Ikke for sent å forlenge livet selv om du er pensjonist

En ny studie fra NTNU viser at du kan øke din forventede levealder selv om du nærmer deg 50, pensjonistalder eller 80-åra. Det kan du gjøre ved å forbedre kondisjonen og redusere depressive symptomer.

Publisert Sist oppdatert

Trude Carlsen er stipendiat ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU. Hun og en gruppe forskere har sett på to faktorer som kan påvirke helsa positivt:
Tiltak som gir bedre kondisjon eller å gjøre noe med depressive symptomer, skriver gemini.no.

HUNT-deltakere

Totalt ble om lag 15.000 middelaldrende eller eldre personer inkludert i studien. Dette var deltakere i den andre og tredje runden av Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT). Deltakernes fysiske form ble beregnet ved hjelp av Kondiskalkulatoren, mens depressive symptomer ble målt ved hjelp av et spørreskjema som deltakerne selv fylte ut.

Aldri for sent

Resultatene fra undersøkelsen viser, ikke overaskende, at høy kondisjon og lave depressive symptomer over tid minker risikoen for tidlig død. Men det viktigste funnet er at det ikke er for sent å gjøre noe med det. De som relativt sent i livet klarer å forbedre kondisjonen sin, eller redusere sine depressive symptomer har også redusert risiko for tidlig død.

– Det er altså ikke for sent å gjøre tiltak for å forbedre det ene eller andre i høyere alder, sier Carlsen til Gemini.

Hva kan man gjøre?

Carlsen understreker at regelmessig fysisk aktivitet er et viktig tiltak.

– I tillegg til å gi bedre kondisjon har fysisk aktivitet også vist seg å forbedre depressive symptomer, sier forskeren.

Hun mener resultatene illustrerer betydningen av at leger og annet helsepersonell regelmessig vurderer depressive symptomer og kondisjon hos sine pasienter.

Forskningsresultatene ble nylig publisert i det medisinske tidsskriftet Mayo Clinic Proceedings.