Også litt løping gir helseeffekt

Selv det å løpe en tur på mindre enn 50 minutter i moderat fart, en gang i uken, kan gi helseeffekt, ifølge en ny oversiktsartikkel. 

Publisert

Australske forskere har sett på 14 studier som til sammen omfattet over 230.000 personer, inkludert en dansk studie. Personene ble fulgt over et tidsspenn på 5,5 til 35 år. 10 prosent av dem var løpere. Forskerne konkluderer med at enhver form for løping, uansett dose, kan redusere risikoen for å dø av hjerte- og karsykdommer og kreft, og generell dødsrisiko, viser en nylig publisert oversiktsartikkel i BMJ sports medicine.

Lever lengre

Forskerne sier at det på populasjonsnivå er en signifikant helseeffekt allerede hos de som tar kortere løpeturer enn 50 minutter, en gang i uken, i lavere hastigheter som 8 km/t. 

– Dette er interessante data. Forskerne viser at de som løper, uansett aktivitetsnivå, har gunstig effekt med tanke på å leve lengre, sier forsker Tormod Skogstad Nilsen ved Norges idrettshøgskole til Dagens Medisin.

Ikke årsak-virkning

Metaanalysen viste at risikoen for å dø generelt var 27 prosent lavere i løpergruppa. Disse reduserte risikoen for å dø med 30 prosent av hjerte- og karsykdommer og 23 prosent av kreft. Forskerne fant ikke at det å øke treningsmengden ga tilsvarende effekt på redusert dødelighet. 

Nilsen understreker at studiene baserer seg på selvrapportert trening, og at tidsspennet har vært ulikt. Studiene gir heller ikke svaret på årsak-virkning.

– Driver du med løping, gjør du kanskje andre valg som er gunstige. Det er mulig du da spiser bedre og går til legen oftere. Det følger med flere faktorer i slike livsstilsvalg, som ikke har med trening å gjøre, men som allikevel spiller inn.