Kjersti Karoline Danielsen, PhD, førsteamanuensis ved Institutt for ernæring og folkehelse, Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, Universitetet i Agder.
Elise Fauske Osmundsen, MSc. folkehelsevitenskap, Universitetet i Agder.
Silje Halvorsen Sveaas, fysioterapeut og førsteamanuensis ved Institutt for ernæring og folkehelse, Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, Universitetet i Agder. silje.h.sveaas@uia.no (korresponderende forfatter).
Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 24.oktober 2023. Artikkelen er basert på en studie godkjent av Norsk senter for forskningsdata, med referansenummer 736245 og etisk komite Fakultet for helse- og idrettsvitenskap ved Universitetet i Agder. Ingen interessekonflikter oppgitt.
Hensikt: Å undersøke ansattes og deltakeres erfaringer med digitalisering av kurs
ved frisklivsentralen.
Materiale og metode: Studien er basert på to fokusgruppeintervju med til sammen ni
ansatte og syv individuelle dybdeintervju med deltakere på en frisklivsentral. Datamaterialet
ble analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering.
Funn: Det digitale rommet erfartes som «nytt og ukjent terreng» for både
ansatte og deltakere. I tillegg opplevde de ansatte flere «juridiske
begrensinger» i det digitale rom med hensyn til personvern og taushetsplikt.
Både ansatte og deltakere snakket om at de «mistet mye» ved digitale kurs, slik
som erfaringsutveksling, spørsmål, det sosiale og kroppsspråk. Videre erfarte
begge grupper flere «digitale muligheter» slik som at det var effektivt, tidsbesparende
og fleksibelt. De var derfor positive til at det kunne være et «nyttig
supplement» videre.
Konklusjon: Ansatte og deltakere var positive til mer bruk av digitale
kurs og digitale verktøy som et supplement til fysiske kurs ved
frisklivsentralen. Imidlertid uttrykte de skepsis til bruk av heldigitale kurs.
Begge grupper beskrev at de mistet mye ved digitale kurs, spesielt det sosiale
felleskapet og erfaringsutvekslingen. Flere muligheter ved digitalisering ble
beskrevet, slik som at det var effektivt og tidsbesparende. De ansatte opplevde
det tekniske som et hinder for digitaliseringen av tilbudet ved
frisklivsentralen.
Experience
with digitalization of courses at a healthy life center -An interview study
Aim: The aim of this study
was to explore how employees and participants experienced digital courses at a
healthy life center.
Material and
methods: Two focus group interviews with a total of nine
employees and seven in-depth interviews with participants were conducted. Interviews
were analyzed using systematic text condensation.
Findings: The
digital room was experienced as a “new and unknown terrain” for both employees
and participants. In addition, the employees experienced legal restrictions in
terms of privacy protection and confidentiality. Employees and participants
experienced that they “lost a lot” with digital courses, including exchange of
experience, questions, the social fellowship and body language. Furthermore,
both groups experienced that the digital courses provided opportunities as it
was efficient and flexible. Both groups were positive to more use of digital courses
and expressed that it might be a useful supplement to ordinary courses.
Conclusion: Employees
and participants were positive to more use of digital courses and digital tools
as a supplement to physical courses, but expressed skepticism to all-digital
courses. Both groups described “loosing” a lot during digital courses, specially
the social aspect and the exchange of experiences. Many opportunities were
described with digitalization such as being effective and time saving. The
employees experienced that the technology was a barrier for digitalization.
Keywords: Healthy life center,
lifestyle change, health behavior, digitalization.
Kort sagt
· Studien gir et
innblikk i ansattes og deltakeres erfaringer med digitale frisklivskurs.
· Ansatte og
deltakere på frisklivsentralen erfarte at de «mistet mye», spesielt det sosiale
felleskapet og erfaringsutvekslingen, når kursene ble digitalisert.
· Likevel erfarte
de at digitaliseringen gav muligheter ved at det var effektivt og fleksibelt,
og var positive til at det kan brukes som et supplement til det ordinære
tilbudet i fremtiden
· Det bør arbeides
for å få mer brukervennlige digitale løsninger ved frisklivsentralen som tar
høyde for personvern, slik at det blir enklere å gi et digitalt tilbud.
Innledning
Frisklivsentralene
er en helsefremmende og forebyggende kommunal helsetjeneste hvor målgruppen er
personer som trenger støtte til å endre levevaner og mestre helseutfordringer
(1). Internasjonale studier har vist at tiltak tilsvarende norske frisklivskurs
fører til kortvarige positiv effekter på fysisk aktivitetsnivå, funksjon i
hverdagen og mestring av helseutfordringer, mens kun effektene på livskvalitet
og smerte opprettholdes på lengre sikt (2). Dette samsvarer med norske studier
som har vist at frisklivskurs fører til positive endringer i levevaner og
livskvalitet på kort sikt (3-5), men ingen endring i fysisk aktivitetsnivå etter
seks måneder (6). En oppsummering av 11 kvalitative studier viste at
frisklivskursdeltakere opplever sosial støtte fra andre deltakere og ansatte,
at faste avtaler og struktur er positivt, samt at motivasjonen bedres gjennom
mestring av nye vaner (7). Videre viste en kvalitativ studie av Sevild et al.
2020 (8) at for å lykkes med endring av levevaner over tid er det viktig at
deltakerne er indre motivert, dvs. at de likte det de gjorde og at det hadde
personlig verdi for dem. I tillegg viste denne studien at det å oppleve støtte,
ha gode mestringsstrategier og selvregulering også er viktig for å lykkes med
endring (8).
Vanlig
praksis ved frisklivssentralene er kursvirksomhet med fysisk oppmøte (1).
Digitalisering av helseintervensjoner er vist å ha et stort potensial for å
bedre effektivitet og redusere kostnader (9), samt at det er vist positiv
effekt på levevaner, men at effektstørrelsene er små (10). Restriksjonene under
koronapandemien førte til at 12 % av Frisklivssentralene gav tilbud om digitale
kurs, og de som innførte dette erfarte at det var tidsbesparende, det bedret
oppmøte og økte tilgjengeligheten for brukerne (11). Kvalitative studier som
undersøker brukernes og de ansattes erfaringer er imidlertid ikke identifisert.
Hensikten med denne studien var derfor å undersøke hvordan deltakere og ansatte
ved frisklivssentralen erfarte digitaliseringen av kursene under
koronapandemien.
Teoretisk rammeverk, materiale og metode
Denne studien har et kvalitativt studiedesign, hvor målet var
å få konkrete og detaljerte beskrivelser av erfaringer (12), og det ble derfor gjennomført fokusgruppeintervju av ansatte og dybdeintervju
av deltakere. Forskerens forforståelse har betydning for prosjektet (13), og masterstudenten i prosjektet har
erfaring som trenings- og kostholdsveileder, men ingen erfaring med digitale kurs.
Forskningskontekst og utvalg
Forskningskonteksten var en større frisklivsentral i Norge. Ni
ansatte hadde erfaring med å holde digitale samlinger (åtte kvinner og en mann),
og alle takket ja til å delta. En fokusgruppe bestod av fire ansatte med erfaring
fra digitale samlinger på «Frisklivsresepten», og en gruppe bestod av fem ansatte
med ansvar for ulike typer kurs som «Bra Mat», «Sterk og stødig» osv. Av personvernhensyn
var det kun mulig å rekruttere deltakere på kurs under rekrutteringsperioden. Aktuelle
deltakere ble forespurt av ansatte. Totalt 10 deltakere ville delta, hvorav syv
(fire kvinner og to menn) ble intervjuet. Flertallet var i femtiårsalderen, men
to deltakere var mellom 60 og 70 år. To var i arbeid, mens fem deltakere var
utenfor arbeidslivet. Fire av deltakerne hadde deltatt på kurset
Frisklivsresepten, og tre hadde deltatt på kurset Bra Mat. Ingen av deltakerne
eller ansatte hadde erfaring fra heldigitale kurs, men enkeltsamlinger på
frisklivskurs hadde vært digitale.
Datainnsamling
To semistrukturerte intervjuguider ble utarbeidet i forkant
av intervjuene. Intervjuguidene inneholdt spørsmål for å inspirere til åpen
dialog. Hovedfokuset i intervjuguiden varerfaringer med digitale kurs og en
avslutning om bruk av digitale kurs i fremtiden.
Alle intervjuene ble gjennomført høsten 2021. Fokusgruppeintervjuene
ble gjennomført i frisklivssentralens lokaler, mens dybdeintervju med
deltakerne ble gjennomført på kafeer i deltakernes nærmiljø. Fokusgruppeintervjuene
varte i underkant av 50 minutter, og dybdeintervjuene mellom 20 og 35 minutter.
Analyse
Alle
forfatterne var involvert i analyseprosessen. Intervjuene med ansatte og
deltakere ble innledningsvis analysert separat, og senere slått sammen.
Datamaterialet ble analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering (STK)
som bestod av fire trinn (13):
(1) Alle forfatterne leste transkriptet, og foreløpige
temaer ble notert og diskutert.
(2) Med foreløpige temaer fra trinn 1 som
utgangspunkt ble hvert transkript gjennomgått systematisk, linje for linje, for
å identifisere meningsbærende enheter (dvs. tekstfragment som inneholder noe
informasjon om forskningsspørsmålet).
(3) Et
kondensat som sammenfatter innholdet for alle meningsbærende enheter ble
utviklet for hver kodegruppe.
(4) Kondensatene
ble skrevet om til en analytisk tekst, og sitater ble gitt som illustrasjoner.
Etikk
Studien var godkjent av Norsk senter for forskningsdata (NSD)
(ref.nr.: 736245) og etisk komite ved Fakultetet for helse og idrettsvitenskaps
ved Universitet i Agder. Deltakelse i studien var frivilling og basert på
skriftlig samtykke. Lydopptakene fra intervjuene ble anonymisert under
transkripsjonen, og slettet etter transkribering.
Funn
Gjennom analysefasen fremstod fem overordnede temaer med
undertemaer. Et tematisk kart ble laget for å illustrere disse temaene (figur
1). Fire hovedtema var felles for både
ansatte og deltakere; «nytt og ukjent terreng», «mister mye», «digitale
muligheter» og «nyttig supplement videre». Et hovedtema ble kun identifisert blant
ansatte; «juridiske begrensninger».
Nytt og ukjent terreng
Lite erfaring med å være digitale
De fleste ansatte og deltakere beskrev digitaliseringen som
«nytt og ukjent terreng». Ansatte hadde liten erfaring med å gjennomføre digitale
kurssamlinger, og deltakerne hadde liten erfaring med å delta. For de ansatte hadde
digital oppfølging tidligere vært en liten del av deres arbeidshverdag. De hadde
benyttet telefon, tekstmeldinger og e-post for å kontakte deltakere. Flere
ansatte gav uttrykk for at de var tilbakeholdne og hadde en motstand mot det
digitale. En ansatt fortalte:
«Vi var tilbakeholdne til det å skulle digitaliseres. Det
føltes fjernt i møtet med de som vi skulle gi støtte og hjelp til å finne sin
motivasjon. Det var stor motstand mot det i hele frisklivsgjengen.»
De fleste ansatte hadde lite kompetanse og kunnskap om hvordan
holde kurs digitalt. De beskrev dette som en barriere for å gi kursdeltakerne
et godt tilbud. Som en ansatt sa «vi
måtte ut av komforsonen alle og enhver».
Deltakerne hadde begrenset erfaring med å bruke digitale
verktøy for å koble seg på et digitalt kurs hjemmefra. En deltaker beskrev det
slik:
«Jeg har en laptop som ligger hjemme, men jeg kan det ikke.
Det er mye å finne ut av.»
Flere deltakere opplevde det krevende å følge med på den
digitale utviklingen. Dette gjaldt både det kunnskapsmessige aspektet, men også
det økonomiske aspektet kom frem. En deltaker nevnte problemer med
internettforbindelse og kostanden ved bruk av datamaskin, og beskrev det slik:
«Ja, for folk sier ja det er jo så enkelt, bare kjøp en pc.
For det første så koster en pc mange penger, og jeg ser ikke hvorfor jeg skal
ha pc, jeg har jo ikke nett.»
Flere deltakere nevnte også utfordringer med å se og lese
skrift på skjerm. En av deltakerne hadde imidlertid en annen opplevelse med digitaliseringen
av kurs. Han hadde mye erfaring med å arbeide digitalt, og var dermed
komfortabel med bruk av det digitale.
«Learning by doing»
Ettersom mange av de ansatte ikke hadde kompetanse eller
trygghet i å ha digitale samlinger eller utføre «live» treningsøkter fra før,
ble veien til ved å «prøve og feile». I tillegg fikk de råd og veiledning fra
hverandre. Erfaringene med dette var imidlertid litt delte, noen ansatte var
mer komfortable med rollen, mens andre syntes at det var ubehagelig. Mange
vegret seg for å ha undervisning på skjermen og lage treningsfilmer. Likevel
våget de å prøve, lære og feile underveis.
Deltakerne erfarte også at de måtte «lære seg» å delta på
digitale kurs. Det å få «oppskriften» på hvordan de skulle koble seg på var
viktig for flere av deltakerne. Mange av dem sa at det gav dem en
mestringsfølelse da de fikk til å «koble seg på» og delta i samlingen. Som en
deltaker beskrev det:
«Ja, det ble ganske greit. Jeg synes ikke det var så
skremmende som jeg hadde tenkt, at dette får jeg ikke til. Men når de skriver
det så klart og tydelig hvordan du skal gå inn, og hvordan de gjør det så får
en det som oftest til.»
Juridiske begrensninger
For de ansatte medførte også hensynet til taushetsplikt og
personvern utfordringer for digitaliseringen. De mest egnede digitale
løsningene møtte ikke kravet til personvern, og dette begrenset mulighetsrommet
for de ansatte. Som en ansatt sa:
«Det ble en del
juridiske bekymringer. (...) Det var veldig usikkert av og til. Hva som var
innafor og ikke. Det er klart, det er jo veldig strengt.»
Mister mye
Mister det sosiale felleskapet
Både ansatte og deltakere savnet det sosiale fellesskapet og «smalltalken»
rundt bordene de fikk ved fysiske kurs, både stemningen og småpratingen ble
borte i det digitale rom. Deltakerne følte de «mistet fellesskapet», og flere snakket
også om betydningen av å stå opp, kle seg og møte opp et sted. Dette var viktig
for dem, og det skapte en forpliktelse overfor seg selv, ansatte og de andre
kursdeltakerne. Som en deltaker uttrykte det:
«Jeg synes jo det er best å gå på kurs å treffe folk jeg da.
Treffe mennesker. Den sosiale biten. Jeg er så mye alene at det er viktig for
meg.»
Flere av de ansatte vektla også betydningen for deltakerne av
å ha en avtale, komme seg ut og treffe andre i samme situasjon.
Mister
personlig erfaringsutveksling
Flere av de ansatte opplevde at det var vanskelig for
deltakerne å stille spørsmål, kommentere og dele egne erfaringer digitalt, som
f.eks. opp- og nedturer i forbindelse med endring av levevaner. De ansatte
erfarte at i det digitale rom snakket ikke deltakerne så mye sammen to og to, men
henvendte seg til alle samtidig. De ansatte opplevde at de fikk en større rolle
i å lede samtalen digitalt enn ved fysisk oppmøte. Dette gjenspeilet
erfaringene til de fleste deltakerne som sa at det var vanskeligere å ta ordet
digitalt. De erfarte at terskelen for å delta i samtalen ble høyere på de
digitale samlingene. Som en deltaker beskrev det:
«Jeg synes det er litt vanskelig å høre sin egen stemme der inne,
hvordan en egentlig høres ut. Så hvis en sier noe dumt eller. Jeg er ikke sånn
som liker å prate så mye når det er mange der. Så det var utfordring det da.»
Flere av deltakerne nevnte usikkerhet med tanke på å ha en
fortrolig samtale i det digitale rom. Ikke alle deltakerne hadde på kamera, og
dette opplevde de andre deltakerne som upersonlig og «utrygt». Som en deltaker sa:
«Jeg vet jo aldri hvem som er bak for eksempel. Det er jo
ikke sikkert de er alene. Det er jo temaer en går inn på der en snakker litt om
seg selv også. Man har jo taushetsplikt. Tenk hvis det er noen som er i samme
rom så hører de ting.»
Mister kroppsspråket og deltakere
De ansatte savnet også å kunne se deltakernes kroppsspråk
under digitale samlinger. De sa at dette vanligvis gav god informasjon om
hvorvidt kursdeltakerne var umotiverte, trette eller om de forstod det som ble
formidlet. I tillegg savnet de smil, tilbakemeldinger og spøk. De e erfarte
også at de «mistet deltakere». En ansatt sa det slik:
«Noen trekker seg fra kurset fordi de ikke fikser det
digitale. Da mister vi noen rett og slett.»
Digitale muligheter
Ansatte og deltakere snakket også om at digitaliseringen av
kurs gav flere muligheter. Etter at de ble mer vant til digitale kurs, erfarte både
ansatte og deltakere det digitale rom som effektivt, tidsbesparende, praktisk
og fleksibelt. Ansatte opplevde at det var lite «rigging» rundt de digitale kurssamlingene,
og at mye ble gjort på kort tid. De ansatte sa at det var praktisk at de kunne
sende over aktuelle undervisning, dersom en deltaker hadde gått glipp av en
samling. «Fleksibilitet» ble nevnt av flere av deltakerne. Det at deltakerne
fikk tilsendt digitale undervisningsøkter gav de mulighet til å se det når det
passet, og bruke den tiden som trengtes. Deltakerne fortalte også at det var
praktisk at de kunne gjennomføre samlinger hjemme eller hvor som helst bare de
hadde en telefon eller pc tilgjengelig. Videre fortalte de ansatte at pandemien
hadde økt frisklivssentralens bruk av sosiale medier betraktelig, og at de
hadde blitt mer aktive på sosiale medier.
Nyttig supplement videre
Samtlige ansatte og deltakere foretrakk fysiske kurs fremfor
digitale. Likevel hadde begge grupper flere tanker om hvordan det digitale
kunne brukes som «et nyttig supplement videre». De ansatte nevnte «oppfølging
av tidligere kursdeltakere», «kurs for menn», «mer bruk av digital undervisning/treningsfilmer»,
og samhandling med spesialisthelsetjenesten. Flere av de ansatte var også
opptatt av hvordan den digitale satsningen skulle bli styrket og videreutviklet
i fremtiden. En ansatt sa det slik:
«Hvis vi kan nå ut til flere eller effektivisere ved bruk av
digitale hjelpemidler så er det jo absolutt aktuelt».
De ansatte erfarte imidlertid et behov for mer digital
kompetanse og en «digital støtteperson». I tillegg hadde de et ønske om digitale
løsninger som ivaretar deltakerne uten bekymring for personvern og
taushetsplikt.
Deltakerne var også åpne for mer bruk av digitale samlinger i
fremtiden, men først og fremst som et supplement til fysisk oppmøte. En
deltaker sa:
«Jeg tenker at halvparten kanskje kunne vært sånn. Når det
varer over 12 uker så er det jo 12 ganger, så at det kunne vært annenhver gang,
det hadde sikkert gått greit».
Deltakerne var også positive til bruk av treningsfilmer og
undervisning som kunne ses eller gjennomføres hjemme eller «på farten», og gjerne
i ettertid av kurset. Som en deltaker sa:
«Fordelene er jo f.eks. hvis jeg har glemt de øvelsene
fysioterapeuten eller idrettspedagogen har lært meg. At jeg gjør de skikkelig.
At de kanskje kunne lage en skikkelig motivasjonsgreie til meg. F.eks. i dag
skal jeg trene hjemme og de kan vise meg hvordan jeg kan få en effektiv trening
på 30 minutter».
Diskusjon
Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan deltakere og
ansatte ved frisklivssentralen erfarte digitaliseringen av kursene under
koronapandemien. Hovedfunnene
i denne studien er at både ansatte og deltakere erfarte at de mistet mye med
digitaliseringen av livstilskurs. De mistet det sosiale fellesskapet, erfaringsutveksling,
spørsmål og kroppsspråk. De ansatte erfarte også at de mistet deltakere. Mange
erfarte at det digitale rommet var et «nytt og ukjent» terreng som de lærte seg
samtidig som de tok det i bruk. For ansatte førte krav til personvern og
taushetsplikt til begrensninger. De opplevde at de mest egnede tekniske
løsningene kunne ikke benyttes. Likevel erfarte både ansatte og deltakere at digitale
samlinger var effektive og fleksible. Videre var både ansatte og deltakere var
positive til mer bruk av digitale samlinger og verktøy i fremtiden som et
supplement til de fysiske samlingene.
Intensjonen med kursene til frisklivsentralene er å støtte
deltakerne med å endre levevaner (1). Funnene i denne studien gir innsikt
i hvilken rolle digitalisering av kursene kan ha for å støtte deltakernes endring
av levevaner. De beskrevne erfaringene med å «miste mye» peker imidlertid på at
det er noe viktig som går tapt når kursene digitaliseres. Flere funn fortjener
fremhevning.
Først, i samsvar med funn fra en kartlegging gjort av
Helsedirektoratet (11), viser denne studien at
digitaliseringen av frisklivsentralen under koronapandemien var nytt og ukjent
terreng for de ansatte. Likevel er det ønskelig med en økt digitalisering i
helsesektoren (14), og opplæring av ansatte er trolig
viktig for å oppnå dette. Denne studien viste at digitaliseringen var nytt og
ukjent terreng også for deltakerne. De
erfarte det som krevede å følge med på den digitale utviklingen. Dette sier noe
om viktigheten av at de ansatte veileder deltakerne ved digitale samlinger. Trolig
er det viktig med digitale løsninger som er lett tilgjengelige og enkle å ta i
bruk dersom det skal erstatte fysiske samlinger.
Både ansatte og deltakere i denne studien erfarte imidlertid
også at de mistet det sosiale felleskapet og erfaringsutvekslingen ved
digitalisering av kurs. Innebygd i dette er aspektene ved tilknytning og
fellesskap. Funn i denne studien, og andre kvalitative studier, viser at
deltakerne erfarer at den sosiale støtten fra ansatte og andre deltakere som
viktig (7, 8).Samtidig er det vist at sosial
støtte er viktig for lykkes med en endring av levevaner på lengre sikt (4, 8). I likhet med tidligere studier på
frisklivsentraler (15) var flere av deltakerne i denne
studien utenfor arbeidslivet, og for dem er trolig det fysiske oppmøtet viktig.
Helse skapes i relasjon gjennom mennesker og omgivelsene rundt, og det fysiske miljøet rundt oss er viktig for
å lykkes med endring av levevaner (16). Videre er det å se andre lykkes og det å lære
av andres suksesshistorier viktig for å
fremme mestringstro som igjen kan øke
sannsynligheten for å endre levevaner (17). Dette tyder på at man ikke bør
undervurdere betydningen av den sosiale støtten og erfaringsutvekslingen
deltakerne kan oppleve på et fysisk frisklivskurs, og at dette «trues» ved
digitalisering.
Temaet «juridiske begrensninger» og det at de ansatte erfarte
at de ble begrenset av personvern og taushetsplikt, peker på at man bør fokusere på å utvikle
brukervennlige og sikre løsninger for å nå målet om mer bruk av digitale
løsninger ved frisklivsentralen i fremtiden (14). Dette er i tråd med det som påpekes
i forarbeidet til ny e-helse lov (18). Det er et viktig skille mellom
digitalisering av helse- og omsorgssektoren og andre sektorer, og spesielt dette med sikker behandling av
helseopplysninger gjør digitaliseringsprosessen mer komplisert (18).
Deltakerne og ansatte i denne studien fremhever også mulighetene
ved digitaliseringen, inkludert effektivitet og fleksibilitet. Videre var de
var positive til å bruke digitale verktøy som et supplement i fremtiden. Dette
påpekes også i rapporten fra Helsedirektoratet hvor det understrekes at digitale
verktøy og avstandsoppfølging kan være et godt supplement til, men ikke
erstatte det ordinære tilbudet (11). Selv om det er vist god umiddelbar
effekt av frisklivskurs (2), er det vist at endringer av levevaner er
vanskelig å opprettholde på lengre sikt (2, 6), og digitale samlinger kan muligens
være en effektiv løsning for å bedre langtidseffektene.
Metodiske betraktninger
Funn fra en kvalitativ studie med 16 informanter kan ikke
generaliseres i statistisk forstand, men funnene kan likevel betraktes som beskrivelser
som har en viss overførbarhet til liknende settinger og andre kontekster av
mennesker som skal endre levevaner. En hovedstyrke med denne studien er at både
ansatte og deltakere ved frisklivsentralen ble inkludert, og speilingen av erfaringer
mellom ansatte og deltakere styrker validiteten til funnene. Alle ble
rekruttert fra samme frisklivsentral, og intervju med personer ved andre
frisklivsentraler og flere deltakere kunne gitt annen informasjon. Informantene
gav retrospektive refleksjoner om erfaringene med digitaliseringen, og tiden
mellom livsstilskursene og intervjuene kan ha påvirket beskrivelsen. Fokusgruppeintervju
av ansatte kan trolig ha gjort det lettere for dem å minne hverandre på
erfaringer, men kan også ha begrenset datamaterialet ved at avvikende
synspunkter ikke ble løftet frem (13). For å sikre at funnene er en
gjengivelse av det som ble sagt under intervjuene, og at prosessen er transparent,
ble analysen gjennomført i samarbeid mellom de tre forfatterne.
Konklusjon
Både ansatte og deltakere erfarte at de mistet mye ved
digitale kurs, og da spesielt det sosiale felleskapet og erfaringsutvekslingen.
Flere muligheter ved digitale kurs ble også beskrevet, som at det var effektivt
og tidsbesparende. Både ansatte og deltakere var derfor positive til bruk av
digitale kurs og digitale verktøy som et supplement til fysiske kurs ved
frisklivsentralen. Imidlertid var det en skepsis til bruk av heldigitale kurs
hos både deltakere og ansatte. Det tekniske erfartes som et hinder for de
ansatte. Det bør derfor arbeides for å mer brukervennlige løsninger som tar
høyde for personvern slik at det blir enklere å tilby digitale kurssamlinger
ved frisklivsentralen.
Funn i denne studien
viser ikke hva som skjer med deltakerne og deres endring av
levevaner, og videre forskning bør sammenligne effekten av digitale versus
fysiske kurs på endring i levevaner og helse for å få mer kunnskap om i hvilken
grad digitale kurs bør være en del av fremtiden til frisklivssentralene. I
tillegg bør man undersøke om digitale kurs kan styrke oppfølgingen av
deltakerne i etterkant av frisklivskurs, og om dette kan føre til at man når ut
til andre brukergrupper.
Referanser
1. Helsedirektoratet. Veileder for kommunale
frisklivssentraler. Etablering, organisering og tilbud. Oslo2022.
3. Blom EE,
Aadland E, Solbraa AK, Oldervoll LM. Healthy Life
Centres: a 3-month behaviour change programme's impact on participants'
physical activity levels, aerobic fitness and obesity: an observational study. BMJ Open. 2020;10(9):e035888.
DOI:10.1136/bmjopen-2019-035888.
4. Sanda
BS, Lislevatn F, Lerdal A. Frisklivsresept- en tverrsnittsundersøkelse fra
frisklivsentralen i Modum kommune. Fysioterapeuten.
2014(3).
5. Sevild CH, Niemiec CP, Dyrstad
SM, Bru LE. Motivation and Lifestyle-Related Changes among Participants in a
Healthy Life Centre: A 12-Month Observational Study. Int J Environ Res Public
Health. 2022;19(9). DOI:10.3390/ijerph19095167.
6. Samdal GB, Meland E, Eide GE,
Berntsen S, Abildsnes E, Stea TH, et al. The Norwegian Healthy Life Centre
Study: A pragmatic RCT of physical activity in primary care. Scandinavian
journal of public health. 2019;47(1):18-27. DOI:10.1177/1403494818785260.
8. Sevild
CH, Niemiec CP, Bru LE, Dyrstad SM, Husebø AML. Initiation
and maintenance of lifestyle changes among participants in a healthy life
centre: a qualitative study. BMC Public Health. 2020;20(1):1006. DOI:10.1186/s12889-020-09111-8.
9. Murray E, Hekler EB, Andersson
G, Collins LM, Doherty A, Hollis C, et al. Evaluating Digital Health
Interventions: Key Questions and Approaches. Am J Prev Med. 2016;51(5):843-51.
DOI:10.1016/j.amepre.2016.06.008.
10. Kohl LF, Crutzen R, de Vries
NK. Online prevention aimed at lifestyle behaviors: a systematic review of
reviews. J Med Internet Res.
2013;15(7):e146. DOI:10.2196/jmir.2665.
11.
Helsedirektoratet. Avstandsoppfølging og bruk av digitale verktøy i kommunale
frisklivssentraler. Oslo: Helsedirektoratet; 2020.
12. Giorgi A. The Descriptive
Phenomenological Method in Psychology: A Modified Husserlian Approach. Pittsburgh, USA: Duquesne University Press;
2009.
13.
Malterud K. Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag. 4. utg. ed.
Oslo: Universitetsforl.; 2017.
15. Samdal GB, Meland E, Eide GE,
Berntsen S, Abildsnes E, Stea TH, et al. Participants at Norwegian Healthy Life
Centres: Who are they, why do they attend and how are they motivated? A
cross-sectional study. Scandinavian journal of public health.
2018;46(7):774-81. DOI:10.1177/1403494818756081.
16. Klepp
K-I, Aarø LE. Ungdom, livsstil og helsefremmende arbeid. 4. utg. ed. Oslo: Gyldendal akademisk; 2017.
17. Bandura A. Self-efficacy:
toward a unifying theory of behavioral change. Psychol Rev. 1977;84(2):191-215. DOI:10.1037//0033-295x.84.2.191.