Lars Øie, studieleder,
universitetslektor, UiT Norges arktiske universitet, Det helsevitenskapelige
fakultet, Institutt for helse- og omsorgsfag. Lars.Oie@uit.no
Denne fagartikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 18.oktober 2023. Ingen interessekonflikter oppgitt.
PDF
Sammendrag
Innledning: Helsevesenet står
overfor økende behov for opptrening av syke og eldre. Robotteknologi og kunstig
intelligens (KI) utvikles raskt. Står fysioterapeuter i fare for å bli
erstattet?
Hoveddel: Forfatteren deler sin erfaring med
robotassistert tredemølletrening av ryggmargsskadede og utforsker betydningen
av kroppsforståelse og kommunikasjon i fysioterapifaget. Fenomenologisk sett er
kroppen både et objekt, og den har en subjektiv dimensjon som er viktig for
erfaring og erkjennelse. Robotassistanse i gangtrening kan være effektivt, men
det kan også påvirke pasientenes opplevelse av kontroll og eierskap til
bevegelsene. Kroppsskjemaet, som regulerer bevegelser, kan forstyrres ved
skade, og roboter har begrenset evne til individuell tilpasning. Betydningen av
kroppslig interaksjon og deltakende meningsskaping mellom pasienter, terapeuter
og omgivelsene understrekes. Ukritisk bruk av robotteknologi kan begrense
interaksjon og kommunikasjon.
Avslutning: Robotassistert
tredemølletrening og teknologi kan være fristende å benytte. Roboter kan
standardisere behandlingen og gi bedre kvalitet, men mangler evnen til å fange
opp kroppens nyanser og tilpasse tilnærmingen. Teknologi kan ikke erstatte
fysioterapeuter. Kroppslig kontakt og fysioterapeutens unike ferdigheter er fortsatt
avgjørende for god fysioterapi og behandling.
Nøkkelord: Robotteknologi, kroppsforståelse, fenomenologi.
Abstract
Robot
Technology and Conceptions of the Body: The Physiotherapist is Still Crucial in
Providing Successful Therapy
Introduction: The healthcare system is facing increasing demands for
rehabilitation in the future. Rapid developments in robot technology and
artificial intelligence (AI) raise concerns about a potential replacement of
physiotherapists.
Main part: The author shares his experience with robot-assisted
treadmill training for individuals with spinal cord injury and explores the
significance of conceptions of the body within physiotherapy. Phenomenologically,
the body has a subjective dimension that is crucial for experience and
cognition. Robot-assisted gait training can be effective, but it may influence
patients' sense of agency and sense of ownership. The body schema, which
regulates movements, can be disrupted by injury, and robots have limited
ability to adapt to individual needs. Furthermore, the importance of bodily
interaction and participatory sense-making in treatment is emphasized. Uncritical
use of robot technology may restrict interaction and communication.
Conclusion: Robot-assisted treadmill training and technology is tempting.
Robots may standardize treatment and improve quality. However, they lack the
ability to capture the nuances of the human body. Technology cannot replace
physiotherapists. Bodily contact and the unique skills of physiotherapists
remain essential for providing good quality physiotherapy.
Key words: Robotics, conceptions of the body, phenomenology.
Kort sagt
Bruk av robotteknologi kan begrense fysisk kontakt
og muligheten til meningsfull, kroppslig samskaping. Selv om teknologi kan være
et nyttig hjelpemiddel når det brukes på riktig måte, må fysioterapeuter sørge
for å bevare fysisk interaksjon med pasientene. Kroppen er ikke bare et objekt,
men representerer også en viktig subjektiv dimensjon for erfaring og
erkjennelse i menneskers liv.
Innledning
Helsevesenet trenger effektive tilnærminger for å hjelpe en
økende andel syke og eldre med opptrening etter sykdom og skade. Teknologi og
kunstig intelligens (KI) utvikler seg stadig raskere. Det er fristende å se for
seg at roboter kan overta arbeidsoppgaver som består av mange repetisjoner og
mekaniske gjentakelser. Står fysioterapeuter i fare for å bli overflødige eller
erstattet?
Robotteknologiens inntog i fysioterapifeltet startet på
90-tallet med utviklingen av robotarmer for håndtrening (1),
og noe senere kom robotsystemer for høyintensitets gangtrening. Hvordan bør
fysioterapeuter forholde seg til roboter og lignende teknologi? Denne fagartikkelen
vil belyse hvorfor vi bør sørge for kroppslig kontakt og fysisk samhandling med
pasientene og ikke overlate for mye til roboter og KI.
Artikkelen tar utgangspunkt i forfatterens egen erfaring med
intensiv rehabilitering av pasienter med ryggmargsskade, gjennom avlastet
gangtrening på tredemølle, både med og uten robotteknologi. Hvilken
kroppsforståelse fysioterapeuter legger til grunn for sin tilnærming vil ha
stor betydning for valg av tiltak. I hoveddelen vil teori om kroppsforståelse
og kommunikasjon presenteres og danne grunnlaget for drøfting av robotassistert
tredemølletrening og bruk av teknologi. Utgangspunktet for drøftingen er et kroppsfenomenologisk
vitenskapsteoretisk perspektiv, inspirert av enaktiv teori. Avslutningsvis oppsummeres
viktige momenter knyttet til kroppsforståelse i fysioterapifaget og bruk av robotteknologi
og teknologibaserte tilnærminger fremover.
Hoveddel
Bakgrunn
Medisinsk
vitenskap slik vi kjenner den i dag er forankret i naturvitenskapelige tradisjoner
og humanvitenskap (2). Innen naturvitenskapen skilles det klart mellom kropp og
sinn, og kroppen betraktes som et rent objekt, bestående av deler satt sammen
til en helhet (3). Bruk av robotteknologi i fysioterapi er avhengig av en
reduksjonistisk tankegang og et mekanisk kroppssyn: kroppen betraktes som en
maskin med deler som kan repareres eller optimaliseres.
Ved
ryggmargsskade forklares noe av opptreningseffekten ved at det skjer en slags
omprogrammering av nervesystemet og ryggmargen forbi skadestedet. Det skjer
nevroplastiske endringer som aksonal knoppskyting (4) og lignende forandringer
tuftet på nevrobiologiske forklaringsmodeller. Men kan det tenkes at pasientene
har behov for noe mer enn mekaniske gjentagelser på en robottredemølle? Det finnes
kanskje flere dimensjoner ved vår eksistens? Er kroppen noe mer enn en maskin?
Vi
både har en kropp og er en kropp, så vel pasienter med ryggmargsskade som
fysioterapeuter. Fra et fenomenologisk ståsted vil vi kunne si at vi deltar og
eksisterer i denne verden som kroppslige subjekter, og det er umulig å avfeie
kroppens betydning som sentrum for erkjennelse og erfaringer (3;5). Som sosiale
vesener fungerer og samhandler vi med andre – gjennom og med kroppen – og
skaper mening i fellesskap.
Gangtrening etter
ryggmargsskade
Gangtrening
etter ryggmargsskade kan så absolutt være meningsskapende. Vektavlastet
tredemølletrening har fortsatt ikke overbevisende forskningsresultater for
pasienter med ryggmargsskade, men noen studier og oppsummeringer viser til lovende
effekter (6;7). Treningen foregår på tredemølle, der pasientens kroppsvekt
avlastes ved hjelp av et opphengssystem og en sele festet til kroppen. Mengden
avlastning avgjøres av pasientens evne til vektbæring og opprettholdelse av god
kvalitet på gangfunksjonen under trening. Avhengig av skadeomfang og
funksjonsnivået til pasienten vil fysioterapeuten støtte og fasilitere
bevegelse av underekstremitetene, samt guide tyngdeoverføring og
bekkenbevegelser underveis i treningen. Et uttalt mål med treningen er å få til
så mange repetisjoner eller steg som mulig i løpet av en treningsøkt, helst
minimum 20 minutters gange med god kvalitet (8).
Manuell
fasilitering og guiding av pasientens bevegelser
Før
robotteknologiens inntog ble fasilitering, eller guiding, gjort manuelt av to
til tre terapeuter samtidig, mens pasienten gikk på tredemøllen. En til to
andre terapeuter vekslet inn for å skape bedre arbeidsforhold for de
involverte, så alt i alt kunne dette være veldig ressurskrevende. Optimal
gangtrening med tilfredsstillende kvalitet og god flyt er krevende for
terapeuter og pasienten å få til i fellesskap. Det stiller store krav til
opplæring og teknikktrening hos terapeutene. Men med erfaring opparbeider
terapeuten et fungerende kroppsskjema for aktiviteten. Et kroppsskjema kan
karakteriseres som en slags indre oppskrift for hvordan bevegelser automatisk
samordnes og reguleres, uten påvirkning av perseptuell overvåkning (9). Når
kroppsskjemaet er på plass kan det oppleves som en følelse av flyt. En flyt der
kroppen beveger seg koordinert innad i seg selv og i samhandling med omverdenen
og eventuelle andre kropper. Gjennom hendene og kontakt med pasienten kan
terapeuten kjenne hva slags stimulering og støtte som trengs.
Robotassistert
gange
En
robot har naturlig nok ikke et kroppsskjema som regulerer bevegelser. Den har
et innfløkt dataprogram, logaritmer, en avansert datamaskin med sensorer og så
videre. Men ikke det finjusterte kroppslige. Forfatterens erfaring med en slik
gangtreningsrobot har likevel vært positiv. Den intensive tredemølletreningen
gikk fra å være avhengig av menneskelige faktorer med potensial for dårlige
dager, overbelastede skuldre, såre tomler eller håndledd, til noe annet.
Robotarmene blir ikke slitne – de guider føtter og bekken akkurat like nøyaktig
hvert eneste steg, og trykksensorer sørger for å fange opp pasientens
egenaktivitet. Roboten er bygd opp av en tredemølle med et integrert, avansert
opphengssystem som heiser opp pasienten og kontrollerer kroppsvektsbelastning.
Robotarmene festes til pasientens føtter og styres til dels av terapeutens
innstillinger for å hjelpe akkurat passe mye til, slik at det stilles krav til
pasientens egenaktivitet. Forfatterens inntrykk er at kvaliteten på selve
gangfunksjonen ser ut til å være jevnere og bedre, særlig blant pasientene med
dårligst funksjonsnivå.
Roboten
sparer personellressurser. Fra å være inntil fem terapeuter rundt en pasient
ved manuell trening, til at det nå er nok med én terapeut. Og pasientene er
stort sett fornøyde. Men er dette fullverdig fysioterapi? Er det noe som
mangler? La oss se litt nærmere på kroppsfenomenologi og enaktiv teori.
Kroppsforståelse
og kommunikasjon
Kroppsfenomenologi
vs. naturvitenskap
Fenomenologi
og naturvitenskap skiller seg fra hverandre når det gjelder kroppssyn. Innen
fenomenologien representerer kroppen sentrum for erfaring av den verden vi
mennesker som subjekter omgir oss med, men kroppen er også samtidig et objekt i
verden (3). I naturvitenskapelig filosofi vil kroppen kunne representere et
rent objekt, uten den subjektive dimensjonen. Dette henger sammen med det
grunnleggende, dualistiske menneskesynet, der kroppen er en del av den
utstrakte verden og helt adskilt fra menneskelig bevissthet og erkjennelse (3).
Basert på den dualistiske, naturvitenskapelige tankegangen kan vi lett se for
oss at mekaniske og maskinlignende behandlingsmetoder innen fysioterapi passer
inn. En robot kan hjelpe til å gjenta en bevegelse mange nok ganger til at den
maskinlignende menneskekroppen formes i riktig retning, eller bevegelsen banes
inn. Altså at objektet endres. Men om vi inntar et kroppsfenomenologisk ståsted
kan dette oppfattes litt ufullstendig – hvordan ivaretas det helhetlige
mennesket, som også har en subjektiv dimensjon? Påvirker roboten menneskets
væren-i-verden, eller bare kroppsobjektet og strukturene?
Opplevelse
av kontroll og eierskap
Dersom
en ryggmargsskade funksjonelt sett er definert som inkomplett, har pasienten en
viss sensorisk kontakt eller en viss motorisk funksjon nedenfor skadestedet (10).
Pasienter ser ut til å ha stor variasjon i funksjonsnivå og kontakt med egen
kropp. Ved å starte opp trening i en gangtreningsrobot vil noen av dem tvinges
inn i et bevegelsesmønster som kjennes uvant, og de stritter lettere imot
robotens hjelpende armer. Andre har en skade og et bevegelsesmønster som passer
bedre til roboten og aksepterer fasilitering og bevegelsesstøtte i større grad.
Kanskje handler dette ikke bare om forskjeller på selve ryggmargsskaden, men om
andre ting. En teori kan være at pasientens opplevelse av deltakelse kan ha
betydning. Gallagher (11) bruker uttrykket «sense of agency» om følelsen en
person har av selv å være initiativtaker til en bevegelse eller handling, altså
om selv å ha drivkraften til det som gjøres. På norsk kan vi kalle det
opplevelse av kontroll. Dette er en prerefleksiv følelse (11), altså en følelse
som til vanlig ikke når vår kognitive bevissthet. Vi blir ikke oppmerksomme på
vår opplevelse av kontroll før en uintendert bevegelse skjer, for eksempel en
ufrivillig rykning, eller noen andre beveger på oss. I gangtreningsroboten vil
pasienten bli utsatt for bevegelser som styres av roboten – noe som påvirker
pasientens opplevelse av kontroll. Kanskje kan dette være med på å forklare at
noen pasienter har vanskeligheter med å bli fortrolige med gangmønsteret og
treningsmetoden.
Et
nært tilknyttet begrep er «sense of ownership», definert som den prerefleksive
følelsen av at det er en selv som erfarer bevegelsen (11), altså at det er «meg
selv» dette skjer med. På norsk kan vi kalle det opplevelse av eierskap.
Pasienter med forstyrret sensorikk på grunn av en ryggmargsskade kan mer eller
mindre miste kontakt med deler av kroppen nedenfor skadestedet. De vil kunne
miste eierskap til kroppen og bevegelsene. Uten god instruksjon og bevissthet
rundt dette kan pasienten lett velge minste motstands vei. Hen kan overlate
gåingen til roboten og koble ut seg selv, både som initiativtaker til
bevegelsen og eier av kroppen som beveges.
Et
forbedret kroppsskjema?
Så
lenge pasienten faktisk får en opplevelse av kontroll og eierskap i
gangtreningsroboten, kan det finnes forutsetninger for å påvirke pasientens
kroppsskjema gjennom treningen. Kroppsskjemaet kan ses på som en avansert
kontrollfunksjon av innlærte bevegelsesmønstre, samtidig som selve skjemaet
ikke er fastlåst, men mulig å endre over tid gjennom målrettet erfaring og
øving (9). Kroppsskjemaet opptrer prerefleksivt, enkelt oversatt «førbevisst»
og taust. Det kan være vanskelig å sette ord på hva som ligger bak en viss
bevegelse, eller justering av bevegelse, vi bare vet eller kjenner hva som må
til (9). Siden pasienter med ryggmargsskade ikke lenger har optimal
nervefunksjon forbi skadestedet, er det rimelig å anta at dette forkludrer
kroppsskjemaet. Det å gå er ikke lenger enkelt og intuitivt. Den nært
automatiske funksjonen som tidligere har vært innarbeidet i pasientens kropp er
forstyrret. I normale tilfeller kan kroppsskjemaet både støtte opp under, men
også forstyrre bevegelse (11). Dersom pasienten blir for oppmerksom på selve
bevegelsen under gange, vil det kunne forstyrre aktiviteten. Fysioterapeuten
kan kontrollere innstillingene på roboten slik at den hjelper akkurat passe mye
til. Det kan frigjøre kapasitet for pasienten og hjelpe til å finne flyt i
bevegelsen. Opplevelsen av flyt under gange og en fungerende interaksjon med
roboten vil antakelig kunne gjenoppbygge kroppsskjemaet knyttet til gange.
Sett
fra en annen vinkel kan det også tenkes at det predefinerte bevegelsesmønsteret,
som gangtreningsroboten er programmert med, blir for rigid. Det kan være at
roboten vil hindre pasienten i å oppdage andre gode, alternative løsninger til
funksjonell gange, som ellers kunne oppstått gjennom kroppslig interaksjon
mellom terapeut og pasient. Slike oppdagelser og tilpasninger av trening og
behandling kan skje tilfeldig, men kan også fasiliteres av fysioterapeutens
tilnærming, blant annet gjennom «refleksjon-i-interaksjon» (12). Med dette
menes at fysioterapeuten fortløpende reflekterer over uventede hendelser, eller
det som skjer i behandlingen, og justerer deretter. Begrepet er en
videreutvikling av Donald A. Schöns «reflection-in-action», men med større
trykk på interaksjon. Interaksjon er ikke bare basert på dialog og kommunikasjon,
men involverer felles handling (12). Kan det tenkes at slik refleksjon foregår
vel så mye på det prerefleksive plan hos erfarne fysioterapeuter, slik at vi
kunne se for oss en ytterligere utvidelse av begrepet til
«prerefleksjon-i-interaksjon»?
Delvis
koblet til teorien om kroppsskjema er også ideen om at kroppen går fra å være
fraværende for bevisstheten når den fungerer, til å kreve oppmerksomhet ved
sykdom, skade eller redusert funksjon (3). Sagt på en annen måte; vi retter oss
mot verden med en fungerende kropp som sentrum for erfaring og erkjennelse, og
vi vil kun merke kroppen når den står i veien for vår væren-i-verden. Da vil
forholdet mellom kroppssubjekt og -objekt forrykkes (3). Med sykdom og
dysfunksjon kommer kroppen til syne for oss («dys-appears») (13). Ett av målene
med fysioterapi og opptrening kan dermed være å få kroppen til å bli fraværende
igjen («disappear»). Ved sensorisk-motorisk svikt, som ved ryggmargsskade, kan
reetablering av et fungerende kroppsskjema være noe av det som kan få kroppen
til å forsvinne ut av bevisstheten igjen. Dermed gjenvinner individet kroppen
som subjekt, og ikke bare et objekt, i tilværelsen. Det er mulig at gangtrening
med robotassistanse kan være én vei å gå for å oppnå dette.
Deltakende
meningsskaping
En
viktig bestanddel av fullverdig fysioterapi er at det skjer meningsskaping
mellom individer. Innenfor enaktiv teori, rettet mot forståelse av sosial
interaksjon og kognisjon er begrepet meningsskaping sentralt. Det kan forstås
som prosessen der et individ skaper mening gjennom enaktiv og kroppsliggjort
interaksjon («embodied interaction») med omverdenen (14;15). Dette er nært
knyttet til intersubjektivitet (3;16), som omhandler menneskers felles «gjøren
av verden». Meningsskaping oppstår og utvikler seg gjennom kroppslige, aktive
interaksjoner mellom individet og omverdenen eller mellom to eller flere
individer. Dette skjer både på bakgrunn av tidligere erfaring, samtidig som
meningsskaping også vil danne nye erfaringer. Fuchs og De Jaegher (14)
understreker det deltakende i sitt begrep «participatory sense-making» som
defineres slik: «prosessen med å frembringe og omdanne mening i samspillet
mellom interagerende individer og interaksjonsprosessen selv» (forfatterens
oversettelse). Videre påpekes det at en dynamisk kobling mellom to parter fører
til fremvekst av egenskaper og betydninger som ikke ville oppstått hos én av
partene alene (14). Dette understreker betydningen av selve
interaksjonsprosessen og det å være flere individer som deltar i
meningsskapingen.
Kroppsligheten
ved deltakende meningsskaping er et vesentlig moment (16). En av de
interessante aspektene å drøfte opp mot robotassistert gangtrening er i hvor
stor grad robotens kroppslighet, eller snarere fravær av sådan, påvirker
intersubjektiviteten eller meningsskapingen. Kan vi her snakke om en slags
sekundær intersubjektivitet med roboten som mellomledd, verktøy eller
støttespiller? Pasient og terapeut mister en viktig dimensjon i samspill og
kommunikasjon ved at den direkte fysiske kontakten mangler. Hvis man stiller
den manuelle og robotassisterte metoden opp mot hverandre tydeliggjøres dette.
Ved den manuelle metoden kan terapeuten kjenne, gjennom kontakt med pasienten,
hva slags trykk, ettergivelse, stimulering og støtte som trengs og kan
finjustere deretter. Ved robotassistanse reduseres inntrykkene av pasientens
bevegelser til visuelle og verbale. Disse har absolutt en verdi, men
inntrykkene blir ikke like nyanserte, direkte og aktive som ved kroppsliggjort
interaksjon. Kanskje kan man kompensere for dette med å være bevisst på det,
stille flere spørsmål, bruke blikket aktivt og så videre – men det er nok bare
inntil en viss grad.
Interaksjonen
mister kanskje også noe av sin potensielle autonomi. Man kan se på roboten som
en begrensende faktor for fysioterapeuten, som ikke kan kjenne og like lett få
tak i behov for endring i tilnærmingen, jamfør tidligere beskrivelse av
refleksjon-i-interaksjon. Roboten blir et mellomledd som forstyrrer akkurat den
delen av interaksjonen, selv om den kan være et nyttig verktøy for å få til
bevegelser eller gange på tredemølla som ellers ville vært vanskelig eller
umulig.
Avslutning
Bruk av robotassistert tredemølletrening og andre teknologiske
tilnærminger som fysioterapitiltak er fristende. Det kan spare ressurser og
dermed gi fysioterapibehandling til flere. Det kan forebygge plager og redusere
belastningen som fysioterapeuter utsettes for. Roboter og datamaskiner kan
programmeres til å levere nøyaktig lik behandling til alle, og på den måten standardisere
tilnærminger. Alt dette kan være positivt og ha gode ting med seg inn i
fremtidens fysioterapi. Men ved å innta et kroppsfenomenologisk perspektiv og
anvende enaktiv teori er det ikke sikkert at robotassistanse blir like
fristende som hvis man anlegger et naturvitenskapelig syn på saken.
Forfatterens egen erfaring med avlastet tredemølletrening, sammen
med det teoretiske rammeverket bygget opp rundt kroppsfenomenologi og enaktiv
teori har blitt benyttet til å drøfte bruk av robotteknologi i fysioterapi. Robotassistert
tredemølletrening kan se ut til å være et godt verktøy for å få til nok
trening og medvirke til nevroplastiske endringer, sett fra et
naturvitenskapelig ståsted. Men kroppen er mer enn en maskin, og derfor vil robotteknologien
ha vansker med å fange opp nyansene i vår kroppslige væren-i-verden og justere
tilnærming etter dette.
På grunn av at roboten kan gi mer standardisert tilnærming,
kan kvaliteten på gangfunksjonen øke. Men fysioterapeuten må være bevisst på pasientens
opplevelse av kontroll og eierskap, slik at robotens hjelp ikke blir en
sovepute og pasienten unngår å delta aktivt. Roboten har for tiden bare ett «kroppsskjema»
for riktig gange, og det skal passe til alle. Uten berøring og kroppslig
kontakt mister vi noe av det særfaglige, fysioterapeutiske. Det blir vanskeligere
å få til refleksjon-i-interaksjon. Fysioterapeuten bør prioritere tid til tiltak
som ivaretar pasientens kroppslige subjektivitet i behandlingen, utenom bruk av
robotteknologi.
Fysioterapeuter kan ikke erstattes av roboter. Noen arbeidsoppgaver
kan kanskje overtas eller forbedres av automatiserte prosesser eller
teknologiske nyvinninger, men ikke uten konsekvenser for kroppslig interaksjon
eller deltakende meningsskaping. Kroppslig kontakt gjennom trenede hender representerer
fortsatt en viktig del av fysioterapeutisk faglighet og behandling.
Referanseliste
1.
Krebs HI, Volpe BT. Chapter 23 - Rehabilitation Robotics. In: Barnes MP, Good DC, editors. Handbook
of Clinical Neurology. 110: Elsevier; 2013. p. 283-94.
2. Gøtzsche PC, Wulff HR. 7 - Medicine and the
Humanities. 2007. In: Rational diagnosis and treatment : evidence-based
clinical decision-making [Internet]. Chichester,
England ;,Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. 4th. [149-78].
3.
Thornquist E. Vitenskapsfilosofi og vitenskapsteori : for helsefag. 2. utg. ed. Bergen:
Fagbokforl.; 2018.
4. Dietz V, Fouad K. Restoration of sensorimotor
functions after spinal cord injury. Brain.
2014;137(3):654-67. https://doi.org/10.1093/brain/awt262
5.
Merleau-Ponty M. Kroppens fenomenologi. Oslo: Pax; 1994 1994. XII, 195 s. p.
6. Yang FA, Chen SC, Chiu JF, Shih YC, Liou TH,
Escorpizo R, et al. Body weight-supported gait training for patients with
spinal cord injury: a network meta-analysis of randomised controlled trials.
Sci Rep. 2022;12(1):19262.
7. Piira AM. The ATLET study: Can subjects with
long-standing motor incomplete spinal cord injury learn to walk? A randomized
clinical trial: UiT The Arctic University of Norway; 2020.
8.
Harkema PS, Behrman PPTA, Barbeau PH. Locomotor Training: Principles and Practice:
Oxford University Press; 2011. Available from: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195342086.001.0001.
9. Gallagher S. Dimensions of Embodiment: Body
Image and Body Schema in Medical Contexts. In: Toombs SK, editor. Handbook of
phenomenology and medicine. vol. 68. Dordrecht: Kluwer Academic; 2001. p.
147-75.
10. Paddison S, Middleton F. Spinal cord injury.
In: Stokes M, Stack E, editors. Physical management for neurological
conditions. 3rd ed. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2011. p. 53-88.
11. Gallagher S. How the body shapes the mind.
Oxford: Clarendon Press; 2005 2005. 284 s. p.
12. Øberg GK, Normann B, Gallagher S.
Embodied-enactive clinical reasoning in physical therapy. Physiotherapy Theory
and Practice. 2015;31(4):244-52. https://doi.org/10.3109/09593985.2014.1002873
13. Crossley N. Merleau-Ponty, medicine and the
body. In: Scambler G, editor. United Kingdom: United Kingdom: Routledge; 2012.
p. 97-113.
14. Fuchs T, De Jaegher H. Enactive
intersubjectivity: Participatory sense-making and mutual
incorporation.(Report). Phenomenology and the Cognitive Sciences.
2009;8(4):465-86. https://doi.org/10.1007/s11097-009-9136-4
15. Di Paolo EA, Rohde M, De Jaegher H. Horizons
for the Enactive Mind: Values, Social Interaction, and Play. Enaction: The MIT
Press; 2010.
16. De Jaegher H. The intersubjective turn. In:
Newen A, De Bruin L, Gallagher S, editors. The Oxford Handbook of 4E Cognition.
1 ed: Oxford University Press; 2018.
© Author(s) (or their employer(s)) 2023. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Published by Fysioterapeuten.