Styrketrening til skrøpelige eldre

Skrøpelige eldre med økt risiko for funksjonstap bør først og fremst drive med styrketrening, ifølge nye nasjonale retningslinjer i Danmark.

Publisert Sist oppdatert

Det er utarbeidet ny nasjonal klinisk retningslinje for ernæring- og trening for skrøpelige eldre i Danmark. Her går det frem at styrketrening er avgjørende for å opprettholde funksjonsnivået, ifølge fysio.dk.

Aktivitet og ernæring

Skrøpelige eldre står i fare for å miste funksjonsevnen både på grunn av manglende fysisk aktivitet, og på grunn av utilstrekkelig kosthold. Retningslinjene anbefaler styrketrening både for hjemmeboende og eldre på sykehjem, og ved behov skal dette suppleres med balansetrening.

Man skal også vurdere å tilby de eldre proteintilskudd i forbindelse med treningen. Arbeidsgruppen som har utarbeidet retningslinjen, understreker at det er etisk uforsvarlig å ikke sette inn ernæringstiltak i forbindelse med trening av underernærte eldre.

To ganger i uken

Styrketrening to ganger i uken, med en belastning på åtte til tolv repetisjoner, er anbefalingen fra den danske Sundhedsstyrelsen. Man skal starte med lav belastning for så å øke gradvis.

For enkelte eldre vil det være spesielt nyttig å ta utgangspunkt i funksjonell trening øvelsene legges opp. Det skal fastsettes relevante mål for treningen med utgangspunkt i en innledende vurdering foretatt av kvalifisert helsepersonell.

Retningslinjen finner du her.