Henriette Prøsch Hage, MSc.,
fysioterapeut, Enhet for fysioterapitjenester, Trondheim kommune. henriette.prosch.hage@trondheim.kommune.no.
Jenny Græsholt Røine, MSc.,
fysioterapeut ved Haukeland Universitetssykehus, ortopedisk seksjon. jenny.gresholt.roine@helse-bergen.no.
Bård Erik Bogen, fysioterapeut, PhD. Førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet.
Tove Ask, fysioterapeut, PhD. Førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet.
Merknad: Delt 1.forfatterskap mellom Prøsch Hage og Græsholt Røine.
Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 10.mars 2025. Studien er godkjent av Regionale komiteer for medisinsk og
helsefaglig forskningsetikk (REK), med saksnr. 617503, og Sikt (tidligere NSD), med saksnr. 563878. Ingen interessekonflikter oppgitt.
Sammendrag
Bakgrunn: Til tross for at ikke-kirurgisk behandling har
vist seg å ha like god effekt på langvarige skulderplager som kirurgisk
behandling, utgjør kirurgiske inngrep fremdeles en stor del av
behandlingstilbudet i helsevesenet. Skulderskolen er et nyetablert, tverrfaglig
undervisningstilbud for pasienter med langvarige skulderplager. Det er behov
for å undersøke hvordan pasientundervisning oppleves som bidrag til
selvivaretakelse for denne pasientgruppen.
Metode: Vi gjennomførte semistrukturerte intervju med en til
to deltakere per intervju, totalt åtte deltakere. Systematisk tekstkondensering
ble brukt til å analysere datamaterialet.
Funn: Analysene identifiserte tre hovedfunn: 1) Kunnskap gir
trygghet, 2) Bevisstgjøring og atferdsendring styrker gjennomføringsevnen og 3)
Gruppebasert pasientundervisning er en ressurs. Undervisningstilbudet bidro til
redusert bevegelsesfrykt og ga deltakerne en følelse av mestring til tross for
smerter. Dette virket oppløftende og styrket deres mestringstro og
selvivaretakelse. Deltakerne hadde ulikt kompetansenivå og behov, og de ønsket
mer tid til praktisk og individuell veiledning, samt oppfølging etter
undervisningen.
Konklusjon: Deltakerne ved Skulderskolen opplevde
pasientundervisning som et relevant bidrag til selvivaretakelse ved langvarige
skulderplager. Skulderskolen bidro til økt mestringstro og hjalp deltakerne til
å leve bedre med skulderplagene sine. Mer individuell tilnærming og videre
oppfølging kan øke den fordelaktige effekten av pasientundervisningen, og
styrke Skulderskolens bidrag til deltakernes selvivaretakelse.
Nøkkelord: Skulderskolen, pasientundervisning,
selvivaretakelse, helsekompetanse, kvalitativ metode.
Abstract
«It's astonishing what you can
tolerate when you know what it is» – A study of participants’ experience
regarding patient education as a contribution to self-care for long-term
shoulder problems
Background: Non-surgical treatments have proven to be just
as effective for long-term shoulder problems as surgical interventions. Despite
this, surgeries still constitute a significant portion of the treatment
options. “Skulderskolen” (shoulder school) is a newly established,
interdisciplinary teaching program for patients with long-term shoulder
problems. There is a need to study how patient education is perceived as a
contribution to self-care within this patient group.
Method: We conducted semi-structured interviews with one to
two participants per session, for a total of eight participants. Systematic
text condensation was used to analyze the data.
Findings: The analyses identified three main findings: 1)
Knowledge provides confidence, 2) Awareness and behavioural change strengthens
the ability to execute and 3) Group-based patient education is a resource. The
teaching program contributed to reduced fear avoidance and gave participants a
sense of proficiency despite the pain. This was uplifting and strengthened
their self-efficacy and self-care. Participants had varying levels of
competence and needs, and they expressed a desire for more practical and
individual guidance, as well as follow-up after the education.
Conclusion: Participants at Skulderskolen experienced the
patient education as a relevant positive contribution to their self-care for
long-term shoulder problems. Skulderskolen increased self-efficacy and helped
participants live better with their shoulder problems. A more individualized
approach and further follow-up may enhance the beneficial effects of patient
education and strengthen Skulderskolen’s contribution to the participants’
self-care.
Key-words: Skulderskolen, patient education, self-care,
health literacy, qualitative methods.
Kort sagt
Studien bidrar til økt forståelse av hvordan pasienter med
langvarige skulderplager håndterer utfordringer i hverdagen og synliggjør deres
behov for individuell tilpasning. Fysioterapeuter og annet helsepersonell kan
styrke pasientenes mestringstro og redusere bevegelsesfrykten dersom
informasjonen formidles på en lettfattelig måte. Videreutvikling av
Skulderskolen vil trolig øke nytteverdien av undervisningstilbudet, og funnene
i denne studien kan være relevante i møte med andre pasientgrupper.
Innledning
Plager fra muskel- og skjelettsystemet rammer nærmere 1,5
millioner nordmenn og utgjorde i 2023 omtrent en tredjedel av alt legemeldt
sykefravær (1,2). Skulderplager er den tredje hyppigste forekommende plagen
etter smerter i korsrygg og nakke (3), og utgjør en betydelig byrde for
individets livskvalitet (4). Antall tapte dagsverk som følge av skulderplager
har økt kraftig de siste årene og medførte nærmere 180 000 tapte dagsverk i
2023 (2).
Det gjennomføres mer enn 5 000 kirurgiske inngrep årlig i
Norge som følge av skulderplager, som er både kostbare og risikofylte (5,6,7).
Ifølge Haahr et al. (8) foreligger det ikke evidens for at kirurgiske inngrep
fører til mindre smerte eller bedre skulderfunksjon for pasienter med
subakromiale plager, enn ikke-kirurgisk behandling. Fysioterapiveiledet trening
krever færre økonomiske ressurser, har lavere risiko for komplikasjoner og
sammenlignbar effekt med kirurgiske inngrep. Det er derfor gode argumenter for
å anvende ikke-kirurgiske tiltak i behandlingen av pasienter med langvarige
skulderplager (9).
Skulderskolen er et samarbeidsprosjekt mellom Lærings- og
mestringssenteret (LMS) i Bergen, avdeling for rehabiliteringstjenester og
ortopedisk poliklinikk ved Haraldsplass Diakonale Sykehus (HDS). Prosjektet
startet opp i mai 2023 og er et ikke-kirurgisk tilbud for pasienter med
skulderplager av langvarig karakter. Gjennom økt kunnskap om egen helsetilstand
kan pasientene få hjelp til å mestre sine skulderplager. Kurset varer i en dag
og består av tre timer teoretisk undervisning og en halvtime med praktisk
veiledning, gitt av et tverrfaglig team bestående av ortoped, fysioterapeut,
ergoterapeut og representanter fra NAV. Øvelsesprogrammet er utarbeidet av
erfarne fysioterapeuter basert på gjeldende forskning og klinisk erfaring.
Formålet med Skulderskolen er å styrke deltakernes mestringsstrategier og bidra
til at de kan leve bedre med skulderplagene sine.
Bevegelsesfrykt, katastrofetanker og lave forventninger til
bedring har betydning for utfallet av pasientbehandling og representerer
barrierer som bør adresseres i pasientundervisning. Gjennom kunnskapsformidling
og sosial støtte kan pasientene få hjelp til å håndtere sine helseplager (10).
Kunnskapsbaserte undervisningstilbud fasiliterer helsefremmende atferd og er
avgjørende for at pasienter skal kunne ivareta egen helse (11,12).
Hensikten med studien var å undersøke hvordan
pasientundervisning ved Skulderskolen oppleves som bidrag til mestring og
selvivaretakelse ved langvarige skulderplager.
Sentrale begreper
I det følgende vil vi gå gjennom noen sentrale begreper i
studien. I et salutogent perspektiv er blikket rettet mot helsens opprinnelse
og hvorfor mennesker befinner seg i ulike ender av skalaen mellom helse og
sykdom (17). Ifølge Antonovsky ligger forklaringen i individets
motstandsressurser (MR) og opplevelse av sammenheng (OAS). MR er forhold som
kan fremme effektiv mestring av utfordringer, mens OAS består av tre sentrale
komponenter for å fremme god helse; 1) meningsfullhet, 2) håndterbarhet og 3) begripelighet
(17).
Begrepet self-care er sammensatt og omfatter egenskaper fra
flere fagfelt (19). Vi har valgt å oversette begrepet til selvivaretakelse og
benytter følgende definisjon fra Tulu et al. (20):
Self-care is a dynamic, purposeful, and continuous endeavor
essential to all human beings, but specific to a person or disease, which is
performed at an individual, family and/or community level for self and others
to promote, control, and manage health, well-being or wellness, with or without
the advice of health care professionals. (20).
Økt selvivaretakelse kan føre til mer hensiktsmessig
håndtering og aksept av egne helseplager, og fremstår dermed som et
grunnleggende element for individets helse og livskvalitet. Samtidig kreves det
kunnskap, ferdigheter og motivasjon (21). Helsekompetanse er derfor en
forutsetning for å kunne utøve selvivaretakelse. Dette innebærer individets
evne til å forstå, vurdere og anvende helseinformasjon (12).
Mestring er opplevelsen av overskudd til å håndtere
utfordringer og følelsen av kontroll over eget liv. Ved sykdom eller skade
endres forutsetningene, og dermed også forventningene, til hva man kan klare å
mestre (22). Bandura beskriver mestringstro som oppfattelsen av at man innehar
evnen til å gjennomføre en oppgave, og hevder det er en forutsetning for å
utøve effektiv selvivaretakelse ved langvarig sykdom (23).
I denne studien er salutogenese, selvivaretakelse,
helsekompetanse og mestring sentrale begreper. Begrepene overlapper og er
knyttet sammen, men har likevel nyanser som kan belyse ulike aspekter av
fenomenet vi undersøker. Begrepene vil derfor bli brukt i diskusjonen til å
tolke funnene våre.
Metode
Vi har brukt kvalitativ forskningsdesign, med en
vitenskapsteoretisk tilnærming inspirert av hermeneutikk og fenomenologi (24).
Ifølge Malterud bygger kvalitative metoder på teorier om fortolkning og
menneskelige erfaringer (26). I dette prosjektet ble informantenes erfaringer
samlet inn og deres meninger og beskrivelser ble fortolket.
Personene i utvalget vårt hadde deltatt på Skulderskolen.
Skulderskolens målgruppe er hovedsakelig personer med subakromiale plager av
langvarig karakter, eksempelvis rotatorcuff-patologi, glenohumeralleddsartrose
og SLAP-lesjoner. Inklusjonskriteriene var at deltakerne måtte være bosatt i
Bergen kommune eller nabokommuner, beherske norsk muntlig og skriftlig.
Eksklusjonskriteriet var gjennomgått kirurgisk behandling i etterkant av
deltakelse på Skulderskolen. Utvalget besto av fem kvinner og tre menn i alderen
57-79 år. Fire var pensjonert, tre i fulltidsarbeid og en uføretrygdet.
Varigheten på skulderplagene varierte fra ett til fem år.
Vi gjennomførte tre intervju med to deltakere og to intervju
med en deltaker i hvert intervju. Alle intervjuene ble gjennomført fysisk, bortsett fra
ett, som ble gjennomført over telefon. Intervjuene varte i 30-60 minutter. Det ble
gjort lydopptak som deretter ble transkribert.
Innsamlede data er analysert ved bruk av systematisk
tekstkondensering (27). Metoden er basert på en fire-trinns-analyseprosess.
Materialet samles først i overordnede tema som bearbeides flere ganger og til
slutt utgjør en sammenfatning av hovedfunnene.
Etikk
Prosjektet er godkjent av Regionale komiteer for medisinsk
og helsefaglig forskningsetikk (REK) (søknadsnummer: 617503) og Norsk senter
for forskningsdata (NSD) (referansenummer: 563878). Deltakerne fikk informasjon
om retten til å trekke seg, behandling av personopplysninger og lagring av
datamaterialet, og de signerte samtykkeskjema i forkant av deltakelse.
Funn
Funn fra analyseprosessen presenteres i tre hovedkategorier
som beskriver erfaringer fra pasientundervisningen på Skulderskolen og hva
undervisningen har bidratt til for deltakerne.
Kunnskap gir trygghet
Flere av deltakerne beskrev at de hadde en underliggende
frykt for å påføre skulderen mer skade. Frykten var hemmende for bruk av
skulderen og satte begrensninger i hverdagen deres. Gjennom undervisningen
tilegnet deltakerne seg kunnskap om skulderleddets anatomi og strukturenes
tåleevne. De etablerte en felles forståelse for at smertefulle bevegelser ikke
nødvendigvis er farlige, og at skulderen tåler større påkjenninger enn de
tidligere hadde trodd.
Helsepersonellet på Skulderskolen formidlet et tydelig
budskap, og deres oppfordring til bevegelse opplevdes tryggende for deltakerne.
Forståelsen av skulderen som et robust og slitesterkt ledd reduserte
deltakernes bevegelsesfrykt. En av deltakerne pleide å oppleve ubehagelige
lyder fra skulderleddet når hun beveget armen. Da hun forsto årsaken tolererte
hun ubehaget i større grad.
(…) det er utrolig hva du tåler og finner deg i, både på
smerte og ubehag, når du vet hva det er.
I forkant av Skulderskolen hadde flere av deltakerne
forventninger om at skulderplagen deres kunne «bli fikset». Likevel uttrykte
flere lettelse da de forsto at bedring kan oppnås uten medisiner eller kirurgi.
Deler av den praktiske undervisningen med fysioterapeut besto av en innføring i
grunnleggende treningsprinsipper, med presiseringen om at tålmodighet og
kontinuitet er nøkkelen til et vellykket behandlingsforløp. For noen av
deltakerne innebar dette å akseptere at prosessen er langvarig.
(…) det kan være vondt i dag, men du vet det går over. Det
er ikke noe som du skal trenge å leve med. Du vet at det går an å få det bort.
Men det tar litt tid.
Med styrket kunnskap om treningslære har deltakerne fått
kompetanse til å bruke ulike treningsprinsipper i sitt individuelle
treningsprogram. Eksempelvis forklarte en av deltakerne hvordan hun sikret
progresjon ved å oppjustere vanskelighetsgraden på øvelsene etter
vektarmprinsippet og med ytre belastning. Samtlige hevdet at kompetansehevingen
har gjort dem bedre rustet til å se egne ressurser og muligheter i omgivelsene.
En av deltakerne beskrev den tilegnede innsikten på følgende vis:
(…) men jeg kan jo gå på tur på fjellet og sånne ting selv
om jeg har vondt i en skulder. Jeg kan bruke beina til å gjøre, være aktiv da,
i hvert fall.
Bevisstgjøring og atferdsendring styrker gjennomføringsevnen
Deltakerne beskrev hvordan daglige gjøremål ble påvirket når
skulderbevegelser var smertefulle. Uavhengig av de bakenforliggende
omstendighetene medførte skulderplagene store omveltninger i deltakernes
hverdag. De utviklet både bevisst og ubevisst en unngåelsesatferd.
Skulderskolen tilførte flere verktøy i deltakernes verktøykasse og lærte dem
teknikker for å utnytte ressursene de allerede disponerte. Med nye
bevegelsesstrategier fremsto daglige gjøremål mer overkommelig, og deltakerne
ble motivert av å mestre aktiviteter til tross for smerte.
For å overvinne den velkjente «dørstokkmila» hadde flere av
deltakerne integrert øvelsene fra fysioterapeuten i sine daglige rutiner.
Uavhengig av om øvelsene ble gjort om morgenen eller før leggetid, var det en
felles faktor at kontinuitet styrket gjennomføringsevnen. Å plassere
treningsutstyret lett tilgjengelig var den mest vanlige strategien for å
opprettholde treningsrutinene. En av deltakerne beskrev hensikten med denne
strategien slik:
(…) så har jeg strikkene klare. De ligger jo der og skriker
på deg.
Deltakernes motivasjon ble ytterligere styrket med
fysioterapeutenes presisering om at treningseffekten ikke avhenger av det
totale treningsvolumet, snarere kvalitet på utførelsen og individuelle
tilpasninger. Spesielt i perioder hvor skulderplagene var mindre fremtredende,
var det svært vanskelig å finne motivasjon til egentrening. Det var en generell
oppfatning at etableringen av treningsrutiner bidro til en styrket
gjennomføringsevne.
Deltakernes drivkraft for å opprettholde atferdsendringen
ble forsterket av å oppleve hvordan deres toleransegrense økte i takt med
innsatsen de la ned. Skulderskolen ble derfor beskrevet av noen som «et spark i
baken». Å føle seg bedre rustet til å møte hverdagens krav ga overskudd til å
sette langsiktige og meningsfulle mål. For noen innebar dette å kunne leke med
barnebarna, mens andre ønsket å bli i stand til å utøve fritidsinteressene sine
som tidligere. En av deltakerne fortalte hvordan han så lysere på fremtiden:
(…) nå er jeg nå veldig optimistisk. Fordi at jeg kan jo,
som jeg sier, bevege skulderen mer. Jeg får den lengre opp. Og jeg kan ligge på
den om natten. Jeg bruker ikke smertestillende lenger. Så jeg syns jo det at
det går rett vei (…)
Gruppebasert pasientundervisning er en ressurs
Deltakerne understreket betydningen av øvelsesveiledning fra
fysioterapeut for å sikre korrekt utførelse av skulderøvelsene. Mange opplevde
å få hensiktsmessige justeringer, selv om de trodde de fulgte instruksjonene
riktig. Bekreftelse og oppmuntrende tilbakemeldinger fra fysioterapeutene var
avgjørende for at deltakerne følte seg i stand til å fortsette egentrening
etter Skulderskolen.
Deltakerne var frustrerte over andres mangel på forståelse
deres situasjon. Skulderskolen ga dem derimot en møteplass hvor de ble tatt på
alvor. Der kunne de snakke med andre med liknende helseutfordringer, utveksle
erfaringer og få bedre forståelse av egen situasjon. En deltaker beskrev
utbytte sitt av gruppetilbudet på følgende måte:
(…) det å treffe andre i samme situasjon, og høre hvordan,
at det liksom er lys i tunnel, sant?
Selv om deltakerne syntes Skulderskolen var et relevant
tilbud, møtte ikke alt innhold deres ulike behov. Pensjonistene oppga at
informasjon om NAV og rettigheter i arbeidslivet falt utenfor deres
interesseområde. Andre deltakere hadde god kjennskap til energiøkonomisering og
tilrettelegging på arbeidsplassen, og ønsket derfor mer tilpasset undervisning.
Forslag om å sette av mer tid til øvelsesveiledning eller segmentere gruppene
ble løftet frem av flere.
Noen av deltakerne fortalte at de fremdeles har betydelige
skulderplager og opplevde lite nytte av øvelser. Samtlige etterlyste oppfølging
i etterkant av Skulderskolen. Blant dem var deltakere som fortalte at de ikke
hadde tilgang på fysioterapioppfølging eksternt. En beskrev behovet for
ytterligere oppfølging på følgende måte:
(…) jeg ville gjerne hatt en grundig gjennomgang på om jeg
gjorde det riktig, og om jeg belaster for lite eller for mye.
Diskusjon
Formålet med denne
studien var å undersøke hvordan pasientundervisning oppleves som bidrag til
selvivaretakelse ved langvarige skulderplager. Skulderskolen reduserte bevegelsesfrykten og hjalp deltakerne
med å håndtere aktiviteter til tross for smerter, noe som styrket deres
mestringstro. Forståelsen av rehabilitering som en langsiktig prosess, samt
støtte fra medpasienter og helsepersonell, og etableringen av rutiner, var
viktige bidragsytere for selvivaretakelse.
Alle deltakerne fant pasientundervisningen nyttig. De følte
seg tryggere på å bruke skulderen og opplevde redusert bevegelsesfrykt.
Budskapet om at skulderen er robust og slitesterk beroliget deltakerne om at
bevegelse ikke er farlig og at belastning kan nødvendigvis skader skulderen.
Fysioterapeutenes forklaring om at smerte under trening ikke nødvendigvis betyr
vevsskade, var viktig for deltakernes forståelse av smerte. Denne nye innsikten
endret deres perspektiv på egen helsetilstand. Dette sammenfaller med tidligere
studier som viser at ufarliggjøring er sentralt for atferdsendring (28), og
underbygges videre med Antonovskys beskrivelse av begripelighet (17). Som følge
av styrket OAS ble atferdsendringen en driver til å utfordre egen
toleransegrense for smerte og bidro til å skape positive bevegelseserfaringer.
Deltakerne har individuelle behov og ulikt kunnskapsnivå.
Pasientundervisningens nytteverdi øker dersom den oppleves anvendbar og
individualisert (11). Til tross for sprikende opplevelser rundt innholdets
relevans, uttrykte deltakerne økt forståelse omkring egen helsesituasjon.
Forståelsen av hvordan daglige belastninger påvirker symptombildet, ga
deltakerne ny innsikt i egen situasjon. Flere oppdaget uhensiktsmessige
bevegelsesmønstre eller overbelastning av skulderen. Kunnskapen om at søvn,
stress, helse, familie- og jobbsituasjon kan påvirkes, bidro til økt opplevelse
av håndterbarhet. Deltakerne rapporterte bedre evne til å balansere aktivitet
og hvile. De lærte å bruke treningsprinsipper og tilpasse øvelser etter egne
behov. På denne måten fremsto gjennomføring av egentrening mer overkommelig. At
livssituasjonen oppleves begripelig, håndterbar og meningsfull er avgjørende
for å styrke helsefremmende atferd (18). Med et nytt blikk på egen situasjon,
evnet deltakerne i større grad å innta en aktiv rolle i behandlingsforløpet.
Funnene våre illustrerer hvordan opplevelsen av sammenheng skaper grobunn for
god helse, i tråd med Antonovskys beskrivelser (17). Skulderskolen retter
søkelyset mot deltakernes helsefremmende egenskaper og formidler et positivt
helsefokus i samsvar med teorien om salutogenese.
Skulderskolen er en arena for støtte og samhold. Å møte
andre med liknende helseutfordringer ga nye perspektiver på egen situasjon og
hadde en oppløftende påvirkning på flere av deltakerne. Funnene samsvarer med
Banduras determinanter for mestringstro, som hevder at opplevelsen av støtte og
positive tilbakemeldinger fra omgivelsene spiller en sentral rolle (29).
Gruppebasert pasientundervisning har fordelaktig effekt på mestringstro, og
deltakerne opplever økt nytteverdi når undervisningen ledes av helsepersonell
med ekspertisekunnskap (14).
Flere av deltakerne hadde forventninger om å «bli fikset»
med kirurgisk behandling, og fortalte at de mottok tilbudet med varierende
interesse. I likhet med tidligere studier (16), ble deltakerne mer positivt
innstilt til pasientundervisning i etterkant av deltakelse. Studiens funn
støtter opp om forskning som hevder at ulik forforståelse og sprikende
forventninger bør møtes med adekvat og evidensbasert kunnskap (11).
Skulderskolens undervisningstilbud er utarbeidet på bakgrunn av kunnskapsbasert
og klinisk erfaring for å opplyse deltakerne om egen helsetilstand og gi dem
verktøy til å håndtere hverdagen på best mulig vis.
Til tross for faglig forankring og målgruppefokusert
undervisning, rapporterte noen av deltakerne manglende bedring og begrensninger
i hverdagen. Liknende funn har blitt gjort i prosjektet til Acker et al. (16),
selv når pasientundervisningen kombineres med fysioterapiveiledet
treningsoppfølging. Å adressere pasientenes bekymringer og forventninger
styrker deres mestringstro (30). Med opptil 20 deltakere per undervisningsdag
på Skulderskolen, kan det være utfordrende å diskutere ulike temaer. Store grupper
gjør det også vanskeligere for helsepersonell å formidle budskapet på en
treffende måte. Tydelig og presis kommunikasjon er avgjørende for å unngå
misforståelser, som ellers kan føre til dårligere behandlingsresultater (31).
Dette gir grunnlag for å hevde at deltakerne vil ha større utbytte av mer
individuell pasientundervisning.
Denne påstanden underbygges av deltakernes ønske om mer tid
til praktisk øving og individuell veiledning med fysioterapeut, samt oppfølging
i etterkant av Skulderskolen. Å utøve selvivaretakelse når man opplever
langvarige smerter er en krevende prosess, og Kang et al. (32) påpeker at
pasienter vil dra fordel av varig oppfølging, samtidig som det er både
tidsbesparende og ressurseffektivt. Behandlingsprogram som AktivA og GLA:D
viser liknende resultater (15,33). Dette står i kontrast til Granviken og Vasseljen
(13) som ikke fant signifikante forskjeller mellom gruppene, verken i funksjon
eller smerte, da de sammenliknet effekten av veiledet trening og hjemmetrening
for pasienter med subakromiale plager. Gitt at deltakerne har fått
tilstrekkelig instruksjon om hvordan treningen skal gjennomføres, hevder de at
egentrening kan gi vel så god effekt som veiledet treningsoppfølging (13).
Dette åpner for en diskusjon om hvorvidt videre oppfølging vil være et relevant
tiltak for å møte deltakernes utfordringer, og om det foreligger forhold utover
oppgavens funn som fremdeles ikke er avdekket.
Metodediskusjon
Fokusgruppeintervju var planlagt metode for å innhente data.
Intervjuformen åpner for diskusjon mellom deltakerne og kan gi dypere innsikt i
deres tanker og erfaringer (25). Som følge av lav
oppslutning og frafall kort tid før avtalt intervju, ble intervjuene gjennomført med en
eller to deltakere. Dette kan ha ført til mindre innholdsrike refleksjoner og
færre perspektiver. Ingen av forfatterne har erfaring med
denne metoden fra tidligere, og vi utførte derfor et prøveintervju med
masterstudenter i fysioterapi i forkant av datainnsamlingen. Vi presiserte vår
uavhengighet til Skulderskolen, LMS og HDS til deltakerne for å være mest mulig
nøytrale under intervjuene.
Vår bakgrunn som fysioterapeuter har betydning for alle
trinnene i forskningsprosessen. Vi har en felles oppfatning om at denne
pasientgruppen vil ha utbytte av ikke-kirurgisk behandling, og ble derfor
nysgjerrige på denne tematikken. For å ivareta refleksiviteten har vi diskutert
og utfordret hverandre gjennom hele forskningsprosessen. Ved å sette ord på
våre implisitte forståelser fortløpende, blir vi oppmerksomme på ulike
fortolkninger (24).
Studiens deltakere kan hovedsakelig ha hatt positive
erfaringer med Skulderskolen, da de misfornøyde trolig ikke ville deltatt.
Dermed representerer de et avgrenset utvalg. Flere av deltakerne på
Skulderskolen var unge og yrkesaktive, og utvalget i oppgaven representerer
derfor ikke bredden av deltakere. Imidlertid er forekomsten av langvarige
skulderplager størst blant kvinner og øker med alderen (34), som samsvarer med
oppgavens utvalg. Flere informanter kan gi større variasjon i datamaterialet,
men vi opplevde at de nåværende deltakerne bidro med ulike og utfyllende
perspektiver. Ifølge Malterud øker ikke nødvendigvis overførbarheten med antall
informanter (24).
Oppgavens funn belyser hvorfor det er relevant for
fysioterapeuter og annet helsepersonell som arbeider med denne pasientgruppen å
forstå hvordan pasientene håndterer egen helsetilstand. Den betydelige økningen
i sykefravær som følge av skulderplager (2) underbygger relevansen av
pasientundervisningen. Funnene fremmer en diskusjon om hvorvidt Skulderskolen
imøtekommer deltakernes individuelle behov, som kan bidra til videreutvikling
av liknende pasienttilbud. Selv om funnene er begrenset til studiens utvalg, kan de også være relevante for behandling av
pasienter med langvarige muskel- og skjelettplager.
Avslutning
I studien ønsket vi å undersøke hvordan
pasientundervisningen ved Skulderskolen oppleves som bidrag til
selvivaretakelse ved langvarige skulderplager. Våre funn viser at deltakerne
har fått bedre forutsetninger til å mestre hverdagen, styrket mestringstro og
redusert bevegelsesfrykt. Etablering av rutiner og sosial støtte utgjør viktige
komponenter for selvivaretakelse. Samtidig var deler av undervisningstilbudet
ikke relevant for alle deltakerne, og enkelte etterlyste mer individuell
tilnærming og lengre oppfølging.
Videre mener vi at forskning bør kombinere den kvalitative
tilnærmingen med kvantitative metoder for å studere effekten av Skulderskolen.
Kombinasjonen av studiedesign kan bidra til å legge tydeligere føringer for
hvordan undervisningstilbud som Skulderskolen kan videreutvikles og sikre
gevinster på individ- og samfunnsnivå. Ut fra studiens funn kan
fysioterapeutenes rolle som pedagoger på Skulderskolen også være et spennende
tema for videre forskning.
Referanseliste
1. Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME). GBD
Compare [Internett]. IHME, University of Washington, Seattle, USA: Institute
for Health Metrics and Evaluation (IHME). [hentet 2. april 2024]. Tilgjengelig
på: https://vizhub.healthdata.org/gbd-compare
2. NAV. Sykefraværsstatistikk- Kvartalsstatistikk
[Internett]. 2.mars 2022 [oppdatert 24. mars 2024; hentet 15. april 2024].
Tilgjengelig på: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/sykefravar-statistikk/sykefravar
3. Lærum E, Brage S, Ihlebæk C, Johnsen K, Natvig B, Aas E.
Et muskel- og skjelettregnskap: Forekomst og kostnader knyttet til skader,
sykdommer og plager i muskel- og skjelettsystemet [Internett]. FORMI, Klinikk
for kirurgi og nevrofag, Oslo universitetssykehus - Ullevål; 2013. MST-rapport
2013:1. Tilgjengelig på: https://www.researchgate.net/publication/328162639_Et_muskel-og_skjelettregnskap_Forekomst_og_kostnader_knyttet_til_skader_sykdommer_og_plager_i_muskel-og_skjelettsystemet
4. Kooijman M, Swinkels I, Dijk C van, Bakker D de, Veenhof
C. Patients with shoulder syndromes in general and physiotherapy practice: an
observational study. BMC Musculoskelet Disord. 2013;14(128):1-7. Tilgjengelig
på: https://doi.org/10.1186/1471-2474-14-128
5. Helsedirektoratet. Aktivitet i somatiske sykehus,
spesialisthelsetjenesten [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet; 6.mars 2019
[oppdatert 18. mars 2024; hentet 2. april 2024]. Tilgjengelig på: https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/statistikk-fra-npr/aktivitet
somatiske-sykehus
6. Lindvåg D. Må lønne seg å velge fysioterapi framfor
kirurgi. Fysioterapeuten. 2017; 4:10–11. Tilgjengelig på: https://www.fysioterapeuten.no/faggrupper-kirurgi-ortopedi/ma-lonne-seg-a-velge-fysioterapi-framfor-kirurgi/114420
7. Vandvik PO, Lähdeoja T, Ardern C, Buchbinder R, Moro J,
Brox JI, et al. Subacromial decompression surgery for adults with shoulder
pain: a clinical practice guideline. BMJ. 2019; 364:1-8. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.1136/bmj.l294
8. Haahr JP, Østergaard S, Dalsgaard J, Norup K, Frost P,
Lausen S, et al. Exercises versus arthroscopic decompression in patients with
subacromial impingement: a randomised, controlled study in 90 cases with a one
year follow up. Ann Rheum Dis. 2005;64(5):760 4. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.1136/ard.2004.021188
9. Saltychev M, Äärimaa V, Virolainen P, Laimi K.
Conservative treatment or surgery for shoulder impingement: systematic review
and meta-analysis. Disabil Rehabil. 2015;37(1):1–8. Tilgjengelig
på: https://doi.org/10.3109/09638288.2014.907364
10. Linton SJ, Shaw WS. Impact of psychological factors in
the experience of pain. Phys Ther. 2011;91(5):700–11. Tilgjengelig
på: https://doi.org/10.2522/ptj.20100330
11. Cridland K, Pritchard S, Rathi S, Malliaras P. ‘He
explains it in a way that I have confidence he knows what he is doing’: A
qualitative study of patients’ experiences and perspectives of
rotator-cuff-related shoulder pain education. Musculoskeletal Care.
2021;19(2):217–31. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.1002/msc.1528
12. Hollekim-Strand SM. Fysioterapeuten som pedagog. I:
Eitzen I, Hollekim-Strand SM, Markussen H. Idrettsfysioterapeuten: Breddeidrett
- Toppidrett - Aktivitetsmedisin. 1. utg. Cappelen Damm Akademisk; 2020. s.
37–49.
13. Granviken F, Vasseljen O. Home exercises and supervised
exercises are similarly effective for people with subacromial impingement: a
randomised trial. Journal of Physiotherapy. 2015;61(3):135–41. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.1016/j.jphys.2015.05.014
14. Carnes D, Homer KE, Miles CL, Pincus T, Underwood M,
Rahman A, et al. Effective delivery styles and content for self-management
interventions for chronic musculoskeletal pain: a systematic literature review.
Clin J Pain. 2012;28(4):344–54. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.1097/ajp.0b013e31822ed2f3
15. Holm I, Pripp AH, Risberg MA. The Active with
OsteoArthritis (AktivA) Physiotherapy Implementation Model: A Patient
Education, Supervised Exercise and Self-Management Program for Patients with
Mild to Moderate Osteoarthritis of the Knee or Hip Joint. A National Register
Study with a Two-Year Follow-Up. J Clin Med. 2020;9(10):1-14. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.3390/jcm9103112
16. Acker R, Swain N, Perry M, Wassinger C, Sole G.
‘Thinking about pain in a different way’: Patient perspectives of a
neuroscience-informed physiotherapy programme for rotator cuff-related shoulder
pain. Musculoskeletal Sci Pract. 2023;63:1–10. Tilgjengelig
på: https://doi.org/10.1016/j.msksp.2022.102691
17. Antonovsky A. Helsens mysterium - den salutogene
modellen. 1. utg. Oslo: Gyldendal akademisk; 2012. 224 s.
18. Antonovsky A. The salutogenic model as a theory to guide
health promotion. Health Promotion International. 1996;11(1):11–8. Tilgjengelig
på: https://doi.org/10.1093/heapro/11.1.11
19. Matarese M, Lommi M, De Marinis MG, Riegel B. A
Systematic Review and Integration of Concept Analyses of Self-Care and Related
Concepts. J Nurs Scholarsh. 2018;50(3):296–305. Tilgjengelig
på: https://doi.org/10.1111/jnu.12385
20. Tulu SN, Cook P, Oman KS, Meek P, Kebede Gudina E.
Chronic disease self-care: A concept analysis. Nurs Forum. 2021;56(3):734–41. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.1111/nuf.12577
21. Hartweg DL. Dorothea Orem: Self-Care Deficit Theory. 4.
utg. Sage Publications, Inc.; 1991. 72 s.
22. Hopen L, Vifladt EH. Helsepedagogikk: Samhandling om
læring og mestring. Oslo: Nasjonalt kompetansesenter for læring og mestring ved
kronisk sykdom; 2004. 189s.
23. Bandura A. Health Promotion by Social Cognitive Means.
Health Educ Behav. 2004;31(2):143–64. DOI: https://doi.org/10.1177/1090198104263660
24. Malterud K. Kvalitative forskningsmetoder for medisin og
helsefag. 4. utg. Oslo: Universitetsforlaget; 2017. 254 s.
25. Polit DF, Beck CT. Nursing research: Generating and
assessing evidence for nursing practice. 11. utg. Philadelphia: Lippincott
Williams & Wilkins; 2021.
26. Malterud K. Kvalitative metoder i medisinsk forskning -
forutsetninger, muligheter og begrensninger. Tidsskr Nor Laegeforen.
2002;122(25):2468–72. Tilgjengelig på: https://tidsskriftet.no/2002/10/tema-forskningsmetoder/kvalitative-metoder-i-medisinsk-forskning-forutsetninger-muligheter
27. Malterud K. Systematic text condensation: a strategy for
qualitative analysis. Scand J Public Health. 2012;40(8):795–805. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.1177/1403494812465030
28. Louw A, Zimney K, Puentedura EJ, Diener I. The efficacy
of pain neuroscience education on musculoskeletal pain: A systematic review of
the literature. Physiother Theory Pract. 2016;32(5):332–55. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.1080/09593985.2016.1194646
29. Bandura A. Self-efficacy: The Exercise of Control. W. H.
Freeman and Company; 1997. 592 s.
30. White J, Auliffe SM, Jepson M, Burstein F, Hopman R,
Morrissey D, et al. «There is a very distinct need for education» among people
with rotator cuff tendinopathy: An exploration of health professionals’
attitudes. Musculoskelet Sci Pract. 2020; 45:1-5. Tilgjengelig
på: https://doi.org/10.1016/j.msksp.2019.102103
31. Marcus C. Strategies for improving the quality of verbal
patient and family education: a review of the literature and creation of the
EDUCATE model. Health Psychol Behav Med. 2014;2(1):482–95. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.1080/21642850.2014.900450
32. Kang Y, Trewern L, Jackman J, Soni AIN, McCartney D.
Chronic pain: supported self management. BMJ. 2024; 384:1-5. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.1136/bmj-2022-072362
33. Kjaer P, Kongsted A, Ris I, Abbott A, Rasmussen CDN,
Roos EM, et al. GLA:D® Back group-based patient education integrated with
exercises to support self-management of back pain - development, theories and
scientific evidence. BMC Musculoskelet Disord. 2018;19(1):1-21. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.1186/s12891-018-2334-x
34. Luime JJ, Koes BW, Hendriksen IJM, Burdorf A, Verhagen
AP, Miedema HS, et al. Prevalence and incidence of shoulder pain in the general
population; a systematic review. Scand J Rheumatol. 2004;33(2):73–81. Tilgjengelig på: https://doi.org/10.1080/03009740310004667
© Author(s) (or their employer(s)) 2025. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Published by Fysioterapeuten.