Fysioterapeut Anne Therese Tveter er innsatt som professor i helse og rehabilitering ved OsloMet.
Foto: Tone Elise Eng-Galåen
Hun er ny professor ved OsloMet
Fysioterapeut Anne Therese Tveter ble i september i år innsatt som professor i helse og rehabilitering ved OsloMet – storbyuniversitetet. På vegne av fysioterapifagets fremtid, mener hun det haster med mer forskning innen områdene jobbglidning og digital helse.
- Helsevesenet er i endring, ressursene er knappe. Jobbglidning
mellom helseprofesjonene vil skje. Det samme vil økt bruk av digital
hjemmeoppfølging, det foreligger allerede retningslinjer fra myndighetene om at
dette skal iverksettes. Da er det viktig å forske på om disse forandringene er
trygge for pasienten og ressursbesparende for samfunnet. Fremtiden til faget vårt
er avhengig av at vi som fysioterapeuter tar eierskap til utviklingen og blir
med på å styre den i riktig retning, sier Tveter.
En anerkjennelse
Som tidligere norgesmester på skøyter, var det idrettskarrieren
som satte henne på sporet av å velge fysioterapi som yrke.
- Idretten ga meg interesse for måling og utvikling. Det har
jeg tatt med meg videre. Poenget for meg er å stadig lære mer om forskning og
metode, samtidig som forskningsprosjektene mine skal være rettet slik at de
kommer pasientene til gode, sier Tveter.
- Hvilken betydning har det for forskningen din at du nå kan
kalle deg professor?
- Å få et professorat er først og fremst er en anerkjennelse
av den jobben du har gjort. Det betyr at du har publisert mye, veiledet
stipendiater, og fått inn penger underveis. Alt dette viser at man har erfaring
og kompetanse, noe som gjør det enklere å få tildelinger i fremtiden. Utover
det, er nok hverdagen ganske lik som før jeg fikk professoratet, sier Tveter.
Bitt av forskningsbasillen
Hun var ferdig utdannet fysioterapeut fra Høgskolen i Oslo i
2001. Tveter har skrevet en master i helsevitenskap om barn med medfødt hjertefeil,
og i 2014 var hun klar for disputas for sin ph.d. om måleegenskaper for
funksjonstester. Både master og ph.d. er fra Universitetet i Oslo (UiO).
Fra
2001 til 2008 jobbet hun som fysioterapeut ved ortopedisk avdeling på
Rikshospitalet. I løpet av denne perioden deltok hun på sitt første et kurs i klinisk
forskning.
- Jeg ble veldig interessert og skjønte at dette var min
vei. I 2017 fikk jeg en postdoktor-stilling på Diakonhjemmet sykehus, samtidig
som jeg også fikk en førsteamanuensis-stilling knyttet til undervisning av
master-studenter ved OsloMet. Siden har det gått slag i slag. Jeg har fått mange
større tildelinger og har veiledet stipendiater, i all hovedsak innen muskelskjeletthelse,
sier Tveter.
Tveter har en 90 prosent stilling på Diakonhjemmet og en 50
prosent stilling på OsloMet. Hun har en rekke prosjekter på gang samtidig, og
er også nestleder i Forskningssenter for behandling innen revmatologi og
muskelskjelettsykdommer – REMEDY, som er etablert ved Diakonhjemmet sykehus. Døgnet
har ofte for få timer, men hun liker å jobbe.
Forsker på digital helse
- Det er absolutt selvvalgt. Akkurat nå har jeg en god del
prosjekter gående innen digital helse. I 2020 fikk jeg et karrierestipend fra
Helse Sør-Øst, et åtte-års prosjekt om digital hjemmeoppfølging av pasienter
med revmatisk sykdom. Det åpnet dører for andre prosjekter, så nå veileder jeg en
stipendiat som ser på trening av pasienter med hofte/kne-artrose via en app,
sammenlignet med konvensjonell fysioterapi. En annen stipendiat tester ut en
app for håndartrose som jeg har utviklet i samarbeid med professor og ergoterapeut
Ingvild Kjeken, forteller Tveter.
Hun er godt i gang med utviklingen av en informasjons-app
for pasienter med kneartrose, og veileder både en stipendiat som forsker på høyintensiv
trening av pasienter med inflammatorisk leddsykdom, og én som ser på
prognostiske faktorer for sykefravær hos personer med muskelskjelettsykdommer.
- Mange av prosjektene mine gjør jeg på Diakonhjemmet
sykehus, men professoratet er fra OsloMet. Kombinasjonen gjør det mulig å dra
nytte av både universitetet og spesialisthelsetjenesten. Det er enklere å få
tak i pasienter til prosjektene i spesialisthelsetjenesten, og resultatene kan
jeg ta med meg tilbake til studentene på universitetet, sier Tveter.
- Vi må tenke annerledes
Mens hun tok doktorgraden, underviste Tveter i 25 prosent
stilling ved Universitetet i Oslo. Da oppdaget hun, til sin overraskelse, at
hun likte å undervise.
- For at formidlingen skal bli god, må du kunne det du skal
lære bort veldig godt selv. Det som slår meg når jeg forsker på digital helse,
er at vi antakelig må tenke annerledes rundt fysioterapifaget i fremtiden, også
utdanningen. Hvis det for eksempel er slik at flere konsultasjoner skal gjøres
via video eller gjennom digital hjemmeoppfølging, må vi implementere det i utdanningen
også. Fysioterapi er et hands-on-fag, og det skal det fortsatt være. Men vi
kommer ikke utenom krav og pålegg fra myndighetene, sier Tveter.