Ny studie viser hvordan fysioterapeuter bruker standardiserte kartleggingsverktøy for å måle motorisk funksjon hos barn og unge, og hvilke erfaringer de har gjort seg underveis.
Fysioterapeuter får stadig flere standardiserte
kartleggingsverktøy å velge mellom. Spørsmålet er i hvilken grad denne type
målinger gir et korrekt bilde av pasientens funksjon.
- På utdanningen diskuterer vi hvilke verktøy vi skal
introdusere studentene for, og i den kliniske praksisen diskuterer vi stadig
hvilke standardisert måleverktøy vi skal bruke. Vi har veldig forskjellige
pasienter og ikke alle egner seg til testing. Får vi et reelt bilde av barnet
eller ungdommens funksjon og kapasitet gjennom de måleverktøyene vi har til
rådighet i dag? Samtidig er det viktig å kunne dokumentere det vi gjør og
hvorfor, sier førsteforfatter og spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, Kine
Melfald Tveten, som også er leder av fag- og utdanningspolitisk råd i NFF.
Blir hyppig brukt
Tveten er førsteamanuensis og postdoktor ved Høgskulen på
Vestlandet og tilknyttet Barnas Fysioterapisenter i Bergen. Andre- og tredjeforfatter
er henholdsvis spesialfysioterapeut i Tromsø kommune, Silje Aasjord Olsen, og professor
ved OsloMet – storbyuniversitetet, Kirsti Riiser.
Deltakerne i studien svarte på spørsmål i et digitalt
spørreskjema. Inklusjonskriteriene var at respondenten måtte være autorisert
fysioterapeut eller turnusfysioterapeut, forstå norsk, og jobbe med barn og
unge. 103 personer gjennomførte hele undersøkelsen.
92 prosent av deltakerne rapporterte at de anvendte
kartleggingsverktøy, de fleste av disse var enten fysioterapeuter ansatt i
spesialisthelsetjenesten eller fysioterapeuter uten videreutdanning. Alle beskrev
at de la stor vekt på å ivareta barnet i testsituasjonen, og at de aldri lot en
standardisert kartlegging stå alene i en funksjonsvurdering.
Er bevegelse et tall?
- Når vi tester, gjør vi det alltid for å forsøke å sammenligne
med det datagrunnlaget vi har på andre barn og unge med samme alder og
funksjonsnivå. Men motorikk er bevegelse, og de standardiserte måleverktøyene
munner ut i en tallenhet. Er det egentlig mulig å beskrive bevegelse med et
tall? Likevel, denne formen for testing er antakelig det beste verktøyet vi har
per i dag, gitt at resultatet står sammen med fysioterapeutens kliniske
undersøkelse og vurdering, sier Tveten.
Fysioterapeutene i studien rapporterte om stor forskjell på hvordan
barn og unge opplever å bli testet. Noen finner det lite motiverende, andre blir
engasjerte og synes det er kjempegøy. De fleste befinner seg et sted midt
imellom.
- Blant barn med nevrologiske problemstillinger, er det
mange som har utfordringer med kognitive evner. Er testen for eksempel overveiende
instruksjonsbasert, kan det være at de ikke forstår hva de skal forsøke å
gjøre. Som fysioterapeuter er det vår oppgave å finne frem til den testen som
egner seg best for hver enkelt pasient, sier Tveten.
Utypisk atferd
I konklusjonen heter det at «videre forskning og fagutvikling
bør vurdere nye utforminger av kartleggingsverktøy som ivaretar barn og unges
mestringsopplevelse, samtidig som de beholder reproduserbarheten og øvrige
måleegenskaper».
- Studien viser at fysioterapeuter gjør individuelle
tilpasninger når de benytter standardiserte kartleggingsverktøy. Hvilke
konsekvenser får dette, ikke minst med tanke på forskning?
- Konsekvensen er at verktøyet ikke lenger er standardisert
og dermed vil resultatene i liten grad være sammenlignbare. Hvis du velger å
gjøre en tilpasning, må du i alle fall gjøre den samme tilpasningen hver gang
du tester. Men uansett vil dette føre til støy i forskningen. På den andre
siden er det slik at hvis du velger å gjøre en hunder prosent standardisering
for å kunne sammenlikne med normreferansen, er det ikke sikkert at du får frem
den naturlige prestasjonen til barnet. Den atferden du ser og måler er kanskje ikke
den som er typiske, sier Tveten.
Fra produkt til prosess
Hun legger til at det ikke alltid er sluttproduktet i form
av en tallenhet som teller, men strategien pasienten velger underveis. En
løsning er å tenke nytt om måten kartleggingsverktøy bygges opp på.
- Prosessen viser hvilken strategi pasienten benytter for å nå
målet. Gjennom å flytte fokus fra produkt og prestasjon til prosess og
bevegelseskvaliteter i den motoriske funksjonen, kan vi bedre forstå hvordan pasienten
beveger kroppen sin og ta den kunnskapen med oss inn i tiltakene våre, sier
Tveten.
- Hvorfor bruker så mange fysioterapeuter standardiserte
kartleggingsverktøy når testresultatet likevel sammenfaller med deres egen
kliniske vurdering og erfaring?
- Jeg tror det bunner i et generelt ønske om å kunne dokumentere,
noe som er et økende krav i samfunnet generelt, og objektiviteten og reproduserbarheten
som ligger i et felles språk. I tillegg kan testresultatene i forbindelse med
utredning og diagnostisering utløse en form for økonomisk støtte eller andre støttetiltak
fra det offentlige hvis pasienten skårer under en bestemt terskelverdi, sier
Tveten.