Trening før graviditet forebygger bekkenleddsmerter

Regelmessig trening før du blir gravid kan redusere sjansen for bekkenleddsmerter i svangerskapet. Det viser en studie blant 39.000 kvinner som nylig ble publisert i British Journal of Sports Medicine.

Publisert Sist oppdatert

– Resultatene våre viser at all trening hjelper, men de som trener mellom tre til fem ganger i uken har hele 14 prosent lavere risiko for å utvikle bekkenplager, sier postdoktor Katrine M. Owe ved Folkehelseinstituttet.

Studien baserer seg på data fra den Norske Mor og Barn – undersøkelsen, som driftes av Folkehelseinstituttet. Tittel: “Exercise level before pregnancy and engaging in high-impact sports reduce the risk of pelvic girdle pain: a population-based cohort study of 39 184 women.”

Løping, orientering, ballspill

– Kvinner som er i fruktbar alder eller som planlegger å bli gravide har dermed en ekstra grunn til å være fysisk aktive. Resultatene antyder at treningsformer som inneholder løp og hopp, som for eksempel løping, jogging, orientering, ballspill og aerobic, har størst effekt, forklarer Owe i en artikkel på fhi.no.

Kvinnene som deltok i studien ble i svangerskapsuke 17 spurt om hvor ofte de deltok i en rekke ulike aktiviteter de siste tre månedene før graviditeten.

Over halvparten (56,5 prosent) av kvinnene rapporterte at de hadde trent minst tre ganger i uken før de ble gravide, mens 7 prosent rapporterte at de ikke hadde trent.  Av dem som trente før svangerskapet, trente fortsatt 90 prosent av dem når de var i uke 17.

Størst problem uten trening

Resultatene viser at andelen med bekkenleddsmerter var størst blant dem som ikke trente før graviditeten. Rundt én av ti (10,4 prosent) av kvinnene i studien rapporterte bekkenleddsmerter i uke 30. Blant dem som ikke trente før svangerskapet var denne andelen omtrent én av åtte (12,5 prosent).

– Selv det å trene én til to ganger per uke var forbundet med lavere risiko for bekkenleddsmerter sammenlignet med det og ikke trene før svangerskapet, påpeker Owe.

Funnene viste at det å trene regelmessig opp til fem ganger i uken ga lavere risiko. Forskerne fant med andre ord ingen ytterligere reduksjon i risiko for bekkenleddsmerter for dem som trente mer, opplyder Folkehelseinstituttet.