Kan digitale spill kan avdekke demens tidligere?

Forskere ved NTNU jobber med å utvikle digitale spill som de mener kan bidra til at demens oppdages tidligere. Det kan etter hvert også bli mulig å overvåke motorikk.

Publisert Sist oppdatert

Hyppige legebesøk er ressurskrevende, og resultatene av en screening-test hos legen kan fort bli påvirket av at du befinner deg litt utenfor komfortsonen. Konstantinos Boletsis ved NTNU ville utvikle et underholdende spill, slik at eldre blir motivert til å bruke det jevnlig i sitt eget hjem, skriver gemini.no, NTNUs nettsted for forskningsnytt.

– Spillet kan kartlegge og overvåke evnene dine og oppdage tegn til endringer som du kanskje ikke ville oppdaget selv. Det kan bidra til å avdekke demens på et tidligere stadium, sier Boletsis til Gemini.

"Utvidet virkelighet"

Han har valgt å bruke teknologien «Augmented Reality» som et sentralt element i spillet. «Augmented Reality», eller utvidet virkelighet, går ut på å innlemme fysisk virkelighet i den digitale spillverdenen, slik mange kjenner det fra for eksempel Pokémon Go. Gemini beskriver spillet slik:

«Såkalte smartkuber gir deg hjernetrimoppgaver på mobiltelefonen eller nettbrettet. Det kan for eksempel være å etterligne et gitt mønster eller finne riktig ord, og stave det. Men for å løse oppgaven skal du gå til den virkelige, fysiske verdenen. Der må du må ta i bruk seks klosser med bilder og farger, og bruke dem i riktig kombinasjon med hverandre.»

«Det digitale spillet samhandler med klossene som ligger på bordet foran deg og registrerer om kombinasjonen du har funnet er riktig. Hvis du får en score som er under en viss terskel, vil du få en oppfordring om å oppsøke lege for å gå gjennom en grundigere undersøkelse.»

Mer alvorlig hensikt

Konstantinos Boletsis er ifølge Gemini opptatt av hvordan spillindustrien kan utvide nedslagsfeltet sitt, for eksempel innen helse. Spillingen skal fortsatt være motiverende og lystbetont, men likevel ha en mer alvorlig hensikt ved å varsle om noe er galt.

Boletsis har også prøvd ut spillet i en brukergruppe med mennesker i 60-70-årene. Det viste seg at teknologien «Augmented Reality» bidro til at spillet ble mer forståelig for denne brukergruppen, hvor ikke alle er fortrolige med digital teknologi. Å løse oppgavene ved hjelp av fysiske klosser ga dem et gjenkjennelsesmoment.

Dette kan etter hvert også gjøre det mulig å overvåke spillernes motorikk. Dårligere motorikk kan også være tegn på kognitiv svikt, dermed får spillet flere parametere å vurdere ut fra, sier Boletsis, som snart begynner som postdoc ved Sintef i Oslo.