Monica Erevik Baer-Olsen, fysioterapeut MSc., spesialist
innen psykomotorisk fysioterapi (MNFF). Sentrumsgården helse, Kleppe. Monica@sentrumsgardenhelse.com.
Tove Dragesund, fysioterapeut PhD., spesialist
innen psykomotorisk fysioterapi (MNFF), professor. Høgskulen på Vestlandet.
Randi Sviland, fysioterapeut PhD., spesialist
innen psykomotorisk fysioterapi (MNFF), førsteamanuensis. Høgskulen på
Vestlandet.
Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 23.februar 2024. Studien artikkelen baseres på er godkjent av Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK, saksnummer 502687), og Norsk Samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD, saksnummer 711969). Ingen interessekonflikter oppgitt.
PDF
Sammendrag
Bakgrunn:
Mange flyktninger som har kommet til Norge har vært utsatt for tortur, men vi
har lite kunnskap om fysioterapi for torturoverlevere. Hensikten med studien
er å undersøke hvordan norsk psykomotorisk fysioterapi (NPMF) kan tilpasses
torturoverlevende, samt muligheter og utfordringer ved tilnærmingen til denne
pasientgruppen.
Metode:
Studien er basert på kvalitative data fra dybdeintervjuer av fire
psykomotoriske fysioterapeuter med behandlingserfaring av torturoverlevere.
Datamaterialet danner grunnlag for en tverrgående analyse. Traumeteori,
kultursensitiv traumeforståelse samt relevant litteratur og studier fra NPMF
utgjør studiens teoretiske referanseramme.
Funn: Konsekvensene
av tortur utfordrer behandlingsalliansen på særegent vis. For å skape en trygg
og tillitsfull allianse kreves god tid, åpenhet og respekt. Sensitivitet til
både pasientens og behandlerens kulturelle forutsetninger samt kontinuerlig
tilpasning av tilnærmingen til pasientens behov er viktig for å unngå
retraumatisering.
Konklusjon: NPMF kan være en betydningsfull
tilnærming i rehabilitering av torturoverlevere. Gjennom en trygg
behandlingsallianse, kultur- og traumesensitiv tilnærming, samt individuelle
tilpasninger, kan PMF bidra til bedre kontakt med kroppen og øke følelsen av
trygghet. Det krever imidlertid kompetanse og tålmodighet.
Nøkkelord: Norsk
Psykomotorisk fysioterapi, tortur og kultur- og traumesensitivitet.
Abstract
Psychomotor physiotherapy for torture survivors - challenges and opportunities in a culturally and trauma sensitive perspective
Background: Many individuals arriving in Norway
has experienced torture, but there is limited knowledge about physiotherapy for
torture survivors. The purpose of this study is to examine how Norwegian
Psychomotor Physiotherapy (NPMF) can be adapted for torture survivors, as well
as exploring the opportunities and challenges in approaching this patient
group.
Method: The study is
based on qualitative data from in-depth interviews with four psychomotor
physiotherapists who have experience with treatment for torture survivors. This
data forms the basis for a cross-cutting analysis. Trauma theory, culturally sensitivity trauma awareness
and relevant literature and studies from NPMF constitute the study's
theoretical frame of reference.
Findings: The consequences of torture
uniquely challenge the significance of a therapeutic alliance. Establishing a
safe and trusting alliance requires time and openness. It is essential to be
attentive and respectful of cultural differences and backgrounds, both in the
patient and the therapists. Simultaneously, the treatment must be continuously
adapted to the patient's individual needs to prevent re-traumatization.
Conclusion: NPMF can
be a significant approach in the rehabilitation of torture survivors. Through a trusting therapeutic
alliance, a culture- and trauma- sensitive approach, along with individual adjustments,
NPMF can contribute to a better connection with the body and increased sense of
security. However, this requires expertise and patience.
Keywords: Norwegian Psychomotor physiotherapy, torture,
culture- and trauma sensitivity.
Kort sagt
Studien indikerer at norsk psykomotorisk
fysioterapi (NPMF) kan være en betydningsfull tilnærming i rehabilitering av
torturoverlevende. Gjennom en trygg behandlingssallianse, kultur- og traumesensitiv
tilpasning kan PMF bidra til bedre kontakt med kroppen og øke følelsen av
trygghet. Imidlertid forutsetter dette at behandlere utviser betydelig
tålmodighet, innehar egnet kompetanse, og arbeider i et støttende miljø.
Innledning
Tortur er ifølge De forente
nasjoner (FN):
Bevisste handlinger som gir en person
alvorlig fysisk eller psykisk smerte for å få informasjon, true eller straffe
personen eller en tredjeperson. Handlingen må være påført av, eller med
tillatelse fra, en offentlig tjenesteperson eller en annen som opptrer i
embetets medfør (1).
Selv om
det er totalforbud mot tortur, er det dessverre en utbredt praksis i flere
land. Mellom 10 000 og 35 000 mennesker med fluktbakgrunn anslås å ha blitt
utsatt for tortur før de kom til Norge (2). Dette er
tall vi må forvente vil øke nå, med krig i Ukraina og Midtøsten, i tillegg til
andre pågående krigshandlinger verden over. Konsekvensene av tortur er
alvorlige, for de direkte utsatte og deres familier, og fører til alvorlige
psykiske og fysiske plager som påvirker helse, funksjonsnivå og levekår. Det inkluderer
kroniske smerter og posttraumatisk stress, søvnforstyrrelser, nedsatt kognitiv
funksjon og dårlig selvfølelse, med betydelig innvirkning på mellommenneskelige
forhold (3). Nedsatt
helsetilstand kan være en av grunnene til at mange flyktninger i Norge faller
ut av arbeidslivet etter noen år (4). Som FN-medlem er Norge forpliktet til å
rehabilitere torturoverlevende (1, 3). En veileder er utarbeidet for å hjelpe
helsepersonell med diagnostisering og behandling av torturoverlevende i tråd
med Istanbulprotokollen, men mange blir ikke identifisert (2, 3).
Forskningen innen rehabilitering
for torturoverlevere er hovedsakelig rettet mot psykiske helseproblemer, og
det påpekes mangel på studier om både enkeltfaglige og tverrfaglige tiltak (5, 6). Eksempler
på torturmetoder som kan gi alvorlige vevsskader og langvarige smerter er:
Falanga (slag mot føttene); positionstortur/stresstortur slik som opphengning;
slag; elektrisk tortur; mishandling av kjønnsdeler; og voldtekt. Torturofre
presenterer ofte ikke skader de er blitt påført i sammenheng med
torturopplevelser. Det er viktig at fysioterapeuter er særlig
oppmerksomme på dette. Det understreker også behovet for en helhetlig
tilnærming som integrerer traume og kultursensitivitet. Kultursensitiv
traumeteori representerer en tilnærming som anerkjenner betydningen av
kulturelle faktorer i forståelsen og behandlingen av traumer. Dette vil bli
ytterligere utdypet under metode. Helsekonsekvensene av tortur, og
rehabiliteringsstrategier for torturoverlevende er utilstrekkelig belyst i
fysioterapiutdanninger (7).
Det digitale gratiskurset Physiotherapy and Refugees Education Education
Project (PREP), som nylig er utviklet kan delvis kompensere for dette (8).
Norsk psykomotorisk
fysioterapi (NPMF) har vist seg å være til god hjelp for mennesker med sammensatte
helseplager, traumer, angst og depresjon (9).
Noen studier gir også verdifull innsikt om NPMF for torturoverlevere (10-12),
men vi har begrenset kunnskap om dette.
Hensikten med denne studien er derfor å
undersøke hvordan NPMF kan tilpasses mennesker med torturerfaringer, samt identifisere
muligheter og utfordringer ved tilnærmingen.
Metode
Hovedmaterialet
i studien er basert på fire semistrukturerte intervjuer av psykomotoriske
fysioterapeuter som har behandlet torturoverlevere. Disse fire ble rekruttert etter
direkte kontakt med totalt 56 psykomotoriske fysioterapeuter som jobbet ved distriktspsykiatriske
avdelinger, sykehus, kommuner og privat praksis i hele landet. Deltakerne,
tre menn og en kvinne, har alle over 10 års erfaring som psykomotoriske
fysioterapeuter i privat praksis og jobber på to ulike steder i Norge. Det transkriberte tekstmaterialet dannet videre grunnlaget
for temabasert tverrgående analyse, inspirert av Kvale og Brinkman (13). Gjentatte lesninger og drøftinger løftet
frem to tema. En analytisk tekst ble utarbeidet for hvert av temaene og sitater
er brukt for å forankre meningsinnholdet i det opprinnelige datamaterialet. To
pasienter ble også intervjuet, men siden dette gav svært begrensede data, gav det
ikke grunnlag for analyse. I stedet ble utvalgte sitater fra det ene intervjuet
brukt innledningsvis til hvert tema, for å gi stemme til pasientens erfaringer.
Studien er godkjent av Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig
forskningsetikk (REK), og Norsk Samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD). Informantene underskrev informert samtykkeskjema.
Kultursensitiv traumeforståelse
- teoretisk perspektiv
Kropps- og
kunnskapssynet i NPMF utgjør studiens bakteppe, men dette er godt belyst i
tidligere litteratur (f.eks. 9, 10).
Tortur er
alvorlig traumatisering som overvelder sentralnervesystemet. Traumene
etterlater vedvarende avtrykk av smerte og frykt. Det har gjennomgripende innvirkning på hele mennesket (14-16)
og kan føre til fysiologiske endringer av persepsjon, kognisjon og regulering
av følelser (15, 17).
Når overveldende opplevelser fragmenteres, kan følelser, tanker og sanseinntrykk
fra traumer trigges slik at det som skjedde gjenoppleves i nåtiden.
Dissosiasjon
fungerer som en naturlig og automatisk forsvarsmekanisme for beskyttelse mot
smertefulle minner. Det innebærer å frakoble eller avspalte opplevelser,
følelser og kroppslige minner som blir for overveldende og vanskelige å
håndtere (14, 15, 17).
Heling, i denne sammenheng, betyr å gjenvinne eierskap til seg selv – i kropp
og sinn (15).
Det omhandler å bevare ro i møte med tanker og sanseopplevelser, være til stede
i nåtiden, inngå i relasjon med andre og være åpen og ærlig om egne
overlevelsesstrategier.
Interkulturell
kommunikasjonsteori handler om hvordan behandlers og pasienters verdier,
kommunikasjonsstil og livssyn påvirker samspillet, samt hvordan skape et godt
samarbeidsmiljø (18).
Teorien baserer seg på kunnskap fra sosialantropologi, sosiologi og psykologi,
og viser hvordan blinde flekker kan overskygge andre perspektiver, som for
eksempel syn på hva som er riktig behandling. Tilnærmingen fremhever
betydningen av at behandler er bevisst egen identitet, kulturell tilhørighet og
verdier. Det fordrer at behandler fornemmer sin måte å motta inntrykk, og
smidig tilpasser sine uttrykk til pasienten. Dette kan inkludere å tone ned
tabuiserte temaer inntil en trygg relasjon er etablert, vise respekt for og å
anerkjenne og bekrefte den enkeltes historie. Forhold som kjønnsforståelse,
etnisk identitet og klasse og hvordan dette påvirker traumeopplevelsene er
også av betydning (18, 19).
Funn
Å skape en trygg behandlingsallianse
Pasientfortelling
Arne [psykomotorisk fysioterapeut]
viste omsorg. Han er rolig. Han ser meg, nesten alle sider av meg … ikke bare
deprimert. Han ser hvilke smerter jeg har … Noen ganger snakker han om private
ting ... Han har også to barn. Det skaper trygghet … Jeg stoler ikke på noen, men
hos Arne snakker jeg om alt. Tillit er viktig. Stole på den som prøver å hjelpe
meg. Det er det aller viktigste.
Jeg skjønner at behandlingen handler
om kroppskontakt. Først var hjernen min låst. Tenkte å si at nei, jeg vil ikke
fortsette ..., men Arne ga meg noen informasjonslenker. Når man leser, blir man
forberedt til behandling ... og Arne fortalte hva vi skulle gjøre.
Fra behandlernes perspektiv
For å lykkes med behandlingen, er
det avgjørende å skape en tillitsfull relasjon. Dette innebærer å ha en åpen
holdning og å gi pasientene tilstrekkelig tid og rom til å føle seg trygg.
Videre er det å utvise ekte medfølelse og omsorg, og ta hensyn til både
kulturell bakgrunn og tidligere opplevelser betydningsfullt. Behandlerne kan
også bidra til å skape en trygg atmosfære ved å dempe egen autoritet.
«Jeg har prøvd å
ufarliggjøre meg litt, med å fortelle noe om min hverdag. Han sier han syntes
det er trygt, for da blir jeg mer menneskelig … At jeg ikke bare er en
autoritet og skal bestemme over han».
Skam kan også ha innvirkning på
forholdet mellom pasientene og behandlerne. Pasientene kan eksempelvis føle
skyld og skam over å ha blitt utsatt for tortur, og eventuelt for hva de kan ha
gitt av opplysninger under torturen. Samtidig kan behandlerne ha fordommer som
hindrer forståelse for pasientenes opplevelser. Å være åpen for å lære og samtidig
respektere ulike måter å forstå smerte og sykdom på, er avgjørende. Dette innebærer
å anerkjenne pasientenes perspektiver, selv om de avviker fra behandlernes.
Varhet og respekt for pasientenes grenser er av stor betydning.
Pasienten
virket distrahert og fjern, og jeg spurte: «Hvordan er det når jeg stiller så mange
spørsmål?» Han svarte etter en stund: «Du må huske at jeg har blitt forhørt». Da
skjønte jeg at jeg må være mer tilbakeholden.
Når
det stilles åpne spørsmål, får pasientene frihet til å velge hvordan og hva de ønsker
å dele.
«Det er noe med hvordan en møter
historien, gir rom og plass for den. Og så er det selvfølgelig respekten for urørlighetssonen,
at en ikke nødvendigvis skal spørre og grave for mye. Det er en balansegang - å
ha respekt for at det ikke er alt pasienten ønsker eller vil fortelle ... en
varhet for det.»
Dersom
behandlerne utilsiktet trår over pasientenes grenser, tematiserer de dette. Å
anerkjenne og å lære av feil kan bidra til å styrke tillitsforholdet, og fremme
opplevelse av respekt og trygghet.
Pasienter som har
opplevd tortur kan være ekstra sårbare. Manglende oversikt og kontroll kan føre
til usikkerhet og negative følelser både hos pasient og behandler. Åpen og
tydelig informasjon om behandlingen og dens formål kan bidra til å skape
forutsigbarhet og trygghet.
Utfordringer og muligheter i psykomotorisk fysioterapi
Pasientfortelling
På grunn av at jeg ble
torturert var det veldig vanskelig å la noen ta kontakt med kroppen min. Men nå
… Den timen med Arne liker jeg veldig
mye. Mindre spenning. Så puster jeg godt … Jeg liker å jobbe med kroppskontakt.
Vi praktiserer mange øvelser. Og til slutt gjør de meg avslappet. Slår av
lyset. Tar pause 2-3 minutter. Ikke med en gang, gå ut, gå ut. Da blir man
stresset og all jobben som jeg fikk, blir borte. Jeg må fortsette behandlingen.
Uten behandling blir nesten kollaps.
Fra behandlernes perspektiv
Det kan være vanskelig
å ha oppmerksomhet rettet mot kroppen for mennesker som har opplevd
tortur. Derfor må undersøkelse og behandling tilpasses den enkelte pasient for
å unngå stress og ubehag. En behandler forteller fra en undersøkelsessituasjon:
«Han [pasienten] fikk angstreaksjoner i
liggende, så allerede der ble det klart at vi ikke skulle jobbe så veldig mye i
liggende, men i sittende og stående der pasienten opplevde at han både hadde
kontroll og fluktmuligheter.»
Det er av stor
betydning at behandlerne er tålmodig og forståelsesfulle, og ikke lar egne
frustrasjoner og forventninger påvirke behandlingen. Ved å tilpasse
kroppsspråk, bevegelser og berøring kan de skape en trygg og oversiktlig
atmosfære. Pasientene kan eventuelt beholde klærne på og behandlingstiden kan
kortes ned. En erfaren og trygg behandler kan også la pasienten få mer kontroll
og innflytelse på behandlingen.
«Pasienten
fikk guide meg i behandlingen, spesielt med tanke på hvor tett på nakken og
hodet jeg skulle være».
Å skape bedre
kontakt med kroppen gjennom trygg samhandling er sentralt i
behandlingstilnærmingen. Å kjenne kroppslige fornemmelser kan gi pasientene
opplevelse av forankring, tilstedeværelse og trygghet i egen kropp. En
støttende og stabiliserende tilnærming i øvelser eller berøring kan også bidra
til økt opplevelse av kroppslige grenser. Det kan, imidlertid, oppstå
utfordringer knyttet til berøring på grunn av ulike kjønn og religiøse
forskjeller, som igjen kan skape usikkerhet i behandlingsrelasjonen.
Men ved sensitiv
og varsom bruk av hendene er behandlerne oppmerksomme både på muskulære og
autonome reaksjoner og endringer i pasientenes pust, og justerer tilnærmingen
deretter. Samtale og refleksjon omkring pasientenes kroppslige fornemmelser og
reaksjoner kan bidra til at de blir mer oppmerksomme på seg selv og egne behov.
Behandlernes hensikt er å stimulere til bedre kroppskontakt. De har erfaring
med at dette gir pasientene en større følelse av kontroll, et bedre
utgangspunkt for valg og en opplevelse av at «jeg har ben å stå på, jeg kan gå
unna hvis jeg vil.»
Behandlerne
vektlegger å fremme muligheter og ressurser. Mange med torturerfaringer føler
seg hjelpeløse. Behandlerne vektlegger betydningen av å hjelpe pasientene til å
våge å kjenne at smertene er der. Ved å akseptere dette blir det mulig for
pasientene å utforske hvilke muligheter de har til å påvirke smertene. På den
måten får pasientene erfaring med å få innflytelse på egen situasjon, og på den
måten motvirke følelsen av avmakt.
Diskusjon
Hensikten med
studien var å undersøke hvordan NPMF kan tilpasses mennesker med
torturerfaringer, samt identifisere muligheter og utfordringer ved
tilnærmingen. Den fremhever betydningen av å skape en trygg behandlingsallianse
med pasienter som har opplevd tortur. Torturoverlevende har ofte opplevd svik
fra
autoritetspersoner, noe som gjør det vanskelig å stole på mennesker, systemer
og institusjoner igjen. Medisinsk fagpersonell kan også
ha vært involvert i torturen, noe som ytterligere kan forsterke mistillit.
Tortur kan føre til dehumanisering, ydmykelse og frykt (19),
og derfor er første målet å gjenopprette trygghet og menneskeverd (17). Flere studier og relevant litteratur
bekrefter betydningen av å fremme følelsen av trygghet for å redusere skadevirkningene etter
torturen (12, 17,
20-23).
De psykomotoriske
fysioterapeutene i studien beskriver hvordan de arbeider for å fremme tillit i
relasjonen, ved å gi pasientene opplevelse av å være sett, tatt vare på og
akseptert. Når Varin (17)
understreker at omsorg må uttrykkes på en naturlig og oppriktig måte kan det
belyse hvorfor behandlerne i studien noen ganger velger å dele litt personlig
om seg selv. Det kan oppfattes uprofesjonelt å dele personlig informasjon,
men i en kultursensitiv tilnærming kan det å gå utenfor de vanlige rammene være et
vesentlig behandlingsgrep (18).
I studien
framkommer også betydningen av at behandlerne er sensitive og respektfulle
overfor pasientenes opplevelser og historie. Behandlerne opplever at pasientene
finner det vanskelig å snakke om det de har vært utsatt for. Det er
viktig for dem å finne balanse mellom å få nødvendig informasjon og å unngå å
gjenta ubehagelige avhørsopplevelser. Flere studier understreker dette (20, 22), og at
det ikke er nødvendig å vite i detalj hva pasientene har opplevd for å kunne gi
tilstrekkelig behandling (14). Tortur fører ofte til en dyp indre skam og
skyld (3, 11, 21, 22). Helsepersonell
bør derfor være oppmerksom på hvordan traumer påvirker den enkelte pasient, og
at skadevirkningene av tortur i stor grad påvirkes av kulturelle faktorer (18).
Jensen (11) har illustrert hvordan en krigsvoldtekt
kan ha alvorlige konsekvenser for kvinner, spesielt i kulturer hvor kvinnene da
blir betraktet som varig urene.
Behandlerne i denne studien fremhever betydningen av forståelse og
aksept for kulturelle forskjeller. For å unngå å forsterke pasientenes følelse
av fremmedgjorthet, overkjøre eller krenke dem, er de opptatt av å være bevisst
egne forutinntattheter, samt være åpen og respektere deres verdier og
perspektiver. Verdier og normer er ofte ubevisste, og flere studier
understreker betydningen av at behandlere er oppmerksomme på eget teoretisk og
verdimessig grunnlag og kulturelle referanser (18, 20). Samtidig er det verdifullt å utfordre egen etisk
orientering i møte med det fremmede og uforståelige, og være åpen for å lære av
pasienten (25).
Denne studien belyser
også at møtene mellom behandlerne og pasientene kan være utfordrende. Varin (19) påpeker at sterke
følelser kan være en overlevelsesstrategi for å håndtere overveldelse, kaos og
oppløsning. Derfor må behandlere respektere slike symptomer, og være klar over
at pasienten først kan gi slipp på dem når de er tilstrekkelig trygge. God
traumeforståelse er nødvendig for å forstå pasientenes adferd og symptomer, som
ofte kan virke forvirrende og uklare. Behandlere må være forberedt på at dette kan ta tid
og kreve mye tålmodighet (14, 24). Sterke følelser hos behandler kan
være naturlige reaksjoner, men må håndteres på en måte som ikke truer medfølelse
eller krenker pasienten (14, 25). En studie trekker
fram at ved å se på slike krevende situasjoner som åpne og dynamiske kan det bidra til en konstruktiv utvikling av behandlingsprosessen. I stedet for
å definere pasienten som «krevende» kan slike situasjoner heller gi nyttige
perspektiver for den videre behandling (26).
Torturoverlevere kan,
ifølge behandlerne i denne studien, oppleve trygghet og kontroll når de får
være med å legge premissene og behandlingen tilpasses deres behov og
reaksjoner. Derfor gir behandlerne disse pasientene større
påvirkningsmuligheter enn vanlig. Trygghet, kontroll og forutsigbarhet løftes frem i
forskning om rehabiliteringen til torturoverlevende generelt (20-22). I fysioterapi
kontekst er det viktig å vite at nakenhet, hån og ydmykelse brukes bevisst på nedverdigende måter under
tortur (12), og at ulike utgangsstillinger kan være forbundet med
opplevelse av tap av kontroll (10). Å overholde avtalt tid og unngå venting
er også tiltak for å begrense følelsen av maktesløshet (10, 21).
Behandlerne
i studien forholder seg til risikoen for retraumatisering i psykomotorisk
fysioterapiundersøkelse og -behandling. Berøring og sensoriske inntrykk i
kroppslig samhandling kan utløse traumerelaterte reaksjoner (10, 16). Hva som
oppleves skremmende eller beroligende avhenger av den enkeltes historie. Dersom
berøring og bevegelse lett utløser flashbacks kan kroppslig tilnærming være
uhensiktsmessig (10, 12). Denne
studien peker imidlertid på mulighetene som ligger i kroppslig tilnærming og
samhandling. Feilberg og Thornquist (12) beskriver at arbeid i grenseland mellom behag
og ubehag kan gi pasienten klarere opplevelser av sine grenser for hva som er akseptabelt
eller ikke. Pasientens kapasitet til å være tilstedeværende kan være
avgjørende for behandlingsutbytte, men også at behandlere våger å
utforske det vanskelige på en trygg måte (14).
Behandlerne i studien beskriver
hvordan de vektlegger å engasjere pasientenes sanselige kroppslige tilstedeværelse
for å hjelpe dem med å forankre seg i nåtid. For å oppnå reell endring må
kroppen lære at faren er over (14, 15).
Flere
studier har vist at «hands-on»-tilnærming kan bidra til å redusere uro
og forvirring og sterkere forankring til her-og-nå opplevelse, og hjelp til å
skille fortiden fra nåtiden og opprettholdelse av felles virkelighet (10-12, 27-29), og at berøring har terapeutiske potensialer (30). Berøring
kan imidlertid gi usikkerhet i behandlingsrelasjonen dersom dette bryter med
pasientens kulturelle normer (10, 12),
noe
som ble påpekt i denne studien. Feilberg og Thornquist (12) understreker at undersøkelse og
behandling av torturoverlevende krever spesialkunnskap utover NPMF, samt tid og
mulighet for samarbeid mellom ulike deler av helsetjenesten.
Metodediskusjon
Forfatternes
faglige interesser og personlige erfaringer vil alltid ha innflytelse på de
perspektivene som blir utforsket i en studie, og for de resultater som blir
presentert og drøftet. I analyseprosessen var det viktig med gjentatt lesning
og diskusjon av datamaterialet og refleksjon om hvorvidt resultatene som ble
utviklet belyste studiens problemstilling, og om de beskrev informantenes
erfaringer på en troverdig måte. Samtidig var det viktig å utfordre egne og
hverandres forforståelse.
En betydelig
utfordring i denne studien var rekruttering av deltakere som oppfylte
inklusjonskriteriene. Opprinnelig var planen å gjennomføre en intervjustudie
med pasienter som hadde erfaring med tortur for å utvikle innsikt i deres
opplevelser med PMF. Etter å ha gjennomført en omfattende kartlegging og
kontaktet 56 psykomotoriske fysioterapeuter, var det kun mulig å identifisere
fire behandlere som hadde erfaring med individuell behandling av torturoverlevende.
Av disse fire kunne kun to bidra med én deltaker hver til studien. På grunn av
utfordringene knyttet til rekruttering, ble det i stedet en intervjustudie av
de fire tilgjengelige behandlernes erfaringer.
En av deltakerne
hadde omfattende erfaring med behandling av torturoverlevende, en hadde noe
erfaring, mens to hadde svært begrenset erfaring på området. Til tross for
begrensningene, kan studien likevel gi et viktig bidrag til praksisfeltet fordi
det eksisterer begrenset tilgjengelig kunnskap om anvendelsen av psykomotorisk
fysioterapi til torturoverlevende. Studien kan også anses som relevant og
overførbar for psykomotoriske fysioterapeuter som arbeider med traumatiserte
pasienter med ulik kulturell bakgrunn.
Konklusjon
I en tid der krigens realiteter
påvirker millioner av mennesker rundt om i verden, bør helsevesenet og
behandlingsmiljøene være rustet til å håndtere de spesielle behovene til
torturoverlevere.
Studien indikerer
at behandling av torturoverlevende
krever spesialisert kompetanse, og at studiens deltagere opplevde at denne
kompetansen ikke ble tilstrekkelig dekket i utdannelsen i psykomotorisk
fysioterapi. Selv erfarne behandlere kan føle seg usikre når de møter denne
pasientgruppen. Derfor er det nødvendig å videreutvikle kunnskapen om hvordan
man best kan møte og behandle pasienter med torturerfaring, og å samarbeide
tverrfaglig for å kunne yte best mulig hjelp i rehabiliteringsprosessen.
Arbeidet med torturoverlevere kan være utfordrende, derfor er det avgjørende at
behandlere har egnet kompetanse, opplever trygghet og har et støttende
arbeidsmiljø.
Referanser
1.
FN-sambandet. Torturkonvensjonen, [oppdatert 4. juli 2023; hentet 11. feb
2024]. Tilgjengelig
fra: https://fn.no/avtaler/menneskerettigheter/torturkonvensjonen
2. Lønning
MN, Aasnes AE og Laupstad I. Kors R. Torturert og glemt?
Identifisering og rehabilitering av torturutsatte i Norge. Røde Kors; 2020.
3. Dinardi
C, Lie B, Sveaass N, Weiss N. Torturutsatte i den norske asylprosessen. ID-nr.:
20788. En
utredning av Norges forpliktelser, og anbefalinger til praksis. Fafo-rapport.
2021;18.
4. Samfunnsanalyse
P. Hvorfor faller flyktninger ut av arbeidslivet. PROBA samfunnsanalyse. Oslo:
Proba-rapport. 2020;5.
5.
Amris K, Williams ACdC. Managing chronic pain in
survivors of torture. Pain
management. 2015;5(1):5-12. https://doi.org/10.2217/pmt.14.50
6. Halvorsen
JØ, Sveaass N. Psykologi og tortur: Faglige og etiske utfordringer for
psykologer sett i lys
av FNs torturkonvensjon. Tidsskrift for Norsk
psykologforening. 2009;46:1155-1162.
7. McGowan E, Beamish N, Stokes
E, Lowe R. Core competencies for physiotherapists working with refugees: a scoping review.
Physiotherapy. 2020;108:10-21. https://doi.org/10.1016/j.physio.2020.04.004
8. Alme MN, Jalovcic D, Fricker
I, Peters S, Vårdal R, Rocca P, et al. Collaborative effort to increase the physiotherapist’s
competency in rehabilitation of torture survivors. Torture Journal.
2021;30(3):61–66. https://doi.org/10.7146/torture.v30i3.121793
9.
Thornquist E. Psykomotorisk fysioterapi; tenkning og tilnærming. Utposten.
2006;5:28-32.
10.
Gretland A. Den relasjonelle kroppen: Fysioterapi i psykisk helsearbeid.
Fakbokforlaget; 2007.
11. Jensen
MF. Samija kunne ikke kramme sine børn. Tidsskriftet Fysioterapeuten (DK). 2006;14:16-23.
12.
Feilberg M, Thornquist E. Fysioterapi som relationel praksis: Behandling av
torturoverlevere. Tidsskriftet
Fysioterapeuten. 2016;83(4):16-21.
13. Kvale
S, Brinkmann S, Anderssen TM, Rygge J. Det kvalitative forskningsintervju (3.
utg.). Oslo: Gyldendal
Akademisk; 2015:50-60.
14. Anstorp
T, Benum K. Traumebehandling: Komplekse traumelidelser og dissosiasjon. Oslo: Universitetsforlaget;
2014.
15. Van der
Kolk BA, Jensen C, van der Kolk BA, Van der Kolk BA. Kroppen holder regnskap: hjerne,
kropp og sinn i behandlingen av traumer. 1. utgave. ed. Oslo: Flux Forlag;
2020.
16.
Kirkengen AL, Næss AB. Hvordan krenkede barn blir syke voksne. 4. utgave. ed.
Oslo: Universitetsforlaget;
2021.
17. Varin
S. Alvorlig traumatisering: oppfølging og behandling. Psykiatriboken:
Sinn-kropp-samfunn: I
F. skårderud, S. Haugsgjerd & E. Stänicke; Oslo: Gyldendal Akademisk;
2010;446-60.
18. van der
Weele J. Kultursensitiv traumebehandling. Traumebehandling: Komplekse traumelidelser
og dissosiasjon: I T. Anstorp & K. Benum. Universitetsforlaget; 2014.
19. Varin
S. Psykiske og psykososiale problemer hos flyktninger og innvandrere.
Psykiatriboken: Sinn-kropp-samfunn:
I F. Skårderud, S. Haugsgjerd & E. stänicke; Oslo: Gyldendal Akademisk;
2010;432-45.
20. Carla
SSA, Karine GE, Tone D-M, Juha S, Bente S-N, Ove DS, et al. Re-traumatization of torture survivors during treatment in
somatic healthcare services: A mapping review and appraisal of
literature presenting clinical
guidelines and recommendations to prevent re-traumatization. Social Science & Medicine.
2023:115775. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2023.115775
21. Chester B, Holtan N. Working
with refugee survivors of torture. In Cross-cultural Medicine-A Decade Later [Special Issue].
Western journal of medicine. 1992;157:301-304
22. Neilsen H. Interventions for
physiotherapists working with torture survivors. With special focus on chronic pain, PTSD, and
sleep disturbances. DIGNITY Publication Series on Torture and Organised Violence. 2014;6.
23. Gard G. Factors important for
good interaction in physiotherapy treatment of persons who have undergone torture: A
qualitative study. Physiotherapy theory and practice. 2007;23(1):47-55. https://doi.org/10.1080/09593980701209584
24. Lønning
MN, Houge AB. «Jeg kan ikke slåss på to fronter»: Engasjement og utholdenhet i rehabiliteringsarbeid
med torturutsatte. Tidsskrift for velferdsforskning. 2021(4):5-18. https://doi.org/10.18261/issn.2464-3076-2021-04-01
25.
Skårderud F, Haugsgjerd S, Stänicke E, Maizels D. Psykiatriboken: Sinn - kropp
- samfunn. 2. utg. ed. Oslo: Gyldendal; 2018.
26. Øien AM, Steihaug S, Iversen
S, Råheim M. Communication as negotiation processes in long-term physiotherapy: a qualitative
study: Communication as negotiation processes in long-term physiotherapy. Scandinavian
journal of caring sciences. 2011;25(1):53-61. https://doi.org/10.1111/j.1471-6712.2010.00790.
27. Sviland R, Råheim M,
Martinsen K. Touched in sensation-moved by respiration: embodied narrative identity-a treatment
process. Scand J Caring Sci. 2012;26(4):811-9. https://doi.org/10.1111/j.1471-6712.2012.01024.
28. Salvensen
KT. Traumesensitiv mindfulness - øvelser i oppmerksomt nærvær. Traumebehandling
- komplekse traumelidelser og dissosiasjon: I T. Anstorp & K. Benum; Universitetsforlaget; 2014. p.
103-24.
29. Sviland R, Martinsen K,
Råheim M. Towards living within my body and accepting the past: a case study of embodied narrative
identity. Med Health Care Philos.
2018;21(3):363-74. https://doi.org/10.1007/s11019-017-9809-7
30. Soleng
EN, Sviland R. Berøring som terapeutisk «dans» - En kvalitativ studie av
pasienters erfaring med psykomotorisk fysioterapi.
Fysioterapeuten 2022;89(4):36
© Author(s) (or their employer(s)) 2024. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Published by Fysioterapeuten.