Evie Einvik-Heitmann, masterstudent i Helse og samfunn -
studieretning Helsefremmende arbeid, Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Fysioterapeut/koordinator i frisklivssentralen, Alta
kommune. eviein@alta.kommune.no.
Steffen Torp, professor ved Institutt
for helse-, sosial- og velferdsfag, Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Campus
Vestfold.
Denne fagartikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 19.september 2024. Ingen interessekonflikter oppgitt.
Innledning: Ifølge
WHO skal en helsefremmende helsetjeneste bidra med en helhetlig tilnærming for
å bedre folkehelsa. Ut fra dette er det interessant å undersøke om frisklivssentralen
egentlig kan betegnes som en helsefremmende helsetjeneste. Denne artikkelen
søker en nærmere forståelse av frisklivssentralens helsefremmende funksjon gjennom
å utforske forholdet mellom teori og praksis, og å vurdere mulige
utviklingsområder og en ny forståelsesramme for tjenesten.
Hoveddel: Gjennom en analyse av frisklivssentralens tjenester peker vi på både potensialer, hindringer
og innsatsområder. Helsemyndighetenes betegnelse av tjenesten og dens beskrevne
formål kan ansees som potensialer, spenningsforholdene mellom formål og
praksis, fag og politikk, og behov og handlingsrom som hindringer, og en
innføring/tilpasning av internasjonale standarder for helsefremmende
helsetjenester (HPH-standarder) som innsatsområder.
Avslutning: Frisklivssentralen har potensiale til å bli en
helsefremmende helsetjeneste, men flere forhold bør adresseres for å dreie
tjenesten i den retningen. HPH-standardene kan bidra til en mer enhetlig og
utvidet forståelse av tjenestens mandat, formål, verdigrunnlag og aktiviteter,
som er oppsummert i en «ny» forståelsesramme av tjenesten.
The Healthy Life Center’s role as a health-promoting
health service. Limitations and possibilities
Introduction: According to the WHO, a health-promoting health
service should be linked to a holistic approach to improve public health.
Based on this, it is interesting to explore if the Healthy Life Centers can
be described as a health-promoting health service. This article seeks a deeper
understanding of the Healthy Life Centers health promoting function by
exploring the relationship between theory and practice, and to assess possible
development areas and a new framework for understanding the service.
Main part: Through an analysis of the Healthy Life Center’s services, we
point out both potentials, obstacles and focus areas. The health authorities' description
of the service and its purpose can be regarded as potentials, the power
relation between purpose and practice, discipline and policy, and individual needs
and autonomy as obstacles, and the adaptation of international standards
for health-promoting health services (HPH-standards) as focus areas.
Conclusion: The Healthy Life Center has a potential to become a
health-promoting health service, although several factors should be addressed
to facilitate change in that direction. The HPH-standards can contribute
to a more uniform and expanded understanding of the service's mandate, purpose,
values and activities, which are summarized in a "new" framework of the service.
Keywords: Health promotion; setting approach; setting-based approach, public health.
Kort sagt
Artikkelen utforsker forholdet mellom teori og praksis, og vurderer mulige innsatsområder og
en «ny» forståelsesramme for frisklivssentralen basert på internasjonale
standarder for helsefremmende sykehus og helsetjenester (HPH) definert av det
WHO-initierte HPH-nettverket.
Frisklivssentralen,
slik den fortolkes i denne artikkelen, preges av en ikke entydig forståelse av
tjenesten, noe som gir grunnlag for mulige «spenningsforhold» i hele
frisklivsorganisasjonen, og som vi mener kan hindre tjenestens helsefremmende
funksjon. Med denne artikkelen mener vi å belyse et nytt, viktig og dagsaktuelt
tema som kan bidra til å skape en mer entydig forståelse av tjenesten og dens helsefremmende
funksjon slik at frisklivssentralene kan ha større innvirkning på folkehelsa i norske
kommuner.
Innledning
Frisklivssentralen
er en del av kommunens samlede helse- og omsorgstjenester, og beskrives av helsedirektoratet
som en helsefremmende og forebyggende helsetjeneste som skal gi støtte til
livsstilsendringer og mestring av helseutfordringer til personer med sykdom
eller økt risiko for sykdom (1). Direktoratets beskrivelse av
frisklivssentralen som en «helsefremmende helsetjeneste» er interessant i
forbindelse med at WHO definerer helsefremmende sykehus og helsetjenester som
organisasjoner som «orienterer deres styringsmodeller, strukturer, prosesser
og kultur for å optimalisere helsegevinsten til pasienter, ansatte og befolkninger
og for å støtte bærekraftige samfunn» (2, s.13). Med andre ord innebærer
helsefremmende helsetjenester at man benytter en omfattende strategi (3) som
involverer hele helsetjenestens miljø, og løfter blikket forbi et enerådende
individperspektiv til også å inkludere samfunnsstrukturer og bærekraftsmål.
Dersom frisklivssentralen skal leve opp til denne forståelsen, fordrer dette en
innsats utover sykdomsforebyggende arbeid og helsefremmende tiltak.
En helsefremmende rammeforståelse
En slik måte å forstå helsefremmende «miljøer» eller «settinger» på, henger
sammen med forståelsesrammen i helsefremmende arbeid, som WHO definerer som «prosessen
som gjør mennesker og samfunn i stand til økt kontroll over helsedeterminantene
og dermed også sin helse» (2, s.4). Med helsedeterminanter menes
individuelle, sosiale, økonomiske og miljømessige faktorer som bestemmer folks
forventede levealder (2, s.4), og helse ansees som en ressurs for hverdagslivet,
og knyttes til både sosiale og personlige ressurser, i tillegg til
fysisk kapasitet (4). Denne helhetlige og sosiale helseforståelsen skiller seg fra
den i sykdomsforebyggende arbeid som tenderer å se på helse som fravær av sykdom
eller risikofaktorer for sykdom (5).
I
Ottawa-charteret for helsefremmende arbeid anerkjennes tanken om at helse skapes
i hverdagslige settinger hvor folk lærer, jobber, leker og elsker (4). Begrepet
«setting» defineres av WHO som «en plass eller sosial kontekst hvor folk
samhandler i daglige aktiviteter og hvor miljømessige, organisatoriske og
personlige faktorer påvirker helse og velvære» (2, s.19). En praksis som har sitt utspring fra
Ottawa-charteret (6) og organiseres i relasjon til omgivelsene folk oppholder
seg i, refereres ofte til som «settingstilnærming», hvor innsatsen rettes mot
både den fysiske, organisatoriske, og sosiale konteksten, og ikke bare mot folkene
som utgjør eller inngår i en kontekst (3) som i målgruppetilnærming (f.eks. eldre
eller barn) eller sakstilnærming rettet mot et helserelatert tema eller sak
(f.eks. røyking eller fysisk aktivitet) (7).
Eksempler på WHO-initierte prosjekter som tar i bruk settingstilnærming
er helsefremmende byer/kommuner, helsefremmende skoler, helsefremmende
arbeidsplasser, helsefremmende familier (8) og helsefremmende sykehus/ helsetjenester (9).
Et paradigmeskifte?
Utfordringen i å anvende settingstilnærmingen i helsesektoren, er at settings-logikken
hevdes enklere for vanlige folk å forstå enn for helsepersonell da den ligger
nærmere hverdagslivet enn det profesjonelle perspektiver ofte gjør (10). Helsesektoren
hevdes fremdeles å følge et patogent paradigme (11), som vil si at søkelys rettes
mot sykdom fremfor helseressurser (5), og en viktig målsetting i Ottawa-charteret
har derfor vært å reorientere helsesektoren til å se sitt ansvar utover bare behandling
og palliativ omsorg (4). Å fremme folkehelsen er et hovedmål for norske
sykehus og andre helsetjenester (9). I kommunene er frisklivssentralen blitt en
anbefalt måte å organisere lovpålagte oppgaver på, og som skal bidra til økt
helsefremmende og forebyggende innsats i helse – og omsorgstjenestene (1). Det
foreligger altså flere insentiver til helsefremming i helsesektoren, og med frisklivssentralens
helsefremmende betegnelse er det derfor betimelig å stille Poland m.fl. (3)
sitt spørsmål til helsefremmende settinger: - Are we successfully walking
the talk?
Denne
artikkelen har som mål å bidra til en mer entydig forståelse av frisklivssentralens
rolle som helsefremmende helsetjeneste, gjennom å utforske forholdet mellom
teori og praksis, og vurdere mulige innsatsområder og ny forståelsesramme for
tjenesten. Vi vil basere oss på nasjonale og internasjonale styringsdokumenter,
kjent helsefremmings – og settingslitteratur, samt studier gjort på
frisklivssentralen.
Frisklivssentralen
Med
utgangspunkt i settingsbegrepet kan frisklivssentralen
forstås som et sted hvor ansatte og deltakere (og andre aktører) samhandler i
aktiviteter, og hvor deres helse og velvære påvirkes av alle aspekter i og
utenfor settingen. For å få en mer utvidet forståelse av frisklivssentralen
som en helsefremmende helsetjeneste er det nødvendig å se på hva som utgjør
dens unike kontekst da faktorer som økonomi, ledelse, ressurstilgang,
organisatorisk struktur, kultur og historie påvirker hvilket uttrykk den får
som helsefremmende (3).
Aktivitetene i enhver
organisasjonssetting kan forstås på makro-, meso- og mikronivå, hvor
helsefremmende aktiviteter foregår på alle nivåer og er gjensidig støttende til
hverandre gjennom politikk og belønningssystemer. I sin analyse av idrettslag
knytter eksempelvis Kokko m.fl. sentrale føringer og orientering av
idrettslagets aktiviteter til makronivået, klubbledelsens styring av
aktivitetene til mesonivået, og samhandlingen mellom trenerne og
klubbmedlemmene i aktivitetene til mikronivået (12). Vi vil i det
følgende gjøre en liknende grovanalyse av frisklivssettingen basert på denne
inndelingen, samt forsøke å besvare utvalgte spørsmål hentet fra Poland m.fl.
(3) sitt analyseverktøy for å forstå settinger, som tar for seg de sentrale
aktørene, deres agenda og maktforhold.
Frisklivssentralens
makronivå
På
frisklivsorganisasjonens makronivå kan helsemyndighetene ansees som hovedaktør,
da deres veileder for kommunale frisklivssentraler (heretter kalt Veilederen)
(1) legger føringer for tjenestens aktiviteter. Vår beskrivelse og fortolkning
av Veilederens innhold er skissert i figur 1. Ifølge Veilederen er frisklivssentralens
formål å fremme helse og forebygge eller begrense utvikling av sykdom, noe som skisseres å skje gjennom:
a) individ- og gruppetiltak rettet mot helseatferd (helsetilbudet), hvor
fysiske, mentale
og sosiale ressurser for helse, livskvalitet, endring og mestring skal styrkes,
b) samhandling
og samskaping med deltakere og andre aktører både innad og utenfor
helsesektoren for å forme tjenestens aktiviteter, og bidra til mer koordinerte
og helhetlige tjenester, og
c) befolkningsrettet
innsats gjennom lokalt folkehelsearbeid, mål om å styrke befolkningens
helsekompetanse og utjevne sosiale ulikheter i helse og levevaner. Veilederens
målsetting trekker klare paralleller med en
helhetlig og sosial helseforståelse, samt settingstilnærmingens verdier som rettferdighet,
deltakelse og partnerskap (13).
Denne forståelsesrammen kan likevel
diskuteres om er entydig. I en maktanalyse av Veilederen hevder Olafsdottir at helsebegrepet
som benyttes i overveiende grad knyttes til den biomedisinske sykdomsmodellen
og til personlige egenskaper og atferd (14). I begrunnelser for etablering
av frisklivssentraler vektlegger Veilederen god samfunnsøkonomi, politiske mål
og god resultatoppnåelse (1), som også tjenestens helsetilbud bærer preg av
gjennom standardiserte
tilbud med mål om kunnskapsbasert praksis og effektivitet i tjenesten (15). Ekeland
m.fl. hevder at økt standardisering i helsevesenet fører til objektivisering av
brukeren og innskrenker profesjonsutøverens handlingsrom til å ivareta
individuelle behov (16). Overnevnte forhold indikerer et spenningsforhold
knyttet til frisklivssentralens forståelsesramme hvor formål og praksis ikke
fremstår som helt gjensidig støttende.
Frisklivssentralens mesonivå
Det er anbefalt at
frisklivssentralen er organisert i helse – og omsorgstjenestene, og det kreves
at fagansvarlig er autorisert helsepersonell (1). Hva en frisklivssentral er og
hvordan den skal operasjonaliseres er spørsmål fagansvarlig ledelse må ta
stilling til for å oppfylle tjenestens formål, samt innretning til lokale
forhold (1). En entydig forståelse av tjenesten er derimot vanskelig å oppdrive
da informasjonsgrunnlaget er tolkbart, og derfor gjør tjenesten mer utsatt for
ulik politisk, organisatorisk og faglig styring.
Per dags dato er oversikt over norske frisklivssentraler mangelfull og
fragmentert (17), med få oversiktsstudier (1), og det råder fremdeles en usikkerhet
omkring helsetilbudets virkning (18). For fagansvarlig kan dette by på
utfordringer da faglige spørsmål vil være mer avhengig av eget
kunnskapsgrunnlag - og forståelse, samt verditolkninger (19). For helseledelsen
vil trolig målbare faktorer være av betydning for en etablering da tjenesten
ikke er lovpålagt (1), og derfor må initieres av kommunene selv. I en slik
forståelse vil styring av tjenesten være utsatt for et spenningsforhold mellom
fag og politikk.
Frisklivssentralens mikronivå
I
frisklivssentralens helsetilbud kan hovedaktørene ansees som veileder og
deltaker, og aktiviteten som samhandlingen dem imellom. Helsetilbudets
målgruppe er personer i alle aldre med økt risiko for, eller allerede utviklet
sykdom (1). Motivasjonsfaktorer
for deltakelse kan knyttes til overvekt, fysisk aktivitet og kosthold (20), tilbud
som den ansatte pliktes å utføre på en faglig forsvarlig og omsorgsfull måte ifølge
helsepersonelloven (21), og innenfor tjenestens rammer. Den individuelle
helsesamtalen skal være personsentrert og benytte metodikk som får tak i
deltakerens egen motivasjon for endring med spørsmål som: «Hva er viktig for
deg?» (1). Da tilbudene skisseres som standardiserte, vil et mulig dilemma
bestå i hvordan veileder skal besvare deltakerens behov dersom dette ikke
samsvarer med rammetilbudet som gis. Et mulig spenningsforhold vil da kunne dreie
seg om ulike behov og handlingsrom.
Oppsummert kan en si at det
finnes både støttende og hemmende faktorer som kan påvirke frisklivssentralens
helsefremmende aktiviteter, hvor «spenningsforholdene» kan ansees som hemmende.
Figur 2 viser en «løkmodell» med nivåene makro, meso og mikro, og skisserer overnevnte spenningsforhold mellom formål og praksis, fag og
politikk, og behov og handlingsrom; de ulike sentrale aktørene med
betydning for frisklivssentralens drift; og de aktivitetene som
forventes å gjennomføres; og hvordan disse tre faktorene plasseres på de ulike
nivåene.
En helsefremmende
helsetjeneste?
En utfordring i å anvende settingstilnærmingen er å oversette dens
filosofi til praksis (22). I et forøk på å tydeliggjøre strategien, utarbeidet
Whitelaw m.fl. ulike typologier og identifiserte den «organiske modellen» som
mest hensiktsmessige for helsefremmende arbeid. I denne modellen ansees
hovedproblemet å ligge i systemet, og løsningen i de mange dag-til dag
prosessene og praksisene som konstituerer settingen (22). «Problemet» i
frisklivssystemet kan særlig knyttes til de skisserte spenningsforholdene
beskrevet over.
Basert på settingstilnærmingen har det WHO-initierte nettverket Health
Promoting Hospitals (HPH) utviklet internasjonale standarder for helsefremmende
sykehus og helsetjenester (se
tabell 1) (23), noe vi i de følgende avsnitt vil
tilpasse og diskutere opp mot frisklivskonteksten.
Standard
1: Organisasjonens forpliktelse til HPH
Første standard innebærer at HPH-standardene utgjør en del av organisasjonens
overordnede strategi, og at det utarbeides en mål- og handlingsplan som støttes
gjennom hele organisasjonen, og systematisk følges opp og videreutvikles (23). Med
frisklivssentralens
helsefremmende betegnelse medfølger en myndighet til å følge slike standarder,
men er ikke ensbetydende med at slik praksis forekommer. Et annet element er at helsemål ikke bare omfatter
deltakere og befolkningen, slik frisklivssentralens formål skisserer, men også de
ansatte og samfunnet (23). Verken
definisjon av helsefremmende helsetjenester, HPH-standardene eller helsemål for
ansatte står beskrevet i Veilederen, og bør adresseres.
I tillegg vil et viktig innsatsområde være å prioritere systemarbeidet i
frisklivssentralen.
Standard 2: Å tilstrebe tilgjengelighet til virksomheten/tjenesten
Andre standard innebærer å
sikre tilgjengelighet til organisasjonens fasiliteter, og at det utøves respekt
for rettigheter, verdier og behov (23). I frisklivssentralen er det gjort flere
grep som gjør tjenesten mer tilgjengelig, som ikke krav til henvisning, lave eller
ingen kostnader for deltakelse, og en målgruppe som omfatter alle aldersgrupper,
hvor særlig de uten andre egnede helsetilbud skal vektlegges (1). Slike grep
fjerner en del barrierer, samtidig som det åpner opp for personer med ulike
behov. Dette kan komme i konflikt med frisklivssentralens helsetilbud, som professor
Gro Beate Samdal omtaler som «ensartet» og mener fører til at de mest sårbare
gruppene faller utenfor. Hun foreslår derfor en nivåinndeling av tilbud etter
behov (24). Da fordeling etter behov ansees som selve nøkkelen i helsetjenestens
arbeid med å utjevne sosiale helseforskjeller (25), kan frisklivssentralens «rammetilbud» jobbe mot deres mål om å oppnå
nettopp dette. For
frisklivssentralen utfordrer derfor denne standarden hvilke verdier som er
grunnleggende for styring av tjenesten, noe som peker i retning av mer rettferdig fordeling av tjenester.
Standard
3: Å fremme en personsentrert helsetjeneste og brukerinvolvering
Tredje standard innebærer å tilstrebe best mulig pasientsentrert omsorg
og helseutfall, og gi både brukere og lokalsamfunn mulighet for medvirkning i tjenesteutforming
(23). Kvantitative funn på brukermedvirkning i frisklivssentralen har vist seg primært å ta sted på individnivå, men sjeldnere på
systemnivå, og det er derfor ønskelig å sette et sterkere søkelys på
systemarbeid og retningslinjer for å involvere brukerorganisasjoner og
brukerrepresentanter (26). På individnivå opptrer en annen utfordring, for
hvordan kan fagutøvere styrke deltakernes autonomi dersom de selv har
innskrenket autonomi? Endringer i tjenesteutforming som følge av standard 2 vil
kunne gi bedre rammevilkår for brukermedvirkning, men Hauge og Ausland (27) mener
også at systematisk refleksjon omkring egen praksis er vesentlig for at de ansattes
og brukernes autonomi skal bli brukt forsvarlig. Utviklingsområder vil derfor kunne
omfatte systematisk refleksjon og endringer i tjenesteutforming som
støtter brukermedvirkning på både individ- og systemnivå.
Standard 4: Å skape en helsefremmende
arbeidsplass og helsefremmende miljøer Fjerde standard
innebærer at organisasjonen utvikler en helsefremmende arbeidsplass og tilstreber
å bli en helsefremmende setting for å forbedre helsa til alle pasienter,
pårørende, ansatte, hjelpearbeidere og frivillige (23). I tillegg til arbeidsmiljølovens
bestemmelser som plikter arbeidsplassen å fremme helse (28), vil denne
standarden i lag med et utvidet helsemål som inkluderer de ansatte, stimulere
frisklivssentralen som helsefremmende arbeidsplass. Å skape helsefremmende
miljøer i rammen av frisklivssettingen, kan derimot være vanskelig å avgrense til
et bestemt fysisk område da tilbud kan foregå digitalt, i fysiske lokaler, utendørs,
eller i samfunnet gjennom befolkningsrettet innsats (1). Sistnevnte faktor vil gi
rom til å skape helsefremmende miljøer utenfor selve frisklivssettingen, f.eks.
gjennom helsefremmende nærmiljø-prosjekter eller lignende. En innføring av denne
standarden kan i seg selv være et viktig innsatsområde for tjenesten.
Standard 5: Fremme helse i samfunnet
Femte standard innebærer at organisasjonen
tar ansvar for å fremme helse i lokalsamfunnet og for de som mottar tjenestene (23).
Frisklivssentralens befolkningsrettede arbeid innebærer å styrke befolkningens helsekompetanse,
samarbeid om lokalt folkehelsearbeid og målet om å utjevne sosiale
helseforskjeller (1). Flere av disse målene berøres også i de andre
standardene, spesielt 2 og 4. Det er derimot uenigheter om hvorvidt frisklivssentralens
tilbud utgjør en forskjell på folkehelsa da de retter seg mot personer med høy risiko
for sykdom (18). Diskusjonen dreier
seg om at når risikofaktorer som helseatferd systematisk
er skjevfordelt i befolkningen finnes også sosialt skjevfordelte årsaker til denne
atferden. For å forebygge sosiale helseforskjeller må derfor hele årsakskjeden adresseres
gjennom både målrettede- og universelle tiltak (29). Allen
m.fl. mener at
helsetjenesten kan skape en verdi utover sin kliniske praksis gjennom å fungere
som en “ankerinstitusjon”, og dermed adressere de sosiale helsedeterminantene
gjennom endringer i ansettelsesprosesser, vare – og tjenesteproduksjon, bruk av
fysiske og miljømessige ressurser og lokaler, og gjennom partnerskap (30). For
frisklivssentralens kan det dermed dreie seg om å rette søkelys på mer strukturtiltak
som adresserer de sosiale helsedeterminantene, f.eks. ved å fungere som en
ankerinstitusjon.
Avslutning
Frisklivssentralens rolle som helsefremmende helsetjeneste innebærer
mer enn en helsefremmende orientering av deres tilbud. Med Helsedirektoratets
beskrivelser (1) foreligger grunnlaget til å utvikle tjenesten basert på en mer
helhetlig forståelse. En oppsummering av vår gjennomgang vises i figur 3,
foreslått som «ny» forståelsesramme av tjenesten som en helsefremmende
helsetjeneste. Modellen består av tjenestens
mandat og formål (1) og deres verdigrunnlag (2) som legger
føringer for tjenestens aktiviteter (3), her utvidet til fire
hovedaktiviteter (3a-3d) med innføring av systemarbeid. Modellen er også
tilføyd innsatsområder (4) fra HPH-analysen, som alle er grunnleggende
for endringer i frisklivssentralens helsefremmende funksjon; tjenestens mandat
og formål utvides og omfatter de ansattes helse og velvære og HPH-definisjon (4a);
HPH-standardene tilføyes tjenestens verdigrunnlag for å understøtte tjenestens
helsefremmende aktiviteter (4b); i tjenestens systemarbeid inngår arbeidet
med å utvikle/følge opp en helsefremmende strategi i hele
frisklivsorganisasjonen (4c); i tjenestens helsetilbud vektlegges
rettferdig fordeling av tjenester og systematisk refleksjon omkring praksis (4d)
for å understøtte tjenestens verdier og formål; i medvirkningsarbeidet foreslås
økt innsats på systemnivå (4e); og i befolkningsarbeidet vektlegges innsats
mot helsefremmende miljøer og til å fungere som en «ankerinstitusjon» i
kommunen (4f) for å adressere de sosiale helsedeterminantene.
Rammeverket
har som mål å bidra til en mer entydig forståelse av frisklivssentralen som
helsefremmende helsetjeneste og å «fjerne» mulige spenningsforhold som kan
motvirke deres helsefremmende aktiviteter. Med rammeverket som utgangspunkt
mener vi at frisklivssentralen med tiden kan bli en «ekte» helsefremmende
helsetjeneste som vil ha stor betydning for folkehelsa i norske kommuner.
Referanser
1. Helsedirektoratet. Veileder for kommunale frisklivssentraler.
Etablering, organisering og tilbud. 2022.
2. Nutbeam D, Muscat
DM. Health promotion glossary 2021. Health Promotion International. 2021:1-21.
DOI: 10.1093/heapro/daab067
3. Poland B, Krupa G,
Mccall D. Settings for health promotion: an analytic framework to guide
intervention design and implementation. Health Promotion Practice.
2009;10(4):505-16. DOI: 10.1177/1524839909341025
4. World Health
Organisation. Ottawa charter for health promotion. 1986.
5. Mæland JG. Forebyggende helsearbeid - folkehelsearbeid i teori og
praksis. 5 utg. Oslo:
Universitetsforlaget, 2021.
6. Mittelmark MB,
Kickbush I, Rootman I, Scriven A, & Tones K. Health promotion. I:
Heggenhougen HK. (Red.). International Encyclopedia of Public Health. Elsevier,
2008: 225-240
7. Rønningen G, Ausland LH, & Torp S. Masteroppgaver som viktige
bidrag til kunnskapsbasen i helsefremmende arbeid? Nordisk Tidsskrift for
Helseforskning. 2021;17(2):1-17. DOI: 10.7557/14.5535
10. Kickbusch I.
Tribute to Aaron Antonovsky ‘What creates health’. Health Promotion
International. 1996;11(1):5-6. DOI: 10.1093/heapro/11.1.5
11. Pelikan JM. The
application of salutogenesis in healthcare settings. I: Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström
B, et al. (red.) The
handbook of salutogenesis. Springer, 2017: 161-166. DOI: 10.1007/978-3-319-04600-6_25
12. Kokko S, Green
LW, Kannas L. A review of settings-based health promotion with applications to
sports clubs. Health Promotion International. 2014;29(3):494-509. DOI: 10.1093/heapro/dat046
13. Dooris M. Expert
voices for change: Bridging the silos—towards healthy and sustainable settings
for the 21st century. Health & Place. 2013;20:39-50. DOI: 10.1016/j.healthplace.2012.11.009
14. Olafsdottir AB. Hvis Frisklivssentraler er svaret, hva var da
spørsmålet? En maktanalytisk tilnærming til kommunale frisklivssentraler.
Masteroppgave: Universitetet i Oslo, 2014.
16. Ekeland TJ, Stefansen J, Steinstø NO. Klinisk autonomi i evidensens
tid; styringspolitiske utfordringer for klinisk praksis. Tidsskrift for velferdsforskning.
2011;14(1):2-14. https://www.researchgate.net/publication/274383260
17. Meld. St. 9 (2023 –2024). Nasjonal helse- og samhandlingsplan
2024–2027. Vår felles helsetjeneste. Helse - og omsorgsdepartementet.
18. Samdal GB, Meland E. Frisklivssentralene har kommet for å bli:
hvilke følger bør forskningen få for arbeidet i framtiden? Fysioterapeuten.
2021;88(2).
19. Eriksen EO, Terum LI. Frontlinjebyråkratene mellom fag og politikk.
Demokratiets sorte hull: om spenningen mellom fag og politikk i velferdsstaten.
Oslo: Abstrakt forlag, 2001.
20. Samdal GB, Meland
E, Eide GE, Berntsen S, Abildsnes E, Stea TH, et al. Participants at Norwegian
healthy life centres: Who are they, why do they attend and how are they
motivated? A cross-sectional study. Scandinavian Journal of Public Health.
2018;46:774 - 81. DOI: 10.1177/1403494818756081
21. Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven), LOV-1999-07-02-64
(1999).
22. Whitelaw S,
Baxendale A, Bryce C, MacHardy L, Young I, Witney E. Settings' based health
promotion: a review. Health Promotion International. 2001;16(4):339-54. DOI: 10.1093/heapro/16.4.339
23. International HPH
Network. 2020 Standards for health promoting hospitals and health services.
Germany: International Network of Health Promoting Hospitals and Health
Services, 2020
24. Høstmark CB. Hvor bør frisklivssentralene sette inn støtet?
Fysioterapeuten. 2020;87(9).
25. Lian OS, Westin S. Kapittel 17: Bidrar helsetjenesten til sosiale
ulikheter i helse? I: Mæland JG, Elstad JI, Næss Ø, Westin S. (red.). Sosial
Epidemiologi. Sosiale årsaker til sykdom og helsesvikt: Gyldendal Akademisk,
2009: 315-35.
26. Bjørndalen H. En nasjonal tverrsnittsundersøkelse om ansattes
perspektiv på brukermedvirkning i Frisklivssentralen. Masteroppgave: NTNU,
2020.
27. Hauge HA, Ausland LH. Frihet og ansvar i forebyggende og
helsefremmende arbeid : synliggjøring av handlingsrom med HENÆR-modellen. I:
Ausland LH, (red.) Helsefremmende arbeid i en brytningstid. Bergen:
Fagbokforlag, 2003: 229-50.
28. Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv.
(arbeidsmiljøloven), LOV-2005-06-17-62 (2005).
29. Giæver Ø, Torgersen TP. Kapittel 18: Fra forskning til politikk:
Utvikling av en nasjonal strategi mot sosiale helseforskjeller. I: Mæland JG,
Elstad JI, Næss Ø, Westin S. (red.). Sosial epidemiologi. Sosiale årsaker til
helsesvikt: Gyldendal akademisk, 2009: 339-53.
30. Allen M, Marmot
M, Allwood D. Taking one step further: five equity principles for hospitals to
increase their value as anchor institutions. Future Healthcare Journal.
2022;9(3):216-21. DOI: 10.7861/fhj.2022-0098