Når brikkene faller på plass: Samproduksjon av kommunikasjon mellom fysioterapeuter.Illustrasjonsfoto: colourbox.com.
Utvikling av epikrisemal for utveksling av informasjon mellom fysioterapeuter i primær- og spesialisthelsetjeneste: En systematisk samproduksjonsprosess
Ingeborg Marie Hegland Thorsen, fysio- og manuellterapeut, MSc. manuellterapi. Avtaleterapeut ved Aktivklinikken, Lillehammer kommune.
Berit Hagemoen Linberg, fysioterapeut, MSc. helsefagvitenskap. Avtaleterapeut ved Freskus, Ringebu kommune. beritlinberg@gmail.com (korresponderende forfatter).
Anne Marit Mengshoel, professor emerita, fysio- og manuellterapeut. Avdeling for tverrfaglig helsevitenskap, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo og Revmatismesykehuset Lillehammer AS.
Denne fagartikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 12.september 2024. Ingen interessekonflikter oppgitt.
Hensikt:
Det synes å være mangelfull kommunikasjon mellom fysioterapeuter i spesialist-
(SH) og primærhelsetjeneste (PH), og overføring av informasjon fra SH til PH
savnes. I dette prosjektet har vi utviklet og prøvd ut anbefalinger for innhold
i epikrise og rutiner for bedre kommunikasjon.
Metode:
Det ble opprettet en arbeidsgruppe med fysioterapeuter fra SH og PH med ulik
bakgrunn og ansvarsområder som gjennom samproduksjon utviklet maler med
anbefalinger for innhold i epikriser. Disse ble prøvd ut i praksis og evaluert
av klinikere.
Funn:
Gruppen avdekket konkrete utfordringer og forventninger i samhandlingen mellom
fysioterapeuter i SH og PH. Dette la føringer for utvikling av struktur og
anbefalinger for innhold i epikrise; en versjon for bruk i PH og en for SH.
Innholdet i malene dekker i stor grad behovene for informasjon i PH og SH.
Imidlertid anga flere at ulike digitale løsninger i tjenestene var en stor
utfordring.
Konklusjon:
Vi erfarte at samproduksjon var en nyttig arbeidsmetode. Prosessen egnet seg
til å løfte frem relevante utfordringer i praksis, skape nye forståelser for
hverandres behov og ideer for å utvikle løsninger til bruk i praksis. Både
arbeidsmetoden og «produktet» kan trolig være nyttig for andre fysioterapeuter
med lignende behov.
Collaboration between information
exchange between physiotherapists in primary and specialist health services – a
systematic coproduction
Purpose:
It appears to be inadequate communication and a lack of information transfer
between physiotherapists in the specialist (SH) and primary health services
(PH). This project aimed to develop and test recommendations for the content of
discharge summaries and routines to improve communication.
Method:
A working group was established with physiotherapists from SH and PH with
diverse backgrounds and areas of responsibility. Through co-production, they
developed templates with recommendations for the content of discharge
summaries. These templates were tested in practice and evaluated by clinicians.
Findings:
Challenges and expectations were revealed in the interaction between
physiotherapists in SH and PH. Each
topic was discussed, resulting in the creation of discharge summary templates,
along with guidelines for their use. The results showed that the discharge
summary templates contributed to a more comprehensive service. However, several
physiotherapists reported that differences in digital solutions were a major
challenge.
Conclusion:
Our experience indicates that co-production can be a useful method for
identifying and highlighting clinical challenges, generating new
understandings, ideas and a sense of ownership, and applicable solutions for
clinical practice. We
believe that the template can be used by physiotherapists with similar
needs.
De
positive tilbakemeldingene tyder på at epikrisemalene er nyttige og relevante
for klinisk bruk.
Vi opplevde at
samproduksjon bidro til å løfte og belyse utfordringer, skape nye forståelser og fellesskap og ønske om å finne løsninger.
Vårt forslag er at
denne strukturerte formen for samproduksjon kan brukes i mange ulike små og
store prosjekter hvor det utvikles innhold og rutiner for praksis både innad i
klinikker, i kommuner eller i større skala mellom ulike tjenestenivåer.
Innledning
Målet
med samhandlingsreformen i 2012 er blant annet å sikre rett behandling til rett
tid og sted gjennom en helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjeneste
tilpasset den enkelte bruker. Det er ansett som særlig viktig med god informasjonsflyt
mellom tjenestenivå når pasienten utskrives fra spesialisthelsetjenesten (SH)
og behandlingsansvar overføres til primærhelsetjenesten (PH). For eksempel kan manglende informasjon føre
til dårligere helsetjeneste for mennesker med kroniske sykdommer (1). Epikriser
er et viktig redskap for å formidle informasjon om undersøkelser og behandling.
Det har imidlertid blitt
ropt varsku fra flere hold om både mangelfull journalføring og sprikende
innhold i fysioterapeuters journaler og epikriser (2-5).
Journalforskriften gir en generell
retning for innhold i journaler (6), og det finnes anbefalinger for innhold i
fysioterapijournaler og epikriser (7-12). Imidlertid handler dette om fysioterapeuters epikriser til leger. For
eksempel har forskningsprogrammet Fysioprim hatt et prosjekt der de utviklet
epikrisemaler for klinisk bruk som inkluderer ulike standardiserte
undersøkelsesmetoder for pasienter med problemer i ulike kroppsregioner, samt
en generell mal der status før og etter avsluttet behandling beskrives (13). Vi
har ikke funnet epikrisemaler som omhandler kommunikasjon mellom
fysioterapeuter. Fysioterapeuter på ulike tjenestenivå involveres ofte i
pasienters behandlingsforløp, og fysioterapeuter trenger annen informasjon fra
fysioterapeuter enn leger gjør. Det ble derfor sentralt i dette prosjektet å
finne ut hva slags informasjon fysioterapeuter
har behov for.
Høsten
2019 gjennomførte vi, en avtalefysioterapeut i Lillehammer kommune (LK) og en
fysioterapeut ved Revmatismesykehuset (RS) i Lillehammer, et prosjekt der vi:
1.Utviklet maler for innhold i epikriser som sendes mellom fysioterapeuter i
primær- og spesialisthelsetjeneste, 2. Utviklet rutiner for overføring av
epikriser mellom fysioterapeuter på de to tjenestenivåene, og 3. Prøvde ut hvordan de utviklede malene og
rutinene fungerte for avtalefysioterapeuter i LK og fysioterapeuter ved RS.
Hensikten
med denne artikkelen er å formidle arbeidet med å utvikle og prøve ut
epikrisemal og rutiner, samt hva det resulterte i.
Metode
Prosjektet
er inspirert av modell for utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner
(14). Arbeidet med utvikling av epikrisemal og rutiner for informasjonsflyt ble
organisert som et samarbeidsprosjekt mellom avtalefysioterapeuter i PH og
fysioterapeuter i SH. Det var viktig for oss at fysioterapeuter som skulle
bruke malen deltok i arbeidet.
Måten
vi arbeidet på ble inspirert av prinsipper for samproduksjon av kunnskap hvor forskere
og brukergrupper jobber sammen for å skape noe nytt (15), og hvor kunnskap fra
forskning og praksiserfaringer ses som likeverdige (16). Ved å se på tvers av
ulike typer kunnskap, er tanken at det skapes ny innsikt underveis og et
hensiktsmessig «sluttprodukt» som kan tas i bruk i praksis (17, 18).
Arbeidsprosessen
Identifisering av kliniske utfordringer og
eksisterende kunnskap på området
Vi
startet med å spørre fysioterapeuter i PH og SH om erfaringer med samhandling
mellom tjenestenivå. Gjennomgående mente fysioterapeutene at elektronisk
samhandling fungerte dårlig. Det gjaldt særlig når epikriser skulle sendes fra
fysioterapeuter i PH til SH. Ikke alle sykehus og avdelinger prioriterte at
fysioterapeuter skulle ha tilgang til digitale løsninger for å sende og motta
eksterne meldinger.
Ofte
visste fysioterapeuter i SH ikke hvilken fysioterapeut i PH pasienten skulle få
oppfølging hos etter utskrivelse, og dermed var det ingen å sende epikrisen
til. I de tilfellene epikrise ble sendt med pasienten, ble de ofte “borte på
veien”. Fysioterapeuter i PH visste på sin side sjelden når eller til hvem
pasienten skulle tilbake til ved kontroll i SH, og informasjon måtte ofte
formidles via pasienten. Å nå hverandre på telefon var også vanskelig.
Fysioterapeuter i PH etterlyste mer kunnskapsoverføring fra SH. Både
kommunikasjon mellom fysioterapeutene i PH og SH om enkeltpasienter og
kunnskapsoverføring var ofte avhengig av at fysioterapeutene kjente hverandre
fra før. Det var dermed tilfeldig om det ble samarbeidet og hvor godt
samarbeidet fungerte. Bruk av ulike måleinstrumenter i pasientforløpet
begrenset også mulighet for evaluering på tvers av tjenestenivå.
Hvordan
pasienter prioriteres til fysioterapi i PH er avhengig av hvem som vurderer.
Det er i dag færre henvisninger til PH etter innføring av direkte tilgang til
fysioterapi, og fysioterapeutene har mindre informasjonsgrunnlag når de skal
prioritere pasienter (19). Noen pasienter kan dermed bli stående
uhensiktsmessig lenge på venteliste. Selv om det finnes «prioriteringsnøkler» i
PH, er de uttrykt i generelle termer, for eksempel diagnose, og ikke basert på
individuelle vurderinger (20).
Litteraturgjennomgang
For
å finne informasjon om utvikling av epikriser, eksisterende retningslinjer for
epikriser og evalueringer av dem, ble det i samarbeid med bibliotekar gjort et
søk på ulike nettsider og i forskningsdatabaser (hvor vi søkte og søkeord
beskrives i tabell 1). I tillegg samlet vi prosedyrer, retningslinjer og maler
for epikriseskriving innen fysioterapi i Skandinavia. Det ble ikke funnet
litteratur om kunnskapsoverføring fra SH til PH, samt informasjon om
prioritering. Men informasjonen vi fant, ble brukt til generell refleksjon i
det videre utviklingsarbeidet vårt.
Samarbeid
om å utvikle epikrisemal og rutiner
Deltagere
i arbeidsgruppen
De
regionale helseforetakenes retningslinjer påpeker at brukere av
helseforskningen i tillegg til tjenestebrukere kan være pårørende,
helsepersonell og allmennheten (16). Brukerne av epikrisemalene og rutiner i
vårt prosjekt er fysioterapeuter. Vi har derfor inkludert fysioterapeuter med
direkte pasientkontakt til å samarbeide i både utviklingsfasen og testfasen.
Pasientene ble involvert gjennom en brukerrepresentant i slutten av utviklingsfasen og i testfasen.
Arbeidsgruppen
ble etablert gjennom direkte henvendelse fra oss for å få en gruppe med
varierte erfaringer fra både forskning, klinikk og ledelse i SH og PH. Arbeidsgruppen besto totalt av ni medlemmer;
tre prosjektledere (alle med fysioterapibakgrunn, hvorav en med
professorkompetanse), to fysioterapeuter fra SH, to fysioterapeuter med
driftstilskudd i PH (hvorav en med doktorgrad), og i tillegg en representant
fra ledelsen for fysioterapihelsetjenesten henholdsvis i LK og RS.
Møter
og samproduksjon av kunnskap
Arbeidsgruppen
hadde tre halvdagsmøter samt mailkorrespondanse mellom møtene. I
møteinnkallingene ble det definert tema og vedlagt skriftlig materiale som
grunnlag for diskusjon. Prosjektlederne bearbeidet innspill og lagde utkast for
videre arbeid mellom hvert møte. For å gi rom for innspill, sendte vi ut e-post
i etterkant av hvert møte med referat sammen med nye utkast.
Første
møte
Hensikten
med det første møtet var å forberede deltakerne på møtet og prosjektet i sin
helhet, utforske erfaringer arbeidsgruppa hadde med samhandling mellom SH og
PH, presentere arbeidet prosjektlederne hadde gjort i forkant og grovutkast til
en epikrisemal.
Deltakerne
i arbeidsgruppa bekreftet det våre kollegaer allerede hadde fortalt og funn i
litteratur (21) om behov for bedre epikriser. Det ble også tydelig at
fysioterapeuter i PH og SH hadde behov for ulik informasjon. De innsamlede
epikrismalene ble diskutert, og det var enighet om at de nye malene måtte gi
rom for den enkelte fysioterapeuts skjønn og ikke være for detaljerte.
Utfordringer med ulike prioriteringsnøkler i kommunene ble nevnt, og en
nasjonal anbefaling for prioritering av fysioterapi i primærhelsetjenesten ble
etterlyst da kronisk syke som gruppe ofte kommer langt ned på ventelisten til
tross for ulike behov for fysioterapi. Ulike hensikter med fysioterapi ble også
et tema. I SH er fysioterapi ofte knyttet til vurdering/ utredning, informasjon
og undervisning, mens i PH handler det snarere om å forebygge tap, vedlikeholde
eller bedre/ gjenvinne funksjon. Hvorvidt behandlingsmål beskrives varierer fra
sykehus til sykehus, og deltakerne fra SH var usikre på om behandlingsmålene
hadde betydning for oppfølging i PH.
Fysioterapeutene
i PH uttrykte behov for mer medisinske opplysninger fra SH mens fysioterapeuter
i SH mente de ikke uten videre kunne videreformidle informasjon fra
legejournal. Fysioterapeutene i PH ønsket at SH forbereder pasienten på hva som
venter i videre oppfølging i PH, om pasientens ansvar i
rehabiliteringsprosessen, og de forventet at SH har kunnskap om “best practice”
og er tilgjengelige for spørsmål. Fysioterapeutene i PH ønsket en tydelig
anbefaling om videre oppfølging, men ikke i form av en oppskrift.
Fysioterapeutene i SH forventet at prosessene og endringer som var igangsatt
ved sykehuset skulle videreføres i PH og at fysioterapeutene skulle støtte og
veilede pasienter i livsstilsendringer samt være tilgjengelige for diskusjon.
Da
det var ulike informasjonsbehov i SH og PH, ble det besluttet å lage to
epikrisemaler med noe ulikt innhold. Begge malene måtte ha rom for klinisk
skjønn, et felles evalueringsverktøy tilpasset den enkelte pasients
egendefinerte problem og kontaktinformasjon. I tillegg skulle malen for SH
inkludere referanser til oppdatert forskningskunnskap, pasientens mål, avtalte
kontroller, hensikt med henvisning og vurdering av prioritering for oppfølging
i PH. For å sikre en felles forståelse for innholdet, ble det bestemt å lage en
veileder for hver epikrise med tilleggsforklaringer til punktene.
Andre
møte
Før
det andre møtet utarbeidet prosjektlederne utkast til epikriser basert på
første arbeidsgruppemøte. Denne ble diskutert videre, særlig evalueringsverktøy
og hensiktsmessig prioritering.
Vi
brukte tid på å diskutere begrepet “mål”. Ved polikliniske timer i SH blir ikke
pasientens mål alltid utformet før pasienten henvises videre. Det ble derfor
bestemt at overskriften i epikrisen skulle være mer åpen, men gi retning for
tiltak ved å kalle overskrift “Mål/ hensikt” Personspesifikk funksjonsskala
(PSFS) ble valgt som evalueringssverktøy da den kan brukes på tvers av
diagnoser og tilpasses aktiviteter/funksjoner den enkelte pasient ønsker å
utføre bedre. Vi diskuterte også Fysioprim sine epikrisemaler med spesifikke
vurderingsinstrumenter/ måleverktøy for ulike kroppsregioner. Generiske spørreskjema om
søvn, smerte og kondisjonstest ble vurdert, men utfordringene kan være så
individuelle at vi valgte å overlate til klinikeren i SH å vurdere hvorvidt de
ville anvende målemetoder i tillegg til PSFS.
For
å underlette prioritering ved oppfølging i PH kom vi etter hvert fram til fire
punkter basert på formål med henvisningen i tillegg til PHs gjeldende
prioriteringsnøkler: 1. Videreføring av igangsatt behandling i PH. 2. Igangsetting (ikke nødvendig med tett
oppfølging) 3. Vurdering/second opinion 4. Behandling (Angitt prioritet 1-3
etter kommunens prioriteringsnøkkel).
Basert
på innspill fra arbeidsgruppen ble det utarbeidet skjema for å evaluere om
epikrisemalen(e) og veilederne var forståelige, nyttige og brukervennlige.
Epikriseutkastene
ble lagt frem for en pasient fra brukerrådet ved RS før siste møte. Det kom
ingen innspill som førte til endringer, og mange av utfordringene nevnt i
arbeidsgruppen ble også nevnt av pasienten.
Tredje
møte
Hensikt
med det siste møtet var å ferdigstille epikrisemaler og tilhørende veiledere,
presentere og diskutere utkast til evalueringsskjema og ferdigstille prosedyrer
for utprøving av mal og rutiner.
Siste
utkast av epikrisemalene ble godkjent av gruppen (tabell 2 og 3). Veilederne
for hver epikrisemal ble ferdigstilt i fellesskap (tabell 4 og 5). Forslag til
prosedyrer for gjennomføring av utprøving og evalueringsskjema ble presentert
og ferdigstilt. Lesbarheten til evalueringsskjemaene ble testet og tilpasset,
og deretter prøvd ut på brukerne i klinisk praksis (fysioterapeuter og
pasienter).
Etter
at utviklingsarbeidet var gjennomført ble de nye epikrisene med tilhørende
veiledere testet ut for å finne ut om de var anvendelige og nyttige i klinisk
praksis.
Prosedyrer
Fagleder
ved RS og leder for rehabilitering i LK oppfordret alle fysioterapeutene ved RS
og avtalefysioterapeutene i LK om å delta. Fysioterapeutene fikk instruksjon i
hvordan epikrisene skulle fylles ut og sendes elektronisk. Pasientene ble
inkludert fortløpende ved konsultasjoner på RS hvor fysioterapeut opprettet
kontakt med fysioterapeut/institutt som de sendte epikrisen til. Tidspunkt for
kontrolltime i RS ble avtalt før avreise. Epikrise ble sendt tilbake til RS i
forkant av kontroll. Evalueringsskjema fra fysioterapeutene og pasientene ble
sendt til prosjektlederne etter at pasientene hadde vært på 3 måneders
kontroll.
Fysioterapeutenes
evalueringer
Samtlige
forespurte fysioterapeuter deltok. Epikrisen ble anvendt og evaluert for 13
pasientforløp. Fysioterapeutene var stort sett enige om at epikrisene ga
relevant informasjon, malen ga rom for skjønn, tidsbruk ved utfylling var
akseptabel, og innholdet underlettet prioriteringsarbeidet i PH. Det var
enighet om at epikrisemalene sikret god kontinuitet i behandling og kunne bidra
til en mer sammenhengende tjeneste. De syntes det var nyttig at epikrisen fra
SH inneholdt henvisning til nyeste oppdaterte kunnskap og forslag til
sykdomsspesifikke måleinstrumenter. I en
av evalueringene ble det nevnt at malen ikke var helt egnet for spesialister i
psykomotorisk fysioterapi.
Alle
oppga at digital kommunikasjon gjør det enklere å samarbeide, men flere erfarte
at det var utfordringer i overføringen av epikrisene på grunn av ulike digitale
systemer.
Pasientenes
evalueringer
Pasientene
rapporterte i hovedsak at oppfølgingen de fikk hos fysioterapeut i PH var i
tråd med det de var forespeilet fra SH, at fysioterapeuten i PH var forberedt
og at det var sammenheng i råd og behandling i SH og PH.
Refleksjoner
i etterkant
Vi
opplevde samarbeidsprosessen i en gruppe med ulike erfaringer som en god måte å
fremme refleksjoner og nye innsikter. Samtidig var det viktig at vi beholdt
systematikk i arbeidet og tok ansvar for en fremdrift. Det krever at en
forbereder møtetema, diskusjoner ledes slik at alle høres, refleksjoner holdes
til aktuelle tema og at prosjektledere fortsetter arbeidet mellom møtene for å
drive utviklingsarbeidet fremover. Gruppemedlemmenes ulike bakgrunn og
ansvarsområder, bidro til å belyse temaene fra flere sider. Deltakerne var
genuint engasjerte og bidro med nyansert informasjon. At prosjektlederne også
var klinikere, tror vi bidro til en trygg atmosfære. Sammen identifiserte vi og reflekterte over
viktige utfordringer og kom til konkrete forslag til endring, mens ledere bidro
med oppklarende informasjon og stilte nyttige spørsmål fra et lederperspektiv. Alle
var ikke enige om alt, men selv om samproduksjon kan assosieres med at
konflikter kommer til overflaten (15), opplevde vi at prosessen bidro til å
skape forståelse og fellesskap og ønske om å finne felles løsninger.
Vi
synes det kom mye ut av en arbeidsprosess med forholdsvis lite tidsbruk. Vårt
forslag er at denne strukturerte formen for samproduksjon kan brukes i mange
ulike små og store prosjekter hvor det utvikles innhold og rutiner for praksis
både innad i klinikker, i kommuner eller i større skala mellom ulike
tjenestenivåer. Det er reist spørsmål ved om standardisering av klinisk praksis
innen medisin (22) og fysioterapi (23) kan være uhensiktsmessig. Det sikrer
viktige felles referanser, men det kan føre til at noe vesentlig for klinisk
praksis blir borte på standardiseringsvegen. Launer 2015 (24) diskuterer
hvordan pasientenes problemer alltid må forstås i lys av personlig og sosial
kontekst. Det samme gjelder også for fysioterapeuters kliniske erfaringer. Kliniske retningslinjer er nyttige, men det må også kunne gis rom
til å utvikle og anvende kliniske skjønn og kontekstuelle erfaringer. Det å
sikre plass for faglig skjønn og samtidig standardisere det som egner seg, var
en tilbakevendende diskusjon i arbeidsgruppen.
Dessverre
ble malen prøvd ut i et mindre omfang enn tenkt pga. pandemien, men det var
lett å rekruttere fysioterapeutene og rutinene ble fulgt. Vi fortolker det som
uttrykk for at epikrisemal og rutiner var relevante for fysioterapeutene.
Utviklingsarbeidet ser ut til å ha `truffet` målgruppen, og de positive
tilbakemeldingene tyder på at epikrisemalene er nyttige og relevante for
klinisk bruk. Det kom frem utfordringer knyttet til den digitale overføringen
til og fra RS, men ikke noe i evalueringene var så entydig at vi mener det er
nødvendig å endre malene eller veilederne før en eventuell utprøving i større
skala.
Avslutning
Vår
erfaring er at samproduksjon av kunnskap kan være en nyttig arbeidsmetode, ikke
bare for å sikre relevans av produktet som blir skapt, men også gjennom
arbeidsprosessen ved at den kan bidra til å løfte og belyse utfordringer, skape
nye forståelser og ideer og følelse av eierskap og fellesskap.
Forståelser
endres når man har vært med på å utvikle noe. Det har nok vært tilfelle for oss
selv også, ved at vi har et litt annet ståsted nå enn da vi startet
prosjektet. Vi gikk inn i prosjektet med
mål om å lage en mal som skulle løse utfordringene vi så, men vi lærte samtidig
alternative måter å løse utfordringer på. Vi fikk også innsikt i en annen måte
å se utvikling og samarbeid på, og et annet syn på hva en epikrisemal kan
være. Vi ønsket å utvikle et produkt som svarte konkret på utfordringene vi
kartla, men endte opp med en mer dynamisk mal der struktur og standardisering
ikke er motpoler til klinisk skjønn, individuell vurdering og erfaring.
Takk
til Anja Myhre, Gro Opseth, Gunhild Blegen, Ingvild Bø, Randi Sivertsvoll og
Sjur Øfsteng for deltakelse i arbeidsgruppa. Takk til fysioterapeutene i
Lillehammer kommune og ved Revmatismesykehuset Lillehammer som prøvde ut malene
i studien som artikkelen bygger på. Tusen takk til Fysiofondet som finansierte
både studien og artikkelen.
7. Smith
SM, Cousins G, Clyne B, Allwright S, O'Dowd T. Shared care across the interface
between primary and specialty care in management of long term conditions.
Cochrane Database Syst Rev. 2017 Feb 23;2:CD004910. Available from: http://doi.org/10.1002/14651858.CD004910.pub3
8. Kooij
L, Groen WG, van Harten WH. The Effectiveness of Information
Technology-Supported Shared Care for Patients With Chronic Disease: A
Systematic Review.J Med Internet Res. 2017 Jun 22;19(6):e221. Available from: https://doi.org/10.2196/jmir.7405.
10. Grønhaug,
G., Grønhaug, K. M., & Stensdotter, A. K. Fysioterapi ved kneartrose: En
observasjonell studie av epikriser. Fysioterapeuten 2014 (9): 36-40
14. Craig
P, Dieppe P, Macintyre S, Michie S, Nazareth I, Petticrew M. Developing and
evaluating complex interventions: The new Medical Research Council guidance. J Nursing Studies 2013; 50:585-92.
Available from: http://doi: 10.1016/j.ijnurstu.2012.09.010. Epub 2012 Nov 15.
15. Redman
S, Greenhalgh T, Adedokun L, Staniszewska S, Denegri S, Co-production of
Knowledge Collection Steering Committee. Co-production of knowledge: the
future. bmj. 2021 Feb 16;372. Available
from: https://doi.org/10.1136/bmj.n434.
16. Askheim OP, Lid IM, Østensjø S.
Samproduksjon i forskning: Hva er det, og hva innebærer det? I: Askheim
OP, Lid IM, Østensjø S, red. Samproduksjon i forskning: Forskning med nye
aktører. Oslo: Universitetsforlaget; 2019. s. 13-35. Available from: http://dx.doi.org/10.18261/9788215031675-2019-02
17. Østensjø
S, Askheim OP. Forskning med nye aktører: Forskningskvalitet og nytteverdi. I:
Askheim OP, Lid IM, Østensjø S, red. Samproduksjon i forskning: Hva er det, og
hva innebærer det? Oslo: Universitetsforlaget; 2019. s. 231-45. Available from:
http://dx.doi.org/10.18261/9788215031675-2019-14
18. Craig
P, Dieppe P, Macintyre S, Michie S, Nazareth I, Petticrew M. Developing and
evaluating complex interventions: The new Medical Research Council guidance. International Journal of Nursing
Studies [Internet]. 2013 May;50(5):587–92. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2012.09.010
19. Ottesen
A. Direkte tilgang–hensikter og realiteter. Fysioterapeuten 8/2019
20. Øyehaug
GA, Paulsen AK, Vøllestad NK, Robinson HS. Prioritering og ventetid hos
avtalefysioterapeuter–en tverrsnittstudie. Fysioterapeuten. 2019;
7(19):22-7.
21. Stavang
V. Thornquist E. Fysioterapiepikriser - mangfaldig funksjon og nytte.
Fysioterapeuten. 2014; 81 (10): 40. 2014;44.
22. Gabbay
J, le May A. Mindlines: making sense of evidence in practice. British Journal of General Practice [Internet].
2016 Jul 28;66(649):402–3. Available from: http://dx.doi.org/10.3399/bjgp16x686221
23. Abaraogu U, Ahlsen B, Bjorbækmo WS,
Dahl-Michelsen T, Delany C, Doran B, et al. Manipulating practices: A
critical physiotherapy reader. E. Gibson B, Nicholls DA, Setchell J, Groven KS,
editors. 2018 Jan 8; 17. Available from: http://dx.doi.org/10.23865/noasp.29