Nasjonalt kompetansemiljø for helsestasjons- og skolehelsetjenesten er lokalisert ved Nord Universitet, Campus Levanger.Foto: Camerat
Nasjonalt kompetansemiljø for helsestasjons- og skolehelsetjenesten åpnet i Levanger
Den offisielle åpningen skjedde 6. desember på Nord universitet. - På høy tid å få etablert et kompetansemiljø for dette fagmiljøet, sier leder av Faggruppen for barne- og ungdomsfysioterapi i NFF, Ingunn Skogseth-Stevens.
Hensikten med kompetansemiljøet er å styrke kompetansen,
fagutviklingen og forskningen i helsestasjons- og skolehelsetjenesten, og i
helsestasjon for ungdom, skriver FHI på sine nettsider.
I oppdraget fra Helse- og omsorgsdepartementet heter det at
kompetansemiljøets mål skal være å produsere forskning som grunnlag for
kunnskapsbaserte, helsefremmende og forebyggende tjenester for barn, unge og
deres foreldre, samt støtte kommunene med å ta i bruk beste tilgjengelige
kunnskap i fag- og tjenesteutvikling.
Avdelingsdirektør for det nasjonale kompetansemiljøet, Hanne Nissen
Bjørnsen, la i sin åpningstale vekt på at nyetableringen har vært
etterlengtet i lang tid.
- Vi er til for barn, unge, gravide og familier. Vi skal gi
dem likeverdige tjenester, fremme helse, forebygge uhelse, utjevne sosial
ulikhet og avverge og avdekke vold, overgrep og omsorgssvikt. Først og fremst har
vi behov for å bygge forskningskompetanse, sa Bjørnsen.
Kompetansemiljøet har 7 årsverk og får 15 millioner kroner
over statsbudsjettet gjennom årlige bevilgninger til FHI.
Likeverdige tjenester for alle
Faggruppen for barne- og
ungdomsfysioterapi i NFF er lettet over at et tverrfaglig kompetansemiljø for helsestasjons-
og skolehelsetjenesten nå er etablert.
- Vi
håper det vil bidra til å støtte det helsefremmende og forebyggende arbeidet på
tvers av faggruppene, sier Ingunn Skogseth-Stevens.
- Hva
betyr etableringen av et slikt kompetansemiljø for barne- og
ungdomsfysioterapien i Norge?
- Det
var nødvendig, og på høy tid, å få på plass et kompetansemiljø som kan bidra til
likeverdige tjenester, uavhengig av hvor du bor i landet. Vi har store
forventninger til at det vil hjelpe praksisfeltet med å etablere kunnskapsbaserte,
helsefremmende og forebyggende tjenester, slik Helsepersonellkommisjonen
vektlegger i NOU 2023:4 "Tid for handling", sier Skogseth-Stevens.
La
vekt på bredde
Helt siden Helsesykepleieforeningen for mange år
siden tok initiativet, har Faggruppen for barne- og ungdomsfysioterapi jobbet for et kompetansemiljø for helsestasjons- og
skolehelsetjenesten.
Skogseth-Stevens
har sittet i referansegruppen for etableringen av kompetansemiljøet, og har
deltatt på fysiske og digitale møte med FHI.
- Fra
vår side har vi lagt stor vekt på at kompetansemiljøet må være bredt
sammensatt. Det er nå utlyst to stillinger i tjue prosent, en rådgiverstilling
og en forskerstilling. Fysioterapeuter kan søke, så grip sjansen nå, oppfordrer hun. Søknadsfristen er 7. januar 2024.
- Kompetansemiljøets
mål er å produsere forskning som grunnlag for kunnskapsbaserte helsefremmende
og forebyggende tjenester for barn, unge og deres foreldre. I hvilken grad er
barne- og ungdomsfysioterapeuter engasjert i slik forskning per i dag?
- De siste årene har det vært flere prosjekter på gang rundt om i
landet som omhandler igangsetting av helsefremmende og forebyggende tiltak ved
helsestasjoner, barnehager og skoler. Dette er i stor grad kartlegging av
tiltak i samarbeid med andre faggrupper i kommunen, både innen helse og
oppvekst. Det meste har forgått på kartleggings- og utprøvingsstadiet, og det
er derfor svært viktig med forskning som evaluerer effekten av igangsatte
tiltak. En utfordring med disse prosjektene er at de i tider med trang
kommuneøkonomi ofte blir avsluttet etter endt prosjektperiode, sier Skogseth-Stevens.