Fagorganisering, kollektive forhandlinger og en sterk velferdsstat forebygger sosial ulikhet og bemyndiger utsatte grupper i arbeidslivet, skriver artikkelforfatterne.Colourbox.com
Hvorfor fagorganisering har betydning for velferd og folkehelse
Steffen
Torp, fysioterapeut og professor i helsefremmende arbeid, Institutt for helse-,
sosial- og velferdsfag, Universitetet i Sørøst-Norge. E-post: steffen.torp@usn.no.
Jon
Reiersen, samfunnsøkonom og førsteamanuensis, USN Handelshøgskolen,
Universitetet i Sørøst-Norge.
Denne
fagartikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer,
og ble akseptert 15.september 2023. Ingen interessekonflikter oppgitt.
Innledning:
Den norske arbeidslivs- og velferdsmodellen har bidratt til å skape et samfunn
med høy inntekt per innbygger, relativt små sosiale forskjeller, god folkehelse
og mye tillit.
Hoveddel: Basert på omfattende forskningslitteratur
trekker vi ut det vi oppfatter som kjernen i det som ofte refereres til som den
norske arbeidslivs- og velferdsmodellen. Dernest klargjør vi hvordan denne
modellen har bidratt til å skape mange av de kjennetegnene som vanligvis
assosieres med et godt samfunn. I kombinasjon med tiltakende globalisering,
atypiske ansettelsesformer og automatisering, er en stadig lavere
organisasjonsgrad faktorer som på sikt kan svekke den norske arbeidslivs- og
velferdsmodellen.
Avslutning: Norge er kjennetegnet av relativt god
folkehelse. Dette har nær sammenheng med hvordan den norske arbeidslivs- og
velferdsmodellen er utformet. Som sentrale aktører i det norske folkehelsearbeidet
er det viktig at fysioterapeuter er seg bevisst disse sammenhengene.
Nøkkelord:
Fagforening; Kollektive lønnsforhandlinger; Sosial ulikhet; Tillit.
Abstract
Why unionization impacts welfare and public health
Introduction: The Norwegian working life and welfare model has
contributed to creating a society with high income for citizens, relatively low
social inequality, good public health and high trust.
Main part: Based
on extensive research literature we focus on what we regard is the core of the
Norwegian working life and welfare model. In addition, we make clear how this
model has contributed to characteristics often associated with a good society.
A decrease in unionization is, in combination with increased globalization,
atypical employment contracts and automation, a factor that may weaken the
Norwegian working life and welfare model.
Conclusion: In an international
perspective, public health is good in Norway. This is closely related to how
the country’s working life and welfare model has been designed. As an important
professional group within public health work, it is important that
physiotherapists are aware of these relationships.
Keywords: Union; Collective wage
bargaining; Social inequality; Trust.
Kort sagt
Fagorganisering, kollektive forhandlinger og
en sterk velferdsstat forebygger sosial ulikhet og bemyndiger utsatte grupper i
arbeidslivet.
Den norske arbeidslivs- og velferdsmodellen er
en viktig årsak til at nordmenn har høy tillit til offentlige institusjoner og
andre mennesker i sin alminnelighet.
Små sosiale forskjeller og høy tillit er
viktige faktorer for god folkehelse.
Innledning
Pandemi,
krig og energikrise har rammet Europa hardt. Når våre handelspartnere sliter,
legger det også en kraftig demper på norsk økonomi. Det økonomiske
handlingsrommet er betydelig krympet den siste tiden, og dette gjelder også for
helsesektoren. I den forbindelse minner Norsk Fysioterapeutforbunds leder Gerty
Lund (1) om at fysioterapi er ett av
helsetilbudene som det ofte kuttes i ved strammere økonomi. Samtidig
understreker hun at dette kan unngås ved samarbeid og felles innsats – der
fagorganisering, tillitsvalgte og avtaleverk står sentralt. Hun er imidlertid
bekymret for lav organiseringsgrad, særlig blant unge fysioterapeuter.
Mange
har trolig en oppfatning av at kollektiv organisering og sterke
fagorganisasjoner ikke er løsningen på nåtidens utfordringer, men at dette er
noe som hører det tradisjonelle industrisamfunnet til – en tid der
fagforeningene først og fremst kjempet for sosiale rettigheter og en lønn å
leve av. Senere års arbeidslivsforskning viser imidlertid at et velorganisert
arbeidsliv ikke bare gjør oss bedre rustet i møte med økonomiske kriser, men at
sterke arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner også har vært viktige
pådrivere for omstilling, økonomisk modernisering, høy levestandard, sosial
utjevning og god folkehelse, dvs. sentrale kjennetegn som ofte assosieres med
et godt samfunn å leve i.
Målsetting
Ved
å trekke på tilgjengelig forskning er hensikten med denne artikkelen todelt.
For det første er målet å tydeliggjøre og presisere det vi oppfatter som
kjernen i det som ofte, og noe upresist, refereres til som den norske arbeidslivs- og velferdsmodellen (2). For det andre
ønsker vi å klargjøre hvordan denne modellen har bidratt til å skape et
samfunn med høy omstillingsevne og produktivitet, i kombinasjon med stor grad
av sosial utjevning og god folkehelse.
Kjernen i den norske arbeidslivs- og
velferdsmodellen består av flere elementer som henger tett sammen og som
gjensidig forsterker hverandres virkemåte. Vi visualiserer denne kjernen ved
hjelp av tre figurer som framhever forbindelseslinjene mellom de ulike
elementene og hvilke mekanismer som binder dem sammen. Avslutningsvis peker vi
på noen forhold som kan sette den norske arbeidslivs- og velferdsmodellen under
press.
I internasjonal sammenheng kjennetegnes
Norge av god folkehelse (3). Det er godt
forskningsmessig grunnlag for å konkludere med at den norske folkehelsen er
nært knyttet til hvordan den norske arbeidslivs- og velferdsmodellen er
utformet (4).
Dersom fysioterapeuter skal spille en viktig rolle i folkehelsearbeid er det
etter vår mening vesentlig at de er seg bevisst disse sammenhengene.
Hoveddel
Den
norske arbeidslivs- og velferdsmodellen
Et
viktig skritt i retning av den norske arbeidslivsmodellen ble tatt i 1935 da LO
og NHO (den gangen Norsk Arbeidsgiverforening) undertegnet Hovedavtalen (5). Hovedavtalen trakk opp spillereglene for
det kollektive avtalesystemet i Norge og regnes fortsatt i dag som
arbeidslivets «grunnlov». Hovedavtalen kom som et resultat av en gradvis
oppbygging av tillit mellom ledelsen i de to hovedorganisasjonene (6). Selv om mellomkrigstiden i Norge var en
periode preget av konflikt og skarpe ideologiske fronter så bar det norske
samfunnet med seg en historisk erfaring som tilsa at konflikter lar seg
håndtere gjennom dialog, kompromisser og fornuftig organisering (5, 7).
Hovedavtalen,
og den tilliten mellom partene i arbeidslivet som denne signaliserte, har vært
viktig for utviklingen av flere av de sentrale kjennetegnene ved den norske
arbeidslivsmodellen. Dette illustreres nærmere i figur 1 som presiserer det vi
kan kalle den norske arbeidslivs- og velferdsmodellens «grunnmur».
Det
tillitsbaserte samarbeidet mellom partene i arbeidslivet i Norge utgjør
grunnlaget for det norske systemet for sentralisert og koordinert
lønnsdannelse (pil 1 i figur 1). Sentralisert og koordinert lønnsdannelse
betyr at mange av de beslutningene som angår fordeling av verdiskapingen mellom
arbeidstakere og eiere, og mellom ulike grupper av arbeidstakere i samfunnet,
løftes ut av den enkelte bedrift, virksomhet og bransje, og avtales av partene i arbeidsmarkedet
på et overordnet nivå (8, 9).
Sentraliserte
og koordinerte lønnsforhandlinger ble særlig formalisert og institusjonalisert
på 1960-tallet. Det var også på denne
tiden at et spesielt viktig kjennetegn ved det norske lønnsforhandlingssystemet
kom til syne, det som omtales som frontfagsmodellen (10). Norge er et lite land, og må derfor være
sterkt og godt integrert i det internasjonale varebyttet for å skaffe seg
nødvendige varer og tjenester fra utlandet (11).
Tanken om at lønnsveksten i samfunnet måtte knyttes til hva bedriftene som
konkurrerer på de internasjonale markedene tåler oppstod som et naturlig
resultat av dette (12-14). Det betyr at
virksomheter som er utsatt for internasjonal konkurranse («frontfagene»)
forhandler først og legger føringer for de andre sektorenes forhandlinger. En
effekt av denne koordineringen er en forholdvis lik lønnsutvikling på tvers av
bransjer og sektorer (10).
Den
sentraliserte og koordinerte lønnsdannelsen legger også grunnlaget for det som
gjerne omtales som solidarisk lønnspolitikk (15, 16). Solidarisk lønnspolitikk viser til en praksis der de med
høye lønninger må akseptere noe lavere lønnsvekst for å gi rom for høyere
lønnsvekst blant de med lavere lønninger. Denne praksisen har over tid ført til
at Norge har mindre lønnsforskjeller (inntekt før skatt) enn de fleste andre
industrialiserte land (pil 2 i figur 1) (4, 17).
Uten en sentralisering og koordinering ville en slik lønnssammenpressing vært
vanskelig å få til (18, 19).
Den
høye sosiale tilliten i Norge (20) har
samtidig vært helt sentral for den politiske oppslutningen om velferdsstaten
(pil 3 i figur 1). Velferdsstaten hviler tungt på tillit på flere måter.
Velferdsstatsordninger finansieres i hovedsak av skatteinntekter. For at
innbyggerne skal være villige til å gi fra seg en relativt stor andel av
inntekten i form av skatt må de ha tillit til at myndighetene leverer
velferdstjenester effektivt og ubyråkratisk, og at skatteinntekter ikke
forsvinner i korrupsjon og mislighold (21, 22).
Skatteviljen holdes oppe av troen på at en får noe tilbake i form av
velferdsgoder. Videre er skatteviljen avhengig av at folk har tillit til at
andre også betaler sin skatt og at velferdsordninger ikke utnyttes. Kort sagt:
Tillit øker velferdsstatens popularitet, som igjen øker oppslutningen om en
politikk som innebærer videre utvikling og utvidelse av velferdsstaten (22).
Velferdsstaten
bidrar samtidig til å utjevne inntektsforskjeller (pil 4 i figur 1). Dette
skjer blant annet ved at høyinntektsgrupper betaler mer skatt enn
lavinntektsgrupper for å finansiere velferdstjenester som alle kan nyte godt
av, slik som utdanning og ulike helsetjenester.
Moderate
inntektsforskjeller, skapt både via en koordinert lønnsdannelse og en
omfattende velferdsstat, virker i neste omgang tilbake på den sosiale tilliten
(de to stiplete pilene markert som 5 i figur 1). Et veletablert funn i
tillitsforskningen er at tillit trives best der inntektsforskjellene ikke er
for store (23, 24). Til sammen illustrerer
figur 1 dermed at tillit, koordinert lønnsdannelse, en omfattende velferdsstat
og moderate inntektsforskjeller både før og etter skatt virker tilbake på
hverandre og forsterker hverandres virkemåte. Prosessen illustrert i figur 1
kan selvfølgelig også gå motsatt vei. Lite tillit svekker koordinering i
lønnsdannelsen og den politiske oppslutningen om velferdsstaten forvitrer.
Etterfølgende økte inntektsforskjeller svekker den sosiale tilliten som
forsterker de ulikhetsskapende prosessene. De utfordringene USA (og flere andre
land) står overfor kan blant annet forklares med en slik negativ utvikling (25).
Demokratisk
fellesskap
Oppå
«grunnmuren» som figur 1 illustrerer, er det etablert flere andre viktige
«bygg». Figur 2 illustrerer ett av dem, det som Hernes (26) omtaler som «…et velorganisert demokratisk fellesskap der
partene i arbeids- og samfunnsliv er forpliktet overfor hverandre og bidrar til
å heve velferd for alle» (s. 13). Dette forpliktende samarbeidsfellesskapet
kommer til uttrykk både på nasjonalt nivå og på virksomhetsnivå (figur 2). På
nasjonalt nivå omtales gjerne dette felleskapet som trepartssamarbeidet (27). Ifølge Hernes
(26) fanger begrepet opp den tradisjonen som har utviklet seg i Norge
der arbeidslivets parter og myndigheter jevnlig møtes for å drøfte saker som
angår arbeidslivet, dets virksomheter, eiere og ansatte. Målet er å
vedlikeholde og utvikle ordninger for dialog og kompromissløsninger for på den
måten å unngå kostbare konflikter, og helst også bidra til modernisering og
omstilling som alle på sikt vil vinne på (pil 1 i figur 2).
Det
norske samfunnet er som nevnt tett innvevd i internasjonal økonomi ved at mye
av vår velstand er knyttet opp til handel med andre land (11). Inntektsmulighetene som globalisering og
internasjonal handel skaper innebærer også betydelig risiko. Stadig tøffere internasjonal konkurranse øker kravene
til effektivitet, omstilling og fornying. Arbeidsplasser forsvinner og nye
kommer til, kanskje også med andre krav til kompetanse og ferdigheter. Slik
omstilling skaper lett sosiale reaksjoner og motstand (28, 29), men hvis folk føler seg trygget inntektsmessig, også i
perioder med omstilling, blir det lettere for arbeidslivets parter å få aksept
for nødvendige strukturendringer – noe som hele samfunnet tjener på i det lange
løp. Her kommer velferdsstaten inn igjen. Velferdsstaten spenner ut et
sikkerhetsnett (f.eks. arbeidsledighetstrygd og støtte til videre
kvalifisering) som reduserer individuell risiko og som igjen gjør at omstilling
lettere aksepteres. Velferdsstaten er med andre ord ikke bare et
omfordelingssystem, den er også en kollektivt finansiert forsikringsordning som
støtter opp under nødvendig omstilling og modernisering av samfunnet (pil 2 i
figur 2) (30, 31).
Samarbeidet
mellom partene i arbeidslivet på nasjonalt nivå har sitt motstykke på
virksomhetsnivå, og påvirker også hverandre gjensidig (pil 3 i figur 2). På
virksomhetsnivå kommer det organiserte felleskapet til uttrykk gjennom det vi
kan kalle «samarbeid om utvikling». I Norge er både den formelle og den
uformelle kompetansen i arbeidsstokken høy og det er derfor viktig å legge til
rette for at disse ressursene mobiliseres på en god måte. Mange virksomheter i
Norge er da også kjennetegnet av relativt flate strukturer, lite hierarki og
stor grad av medarbeiderinnflytelse (32, 33).
Når ledelsen i en virksomhet har tillit til sine ansatte skapes det et grunnlag
for at de i «førstelinja» kan ta egne initiativ, bruke sine
problemsløsningsevner og engasjere seg aktivt i innovasjons- og
omstillingsprosesser (pil 4 i figur 2) (34).
Dette er et viktig bidrag til at norsk næringsliv og norske virksomheter er i
verdenstoppen når det gjelder produktivitet og omstillingsdyktighet (33). Samtidig understøttes disse prosessene av
en omfattende velferdsstat som demper usikkerheten og den individuelle risikoen
under store omstillinger og omallokering av arbeidskraft (pil 5 i figur 2).
Arbeids-
og folkehelse
Et
annet viktig «bygg» vi vil framheve er betydningen moderate inntektsforskjeller
og universelle velferdsordninger har for den norske arbeids- og folkehelsa
(figur 3). Det er veldokumentert at det eksisterer betydelige sosiale
forskjeller i helse, dvs. at de som har dårlig økonomi også har gjennomgående
flere helseplager enn de med god økonomi (35).
I tillegg er det slik at hvordan inntekten i samfunnet er fordelt har også stor
betydning for alles helse. Hvis vi sammenligner land som er omtrent like rike (målt
i inntekt per innbygger), har land med relativt liten inntektsulikhet betydelig
bedre folkehelse enn land med større inntektsulikhet (23). Det er derfor mye som tyder på at alle i samfunnet påføres
større helse- og sosiale problemer når inntektsforskjellene øker. Kort sagt:
Moderate inntekts- og sosiale forskjeller skaper bedre folkehelse for alle (pil
1 og 2 i figur 3).
Et
forhold som ofte får for lite oppmerksomhet er betydningen velferdsstaten har
for maktforhold i arbeidsmarkedet. Som nevnt kan velferdsstaten betraktes som
et sikkerhetsnett som reduserer individuell usikkerhet og risiko for
inntektsbortfall i forbindelse med omstilling, arbeidsledighet og sykdom (30). Dette er en viktig kilde til å redusere
stress og angst som i seg selv er viktige risikofaktorer for flere typer
helseplager (23). Vel så viktig er det at
velferdsstaten gir mer makt til de som befinner seg langt nede i
inntektsfordelingen (25). Folk i lavere
inntektslag har som regel lavere jobbsikkerhet og færre alternative
inntektsmuligheter, noe som gjør dem sårbare. Få alternative inntektsmuligheter
gir liten forhandlingsstyrke som lett forsterker ulikhet og dårlige
arbeidsbetingelser. Inntektssikringsordninger som velferdsstaten tilbyr
representerer en alternativ inntektskilde – et sikkerhetsnett som øker
forhandlingsposisjonen særlig til lavtlønnsyrkene (25). Disse kan dermed kjempe hardere for sine lønns- og
arbeidsbetingelser, noe som igjen bidrar til bedre arbeids- og folkehelse (pil
3 og 4 i figur 3).
Velferdsstaten
bidrar altså ikke bare til sosial utjevning, men også til økt forhandlingsmakt
(empowerment) til utsatte grupper i arbeidslivet. Både sosial utjevning og
empowerment er viktige bidragsytere til god arbeids- og folkehelse slik figur 3
illustrerer (35).
Arbeidsmiljø
i norsk arbeidsliv
I
et internasjonalt perspektiv har norske virksomheter bidratt til å skape gode
vilkår for sine arbeidstakere (32). Faktisk
er det ingen land i Europa der de sysselsatte er mer fornøyde med
arbeidsforholdene sine enn de som jobber i Norge. Det fysiske arbeidsmiljøet er
godt, men det er først og fremst psykososiale faktorer som skiller
arbeidsmiljøet i Norge fra det vi finner i andre europeiske land. Arbeidstakere
i Norge rapporterer for eksempel at de har en sikker jobb og at de har gode
muligheter til å bestemme over eget arbeid og arbeidstid. Å ha en sikker jobb
er vist å være av særlig stor betydning for helse og livskvalitet (36). Sammenliknet med sine europeiske kolleger
rapporterer arbeidstakere i Norge også om god mental helse, høyt
jobbengasjement og ikke minst gode muligheter for å lære nye ting på jobb (32).
Alt
i alt kan vi konkludere med at den norske arbeidslivs- og velferdsmodellen har
produsert gode resultater i internasjonal sammenheng. Men vil dette
vedvare? I tillegg til økonomisk
usikkerhet, krig og sosial uro internasjonalt viser forskningen at det er flere
utviklingstrekk som kan sette den norske arbeidslivs- og velferdsmodellen under
press.
Et arbeidsliv i endring
Det
norske arbeidsmarkedet er kjennetegnet av at flertallet av ansatte har faste
stillinger preget av et godt arbeidsmiljø (37,
32). De siste 20 årene har det norske arbeidslivet vært utsatt for
omfattende arbeidsinnvandring (38). Norsk
økonomi ville neppe klart seg uten dette bidraget utenfra, men en bivirkning av
arbeidsinnvandringen har vært økende tendenser til utnytting, sosial dumping og
atypiske ansettelsesformer (39). Dette
har ikke bare negative konsekvenser for berørte arbeidsinnvandrere, men også
for hele arbeidslivet. Konkurranseforholdene mellom virksomheter endres ved at
enkelte kan tilby billige tjenester basert på mer eller mindre ulovlige
arbeidsforhold (39). Som følge av dette
mister seriøse virksomheter oppdrag og ansatte mister arbeidet.
Bruk
av bemanningsbyrå, innleid arbeidskraft og midlertidige kontrakter er blitt mer
vanlig i det norske arbeidslivet de siste årene (37).
Dette åpner for at bedrifter lettere kan «tøye» lover og regler. I frykt for å
bli oppsagt eller ikke få fornyet kontrakten vil midlertidig ansatte sjelden
påpeke ulovligheter og farlig arbeid (40, 39).
De vil kanskje også vegre seg for å ta del i lovpålagt systematiske helse-,
miljø- og sikkerhetsarbeid fordi de i liten grad er del av arbeidsfellesskapet
i virksomheten. Ofte outsources farlig arbeid til selvstendig næringsdrivende
som ikke er like bundet av arbeidsmiljøloven som det en arbeidsgiver er (39). Oppdragsgiver trenger heller ikke å
betale feriepenger eller arbeidsgiveravgift for den selvstendig
næringsdrivende. Slike selvstendig næringsdrivende er som oftest avhengig av én
arbeidsgiver og kalles da gjerne for «maskerte arbeidstakere».
Teknologiske
endringer har medført at mange arbeidsoppgaver er automatisert bort og at folk
derfor har måttet skifte yrke/jobb. Automatiseringen har særlig skjedd i
bransjer og næringer hvor mange tradisjonelt har vært fagorganisert, mens nye
jobber har blitt skapt i sektorer med liten tradisjon for fagorganisering (41). Dette har resultert i en lavere andel
fagorganiserte. Ny informasjon- og kommunikasjonsteknologi har også skapt
endringer som har svekket det organiserte arbeidslivet. Ved bruk av
plattformtjenester som eksempelvis legger til rette for utleie av overnattingssteder og matlevering går handelen mellom en kunde og en sysselsatt (privat
næringsdrivende) der teknologileverandøren er ansvarlig for å formidle
kontakten mellom partene (42).
Teknologileverandøren er ikke arbeidsgiver, men er likevel en part som setter
rammene og gjerne prisen for transaksjonen. Det blir med andre ord et uklart
forhold mellom arbeidsgiver og den sysselsatte, og lønnstransaksjonen holdes
utenfor det ordinære lønnsforhandlingssystemet (42).
Avslutning
Eksemplene
som er gitt ovenfor viser til en liberalisering og endring av arbeidsmarkedet
som går på tvers av hva de godt organiserte partene i arbeidslivet har jobbet
fram gjennom snart 100 år. Koordinerte lønnsforhandlinger og solidarisk
lønnspolitikk er fortsatt helt sentralt for å holde inntektsforskjellene nede og
forhindre de mest negative utslagene av økende globalisering og teknologisk
endring. Dette krever imidlertid at sentrale forhandlinger har legitimitet
blant arbeidstakere. At andelen arbeidstakere som er fagorganisert er synkende
gir derfor stor grunn til bekymring (41, 2).
Sterke arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner er fortsatt viktig for å
kunne bekjempe økende sosiale og økonomiske forskjeller og for å beholde gode
velferdsordninger. Gjennom dette kan vi bevare og forbedre den sosiale
tryggheten, og vedlikeholde tilliten mellom innbyggere og mellom innbyggere og
velferdsstatens institusjoner. Et samfunn med høy grad av trygghet og tillit er
av stor betydning for folkehelsen (23).
Ifølge
NFFs politiske plattform skal fysioterapeuter være sentrale aktører i landets
folkehelsearbeid (43). Folkehelselovens
formål (§1) er «å bidra til en
samfunnsutvikling som fremmer folkehelse, herunder utjevner sosiale
helseforskjeller» (44). Basert
på det vi har presentert ovenfor mener vi det er viktig at fysioterapeuter (og
andre som arbeider med arbeids- og folkehelse) forstår hvilken betydning sterke
fagorganisasjoner kan ha for en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse. I
praktisk arbeid innebærer dette at fysioterapeuter, i tillegg til selv å være
fagorganisert, også bør engasjere seg i det WHO kaller helsefremmende politikk
(«healthy public policy») (45) ved bl.a.
å påpeke forhold, og fremme forslag til tiltak, som kan være med på å bygge opp
om den norske arbeidslivs- og velferdsmodellen.
2. NOU 2021:9. Den norske modellen og
fremtidens arbeidsliv. Utredning om tilknytningsformer og
virksomhetsorganisering. Oslo: Arbeids- og
sosialdepartementet.
3. OECD/European observatory on health systems and policies. Norway:
Country health profile 2021. State of health in the EU. Paris: OECD Publishing;
2021.
10. Holden S. Frontfagsmodellen - fortsatt
egnet? I: Dalseide N (red.). Fred er dog det beste. Riksmekleren gjennom 100
år. Oslo: Pax Forlag; 2016.
11. NOU 2012:2. Utenfor og innenfor: Norges
avtaler med EU. Oslo: Departementenes servicesenter.
12. Katzenstein PJ. Small
states in world markets: Industrial policy in Europe. Itacha: Cornell
University Press; 1985.
13. Moene K. Scandinavian equality: A prime example of protection
without protectionism. I: Stiglitz J, Kaldor M (red.). The quest for security:
Protection without protectionism and the challenge of global governance. New
York: Columbia University Press; 2013.
14. Nymoen R. Between institutions and global forces: Norwegian wage
formation since industrialisation. Econometrics. 2017; 5(1):1–54. https://doi.org/10.3390/econometrics5010006
18. Farber HS, Herbst D,
Kuziemko I, Naidu S. Unions and inequality over the twentieth century: New
evidence from survey data. Quart J Econ. 2021;136(3):1325–85. https://doi.org/10.1093/qje/qjab012
19.
Moene K. Den skandinaviske modellen og økonomisk ulikhet. Vedlegg 3 i NOU
2009:10. Fordelingsutvalget. Departementenes servicesenter; 2009.
23. Wilkinson R, Pickett K. The inner level: How more equal
societies reduce stress, restore sanity and improve everyone’s well-being.
London: Allen Lane; 2018.
24. Barone G, Mocetti S. Inequality and trust: New evidence from
panel data. Econ Inq. 2016;54(2):794-809. https://doi.org/10.1111/ecin.12309
25. Barth E, Moene K. The equality multiplier: How wage compression
and welfare empowerment interact. J Eur Econ Assoc. 2016;14(5):1011-37. https://doi.org/10.1111/ecin.12309
26. Hernes G. Den norske mikromodellen. Oslo:
Fafo; 2006.
27. Frøland HO. Trepartssamarbeidet. I: Bergh
T (red.). Avtalt spill. Oslo: LO og NHO; 2013. s. 241-64.
28. Collier D. The future of capitalism: Facing the new anxieties.
London: Allen Lane; 2018.
30. Andersen T, Holmström B, Honkapohja S, Korkman S, Söderström HS,
Vartiainen J. The Nordic model. Embracing globalization and sharing risks.
Helsinki: Etla; 2007.
31. Barth E, Moene K. Likhet og åpenhet.
Tidsskr Velferdsforskning. 2008;11(1):5-16.
32. Aagestad C, Bjerkan AM, Gravseth HMU.
Arbeidsmiljøet i Norge og EU - en sammenligning. Oslo:
Statens arbeidsmiljøinstitutt; 2017.
33. Hvid H, Falkum E. Work and wellbeing in Nordic countries.
Critical perspectives on the world's best working lives. London: Routledge;
2019.
34. Algan Y, Cahuc P. Trust, growth and well-being: New evidence and
policy implications. I: Aghion P, Durlauf S (red.). Handbook of economic
growth, vol. 2A. Amsterdam: Elsevier; 2013 s. 49-120.
36. Drobnič S, Beham B, Präg P. Good job, good life? Working
conditions and quality of fife in Europe. J Soc Indic Res. 2010;99(2):205-25. https://doi.org/10.1007/s11205-010-9586-7
37. Hansen PB, Underthun A. Standard employment relationship in
Norway. I: Hvid H, Falkum E (red.). Work and wellbeing in the Nordic countries.
Critical perspectives on the world's best working lives. London: Routledge;
2019. s. 320-38.
38. Brochmann G, Dølvik JE. The welfare state and international
migration: The European challenge. I: Greve B (red.). Routledge handbook of the
welfare state. Oxford: Routledge; 2018. s. 508-21.