Lett tilgjengelig, vanskelig å tolke
Medisinsk informasjon er lett tilgjengelig via internett, noe mange benytter seg av. En nylig publisert artikkel i Fysioterapeuten undersøker hvordan personer over 20 år søker, vurderer og bruker internettbasert helseinformasjon.
Forskerne innhentet norske data fra en komparativ internasjonal studie med mixed method design; to spørreskjema, og kvalitative intervju med 16 deltakere. Materialet ble tematisk analysert.
Orientering, vurdering og handling
Funn fra studien viste at e-Health literacy omfatter digital orienteringskompetanse, vurderingskompetanse og handlingskompetanse. Deltakerne scoret høyest på digital orienteringskompetanse. Scoren på vurderingskompetanse varierte med utdanningsnivå. De yngste, og lavest utdannede, scoret lavest på vurderingskompetanse, mens utdanning spilte mindre rolle for handlingskompetanse. Menn scoret lavere enn kvinner på alle parametere.
Supplement
Internett ble brukt for å håndtere usikkerhet og informasjonsbehov, for å hjelpe andre, eller for sensitive tema. Informantene kryss-sjekket informasjonen, og stolte mest på nettsider med biomedisinsk kunnskap og med institusjonell tilknytning. De brukte informasjonen som supplement til annen helseinformasjon, og diskuterte den med venner, familie og helsevesen.
Fysioterapeuter kan bistå
Forskerne konkluderer blant annet med at deltakerne hadde ulike forutsetninger for å tolke nettbasert helseinformasjon, samtidig som mange hadde god digital orienteringskompetanse. Mange diskuterer den informasjonen de finner på nettet med personer i eget nettverk, eller helsepersonell. Fysioterapeuter kan her bistå pasienter med å tolke helseinformasjonen de finner på nettet. Dermed kan, ifølge forskerne, læringen bli omgjort til konkret handlingskompetanse ved å benytte pasienters søkekompetanse og lærelyst som en ressurs i arbeidet med å understøtte og mobilisere egne krefter.
Les hele artikkelen i Fysioterapeuten .