Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatterens mening.
Sigmund Børresen.
Foto: Privat.
Frisklivssentraler: Hvordan skal vi tilpasse tilbudene til den nye tiden vi er i?
Behovet for forbyggende tiltak er stort i hele landet. Hvordan tenke nytt og mer effektivt? Her kan du lese en fysioterapeuts erfaringer, fra bydel Søndre Nordstrand i Oslo.
Skrevet av Sigmund Børresen, fysioterapeut ved Frisklivssentralen i bydel Søndre Nordstrand, Oslo kommune.
På to år har deltagelser på gruppetimer hos oss økt med hele 700%. Ventelistene er borte, mens antall henvisninger har
økt.
Gjennom disse årene har også et nytt mestringskurs for senfølger etter
covid-19 blitt designet og gjennomført, og med lovende resultater.
Jeg snakker om Frisklivssentralen i bydel Søndre Nordstrand i Oslo.
Tilbudene ved Frisklivssentralen er en
del av det samlede lærings- og mestringstilbudet i bydelen. I 2023 ble mestringskurs
for senfølger etter covid-19 designet, og siden den tid har det vært
gjennomført fire ganger. Her har fysioterapeuten sin rolle vært vesentlig for å
kunne skape et kunnskapsbasert, trygt og ressurseffektivt tilbud.
Frisklivssentralen i Søndre Nordstrand
består nå av tre 100% stillinger: To fysioterapeuter og en klinisk ernæringsfysiolog.
Hva er en Frisklivssentral?
Frisklivssentraler
er et lavterskel forebyggende kommunalt tilbud og et viktig tiltak for å nå
målene i folkehelsestrategien. På Frisklivssentralen legges det vekt på en
helhetlig tilnærming og å styrke fysiske, mentale og sosiale ressurser for
helse, endring og mestring. Tilbudene utformes slik at brukere kan delta
uavhengig av helseutfordringer og diagnoser. Brukermedvirkning er sentralt i
utvikling av tjenesten og gjennomføring av tilbudene.
Frisklivssentralen kan benyttes som tidlig
innsats for å forebygge sykdom og være et tilbud til personer i et
behandlings-, rehabiliterings- eller habiliteringsforløp. Det gjelder for
eksempel hjelp til røykeslutt før kirurgi og støtte til opprettholdelse av god
ernæringsstatus og fysisk aktivitet under og etter behandling.
Kilde: Helsedirektoratet
Kunnskap, støtte og ferdigheter
Målet for mestringskurset for senfølger
etter covid-19 er at deltakerne skal få kunnskap, støtte og ferdigheter som
bidrar til å håndtere aktuelle symptomer og symptombelastning. Dette i form av
ulike temaer i undervisninger, tilpasset aktivitet, Mindfulness og
erfaringsutveksling.
Slik mener jeg vi har har lykkes med
dette mestringskurset:
- Samtaler
i gruppe med deltageren før mestringskurset. Der kunne de sammen med oss bli
enig om hvordan mestringskurset skal bygges opp og hvilke temaer som var mest
viktig for dem.
- Vi
tok oss tid til å lytte til hvordan de forklarte symptomene utspilte seg.
- Innhenting
av informasjon og erfaringer fra andre frisklivssentraler som hadde startet med
mestringskurs før oss.
- Kontakt
med terapeuter som har erfaring fra lignende post infeksiøse tilstander og
symptomer som deltagerne nevnte.
- Gjennomføring
av et omfattende litteratursøk og satt oss inn i kunnskapen på dette feltet.
- Tilpassing
av varighet på undervisningene og aktiviteten etter ønske, erfaringer og behov
fra deltagerne.
Mestring, livskvalitet og tro på bedring
Deltakerne på kurset oppgir at de evner å
mestre symptomer bedre, de oppgir økt livskvalitet, økt tro på bedring og
innehar nå en opplevelse av å bli trodd og tatt på alvor.
Nesten alle som deltok på mestringskurset
var utenfor jobb ved oppstart. De var i snitt sykmeldt i over ett år før
kurset. Nå er flere tilbake i arbeid.
Behovet for forbyggende tiltak er stort i hele landet. Hvordan
skal vi tilpasse tilbudene til den nye tiden vi er i?
Jeg har nok ikke svaret,
men jeg har noen erfaringer om tiltak og metoder som har fungert i denne
bydelen.
Selv om Frisklivssentralen fikk prosjektmidler til flere medarbeidere i denne perioden, ligger det mye mer bak denne effektiviseringen enn antall ansatte.
Flaskehalser
Første prioritet var å identifisere flaskehalsen til at
ventelistene bygget seg opp.
Måten vi la opp samtaler, trening og evalueringer gjorde
at vi ikke fikk tatt unna de mengdene med henvisninger som kom inn. Hvordan
endret vi dette? Stikkordene her mener jeg er:
- Reell brukermedvirkning.
- Frivillighet.
- Samhandling.
- Fellesskapsfølelse.
- Effektivisere evaluering og rapportering prosedyrer.
- Prioriteringer i arbeidsoppgaver.
- Økt samhandling og kommunikasjon mellom Friskliv, NAV
og fastleger.
- Støtte fra ledelsen.
Hva er behovet?
Vi tok valget om at tilbudet skal baseres i større grad
etter behovet og ønsket til de som nå mottar, og i fremtiden skal motta tilbud fra
oss. At vi skulle lære mer om og tilpasse tilbudet til det demografiske bildet
i den flerkulturelle bydelen vår.
Det vil si:
- Ett
mer lavterskel tilbud med muligheten for «drop in» på gruppetimer.
- Nye
gruppetimer som dans, yoga, tegning, aktivitet og mindfulness + mer.
- Flere
og oftere kurs.
- Færre
individuelle oppstarts samtaler.
- Flere
samtalegrupper.
- Økt
fokus på kontinuitet og langsiktighet i tilbudet.
- Samarbeid
med frivillige organisasjoner.
- Bredere
og tettere samarbeid med samarbeidspartnere.
- Økt
tverrseksjonelt samarbeid.
Kunnskapsbasert praksis
«Kunnskapsbasert praksis (KBP) handler om at
ansatte tar faglige avgjørelser ut ifra systematisk innhentet kunnskap fra
forskning, erfaring, og fra brukerens ønsker og behov. KBP har som mål å styrke
beslutningsgrunnlaget til ansatte innen helse- og sosialsektoren, slik at
tjenestene som ytes er virkningsfulle og av god kvalitet. Forskning og
innovasjon er nødvendig for å utvikle tjenestene, og kommunen må samhandle med
kunnskapsmiljøer i dette arbeidet.» Kilde: Helhetlig rehabilitering
til voksne og eldre i Oslo.
Kunnskapsbasert praksis
Denne utviklingen av Frisklivssentralen mener jeg er i
tråd med prinsippene innen kunnskapsbasert praksis. Det å i enda større grad kunne
knytte inn erfaringene til andre i bydelen og andre bydeler, i tillegg til
brukermedvirkningen til de som mottar tilbud hos oss. Dette har vært med på å
skape en frisklivssentral i blomstring.
Kilder:
1. Modell for kunnskapsbasert praksis (Jamtvedt,
G; Nasjonalt Kunnskapssenter for helsetjenesten. NOU 2018: 16 -
regjeringen.no.
2. Helhetlig rehabilitering til voksne og eldre
i Oslo Temaplan 2023-2033.
3. Hva er en frisklivssentral? - Helsedirektoratet