremmer vettet av folk med forskning

Tabloide medieoppslag av typen ”pølser og bacon gir deg kreft” slår beina under fornuftige kostholdsråd. Det skaper apati og kynisme, mener lege og samfunnsmedisiner Steinar Westin.

- Mediene bruker forskning til å skremme vettet av oss, sier Westin i et intervju med Universitetsavisa ved NTNU i Trondheim. Som fastlege merker han at folk blir urolige av slike oppslag.

- Jeg må bruke tid på å roe folk ned. Det skaper utrygghet og angst hos mange. De har et problematisk forhold til mat, og bekymrer seg for om det de spiser er farlig, forteller han.

Steinar Westin er professor i sosialmedisin ved Institutt for samfunnsmedisin, NTNU, samt deltids fastlege.

Redd for et kakestykke

- Her om dagen traff jeg på en slank 90-åring på Britannia som var redd for å ta et kakestykke på grunn av kolesterolnivået. Helsevesenet kan lett bli et skremmevesen. Vi må ikke skremme livet av folk, sier Westin.

Han tror at folk i verste fall kan bli uimottakelige for enhver informasjon om kosthold. Samtidig er han opptatt av at vi ikke må være naive når vi leser de tabloide oppslagene om hvor skadelig det er for oss å spise bestemte typer mat.

- Forskningsnyhetene velter over oss, men de er ofte tatt ut av sin sammenheng. Forskningen kan få en annen virkning enn det forskerne hadde tenkt seg. Vi må heller ikke være blinde for at media blir misbrukt av ulike interessegrupper.

Krig om matmarkedet

Steinar Westin mener det er en underliggende krig om matmarkedet, også i Norge. For og mot landbruket. For og mot fiskeindustrien. I dette spillet mener han at leserne fort kan bli forført.

- Vi bør spørre oss: Hvem sender ut denne nyheten og med hvilken interesse? For eksempel er jeg kjempeskeptisk til den kampanjen som har vært mot melk og fettinnhold. Dette har vært en kampanje basert på en liten aning av vitenskapelig evidens, som til de grader er blitt misbrukt. Vi ender med å ta bort en del av kostholdet som er nyttig, og går i stedet over til å drikke brus. Brusprodusentene har tjent stort på denne kampanjen mot melk, sier Westin.

Tidligere har han uttalt seg kritisk i mediene om kosttilskudd, og ble overrasket over hvor aggressivt bransjen reagerte på kritikken, skriver Universitetsavisa.

Powered by Labrador CMS