Randi Sviland, førsteamanuensis ved Høgskulen på Vestlandet. randi.sviland@hvl.no.
Line Merete Giusti, psykomotorisk fysioterapeut ved Strandgaten fysioterapi AS, Bergen.
Lars Martin Myhre, artist og komponist.
Brynjulf Stige, professor ved Griegakademiet, Universitetet i Bergen.
Denne fagartikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 31.mai 2023. Ingen interessekonflikter oppgitt.
PDF
Sammendrag
Samvalg er av stor betydning for å styrke ivaretakelse av den
enkelte pasient, men forutsetter at problemene kan identifiseres og at kunnskap
om gode tiltak finnes. Ikke minst kreves kommunikasjonsferdigheter. Fysioterapi
utfolder seg ofte i umiddelbar og uforutsigbar samhandling, hvor mye er implisitt,
irrasjonelt og sårbart. Da framheves sansevár oppmerksomhet og
felles søken etter mening. Artikkelen
utforsker hva fysioterapeuter kan lære fra kunstneriske
prosesser om kommunikasjonsferdigheter som kan styrke pasientens muligheter til
å utfolde og uttrykke seg ut fra egne premisser. Teori om sansning, resonans og etikk framhever estetiske
kunnskapsformers potensiale til å stimulere sensitivitet til det som ikke er direkte
tilgjengelig gjennom rasjonelle begreper; kunsten å fornemme, lytte og å forstå
i gjensidig samspill som åpner rom. Slike skapende prosesser, i konkret
samhandling mellom aktører, vektlegger kreative og demokratiske potensialer i
kommunikasjon, relasjon og samhandling. Slik kompetanse kan styrke samvalg i praktisk utøvelse av
fysioterapi, ved å våge å la seg styre og å inngå i samspill med pasientens
uttrykk i bevegelser, tone, rytme og fortelling, sammen med fagkunnskap og
praktisk ferdighetskompetanse. Pasientens umiddelbare medskapende bidrag kan da
gjøre at behandlingen oppleves betydningsfull og relevant, en uvurderlig virksom
ressurs.
Nøkkelord: Samvalg, kommunikasjonsferdigheter, kunstneriske prosesser, sansning, resonans og etikk.
Abstract
Sensing,
listening, understanding - Shared decision making as mutual interaction
Shared decision making is
important to strengthen care for the individual patient, but requires that the
problems can be identified, and that knowledge of good treatment exists. Communication
skills are essential. Physiotherapy often unfolds in immediate and
unpredictable interaction, where much is implicit, irrational, and vulnerable. This
emphasizes sensuous attention and the common search for meaning. The article
explores what physiotherapists can learn from artistic processes about communication
skills that can strengthen the patient's opportunities to unfold and express
themselves on their own terms. Theory of sensation, resonance, and ethics
highlights the potential of aesthetic forms of knowledge to stimulate
sensitivity to what is not directly accessible through rational concepts; the
art of sensing, listening and understanding in mutual interaction that opens
space. Such creative processes, in concrete interaction between actors,
emphasize creative and democratic potentials in communication, relationship,
and interaction. This competence can strengthen shared decision making in
clinical physiotherapy, by daring to let oneself be controlled and to interact
with the patient's expression in movements, tone, rhythm, and narrative,
together with professional knowledge and practical skill competence. The
patient's immediate co-creative contribution can then make the treatment feel
significant and relevant, an invaluable efficient resource.
Keywords: Shared decision making, communication
skills, artistic processes, sensation, resonance, and ethics.
Kort sagt
Skapende prosesser i konkret samhandling mellom aktører
vektlegger kreative og demokratiske potensialer i kommunikasjon, relasjon og
samhandling der samvalg kan gi ny erkjennelse for både pasient og terapeut. Å
være kreativ som terapeut innebærer å våge å la seg styre og å inngå i samspill
med pasientens uttrykk i bevegelser, tone, rytme og fortelling, sammen med
fagkunnskap og praktisk ferdighetskompetanse. Pasientens umiddelbare
medskapende bidrag kan gjøre at behandlingen oppleves betydningsfull og relevant - en uvurderlig ressurs.
Innledning
Samvalg eller
delt beslutningstaking befinner seg i skjæringspunktet mellom pasientsentrerte
kommunikasjonsferdigheter og evidensbasert medisin, og er ansett som den beste
tilnærmingen til god pasientbehandling (1). Samvalg skal med andre ord bygge bro
mellom implementering av evidensbasert kunnskap og enkeltindividets behov og
rettigheter, og styrke pasientsentrert tilnærming i helsevesenet. Kompetansemål for samvalg for helsepersonell tar utgangspunkt i etiske
retningslinjer, brukermedvirkning, forskning og lovverk om når og hvordan
pasienter skal informeres og involveres i beslutninger. Styrking av
helsepersonells kompetanse vektlegger: (1) å kunne innhente og formidle ulike
typer kunnskap til pasienten, (2) å kunne innhente og presentere kunnskap om
hva pasienter kan forvente seg, (3) å kunne bistå pasienter i å veie kunnskap
om fordeler og ulemper, og (4) å kunne gjennomføre en god beslutningsprosess om
behandlingsalternativer sammen med pasienten. Kommunikasjonskompetanse og evnen
til å involvere og anerkjenne pasienten, slik at pasienten selv oppfatter seg
verdsatt og respektert, vektlegges (2).
Samvalg er av stor betydning for å styrke helsevesenets
ivaretakelse av den enkelte pasient. Kunnskap om og evnen til å formidle
muligheter og risiko ved ulike behandlingstilnærminger anses som viktig. Samtidig bygger dette redskapet på
noen forutsetninger som ikke alltid er til stede. En autonom, rasjonell og
mestrende pasient kan gjør sine informerte valg, og kan håndtere og ha god
nytte av dette redskapet. Når forutsetningene ikke ligger til rette for en slik
prosess, må imidlertid behandling ofte baseres på en felles søken etter mening
der pasientens sårbarhet og irrasjonelle sider gis større rom. Da framheves
sansevar oppmerksomhet mot pasientens eksplisitte og implisitte uttrykk, og
behandlernes ansvar for å tone seg inn til hva som er på spill for pasienten (3, 4,
5, 6).
Forskning viser at den terapeutiske alliansen har stor
betydning for effekt av fysioterapi (7).
En sentral oppgave for fysioterapeuter er derfor å skape et terapeutisk miljø der
mennesker kan komme seg, heles og utvikle seg i denne mellommenneskelige
relasjonen. At pasient og terapeut er sammen om å skape en behandlingsrelevant
fortelling styrker forbindelsen mellom dem og pasientens tilslutning til
behandling (8). Selv om klinisk praksis i umiddelbare
situasjoner er avhengig av å basere seg på erfaringsnære og kontekstuelle
elementer, vektlegges dette lite akademisk, og det gis ofte begrenset
legitimitet. Intensjonen med denne fagartikkelen er å løfte fram disse
dimensjonene ved gode samvalgsprosesser og å undersøke hvordan helsefag som
fysioterapi kan lære fra kunstneriske kommunikasjonsformer.
Samvalg i konkret
samhandling
Gode samvalgsprosesser forutsetter
at helsepersonell har tilstrekkelig kommunikasjonskompetanse. Mange studier har
imidlertid vist at terapeuter trenger å utvikle sine kommunikasjonsferdigheter (9, 10, 11).
Personsentret samvalg bør inneholde flere dimensjoner enn kun den språklige,
rasjonelle uttrykksformen. Et for sterkt fokus på at en person er i stand til
verbalt å fortelle klart hva som er på spill, kan overskygge andre variasjoner
av samhandling mellom pasient og profesjonell, variasjoner som er nødvendig for
at behandling og omsorg faktisk kan erfares som personsentrert (12).
God kommunikasjon er mer enn å gi god informasjon, og evnen til å involvere og
anerkjenne pasienten vektlegges (2).
Da er det nødvendig å forstå hva slik kompetanse kan være i praktisk faglige
utøvelse, og hvordan en kan utvikle slike evner.
Hensikten med
artikkelen er å utvide samvalgsbegrepet, og å åpne det mot konkret samhandling slik
dette folder seg ut minutt for minutt, hvor fysioterapeutens evne til å involvere og anerkjenne pasienten spilles
ut, og der terapeutens innstilling er avgjørende for om pasienten
opplever seg verdsatt og respektert. Pasienter har svært ulike språklige og
kognitive forutsetninger, og et kommunikasjonsbegrep med sterk vekt på
kognitive prosesser basert på autonome, rasjonelle og mestrende forutsetninger
strekker ikke til. Det
kreves noe mer. Fysioterapi utspiller seg i umiddelbare konkrete og ofte uforutsigbare
situasjoner, der nye oppdagelser og muligheter kan vokse fram gjennom sanselige og bevegelige erfaringer
som er forut for språket, og som kan være kilde til forståelse og ny innsikt for både pasient og
terapeut.
Slike prosesser kan
ha noe til felles med skapende kunstnerisk utøvelse. Tilegnelsen er et resultat
av uttrykkets kraft til å endre noe i en mottaker. Å skape kunst innebærer å
finne uttrykksformer som setter andre i sving ut fra sine egne premisser (15,
17). Da må kunstuttrykket ha struktur og språk som er tilstrekkelig åpent slik
at mottakers livsverden settes i spill med det kunstneriske uttrykket. Vi
utforsker derfor hva fysioterapeuter kan lære av kunsten og spør:
Hva kan fysioterapeuter lære fra kunstneriske
prosesser om kommunikasjonsferdigheter som kan styrke pasientens muligheter til
å utfolde og uttrykke seg ut fra egne premisser?
Med utgangspunkt i utvalgte eksempler, og med Hartmut Rosas
teori om resonans (13)
og Knud E. Løgstrups fenomenologi om stemt sansning og etikk (14, 15)
som omdreiningspunkt, framhever vi hvordan relasjonelle erfaringer i sansning,
bevegelse og refleksjon understøtter hverandre. Ved å kombinere ulike
skrivesjangere, utforskes musikk og poetisk språk som kilde til å fremme
terapeutisk kommunikasjonskompetanse.
Hoveddel
Kunsten å fornemme, lytte og å åpne rom
Fysioterapi bygger på et bredt
tilfang av kunnskapsformer basert på naturvitenskaplig så vel som humanistiske
og samfunnsvitenskapelige tilnærminger. Samtidig er det en praksis som alltid
vil befinne seg i en spesifikk sosial og kulturell kontekst, der både pasient
og fysioterapeut er bærere av sin egen historie. Behandlingssituasjoner er ofte
ladet med mye som ikke utrykkes eksplisitt, som er skjult og implisitt og
kanskje ikke engang er kjent for pasienten selv. Da utfordres terapeuters
kapasitet til å fornemme pasientens kroppslige, rytmiske og lydlige uttrykk. I samhandlingen
mellom dem vil det være en gjensidig sanse- og erfaringsnær dimensjon som vi
aldri kommer utenom. I hands-on praksis kan berøringssamspillet illustreres med
«dans» som metafor, der terapeuten har et overordnet ansvar i å føre an. I
dansen må den som fører også følge sin partner. Lik dansen er behandlingsrelasjonen
noe felles og samskapt, terapeut og pasient imellom. Å føre forutsetter evne
til å følge og hvor det fører hen er derfor også noe felles og samskapt
terapeut og pasient imellom (16).
Pasientene sanser seg selv, men også hva fysioterapeuten gjør, og slik fornemmer
hennes intensjoner. Fysioterapeuten observerer, berører, palperer og beveger,
og sanser pasienten og seg selv gjennom et mylder av førspråklige inntrykk.
Estetikk viser til kunnskap som kommer gjennom
sansene. Estetiske uttrykk som gjør inntrykk har skapt rom for mottakeres
opplevelser og refleksjoner. Mellommenneskelige prosesser som blir kunstneriske
har dype biologiske røtter i et fellesmenneskelig behov for å uttrykke seg og
løfte noe ut av det mest hverdagslige eller ordinære. Det er da ikke uttrykkets
form i seg selv som gjør det kunstnerisk, men en mellommenneskelig bestrebelse.
Kunst er en prosess, en handling, «making special» som Ellen Dissanayake (17,
s. 74-106) kaller det med referanse til
etologisk evolusjonsteori.
I fysioterapi er ikke hensikten å skape eller å bruke
kunst, men erfaringer fra kunstnerisk utøvelse kan lære fysioterapeuter noe
grunnleggende om å rydde plass og legge til rette for den en skal kommunisere
med. I fysioterapi har terapeutene ansvaret for å forme og tilpasse samspillet
mellom åpen mottakende sansning på den ene siden og struktur informert av
faglig kunnskap og kompetanse på den andre siden.
Implisitt samvalg
i sansning og bevegelse
Samvalg kan tre umiddelbart fram som en skapende prosess
mellom pasient og terapeut i en gitt situasjon. En fysioterapeut (LMG) beskriver
sitt første møte med en fremmedspråklig kvinne som kommer for å få hjelp med sine
vonde knær:
--
Pasienten står
på gulvet i rommet
Hun har dårlig
balanse
Holder hardt i
hånden min
Kjolen går helt
ned til gulvet
Hun løfter den
opp slik at jeg kan se de vonde bena
Knærne bøyes og
strekkes
Vi begynner å
gynge i takt
Armene svinger
med
Foran oss og ned
igjen
Hun nynner
--
Lær meg det du
synger
Ber jeg
Soomaliyeey toosoo!
Toosoo isku tiirsada eey!
En sang fra
hjemlandet
Ansiktet hennes
åpner seg
Vi blir
stående
Syngende
Gyngende
Hun sier
Hun har det
bedre nå
--
Fysioterapeuten fornemmer kvinnens utrygghet. Hun er på
gyngende grunn. Med en hånd å holde i slipper hun å være så redd og så aleine,
da kan hun begynne å bevege de vonde leddene. Ved å bli med pasienten og å
følge henne toner fysioterapeuten seg sansevárt inn til pasientens rytme. Med
kjennskap til sammenhenger i kroppens struktur og bevegelsers resonans gjennom
hele kroppen, kan fysioterapeuten initiere armenes bevegelse til å svinge med, så
kneleddene inngår i en bølge av bevegelse som sprer seg gjennom hele kroppen. I
åpenhet til pasientens bevegelse stemmer fysioterapeuten seg inn til rytmen og takten
i hennes bevegelse. Med faglige vurderinger og intensjon om å bringe mer frihet
inn i bevegelsen bruker hun sin kompetanse til å skape en målrettet struktur.
Når tonene fra sangen melder seg og fysioterapeuten lærer og synger med, får
pasientens livsverden og kulturelle kontekst plass. Sammen med en ukjent
profesjonell person, i et ukjent rom, i et fremmed land og språk, åpnes rommet
slik at de er sammen om noe som er kjent og noe som er fremmed, på hver sin
måte. De gynger og svinger i felles rytme og tone som en organisme, vokst ut av
et konkret kroppslig samarbeid der samvalg er implisitt i samhandlingen. Når
pasient allerede etter første time opplever å ha det bedre, må en kunne si at
behandlingen, i all sin enkelhet, åpner rom for endring.
Resonans og poetisk
terapeutisk innstilling
Hvor mye og hva som er på spill for en pasient, og
betydningen av å bli tatt eller ikke bli tatt imot varierer. Et annet drama kommer
til uttrykk i et dikt «Thea», skrev mange år etter en innleggelse på
psykiatrisk sykehus:
--
Jeg kom til
dere
Jeg var
ikke den voksne kvinnen som dere så
Jeg var en
liten jente på 5 år som følte seg i veien for verden
Jeg var en
liten jente på 10 år som følte seg så ekkel og skitten
Jeg var en
liten jente som lurte på hvorfor hun var så vanskelig å elske
Jeg lengtet
etter kjærlighet
Jeg lengtet
etter å bli sett
Jeg lengtet
etter at noen skulle se hvor vondt det var å føle det sånn
Jeg hadde
ikke flere krefter igjen til å være sterk og “greie meg sjøl”
--
Jeg fikk en
pille
En rosa og
en hvit, to ganger daglig
--
Diktet handler ikke bare om
fysioterapi, men «Thea» har også hatt fysioterapi for ryggsmerter. Tross
språklige kompetanse klarte ikke «Thea» å formidle hva hun trengte da hun ble
innlagt. Mennesker er ikke alltid i stand til å uttrykke det mest sårbare, og en
vond rygg kan være ladet med livshistorier vi ikke kan få tilgang til. Diagnoser og rasjonell kunnskap ville
være utilstrekkelig for å fornemme «Theas» lengsel etter at noen skulle se smerten.
I ettertankens lys og i diktets enkle hverdagsspråk, uttrykker hun seg
avansert. Ordenes rytme, klang og struktur griper og berører, og vi aner hvor mye
mer som var på spill enn det ordene aleine viser til.
Poetisk
livsforståelse innebærer en åpen innstilling der vi kan bli grepet, og det som
vi er grepet av blir nærværende på en betydningsfull måte. Å la diktets metaforer,
rytme og klang umiddelbart gjøre inntrykk betyr å anerkjenne det fremmede i og
utenfor oss selv: Det som vi ikke kan formidle på vanlig vis (18). Theas dikt forteller oss med ord hvor liten hun
følte seg, hva hun lengtet etter og hva hun fikk. I diktets rytme og tone kommer
den eksistensielle betydningen til uttrykk og vekker gjenklang i leserens egen
klangbunn. Å la seg berøre og bevege er forutsetninger for å kunne fornemme hva
som er på spill for pasienten og for å tone seg inn til pasientens uttrykk i
bevegelse, rytme, tone og språk.
Resonans, den grunnleggende forbindelsesrelasjonen i og til verden,
forutsetter, ifølge Rosa (13),
at vi ikke stenger for inntrykkene, men lar oss påvirke og bevege til å svare
an. Men svaret er ikke et ekko, for i relasjoner som utspiller seg som ekko
mister begge seg selv, både pasient og terapeut. Resonansen forutsetter åpenhet,
men samtidig også tilstrekkelig lukkethet til å ha sin egen stemme (13, s. 31-37).
Fra fysioterapeutens perspektiv vil resonans bety å stille seg åpen til
pasientens ulike uttrykk og å svare an. Svaret uttrykker spenningen mellom
åpenhet og egen personlig og faglig konsistens. I resonans oppstår noe uventet
og ukontrollerbart. Vi setter hverandre i sving, men vet ikke hva vi setter i
gang. Behandling kan oppleves som et slags ekkokammer hvis pasienten forventes
å følge instruksjoner lydig. Da svarer pasienten kanskje det som forventes, eller
påføres skam for ikke å klare å følge opp øvelsene de har fått. Om terapeuten
bryter med forutinntatte forestillinger på en passelig måte, kan pasienten komme
på sporet av uventede muligheter.
I «Theas» dikt kan vi ane det Rosa kaller resonansresistens:
Motstand mot å lytte og å la seg påvirke. Tonen ble ikke tatt imot, fikk ingen gjenklang eller svar som svarte
henne. Diktet åpner mulighet for innlevelse, og kan gjøre oss oppmerksom på
hvor grunnleggende fenomenet resonans er i samarbeidet mellom pasient og
profesjonell.
Kunsten å
lytte
Kunsten å lytte er evnen til respektfullt å ta imot en
annens henvendelse. Vi må overskride oss selv og gi rom for at den andre angår
oss (18).
Når noen henvender seg i tillit, anslås det en bestemt tone. Den som taler utleverer
seg, og er prisgitt at den andre tar imot tonen. Å ikke høre eller ikke ville
høre denne tonen betyr derfor at personens selv overhøres, fordi det nettopp er
personens selv som har våget seg fram i tonen (14, p. 24).
I fysioterapi vil en slik tonens etikk innebære radikal lytting for å åpne rom
for det som er eksistensielt på spill for pasienten.
Tonen til den som taler synkroniserer den andres forståelse (Løgstrup, 1983, s. 10), den stemmer lytterens
sinn. Sammenhengen kommer særlig til uttrykk i musikken som opphever skillet
mellom oss selv og verden, idet rytmer, klanger, melodier og toner setter
lytteren i svingninger kroppslig, emosjonelt og ofte også kognitivt (13, 18, 19).
Musikk kan åpne lytteren til sitt eget erfarings- og følelsesliv, og lære oss sansevár
lytting som en imøtekommende bevegelse i gjensidig berøring. Terapeutens evne
til å la seg bevege av det utenfor seg selv er vesentlig for å kunne gi
pasienten opplevelse av anerkjennelse og følelse av å være verdsatt og
respektert. Poetisk innstilling og resonans fremmer gjensidighet og nærvær, og
kan veilede terapeuten i landskapet mellom faglig kunnskap og pasientens rytme,
tone og språk.
Å åpne rom –
en etisk fordring
Kunst kan utfordre, konfrontere og
stemme - og åpne sinnet. Men ikke all kunst åpner rom for resonansens selvvirksomhet.
F.eks. har musikk også vært brukt til å styre mennesker ureflektert inn i felles
marsjtakt, for å styrke motet til å føres inn i slagmarken. Musikk og kunst er estetisk,
men ikke i seg selv etisk, selv om det finnes et iboende åpnende potensiale. Sangen
som følger løfter fram den aktuelle flyktningsituasjonen, hvor mange mennesker har måttet
forlate hjemland på grunn av krig og forfølgelse. I stedet for å fortelle om
alvor og ansvar og skape ekko av skyld, brukes motsetninger for å skape
resonansrom for lytterens egen gjenklang og følelser, men uten å instruere
lytteren til hva hen skal mene.
TAR DU IMOT MEG? - EN FLYKTNING SYNGER HÄNDEL (https://www.youtube.com/watch?v=v46R0DzIBSY)
(Händel:
Lascia ch’io pianga)
Tekst: Ingvar Hovland og Lars Martin Myhre
--
Tar du imot meg
nå når jeg kommer,
nå når jeg
måtte flykte,
og
natten truer vår jord?
--
Orker du stå meg nær?
Hører jeg hjemme her
hvor dine nærmeste bor?
--
Tar du imot meg
nå når jeg kommer,
nå når jeg måtte flykte,
og natten truer vår jord?
--
Si, kan du høre meg
hviske en bønn til deg?
Jeg kommer som den fremmede
og jeg kommer som en bror.
Se, jeg kommer som en ukjent
Jeg er din fremmede bror.
--
Tar du imot meg
nå, før jeg faller,
nå når jeg måtte flykte,
og natten favner vår jord?
--
Når flyktningens stemme klinger i den europeiske høykulturs
toner åpnes det for bevegelig resonans mellom det fremmede og det gjenkjennbar.
Sårbarhet og gjensidig avhengighet er iboende i alle relasjoner. Usikkerhet knyttet
til om en blir tatt imot eller ikke kan alle gjenkjenne. Den er universell, men
rammer hver og en på særegent vis som menneske, pasient eller flyktning. I behandlingsrelasjoner
er ikke maktforhold symmetrisk. Pasienter har også makt, men det er
fysioterapeuten som har ansvar for å legge til rette for samvalg, og å ha omsorg
for det av pasientens liv som er i våre hender, jfr. den etiske fordring (14).
Da er ordene vi bruker viktig for å forstå sakens natur, men det er tonen i
talen som formidler ordenes mening, den lader ordenes betydning (19).
Avslutning
Teori om resonans, sansning og etikk framhever estetiske kunnskapsformers
potensiale til å stimulere terapeuters sensitivitet til det som ikke er direkte
tilgjengelig gjennom rasjonelle begreper. Samvalg i praktisk utøvelse av
fysioterapi er belyst som utforskende gjensidig sansende samhandling, en slags
resonansoase. Slike skapende prosesser i konkret samhandling mellom aktører vektlegger
kreative og demokratiske potensialer i kommunikasjon, relasjon og samhandling,
der samvalg kan gi ny erkjennelse for dem begge. Å være kreativ som terapeut
innebærer å våge å la seg styre og å inngå i samspill med pasientens uttrykk i
bevegelser, tone, rytme og fortelling - sammen med fagkunnskap og praktisk ferdighetskompetanse.
Pasientens umiddelbare medskapende bidrag kan gjøre at behandlingen oppleves betydningsfull
og relevant: En uvurderlig effektiv ressurs.
Referanser
1. Hoffmann TC, Montori VM, Del Mar C.
The connection between evidence-based medicine and shared decision making.
Jama. 2014;312(13):1295-6. https://doi.org/doi:10.1001/jama.2014.10186
2. Helse Sør-Øst. https://samvalg.no/
3. Ahlsen B, Engebretsen E, Nicholls D,
Mengshoel AM. The singular patient in patient-centred care: physiotherapists’
accounts of treatment of patients with chronic muscle pain. Medical humanities.
2020;46(3):226-33. https://doi.org/10.1136/medhum-2018-011603
4. Delany C, Edwards I, Fryer C. How physiotherapists
perceive, interpret, and respond to the ethical dimensions of practice: A
qualitative study. Physiotherapy theory and practice. 2019;35(7):663-76. https://doi.org/10.1080/09593985.2018.1456583
5. Edwards I, Jones M, Carr J,
Braunack-Mayer A, Jensen GM. Clinical reasoning strategies in physical therapy.
Physical therapy. 2004;84(4):312-30.
6. Greenfield B, Jensen GM. Beyond a
code of ethics: Phenomenological ethics for everyday practice. Physiotherapy
Research International. 2010;15(2):88-95. https://doi.org/https://doi.org/10.1002/pri.481
7. Babatunde F, MacDermid J, MacIntyre
N. Characteristics of therapeutic alliance in musculoskeletal physiotherapy and
occupational therapy practice: a scoping review of the literature. BMC health
services research. 2017;17(1):1-23. https://doi.org/10.1186/s12913-017-2311-3
8. Low M. Above and Beyond Statistical
Evidence. Why Stories Matter for Clinical Decisions and Shared Decision Making.
In: Anjum RL, Copeland S, Rocca E, editors. Rethinking causality, complexity
and evidence for the unique patient: a causehealth resource for healthcare
professionals and the clinical encounter: Springer Nature; 2020.
9. Bensing J. Bridging the gap.: The
separate worlds of evidence-based medicine and patient-centered medicine.
Patient education and counseling. 2000;39(1):17-25. https://doi.org/10.1016/S0738-3991(99)00087-7
10. Sanders T, Foster NE, Bishop A, Ong
BN. Biopsychosocial care and the physiotherapy encounter: physiotherapists’
accounts of back pain consultations. BMC musculoskeletal disorders.
2013;14:1-10. http://www.biomedcentral.com/1471-2474/14/65
11. Wijma AJ, Bletterman AN, Clark JR,
Vervoort SC, Beetsma A, Keizer D, et al. Patient-centeredness in physiotherapy:
What does it entail? A systematic review of qualitative studies. Physiotherapy
theory and practice. 2017;33(11):825-40.
12. Naldemirci Ö, Lydahl D, Britten N,
Elam M, Moore L, Wolf A. Tenacious assumptions of person-centred care?
Exploring tensions and variations in practice. Health. 2018;22(1):54-71. https://doi.org/10.1177/1363459316677627
13. Rosa H. Resonans. En sociologi om forholdet til verden. Fredrisberg,
Danmark: Ekaiatenswn; 2021.
14. Løgstrup K. Den
etiske fordring. Oslo: J.W. Cappelens Forlag; 1956/2000.
15. Løgstrup K. Kunst og
erkjennelse. Metafysik II. . Copenhagen: Gyldendal; 1983.
16. Soleng E, Sviland R.
Berøring som terapeutisk «dans» - En kvalitativ studie av pasienters erfaring
med psykomotorisk fysioterapi. Fysioterapeuten. 2022;4.
17. Dissanayake E. What Is Art For?: WA:
University of Washington Press.; 1988.
18. Sørensen PA. Kunsten
at lytte – om tonens etik hos K. E. Løgstrup. In: Bugge D, Sørensen PA,
editors. Livtag med Den etiske fordring Aarhus: Løgstrup Biblioteket, forlaget
Klim; 2007. p. 101-16.
19. Sørensen PA. Tonen i tanken-KE
Løgstrups musikalske fordring. Slagmark-Tidsskrift for
idéhistorie. 2005(42):141-51.
© Author(s) (or their employer(s)) 2023. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Published by Fysioterapeuten.