Anne Gretland, førstelektor, UiT Norges arktiske universitet, Tromsø.
Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens
retningslinjer, og ble akseptert 24.oktober 2023. Artikkelen baseres på en studie godkjent av Norsk senter for forskningsdata (NSD), med referansenummer 984739. Ingen interessekonflikter oppgitt.
Bakgrunn:
Kvalitative studier av pasienters erfaringer med Norsk psykomotorisk fysioterapi
(NPMF) gir et bilde av en sammenheng mellom økt kontakt med egen kropp og
sikrere identitet. Teori om kommunikasjon og utvikling kan belyse slike
empiriske funn.
Metode: Kvalitativ
tilnærming, med utgangspunkt i et video-opptak av en behandlingstime. Det er
benyttet samobservasjon for å intervjue fysioterapeuten om behandlingstimen.
Funn: Særtrekk i
samhandlingen, kroppsforståelse og potensialer i NMPF gir muligheter for
utviklingsstøtte i det relasjonelle selvet. Fysioterapeutens individualisering
av behandlingen er avgjørende for slike terapeutiske potensialer.
Konklusjon:
Studien viser muligheter til å fremme klinisk relevante endringer i hvordan
pasienter opplever og uttrykker seg selv, gjennom individuelt tilpasset NMPF.
Nøkkelord: NMPF,
intersubjektivitet, utvikling av selvet
Abstract
How Norwegian psychomotor physiotherapy can bolster self- and
relational development: A qualitative study
Background: Accumulated qualitative research concerning patients’
experiences with Norwegian Psychomotor physiotherapy (NPMP) implies a
connection between body awareness and more secure identity. Theory of
development and communication can illuminate these findings.
Method and material: Qualitative analysis, data is developed from a
video recording of a treatment session, and video review session as a basis for
an interview with the physiotherapist. Findings: Characteristics in
interaction, understanding of the body and potentials in NPMP provide
opportunities for support of development in the relational self. The
physiotherapists individual tailoring of therapy is crucial for this to occur.
Conclusion: This study shows opportunities for promoting clinically
important changes in how patients experience and express themselves, through
use of individually tailored NPMP.
Key words: NPMP, intersubjectivity, development of the self.
Kort sagt
Ved å klargjøre noen
utviklingsstøttende prosesser i samhandling ser vi hvordan tidligere funn om
pasienters erfaringer med NMPF, knyttet til å bli tryggere på seg selv og å
utvikle nye relasjonelle mestringsstrategier, kan forklares ved hjelp av
kommunikasjons- og utviklingsteori. Dette utvidede perspektivet viser hvordan
NMPF kan fungere støttende også når sykdom og helseproblemer ses som en
funksjon av mangelfull utvikling. Ettersom all fysioterapi innebærer
samhandling og individuell tilpasning kan temaene som belyses i denne analysen ha
relevans for alle møter mellom fysioterapeut og pasient.
Innledning
Pasienters
erfaringer med Norsk psykomotorisk fysioterapi (NMPF) er studert i flere
kvalitative studier som samlet og konsistent reflekterer erfaringer med å
utvikle sikrere identitet og nye relasjonelle mestringsstrategier gjennom
behandlingen. Studier av pasienters erfaringer viser at pasienter kan
«gjenvinne kroppen» og føle seg mer «hel» og «samlet» (1,2,3). De kan få bedre
virkelighetskontakt, og færre hallusinasjoner og psykotiske forestillinger
(4,2). Kontakt med egne kroppslige fornemmelser kan for mange være begynnelsen
til økt kontakt med egne følelser (4,2,5,6). Behandlingen kan hjelpe pasientene
til å bli bedre kjent med seg selv og lære å sette grenser, og samtidig bedre
evnen til å tåle nærhet til seg selv og andre (1,2,3,7). Bedre kroppskontakt,
evne til grensesetting, opplevelse av styrke og stabilitet kan bidra til økt
autonomi (1,3). Pasienter kan også utvikle nye mestringsstrategier: Fra
hemmende disiplin til å åpne seg for kroppslige fornemmelser, med større frihet
til å være den de er (6). Kroppen kan erfares som en kilde til pasienters egen
stemme i språklige uttrykk (8). Pasienter kan utvikle nye narrativ om seg selv
(8,9). Samlet gir disse undersøkelsene et bilde av en sammenheng mellom økt
kontakt med egen kropp og det å bli tryggere på seg selv - forstått her som
endringer i selvet.
Denne typen utfall
av behandling kan i liten grad forstås ut fra tidlig psykodynamisk teori, som
NMPF tradisjonelt er knyttet til (10). Psykodynamisk teori innehar et
perspektiv på patologi som et resultat av underliggende konflikt mellom de tre
strukturelle systemene i personligheten: Id, Ego og Superego. En utbredt tanke
var at muskelspenninger undertrykker og fortrenger det som oppfattes ubehagelig
og truende (10). Å slippe spenninger ville da være å slippe til oppdemmede
eller tilbakeholdte følelser (10). Innen psykodynamisk terapi er forståelsen av
mekanismene i patologi senere utvidet fra konflikt-perspektivet til også å
inkludere mangelpatologi: Patologi som følge av mangelfull emosjonell
responsivitet til utviklingsmessige behov hos barnet (11). Det innebærer en
forståelse av at Ego kan skades som følge av overveldende stimulering,
utilfredsstillende stimulering eller deprivasjon, slik at evnen til å oppleve
selvet som et strategisk senter ikke har blitt fullstendig utviklet (11). Når
sykdom og helseproblemer ses som en funksjon av mangelfull utvikling blir en
naturlig følge at de relasjonelle, og dermed de kommunikative sidene ved
terapi, vektlegges i økende grad. Dette bredere perspektivet på patologiske
mekanismer aktualiserer behovet for utviklingsstøtte til selvet.
Denne relasjonelle
vendingen preger nyere litteratur om NMPF, hvor utviklings- og
kommunikasjonsteori introduseres for å utdype empiriske funn (12, 13). Teoriene
er godt etablerte — det er en enighet på tvers av fagfelt når det gjelder
grunntrekk i moderne utviklingsteori, og de nye perspektivene derfra har preget
teori om utviklingspsykologi, psykoanalyse, barne- og ungdomsterapi,
familieterapi, tidlig intervensjon, spedbarnsterapi og samspillets sosiologi
(14,15,16,17). I denne artikkelen vil vi undersøke en praksissituasjon i NMPF i
lys av disse teoriene med mål om å klargjøre noen utviklingsstøttende prosesser
ved behandlingsformen, som et bidrag til kvalitetssikring av praksis. Hvilke karakteristika
ved samhandlingen og aspekter av konkret praksis kan fungere støttende for
selv- og relasjonell utvikling?
Artikkelen bygger
på en studie der det ble benyttet kvalitativ, flermetodisk tilnærming med
utgangspunkt i video-opptak av en praksissituasjon (18). Video-opptaket ble
videre brukt som utgangspunkt for intervju med behandleren for å få informasjon
om fenomener som ikke er synlig i opptaket, samt fysioterapeutens valg og
kliniske resonering.
Teoretiske
perspektiver
De teoretiske
perspektivene er valgt for å bygge videre på tidligere arbeider som tematiserer
intersubjektive prosesser i samhandlingen (1, 12, 13, 19). Målet er å utdype
flere aspekter ved empirisk kunnskap med denne teorien. Av plasshensyn er annen
relevant litteratur valgt bort. Studiens grunnlagsforståelse forankres i
kroppsfenomenologi. Det innebærer at kroppen forstås som sentrum for
erfaringer, og bevegelse forstås som den opprinnelige intensjonalitet (20).
Mennesker persiperer, beveger seg, søker mening, snakker og utvikler bevissthet
via kroppens rettethet mot omverdenen. Det er som kropper vi er i kontakt med
andre, og innlemmes i sosialt liv. Vi blir fortrolig med våre omgivelser, og
oss selv, gjennom en aktiv prosess av meningsskapende (sam-)handling. Det vil si
at vi erfarer verden gjennom kroppen, og erfaringene våre preger kroppen —det
blir en del av den kroppslige kompetansen i vårt habituelle kroppsminne (20).
Denne kompetansen er i stor grad før-refleksiv: det er kroppslig læring som
utgjør kilden til ulike former for kroppslige og språklige uttrykk og
refleksjon (20). Dette innebærer en gjensidighet mellom persepsjon og handling.
Vi oppfatter andres kropp og bevegelser som meningsfulle (20). I dette
perspektivet blir det å gjøre noe sammen kroppslig å nærme seg emosjoner og
personlige erfaringer, og dermed spesielt relevant for å forstå hendelser hvor
fysioterapeut og pasient har felles oppmerksomhet rettet mot et kroppslig
uttrykk. Det gir et grunnlag for å forstå hvordan ureflekterte og ikke-bevisste
handlinger kan være et uttrykk for sosiale erfaringer. Samtidig utgjør det et
argument for å studere samhandling via observasjon - gjennom kroppslige uttrykk
kan få tilgang til den sosiale betydningen av det som foregår.
Mennesker
etablerer seg selv gjennom å internalisere erfaringer og opplevelser, og på den
måten er utviklingen av selvet relasjonelt - det utvikles i samspill med
omgivelsene (14,15,16). Det er ved å inngå i meningsbærende relasjoner og
felleskap vi blir til og formes som sosiale vesener, og knytter oss til andre.
Intersubjektivitet er dermed både noe vi vokser inn i, og noe vi utvikler i
samhandling og samtale med andre. De første og mest grunnleggende former for
intersubjektivitet erfares i kroppslige samspill mellom omsorgsgiver og barn
(14,15,16). Psykiateren Daniel Stern beskriver at selvet utvikles gjennom en
progressiv akkumulering av sosioaffektive ferdigheter, eller relasjonsdomener,
som organiserer selvopplevelse gjennom livet (16). Det kan derfor når som helst
i livet oppstå hendelser som kan påvirke dem på ulike måter. Selvutvikling
er en kontinuerlig prosess der subjektivitet og intersubjektivitet utvikles
parallelt og påvirkes gjensidig (14,15,16). Felles oppmerksomhet,
følelsesmessig samstemthet og innlevelse i den andres kroppslige væremåter er
forutsetninger for å erfare grunnleggende intersubjektivitet (14,15,16,17).
Dette fortsetter å gjelde i alle former for samspill livet igjennom.
Utviklingen av selvet er forankret i intersubjektive utviklingsprosesser som
først og fremst skjer i kroppslige samspill, non-verbalt og ikke-bevisst (16).
Intersubjektiv anerkjennelse er funnet å være et premiss for å utvikle evnen
til å være bevisst egne behov og benytte egne evner til å realisere personlige
mål (7).
Når selvet
utvikles i samspill med andre blir kommunikasjon sentralt for å forstå
prosesser som kan bidra til endringer i selvet. Sosiolog Stein Bråten angir
kommunikativ, emosjonell og kognitiv utvikling i en figur hvor trinnene bygger
på hverandre (14, jf. Figur 1). Ferdigheter og prosesser på lavere trinn er
fundamentet for høyere trinn, samtidig som de fortsetter å være virksomme livet
gjennom. Dette må forstås som en utviklingsprosess der før-språklig, kroppslig
kommunikasjon understøtter utvikling og bruk av språklig kommunikasjon. Kroppen
og kroppsopplevelse -sansing – er grunnlaget for språkutvikling (14).
Symboliseringsevne og språkutvikling forutsetter et godt fotfeste i kontakten
med nære andre for at vi skal få et språk som kan brukes på en personlig måte
til å uttrykke oss oppriktig til andre og kunne tenke omkring erfaringer og
følelser (14). De dypere kommunikative trinn forlates ikke etter hvert som en
utvikler kompetanse på høyere nivå, det er heller slik at handlingsrepertoaret
utvides ved å bygge videre på dypere lag. Bråtens livsløpsmodell viser hvordan
kommunikasjon og samspill utvikles– som en prosess fra det konkret kroppslige
til det symbolske (14).
Metode og
materiale
Studien
har et fortolkende design basert på observasjonsdata fra en
behandlingstime. Video-opptak ble benyttet fordi det kan gi innsikt i
kommunikasjon utover kun det verbale, og muliggjør derfor en detaljert analyse
av fysioterapipraksis kjennetegnet av kommunikasjon på flere nivå: Kroppslige
inntrykk og uttrykk, oppmerksomhetskontakt, symbolsk og verbalt. Fysioterapeuten
var strategisk utvalgt på bakgrunn av anbefalinger fra kolleger og et faglig
engasjement for utviklingsstøtte i NMPF. Dette er fundert i en antakelse om at
fysioterapeutens kunnskapsbakgrunn ville bidra til relevante situasjoner og
rikholdige data. Pasienten ble utvalgt av fysioterapeuten basert på ønske om å
delta og faglig forsvarlighet.
Intervjuet var
basert på samobservasjon av video-opptaket. Dette gir mulighet til innsikt i
autonome reaksjoner, mikrobevegelser og den subjektive opplevelsen av flyt og
brudd i samhandlingen. Målet var å få frem vurderinger og valg, tilpasninger og
justeringer - altså grunnlaget for handlingene. Fysioterapeuten stoppet
opptaket der hun anså at det skjedde noe betydningsfullt, og utdypet dette.
Intervjuet ble utført på fysioterapeutens arbeidssted dagen etter behandlingen
og tatt opp på lydbånd. Samobservasjon ble også gjennomført med en
utenforstående psykomotorisk fysioterapeut som har god kjennskap til teorien.
Begge fysioterapeuter stoppet opptaket for å utdype de samme
handlingssekvensene – det var dermed intersubjektiv enighet om hvilke deler av
samhandlingen som var betydningsfulle. Handlingssekvensen som utdypes her er én
av disse. Teorien er brukt aktivt for å sikre systematikk og nyanserikdom i beskrivelser
av behandlingssituasjonen, og for å unngå vanetenkning (21). Hensikten er å
bringe fram innsikt som går utover fagets selvforståelse slik den er beskrevet
i tradisjonell NMPF-litteratur (10).
Materialet
framstilles som transkripsjon fra video-opptak. Kroppslige handlinger er satt i
firkantklammer. Handlingen er beskrevet mest mulig hverdagsspråklig slik at
leseren har muligheten til å fornemme og forestille seg hva som foregår, og
dermed gi grunnlag for å vurdere gyldigheten av sammendrag og analyser.
Behandlingstimen
Pasienten, i det
videre kalt «Eva», var nylig utskrevet av psykiatrisk avdeling etter
innleggelse som følge av depresjon. Video-opptaket er tatt av fjerde
behandlingstime hos psykomotorisk fysioterapeut som jobber på psykiatrisk
poliklinikk.
Eva ble henvist
til fysioterapi på grunn av ryggsmerter. Smertene oppsto et halvt års tid i
forveien, samtidig med depresjonen. Fysioterapeutens sammenfatning av
undersøkelsen beskriver at Eva hadde et anspent fleksjonsmønster med høycostal
pust i alle utgangsstillinger. Forsøk på å ta Eva ut av vanemønstrene i
stående, sittende og liggende viste at vanemønstrene kunne endres, og at Eva i
alle tilfeller kjente endringene godt. Eva hadde ikke autonome reaksjoner under
undersøkelsen og ingen tendenser til dissosiasjon. Fysioterapeuten og Evas
forståelse var at Eva som følge av sin livshistorie har utviklet vaner hvor hun
undertrykker sine egne følelser ved å spenne seg, og gjennom
intellektualisering som følge av omsorgssvikt. Forståelsen av Evas plager er
ikke orientert mot symptomlettelse eller mot diagnoser som depresjon eller
ryggsmerter, men bygget ut fra kroppsundersøkelsen og Evas livshistorie. I
intervjuet med fysioterapeuten beskriver hun hva hennes og Eva sitt felles
prosjekt er: at Eva skal legge merke til seg selv og det hun kjenner av
følelser, og handle ut fra det med tydelighet.
Funn
Her presenteres en
handlingssekvens som et direkte utdrag fra transkripsjonen. Utdraget er valgt
fordi det er et eksempel på flere gjennomgående trekk i behandlingstimen:
Kommunikasjonen innebærer intersubjektive fenomen og foregår på ulike nivå, og
samhandlingen fremstår som et systematisk arbeid rettet mot å fremme endring.
Slik tjener utdraget som et eksempel på flere fenomen som kan forklares som
utviklingsstøttende prosesser. Resultater presenteres i tema, først som et kort
sammendrag av handlingen beskrevet i erfaringsnære ord, deretter en
teoriinformert fortolkning.
En
handlingssekvens: Fra motstand i bevegelse til nye handlingsmuligheter
Eva er i ryggliggende
på behandlingsbenken. Fysioterapeuten står ved hennes høyre side.
[F fører E sitt
høyre bein til krokliggende og holder samtidig blikk-kontakt. F rugger litt på
kneet. F løfter så E sin høyre hofte opp i bøy. E rykker til, og det ser ut som
bevegelsen i hoften møter et plutselig stopp]
F: Nåååå! Hva
skjer? [F holder blikk-kontakt og setter samtidig E sin fot ned i benken igjen]
Hva skjedde der?
E: Ja, det er den
der [E gestikulerer fra innsiden av hennes høyre lyske opp mot hoftekammen]
F: Var det fordi
det gjorde vondt?
E: M-m.
F: Det må du
unnskylde så mye! Fordi der skulle jeg bare ha latt deg reagere, der var jeg
ikke.. nennsom nok i hendene mine.
F: Vi prøver
igjen. [F tar tak under E sin høyre fot og løfter beinet fra benken] Nå gjør
jeg det langsomt (E: mm), langsomt (E: mm.) [F fører beinet til E langsomt mot
ansiktet slik at hoften bøyes] er det når jeg kommer opp denne veien også?
E: Nei.
F: Det er så snart
jeg kommer her? [F fører kneet mot midten slik at hoften roteres litt inn]
E: Ja, det er der.
F: Hva nå? Hva har
du lyst til? [E sparker beinet rett ut slik at hun kommer seg ut av F sitt
grep. F slipper samtidig grepet. Beinet lander tungt på behandlingsbenken].
Kommunikasjon
Fysioterapeuten
«rugger» på Evas kne og det ser «fritt og ledig» ut. Eva lar altså
fysioterapeuten sette i gang bevegelser —hun gjør ikke motstand, og hjelper
heller ikke til. Uten å snakke sammen er de koordinert. Det er tydelig at de
har felles oppmerksomhet rettet mot det de holder på med. I det videre fører
fysioterapeuten Evas kne mot brystet hennes. Eva rykker til—hun gir motstand i
bevegelsen. Fysioterapeuten forholder seg da til motstanden i bevegelsen som en
meningsbærende ytring: Hun setter beinet ned og ber Eva utdype hva som skjer.
Eva forklarer at det gjorde vondt ─det var derfor hun rykket til.
Fysioterapeuten unnskylder, og sier at der skulle hun latt Eva reagere. De
utforsker hvilken bevegelse som gjorde vondt og prøver igjen. Denne gangen spør
fysioterapeuten Eva hva hun har lyst til å gjøre når det gjør vondt, og Eva
svarer med å sparke beinet sitt ut av fysioterapeutens grep slik at det lander strakt på benken.
Kommunikasjonen er
på grunnleggende nivå: Kroppsspråklig kontakt og oppmerksomhetskontakt (14, jf.
Fig.1). Når intensjonen i Evas bevegelser tematiseres verbalt, er
kommunikasjonen på nivå for meningsfylt symbolsk samhandling. Samtidig jobber
de med perspektivtaking og hverandres oppfatninger og feiloppfatninger gjennom
å tydeliggjøre intensjonen i handlingene sine. Kommunikasjonen er da på nivået
for metaforestillinger og mentale modeller av andres sinn (14).
Kommunikasjonen i
denne sekvensen gir et innblikk i trekk i behandlingstimen
forøvrig: Samtalen er avgrenset til å dreie seg om å verbalisere det som skjer
kroppslig her og nå. Dette er et gjennomgående trekk ved samhandlingen, og
dermed fremstår den som et presist arbeid hvor fysioterapeuten løfter frem
intensjonen i bevegelser og kroppslige reaksjoner fra grunnleggende, kroppslige
kommunikative nivå gjennom suksessive kommunikative nivå. Resultatet er
bevisstgjøring og språkliggjøring av det grunnleggende kroppslige samspillet,
og intensjoner og forestillinger knyttet til det.
Særtrekk i
tilnærming og kroppsforståelse skaper muligheter
Samhandlingen
kjennetegnes av at fysioterapeuten gjør et grep, igangsetter en bevegelse eller
instruerer en bevegelse frem til noe forandres. Hun følger nøye med på Evas
reaksjoner og bruker observasjonene i tilpasningen av behandlingen og til å
tematisere det hun observerer. Fysioterapeuten gir Eva tid til å kunne reagere
på det som har skjedd før hun går videre. Hun retter oppmerksomhet mot det Eva
reagerer på, mot det Eva snakker om, og mot handlingsmulighetene. Deretter får
Eva mulighet til å forsøke å handle på andre måter, for eksempel gjennom å
bevege seg med mer kraft, mer tydelighet eller vri seg ut av ubehag.
Utdraget er et
eksempel på gjentakende hendelser i behandlingstimen: Fysioterapeuten og Eva
utvikler sammen en forståelse av sammenhenger ved at de gjør noe sammen, noe
som skaper en endring ─ en endring som løftes frem og dveles ved i fellesskap.
Det Eva opplever tillegges betydning ved at det tillegges tid og oppmerksomhet.
Gjennom at de to forholder seg til Evas kropp som bærer av erfaring etableres
et grunnlag for en felles meningsverden der de to kan dele intersubjektive
opplevelser. Den felles forståelsen blir mulig fordi de forstår Evas kroppslige
uttrykk i sammenheng med hennes livshistorie og livsbetingelser (22). Det er
gjennom tilnærmingen NMPF at de blir kjent med Eva gjennom hennes kroppslige
uttrykk og bevegelsesvaner, og slik utvikles og etableres en felles
meningsverden og et felles prosjekt, at Eva skal bli mer tydelig, for seg selv
og for andre. Eva blir kjent med seg selv og lærer å forstå seg selv gjennom å
utforske sine kroppslige uttrykk og sitt bevegelsesrepertoar sammen med
fysioterapeuten, og gjennom dette oppfordres Eva til å uttrykke seg og markere
seg. Orienteringen mot nye handlingsalternativ og opplevelsesmuligheter kan
være utviklingsstøttende i seg selv (13,15). Etablering av felles fokus og
vektlegging av subjektive opplevelser, anerkjennelse og deling av subjektive
opplevelser må kunne anses som en viktig faktor for å oppnå utvidede
opplevelsesmuligheter og endring (12,14,14,16). Særtrekk ved tilnærmingen som
individuell tilpasning; dynamikk i den terapeutiske metoden; kommunikasjon som
foregår gjennom alle kommunikative nivå fra det grunnleggende kroppslige til
det verbale; orientering mot nye handlingsmuligheter og kontakt med egen kropp
og emosjonalitet er innfallsporten som gjør dette mulig.
Samspillet fremmer
(selv- og relasjonelt-) utviklingsstøttende samspill
Fysioterapeuten
avbryter bevegelsen, gir Eva tid til å forklare og sier unnskyld – der skulle
hun vært mer oppmerksom. Ved å forsøke igjen lager de en ny situasjon der Eva
får prøve ut andre handlingsmuligheter: Fysioterapeuten slipper kneet samtidig
som Eva sparker beinet sitt ut av grepet. Dette er et eksempel på at
fysioterapeuten bygger aktivt på Evas bidrag og justerer retningen i
behandlingen deretter. Det underliggende budskapet i unnskyldningen er at det
var fysioterapeuten som skulle tilpasset seg Eva, ikke omvendt. Slik formidler fysioterapeuten
gjennom samspillet at Evas følelser og reaksjoner er viktige─ at andre kan
tilpasse seg henne. Det kan være en ny kroppslig og relasjonell erfaring
—erfaringer som kan internaliseres som Representasjoner av Interaksjoner som er
blitt Generalisert (RIG) (16). Avsporinger og rot kan, hvis de repareres, føre
til nye relasjonelle opplevelser (17). Slik kan Eva få erfaring med at hun kan
handle på nye måter som åpner opp for nye måter- å -være-sammen-med-andre (16).
Slik intersubjektiv deling av opplevelse er karakterisert som en viktig faktor
for utviklingen av etsubjektivt selv (16). Hvis slike opplevelser innlemmes
vil det også være utviklende i domenet for fornemmelsen av et kjerneselv
(15,16). Sårbarhet på kjerneselvområdet kan oppstå når en ikke har
tilstrekkelig erfaring med å oppleve at en kan påvirke samhandling. Manglende
erfaring med gjensidig regulering kan føre til mangelfull regulering av
kroppslige tilstander og følelser (16). Følger vi fysioterapeutens
sammenfatning av Evas plager, kan utviklingsstøtte på kjerneselvområdet ha vært
spesielt relevant for Eva. Siden intensjonen i Evas bevegelse løftes til et
verbalt nivå, er dette også et eksempel på utviklingsstøtte i området for et
verbalt selv (16). Evas opplevelser deles i en språklig verden der hun er
plassert som henvisningsobjekt.
Diskusjon
Formålet med
studien var å beskrive aspekter ved praksis som kan fungere støttende for selv-
og relasjonell utvikling ved å analysere intersubjektive prosesser i
samhandlingen, for å utdype tidligere funn.
Et sentralt funn i
denne studien er at samspillet fremstår som et systematisk, endringsrettet
arbeid fra grunnleggende kommunikative nivå via suksessive nivåer som innebærer
intersubjektive fenomener som felles oppmerksomhet, følelsesmessig samstemthet,
affektiv inntoning og koordinering. Det er synlig i hvordan spørsmål og svar
formidles gjennom ulike kommunikative nivå: fra de grunnleggende kroppslige
nivåene til verbale nivå hvor perspektiver og intensjoner deles, gjennom
deltakerstruktur og turtaking, i kroppslig koordinering, blikk-kontakt,
samspillet mellom grep og passive bevegelser samt samspillet mellom aktive og
passive bevegelser. Dette er fenomener som har vist seg å ha effekt for
utvikling av selvet, både i barnets normalutvikling og i terapi (14,15,16,17).
Bevisstgjøring og språkliggjøring av egne kroppslige reaksjoner i samspill med
en annen kan bidra til selvforståelse, nye opplevelser av seg selv og utvidelse
av handlingsrepertoar (12,14,15,16,17). Analysen tydeliggjør noen konkrete
terapeutiske handlingsmåter som kan fremme selv- og relasjonell utvikling.
Dette kan være med på å forklare tidligere funn av pasienters erfaringer, samt
utdype tidligere arbeider (12, 13,19).
Kasusbeskrivelser
er egnet til å avklare hva som ligger bak god tilpasning av fysioterapeutisk
praksis i sin naturlige kontekst og gi rike beskrivelser av slike
sammenhenger. Gjennom grundig analyse av observasjon og intervju basert på
samobservasjon kan en få frem hva fagutøveren faktisk gjør, og hva som ligger bak
handlingsvalgene slik at kompetansen kan formaliseres, videreformidles og
videreutvikles. Å kunne validere fortolkningen med fysioterapeutens under
samobservasjon sikrer et nivå av kommunikativ validitet. Pasienten ble ikke
intervjuet, og vi kan derfor ikke være sikre på at hun er enig i alle
fortolkninger. Kommunikativ validitet overfor fagfeller er delvis sikret
gjennom samobservasjon med den utenforstående fysioterapeuten, men er også
avhengig av om studien anses som relevant av leserne. Teoretisk validitet er
sikret ved bruk av teoriverktøy som er benyttet i forskningen studien bygger
på, samt ved at fysioterapeutene som er intervjuet har god kjennskap til den.
Ettersom all fysioterapi innebærer samhandling har temaene som belyses her
relevans for alle møter mellom fysioterapeut og pasient. Studien bygger på én
behandling utført av én terapeut og gir derfor begrensede muligheter til å
belyse variasjon i dynamikken som kan oppstå mellom terapeut og pasient, mellom
ulike individer og over tid. Videre analyser av samspill mellom ulike
terapeuter og pasienter trengs.
Avslutning
I denne artikkelen
har vi beskrevet og analysert en behandlingssituasjon i sin naturlige kontekst.
Ved å forstå samhandlingen som intersubjektive prosesser ser vi hvordan nye
intersubjektive erfaringer dannes i det terapeutiske møtet, gjennom et presist arbeid
fra grunnleggende kommunikative nivå via suksessive kommunikative nivå, og
hvordan det kan gi pasienten nye erfaringer av seg selv og bidra til å endre
relasjonelle mønstre. Ved å klargjøre noen slike utviklingsstøttende prosesser
i samhandlingen ser vi hvordan tidligere funn om pasienters erfaringer med
NMPF, knyttet til å bli tryggere på seg selv og å utvikle nye relasjonelle
mestringsstrategier, kan forklares ved hjelp av kommunikasjons- og
utviklingsteori. Dette utvidede perspektivet viser hvordan NMPF kan fungere
støttende også når sykdom og helseproblemer ses som en funksjon av mangelfull
utvikling.
Referanser
1. Gretland A. Kroppens spor: en
utfordring i psykiatrien. Rapport fra prosjektet «Fysioterapi i psykiatri».
Tromsø: Regionssykehuset i Tromsø; 1999. Tilgjengelig fra: https://hdl.handle.net/10037/6938.
2. Kristensen G.B.E. Psykomotorisk fysioterapi i
forhold til pasienter som strever med ettervirkninger etter alvorlige
livshendelser i nære relasjoner. [Masteroppgave] Tromsø: Universitetet I
Tromsø; 2013.Tilgjengelig fra: https://hdl. handle.net/10037/5380
3. Hartviksen I. Intervju med ferdigbehandlet
pasient hos psykiater, I Dialog og refleksjon. Festskrift til professor Tom
Andersen på hans 60-års dag. Tromsø: Universitetet i Tromsø; 1996. Tilgjengelig fra: https://hdl.handle.net/10037/7021
4. Sviland R,
Råheim M, Martinsen K. Touched in sensation- moved by respiration. Embodied
narrative identity- a treatment process. Scandinavian journal of caring
sciences. 2012; 26: 811-900. Doi: https://doi.org/10.1111/j.1471-6712.2012.01024.x
5. Sviland R,
Martinsen K, Råheim M. To be held and to hold ones own. Narratives of embodied
transformation in the treatment of longlasting musculoskeletal problems.
Medical Health care and Philosophy.2014; 4: 609-624. Doi: https://doi.org/10.1007/s11019-014-9562-0
6. Gretland A. Psykomotorisk fysioterapi som
støttende behandling– et eksempel. I Ekerholt, Kirsten (red.): Festskrift til
Berit Heir Bunkan. HiO-rapport nr. 10. Oslo: Høgskolen i Oslo.2009: S.45-59. Tilgjengelig
fra: https://www.academia.edu/15760465
7. Dragesund T.
Øien A.M. Developing self-care in an interdependent therapeutic relationship:
patients`experienced from Norwegian psychomotor physiotherapy Physiother Theory
Pract. 2022 Nov;38(11):1656-1666. Doi: https://doi.org/10.1080/09593985.2021.1875524
8. Ekerholt K,
Schau, G, Mathismoen KM, Bergland A. Body awareness-a vital aspect in
mentalization: experiences from concurrent and reciprocal therapies.
Physiotherapy theory and practice.2014; 30(5):312-318. Doi: https://doi.org/10.3109/09593985.2013.876562
9. Øien AM,
Råheim M, Steihaug S. Self-perception as embodied knowledge- changing processes
for patients with chronic pain. Advances in Physiotherapy.2009; 9: 31-39. Doi: https://doi.org/10.1080/14038190802315073
10. Thornquist
E, Bunkan BH. Hva er psykomotorisk behandling? Oslo: Universitetsforlaget;
1995.
11. Killingmo
B. Conflict and deficit: implications for technique. The
International Journal og Psycho-Analysis.1989; 70: 65.
12. Gretland A. Den relasjonelle kroppen.
Fysioterapi i psykisk helsearbeid. Fagbokforlaget; 2007.
13. Gretland A. Psykomotorisk fysioterapi. Med
kroppen som innfallsport til personen. I Bergem A.K. (red): 2016, Gyldendal
Norsk Forlag As: Oslo.: 2016: s. 139
14. Bråten S. Kommunikasjon og samspill -fra fødsel
til alderdom. (2.utg.). Universitetsforlaget; 2004.
15. Hansen BR. I dialog med barnet.
Intersubjektivitet i utvikling og psykoterapi. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag;
2012.
16. Stern D. Spedbarnets interpersonlige verden.
Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS; 2003.
17. Stern D. Her og nå. Øyeblikkets betydning i
psykoterapi og hverdagsliv. Oslo: Abstrakt forlag; 2004
18. Norrøne, M. [Masteroppgave] Tromsø: Universitetet i
Tromsø; 2020.
19. Sternberg S, Bohen R. Fysioterapeutisk
intervention ved personlighetsforstyrrelser. Hvalsøe B, Nyboe L. Lærebog i
Psykiatri for ergoterapeuter og fysioterapeuter. København, Munkgaards forlag; 2009, s.240-245.
20.
Merleau-Ponty M. Phenomenology of perception. New York: Routledge; 201.
21. Johannessen
LEF, Rafoss TW, Rasmussen EB. Hvordan bruke teori? Nyttige verktøy i kvalitativ
analyse. Oslo: universitetsforlaget; 2018
22. Thornquist
E. Face-to-face and hands-on: Assumptions and assessments in the physiotherapy
clinic. Medical Anthropology 2006: 25(1): 65–97. Doi: https://doi.org/10.1080/01459740500514489