Innledning: Observasjon er et viktig verktøy i barnefysioterapeuters
hverdag, men hva observerer vi egentlig? Og med hvilke briller møter vi barnet
og deres omgivelser? Formålet med denne fagartikkelen er å løfte frem hvordan
vi kan forstå og reflektere over bruk av sanser og bevegelse i klinisk praksis
gjennom et fenomenologisk perspektiv. Vi har tatt utgangspunkt i en observasjon
hvor et barn og hans mor får veiledning i bassengtilvenning.
Hoveddel: Kropp og bevegelse er utgangspunkt for samspill og
erfaringer for alle, uansett funksjonsevne. Når barnet har en kropp med andre
forutsetninger enn de fleste, og med begrenset verbalt språk, blir de voksnes
kroppslige språk og årvåkenhet ovenfor barnet ekstra viktig. Ved aktivt å bruke
egen kropp og være bevisst på barnets kroppslige uttrykk, får vi muligheten til
å fange opp en mer subtil og latent kommunikasjon. Som fysioterapeuter burde vi
jobbe etter et helhetsperspektiv. Ved å benytte ICF-modellen som rammeverk,
tydeliggjort gjennom Rosenbaum og Gorters F-words, får vi et godt hjelpemiddel
på vegen.
Avslutning:
Barn er kompetente samspillende menneskekropper med evne til å erfare seg selv,
andre og sine omgivelser. Barnets deltakelse, i eget liv, i familien, i
samfunnet og i det som er gøy, er viktig.
Nøkkelord: Samspill, kropp og bevegelse, barnets perspektiv
Abstract
“You make waves”. An article about body, movement and interaction through a
phenomenological perspective
Introduction: Observation
is an important part of a physiotherapists clinical work, but what do we
observe? And which spectacles do we use when meeting our patients? The purpose
of this article is to emphasise and reflect upon movement and sensation in
clinical practice, through a phenomenological perspective.
Main part: Body and
movement are essential for all interaction and experiences for everyone, regardless
of functional ability. When a child has different bodily prerequisites than
most, and with limited verbal expression, our bodily expression and
attentiveness towards the other becomes even more important. By using our own
body and being aware of the child’s bodily expression, we get the opportunity
to capture a more subtle and latent form of communication. As physiotherapists,
we should strive to work from a holistic perspective. By using the ICF model as
a framework, clarified through Rosenbaum and Gorter’s F-words, we have a
promising tool to get there.
Conclusion: Children
are competent human beings with the ability to experience themselves, their
surroundings and interact through their bodies. The child’s participation, in
his own life, in what is fun, in the family and in the society is important.
Keywords: Interaction, body and movement, the child’s perspective
Kort sagt
Vi bør ha en større bevissthet om å legge til rette
for ulike sanseinntrykk samt være årvåkne under observasjon av pasient og
omsorgspersons interne kommunikasjon i arbeidet med barn med
funksjonsnedsettelser.
Barn er
kompetente mennesker med evne til å erfare seg selv, omgivelsene og samspill
gjennom sine kropper, selv når kroppen har andre forutsetninger enn hos de fleste andre.
Innledning
Observasjon er et viktig verktøy i barnefysioterapeuters
hverdag, men hva observerer vi egentlig? Og med hvilke briller? Er det mulig å
møte barnet med en fordomsfri interesse og la erfaringene gi seg til kjenne
gjennom samhandlingen som utspiller seg f. eks. mellom barn og mor? Formålet
med denne fagartikkelen er å løfte frem hvordan vi kan forstå og reflektere
over bruk av sanser og bevegelse i klinisk praksis gjennom et fenomenologisk
perspektiv. Ved å rette fokus på førstepersonsperspektivet (barnet), vil vi
utfordre en positivistisk forståelse, og anerkjenne sanselig erfaring som en
viktig del av kunnskapsgrunnlaget i fysioterapifaget. Først presenteres et
anonymisert barn og et utdrag fra en observasjon førsteforfatter har gjort
under bassengtilvenning. Deler av artikkelen er skrevet i jeg-form for å
tydeliggjøre at dette er førsteforfatters observasjon og opplevelse. Videre
analyseres og drøftes observasjonen med blikk på kropp, bevegelse og samspill
ut fra et fenomenologisk perspektiv. Avslutningsvis en kritisk refleksjon om
denne situasjonens betydning for fysioterapi med barn og unge.
Hoveddel
Bakgrunn
Oskar er en 3 år gammel gutt med et sjeldent syndrom. Han
følges tett av flere instanser grunnet store, sammensatte utfordringer. Oskar har
store
motoriske utfordringer og nedsatt kognisjon
og funksjonsevne på flere områder. Han kan ligge på gulvet i ulike
utgangsstillinger, men har ingen selvstendig sitte- eller ståfunksjon. I tillegg har han begrenset hodekontroll. Han får næring gjennom perkutan endoskopisk gastromi
(PEG). Oskar har ikke verbalt språk, er svært svaksynt og lydsensitiv. Moren
antyder at han har vokst nærmere 20 cm det siste halve året. Han går korte
dager i barnehage - fire og fem dager annenhver uke. Han har tidligere deltatt
på fysioterapiledet bassengtrening i terapibasseng med flere barn, men gråt
mye og virket utilpass resten av dagen og påfølgende dager. Nå er det
besluttet å forsøke vanntilvenning der mor skal være med han i vannet. Målet
er at Oskar skal få glede av å være i vannet, og på sikt kunne bade med
assistent, familie og med andre barn til stede.
Dette er mitt første møte med mor og barn. Jeg observerer
fra bassengkanten. Rommet har hvitmalte murvegger, taket er knallgrønt og den
ene langveggen har panoramavinduer med utsikt over nærområdet.
Observasjon
Mor bærer Oskar fra garderoben til bassenget.
Han vipper hodet bakover og ser opp i det knallgrønne taket. «Nå skal vi bade.
Ser du at taket er grønt? Nå går vi ut i vannet. Hører du vannet?» Mor snakker
mykt, nesten hviskende. Hun plasker med foten sin i vannoverflaten for hvert
skritt hun tar ut i vannet. Oskar gråter lavt, og legger stivt armene rundt
halsen hennes. I det føttene hans kommer ned i vannet rykker han til, rynker
pannen, kniper igjen øynene og skjærer grimase. Han gråter høyere. «Nå skal vi
bade i det deilige vannet. Kjenner du vannet mot beina dine Oskar? Skal vi
gynge litt? Ja, vi gynger». Nede i vannet skifter mor tak på Oskar slik at han
får en mer oppreist stilling. Hun sier
«svosj, svosj» mens de gynger. Så synger hun «Alle barna hopper» mens de sammen
beveger seg opp og ned i vannet. Oskar veksler mellom å vende ansiktet mot mor
og taket, mens han holder armene i et stivt grep rundt mors nakke.
Etter 20 minutter ute i vannet
slipper han taket rundt halsen til mor med den ene armen. Hun spør om han vil
plaske med beina sine og hjelper han med bevegelsen med den ene foten. Han
ligger nå på ryggen i vannet med mor bøyd over seg. Så synger hun alle
barna-reglen igjen.
Plutselig slipper Oskar taket i mor,
lener seg bakover og ler. Han sparker først med venstre foten i vannet, så den
høyre. Bølgene fra sparkene skvulper i bassengtrappen. Han rykker til, og mor
sier mykt «hører du vannet? Du lager bølger». Oskar sparker raskere og hardere,
begynner å vifte med venstre arm. Han skyver seg bort fra brystet til mor, nå
holder hun han under armene. Så sparker han raskt med bena, og vifter med
armene. Legger hodet bakover og ler høyt. Øynene er vidåpne, han smiler med
hele ansiktet. Blir mer og mer ivrig. Mor spør om han vil hoppe, ser på
reaksjonen hans, han holder blikket til mor og vifter med armene. Mor synger «alle
barna hopper», og løfter og senker han i vannet. Han plasker ivrig med hender
og føtter. Vannet spruter rundt han, og lydene hans er høyere. Han veksler
mellom latter og lyse hyl.
Fenomenologisk perspektiv
Mennesker bør ikke studeres på samme måte som en fysisk ting,
men som handlende, følende og opplevende subjekter. Den subjektive opplevelsen
av et fenomen er dermed en forutsetning for forståelse. Fenomenologien oppstod
som et motsvar til den positivistiske tilnærmingen hvor det objektive,
verdinøytrale og målbare ble ansett som det rette og sanne. Den tyske filosofen
Edmund Husserl (1859-1938) regnes som den moderne fenomenologiens far, mens den
franske filosofen Maurice Merleau-Ponty (1908-1961) anses som den største
tenkeren innen retningen kroppsfenomenologi (1,2).
I kroppsfenomenologi anerkjennes kroppen som avgjørende
sentral for hvordan vi erfarer og skaper kunnskap om oss selv, andre, tingene
og alle de situasjonene og aktivitetene vi er involvert i (2). Kroppen forstås både
som personlig og relasjonell; vi har en kropp, og vi er kropp. Det betyr at vi
alltid er både subjekt og objekt, aldri enten eller – alltid både og. Som
kroppssubjekt forstår og erfarer vi oss selv, andre og omverdenen i et
gjensidig forhold (1). Vi
sanser gjennom kroppen, og all erfaring vil dermed ha en referanse til kroppen.
Våre sanselige inntrykk og uttrykk kan også ses på som en levende og kroppslig
kommunikasjon med omverdenen (2,3). Metodisk vil en fenomenologisk
tilnærming sikte på å beskrive en persons egne perspektiver og forståelser av
verden og fenomenene gjennom å studere hvordan de framtrer for subjektet, for
personen (4).
F-words
I 2012 ble begrepet F-words lansert av Rosenbaum og Gorter (5)
som et innspill til hvordan vi skal tenke om, og arbeide rundt barns helse og
funksjon i tilknytning til WHO sin ICF-modell (Figur 1). Ordene Functioning,
Family, Fitness, Fun, Friends and Future skal minne oss om nøkkelkomponentene i
barnets liv, og i deres utvikling. Begrepet passer dermed godt i helhetlig, og
fremtidsorientert perspektiv på klinisk praksis.
I de neste avsnitt vil vi løfte frem hvordan begrepene
kropp, bevegelse og samspill kan forstås sammen med F-words, sett igjennom
fenomenologiske briller.
Kropp
Oskar har vokst mye det siste halve
året. Dette fører til store endringer i hans kroppslige væren. Adolph og Hoch
(6) skriver at småbarn tilegner seg nye motoriske ferdigheter i en kropp som er
i kontinuerlig forandring, med endringer i lengde, vekt samt endringer i
musklenes styrke og elastisitet. Alle kropper er ulike, og hvert barn må finne
sin løsning på hvordan de skal bevege seg (6). Oskar har en kropp med andre
forutsetninger enn de fleste andre barn. Hans verden består av de erfaringene
han gjør i og med sin kropp. I bassenget får Oskar kjenne på endring i
tyngdekraften, og han føler vannet berøre huden. Vi kan tolke det at han rykket
til, skar grimaser og gråt høyere som at dette var uvant og kanskje en skummel
opplevelse.
Barn utforsker, oppdager og bruker
perseptuell informasjon fra de situasjoner og aktiviteter de er involvert i,
alene og sammen med andre. Slik blir forholdet mellom kropp og miljø avgjørende
for hvilke handlinger som blir mulige og ikke (6). Noe gjøres gjennom visuell
informasjon, som er lett tilgjengelig på avstand. Det andre er haptisk
informasjon; informasjon de får gjennom berøring og bevegelse, som krever
direkte kontakt med omgivelsene (6). Grunnet svaksynthet, får Oskar lite
visuell informasjon om omgivelsene, derfor er den haptiske og auditive
informasjonen han får ekstra viktig (7, 8). Mor tilrettelegger for dette ved å
kontinuerlig ordlegge omgivelsene og hva som skjer. Hun tilrettelegger for
informasjon gjennom berøring med både sin egen kropp og vannet mot hans hud,
samt sørger for at han skal få bevege seg i, og kjenne vannets bevegelser på
seg. På denne måten kan Oskar få flere positive og varierte erfaringer knyttet
til egen kropp.
Bevegelse
I et fenomenologisk perspektiv blir
vi født kompetente. Alt det vi er og gjør i dag, kommer av at vi har lært å
bevege oss ved kontinuerlig bygge videre på vår egen medfødte kinetiske
kompetanse. Bevegelse er alles morsmål (3), et grunnleggende menneskelig behov
og uttrykksform (9). Oskar har ikke verbalt språk, og uttrykker seg primært
gjennom kroppsspråk; bevegelse. Jeg observerer endringer i muskelspenningen
hans gjennom timen; i begynnelsen var han anspent, hadde sammenknepet ansikt,
og klamret seg fast til mor – sin trygge havn i denne utrygge situasjonen.
Etter 20 minutter skjer en endring, der han gradvis slapper mer av, slipper
taket i mor og smiler med vidåpne øyne. Jeg tolker det som at han føler seg
tryggere på situasjonen, og han veksler mellom å slappe av og leke i vannet. I
henhold til F-words, kan dette relaters til “fun”, hvor fokuset skal være på at
barns liv handler om å ha det gøy, og finne aktiviteter de liker.
Bevegelse skjer alltid i et fysisk
miljø. Omgivelsene barnet må forholde seg til påvirker bevegelsene, og det å
erfare variasjoner i miljøet er avgjørende for fleksibilitet og evne til
tilpasning (4). Å være i et basseng er et helt annet miljø enn Oskar er vant
til. Han har på seg mindre klær, og vann føles og oppfører seg annerledes enn
luft. I bassenget vil det også være andre lyder, temperaturer og lukter som han
sanser og må forholde seg til. Jeg observerer at i løpet av tiden de er i
bassenget, tilpasser han seg til situasjonen og beveger seg friere. Dette skjer
i stor grad gjennom støtte og tilrettelegging fra mor, som (i henhold til
F-words functioning) anerkjenner at han kan være aktiv, og gir han muligheter til
å finne sin måte å bevege seg på i disse omgivelsene. For eksempel veksler mor
fra å støtte han rundt hoftene, til å støtte han under armene, noe som gir Oskar
en annen bevegelsesfrihet. Noe han viser ved å sparke fritt med beina, vifte og
slå med armene. Det oppstår plaskelyder når hendene og føttene treffer
vannoverflaten. Vannet skvulper og skaper ulike trykk mot huden. Dette er nye
og ukjente sanseinntrykk, som i begynnelsen kan virke skremmende. Oppdriften i
vannet, og det kun å ha på badebleie gir en annen og større bevegelsesfrihet og
bevegelseserfaring enn når han må kjempe opp imot tyngdekraften på land, iført
mer klær.
Samspill
Personer med dyp utviklingshemming har en konkret
virkelighetsoppfatning. Det innebærer at de opplever, gjenkjenner og handler i
nuet (8). Vi må forsøke å tre inn i personens verden: Se, høre og ta inn hva
som i øyeblikket synes å fange personens interesse (8). Dette opplever jeg at
mor gjør i stor grad. Ved bevisst bruk av kropp, mimikk, blikk og stemme viser
hun at hun forventer kommunikasjon og deltakelse med Oskar (8). Ved å beskrive
omgivelsene og opplevelsene for Oskar, tar hun aktiv del i nået og Oskars
virkelighetsoppfatning. Svarene som gis i samspillet kan være latente, enten
det er verbalt eller bevegelse, og signalene kan variere ut fra ulike
situasjoner og anledninger (8, 9). Jeg opplever at mor venter tålmodig på
respons fra Oskar. Hun er lydhør og oppmerksom for endringer i Oskars blikk,
pust og gester som for eksempel smil. Mor imiterer og besvarer hans initiativ,
i tillegg til at hun stiller spørsmål og venter på respons. Dermed skaper hun
forutsetninger for at Oskar kan forstå at han kan delta, påvirke omgivelsene og
gjøre valg (8).
Ut fra observasjonen opplever jeg at mor er svært oppmerksom
på Oskars kommunikasjon i deres samspill. Hun bruker aktivt stemmen for å trygge
han og forklarer hva som skjer. Hun omtaler med rolig stemme vannet og det de
gjør som noe positivt. Samspillet mellom barn og deres omsorgspersoner, der de
er sensitive for hverandres ansiktsuttrykk og lyder hjelper barna til å
oppdatere sine egne handlinger i samtid (6). Jeg opplever mor som tilstedeværende
og lyttende med kroppen, med hele seg ikke bare med ørene (9). Hun endrer
stadig grep for å støtte Oskar ut fra hvilke bevegelser han gjør, og signalene
han sender. For at et slikt samspill skal utvikles kreves det at omsorgsgiver
er sensitiv for barnets tilstand og utspill, og justerer seg deretter. Dette
innebærer også at mor bevisst eller ubevisst oppfatter Oskar som en verdig meningsskaper
og partner i en meningsfull utveksling (10).
Jeg opplever at mor, gjennom sitt samspill med Oskar, forsøker
å se opplevelsen i bassenget fra hans perspektiv.. Det er kun barnet som kan
formidle sitt perspektiv, derfor vil barneperspektiv i denne situasjonen bety de voksnes forståelse
av barnets opplevelsesuttrykk (11). I så måte vil mine tolkninger av
observasjonen begrenses til å være min tolkning av hvordan Oskar opplever
situasjonen.
Refleksjon og betydning for fysioterapi for barn og unge
Gjennom et fenomenologisk perspektiv har vi forsøkt å
analysere den kroppslige kommunikasjon og samspillet mellom mor og barn uten iboende
antakelser og fordommer om hvordan dette skal foregå, men heller reflektert
over hvordan ulike uttrykk gir seg selv til kjenne i vår erfaring. Når man har
blikk på sammenhengene mellom kropp og sinn, samt hvordan verden erfares i et
førstepersonsperspektiv, vier man hele barnet oppmerksomhet og barnets
biologiske dysfunksjon kommer mer i bakgrunnen. Man kan jo undre seg på om
dette går på bekostning av fagprofesjonalitet, spesifisitet og det kliniske
blikket? Det er ulike diskurser også i fysioterapien, og det er flere stemmer
som undrer seg på om man mister noe av fagspesialiteten sin med å se mer på omstendigheter
og gjennom barnets perspektiv. Det kan tenkes at en fenomenologisk tilnærming
resulterer i en annen fremgangsmåte til behandlinger, færre og annerledes
tiltak enn det tradisjonelt har blitt gitt i fysioterapien.
De fleste vil erkjenne at vi har et kunnskapsbehov som
strekker seg ut over hva den biomedisinske kunnskapen kan tilby, men er vi
klare for å gi slipp, og ta inn et annet perspektiv? Kan fysioterapeuten romme
dem begge? En annen utfordring ved det fenomenologiske perspektivet kan i klinisk
praksis vise seg som ulike tolkninger av barnets erfaringer. Dersom Oskar
følges av et team med ulike fysioterapeuter, kan de forstå og tolke både
samspillet med mor, og Oskars uttrykk på ulike vis. Dette kan i sin tur gi
utslag i ulike tiltak og tilnærminger, noe som kan skape forvirring.
Jeg syntes det var en fantastisk fin opplevelse å observere
samspillet mellom mor og barn i bassenget. Å se hvordan mor var observant og
fulgte med på barnets kroppsspråk, ledet og fulgte hans signaler, rørte meg. Det
å observere noen som evnet å være så til stede her og nå, og være bevisst på
sin egen kropp og kommunikasjon i samspill med en annens kropp, fikk meg til å
reflektere rundt min rolle som fysioterapeut i møte med andre. I min iver etter
å ha en plan og en mening med konsultasjonen, tar jeg meg i å glemme å være til
stede her og nå. Jeg har blitt mer bevisst på at hvordan jeg tenker og
oppfatter situasjonen påvirker min væremåte. At min evne til å være til stede,
kommunisere og observere påvirker den andres oppfatning av seg selv og verden.
Gjennom refleksjoner rundt denne kliniske observasjonen har
jeg fått økt bevissthet rundt hvordan bevegelse og kroppsspråk er en sterk
uttrykksform for barn og unge, spesielt frem til de har fått et funksjonelt
verbalt språk. Å øke bevisstheten rundt kroppsspråk og lyder, rundt det å se de
små tegnene, og gi barnet tid til å komme med sitt latente svar er viktig. Man
kan aldri fullt ut forstå barnets perspektiv, men vi kan forsøke vårt beste for
å forstå, og være bevisst hvilket perspektiv vi voksne snakker ut fra. Observasjon
av samspillet mellom mor og barn, har også tydeliggjort det Rosenbaum og
Gorters F-words vektlegger rundt barnets familie; vi skal lytte til dem, se dem
og respektere dem.
Gjennom F-words kan man omfavne ulike aspekter av barnets liv
og ikke kun de mer biomedisinske kroppsfunksjoner og strukturer. I klinisk
praksis opplever jeg at vi i større grad trenger å se helhetsperspektivet hos
barnet, enten det gjelder et langvarig behov for oppfølging av fysioterapeut
eller ikke. Vi kommer nært på mennesker i sårbare situasjoner, noen ganger
trenger man påminnelser om å se forbi diagnosen, og se barnet som det
kompetente mennesket det er, hvilke ressurser barnet har og hva det mestrer.
Avslutning
Formålet med denne fagartikkelen er å løfte frem hvordan vi
kan forstå og reflektere over bruk av sanser og bevegelse i klinisk praksis
gjennom et fenomenologisk perspektiv. Barn er kompetente mennesker med evne til
å erfare seg selv, omgivelsene og verden gjennom sine kropper. Vi er alle
avhengig av samspill med hverandre og omgivelsene rundt for å tilegne oss
kunnskap. Bevegelse er vårt primære morsmål, og hos små barn, eller barn med
utviklingshemming, ser vi ofte at bevegelse vil være deres primære kommunikasjonsform.
Respons i form av kroppsspråk, kan i likhet med verbalt språk ligge latent, og
være både subtilt og tydelig. Det er viktig å være tålmodig og vise med
kroppsspråk og verbalt at de er likeverdige mennesker som vi både ønsker og forventer å kommunisere med.
3. Sheets-Johnstone, M. (2011). Chapter 5:
On learning to move onself: A constructive phenomenology. I: The primacy of
movement (expanded second. utg., s. 193-235). John Benjamins
5. Rosenbaum, P. & Gorter, J. W.
(2011). The
`F-words` in childhood disability: I swear this is how we should think! Child:
care, health and development, 38(4), 457-463. DOI: 10.1111/j.1365-2214.2011.01338.x
6. Adolph,
K. E. & Hoch, J. E. (2019). Motor development: embodied, embedded,
enculturated, and enabling. Annual review of psychology, 70(1), 141-164. DOI: 10.1146/annurev-psych-010418-102836
7. Augestad, L. B., Krokstad, E., Bye, E.
& Jeremiassen, R. (2012). Bevegelsesglede for synshemmede (Bd. 107).
Statped skriftserie.
8. Göteborgs stad, E. (2018). Et godt
samspill -En guide om samspillsstrategier. Statped. (Opprinnelig utgitt Ett
gott samspel)
9. Engelsrud,
G., Øien, I. & Nordtug, B. (2019). Being present with the patient - A critical
investigation of bodily sensitivity and precense in the field of physiotherapy.
Physiotherapy and Practice, 35(10), 908-918. DOI: 10.1080/09593985.2018.1460431
10.
Hundeide, K. (2005). Barns livsverden: Sosiokulturelle rammer for barns
utvikling. J.W. Cappelens Forlag as