Malin Vik, MSc., fysioterapeut, Ringerike kommune. malinvik.92@gmail.com.
Wenche Bjorbækmo, professor emerita, OsloMet – Storbyuniversitetet: Institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi.
Tone Dahl-Michelsen, professor,
OsloMet-Storbyuniversitetet: Institutt for rehabiliteringsvitenskap og
helseteknologi. VID vitenskapelige høgskole: Institutt for helse.
Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 23.juni 2023. Studien artikkelen baseres på er godkjent av Norsk senter for forskningsdata (NSD) - Referanse 121179. Skriftlig samtykke er innhentet fra alle studiens informanter. Ingen interessekonflikter oppgitt.
PDF
Samandrag
Føremål: Føremålet med studien er å frambringe
kunnskap om kva som kjenneteiknar den profesjonelle fysioterapipraksisen for
barn og unge med overvekt.
Design, materiale og metode: To kvalitative
fokusgruppeintervju med totalt sju fysioterapeutar. Det empiriske materialet er
analysert tematisk. Teoretisk er analysane inspirert av omgrepet “det
profesjonelle blikket”, som i denne studien er fysioterapiblikket.
Funn: Funna vert presentert som fire tema: 1) Vekt som
tilvisingsgrunn til fysioterapi, 2) Foreldredeltaking som del av
fysioterapitilbodet, 3) Overvekt og utfordrande familiesituasjonar, og 4)
Fysioterapi – ein praksis for gode kroppsopplevingar.
Funna viser at den
profesjonelle praksisen til fysioterapeutar som arbeider med barn og unge med
overvekt vert kjenneteikna av at vekt har vorte ein direkte
tilvisingsgrunn til fysioterapi etter at helsesjukepleiarar i tråd med
gjeldande helsepolitikk målar og veg barn og unge. Foreldredeltaking er ein del
av fysioterapitilbodet, og
fysioterapeutane erfarer overvekt som ein del av utfordrande
familiesituasjonar. Bevegelsesglede og eit godt forhold til eigen kropp er også
eit sentralt kjenneteikn ved den aktuelle fysioterapipraksisen.
Konklusjon: Vi argumenterer for at fysioterapeutar sin
profesjonelle praksis primært bør leggje vekt på at barna finn eigne former for
bevegelse og fysisk aktivitet som dei likar og kan halde fram med, trass i
overvekta si. Det vil kunne gje gode helsegevinstar i ungdoms- og vaksenlivet.
Nøkkelord: barn og unge, overvekt,
fysioterapitilbod.
Abstract
The physiotherapy practice for children
and adolescents with overweight: A qualitative focus group interview study of
physiotherapists' experiences
Purpose: The purpose of the study is to generate knowledge about the
characteristics of the professional physiotherapy practice for children and
adolescents with overweight.
Design, material and method: Two qualitative focus group interviews with a total of seven physioterapists.
The empirical material is analysed tematically. Theoretically, the analysis is inspired by the term «the professional gaze», which in this study is
the “physiotherapy gaze”.
Findings: The
findings are presented as four themes: 1) Weight as reason to get access to physiotherapy services, 2) Parental participation as part of the physiotherapy offer, 3)
Overweight and challenging family situations, and 4) Physiotherapy – a practice
for good body experiences.
The
findings show that the professional practice of physiotherapists who work with
children and adolescents with overweight is characterised by the fact that
weight has become a direct reason for referral to physiotherapy after health
nurses in line with current health policy measure and weigh children and
adolescents. Parental participating is part of the physiotherapy practice and
the physiotherapists experience overweight as part of challenging family
situations. Pleasure of movement and a good relationship to one’s own body is also a central
characteristic of the actual physiotherapy practice.
Conclusion: We
argue that the physiotherapists' professional practice should primarily
emphasise that children discover their
own forms of movement and physical activity that they enjoy and can continue inspite of their overweight. This will provide
good health benefits in youth and adult life.
Key words:
children and adolescents, overweight, physiotherapy practice.
Kort sagt
● Fysioterapeutane sin profesjonelle
praksis bør primært leggje vekt på at barna finn eigne former for bevegelse og
fysisk aktivitet som dei likar og kan halde fram med, trass overvekta si.
● Det er behov for eit meir nyansert syn på
familiesentrert praksis.
● Fysioterapeutane sin profesjonelle
praksis kan med fordel fokusere på barnesentrert tilnærming der fokuset er å
styrke barnet sin eigen «agency».
Bakgrunn
Førekomsten av overvekt og
fedme[1] hos barn og
unge[2] er
utbreidd, både i verdssamanheng og i Noreg (1-2). Utvikling av overvekt
skuldast i hovudsak ein kombinasjon av arv og disponerande miljøfaktorar og
inaktivitet, skjermtid, kosthald, psykososiale og sosioøkonomiske faktorar er
moglege årsaker og risikofaktorar til overvekt (3). Barn med overvekt har ofte
fleire medisinske problem enn barn med normalvekt, til dømes auka risiko for hjarte- og karsjukdommar, høgt
kolesterol, forstyrra glukoseintoleranse og søvnapnè, samt psykososiale
risikofaktorar (2-4). Barn si psykiske helse kan også verte påverka av
overvekt, og barna er ofte meir utsett for mobbing, negative kommentarar,
stigmatisering, angst, depresjon og einsemd (3, 5-6). Barna kan ofte ha vanskar
med å henge med jamgamle barn i leiken grunna vekta, noko som kan vere eit
hinder for gode meistringserfaringar (5). Overvekt kan altså gje ei rekke
negative helse- og psykososiale konsekvensar, og tilstanden skaper ofte ei
bekymring.
Samtidig viser behandlinga av
overvekt nedslåande resultat, og
helsepersonell si tilnærming med fokus på veging er omdiskutert (3, 7-8).
Måling av vekt og lengde av alle barn er ei sterk anbefaling frå
Helsedirektoratet (9) og skal brukast til å vurdere det individuelle barnet si
vekst og utvikling, samt kunne avdekke avvik på tidleg tidspunkt. Når det gjeld
barn med avdekka overvekt er måling av vekt og lengde eit anbefalt tiltak for å
kunne vurdere effekt av behandlingstiltaka som er iverksett (3). Systematiske
målingar vil også gjere det mogleg å kunne følgje vekstutvikling i barnebefolkninga over tid, og det er ifølgje Helsedirektoratet
ikkje kjende ulemper med tiltaket
(9).
Personlege historier i media
om negative erfaringar med veging i barne- og ungdomsåra, og utvikling av
eteforstyrringar, utfordrar og nyanserer slike påstandar (10). I
samfunnsdebatten er det fleire forskarar som har uttrykt skepsis til veginga,
særleg med tanke på uavklarte og utilsikta konsekvensar på individnivå (11-13).
Andre forskarar og fagpersonar tek derimot til orde for at veginga bør halde
fram, mellom anna for å kunne avdekke kven som treng hjelp. Desse forskarane
peikar på at kommunikasjonen rundt veginga og oppfølginga i etterkant bør
endrast, samt at barna ikkje skal kjenne på skam knytt til vekt (14-16). Når
det gjeld forsking i overvektsfeltet har den dreia seg mykje om effekt i form
av reduksjon av ISO-kmi (KMI justert til barn) (3, 5, 17-18).
Fysioterapi har kroppen som
fokusområde, og eit overordna mål i fysioterapibehandling er å fungere best mogleg med den kroppen ein har (19). Fysioterapeutar jobbar for å fremje god helse og utvikling hjå barn, men sjølve utføringa av fysioterapi og fysioterapeutane sine erfaringar frå praksis er i mindre grad undersøkt. Føremålet med denne studien er difor å undersøke kva som kjenneteiknar den profesjonelle praksisen til fysioterapeutar som arbeider med barn med overvekt.
Teoretisk perspektiv
I denne studien forstår vi profesjonell praksis som det fysioterapeutane gjer – uttrykt gjennom deira forteljingar og skildringar frå eigen praksis. Innramminga av profesjonell praksis er inspirert av andre forskarar som har studert profesjonell praksis, og vi har teke i bruk omgrepet fysioterapiblikket. Forskar, sosiolog og
krimi nolog Finstad tok i si forsking på slutten av 1990-talet utgangspunkt i at profesjonsblikket vert forma gjennom utdanning der den enkelte tileignar seg kunnskap som ein felles kunnskapsbase (20). Denne forståinga av profesjonell praksis har inspirert andre forskarar til å ta i bruk same metode/forståing, og i ein helsefagleg kontekst peikar sosiologen
Cecilie Neumann seg ut med sitt “helsesøsterblikk”. I vår utforming av
omgrepet fysioterapiblikket har vi vore inspirert av måten Neumann har brukt helsesjukepleiarblikket for å skildre kva helsesjukepleiarar ser og kva dei ikkje ser, og korleis dette blikket
påverkar kva ein gjer og kva ein ikkje gjer (20).
Design, materiale og metode
Studien er ein kvalitativ
intervjustudie (21). Det er gjennomført digitale fokusgruppeintervju med sju
fysioterapeutar fordelt på to fokusgrupper. Intervjua er utført av
førsteforfattar og varte i ca. 1,5 time. Det vart brukt ein open intervjuguide
der førehandsdefinerte tema vart teke opp slik det vart naturleg i intervjua.
Fokusgruppene omhandla kva jobben med barn med overvekt innebar og kva
fysioterapeutane erfarer som etisk utfordrande i jobben. Førsteforfattar transkriberte begge
intervjua verbatimt (21).
Deltakarane i studien vart
inkludert gjennom eit tilgjengelegheitsutval, der vi inkluderte alle
deltakarane som melde seg (22). Kurskoordinator ved Sykehuset i Vestfold send e ut mail til alle
fysioterapeutar som har delteke på kurset «Fra kunnskap til handling – overvekt
og fedme hos barn og unge» med informasjon om studien og ba dei ta kontakt med
førsteforfattar dersom dei kunne tenke seg å delta. Til saman sju kvinnelege
fysioterapeutar som arbeider med barn med overvekt og fedme melde seg til å delta
i studien. Ei av dei hadde jobba med denne gruppa i 3 år, dei andre hadde mellom 10-17 års erfaring.
Det empiriske materialet er analysert tematisk (23). Metoden identifiserer, analyserer og finn mønster i datamateriale, fordelt på seks ulike fasar. Fase 1 er å transkribere, gjere seg godt kjend med datamaterialet og notere ned idear ein får. I fase 2 genererer ein innleiande kodar. Fase 3 er å søke etter tema. Fase 4 inneber å evaluere temaa. I fase 5 definerer, arbeider ein vidare med og namngjev temaa frå materialet. Fase 6 er å produsere det skriftlege arbeidet (23). Førsteforfattar transkriberte alt materialet, las gjennom alt datamaterialet og genererte innleiiande kodar. Saman med sisteforfattar vart kodane gjennomgått og søking etter tema starta.
Kvalitativ analyse er ein dynamisk prosess, der vi flytta oss fram og tilbake i
materialet og dei ulike fasane etter behov (23). Temaa vart gjennomgått og
diskutert i fellesskap med alle forfattarane, vi slo saman ulike tema og endra namn
på overskriftene, i tråd med at analysen utvikla seg.
Analysen er primært induktiv.
I dei første rundane jobba vi nedanfrå og opp med utgangspunkt i empirien. I
fase 4 las vi gjennom funna på nytt med meir teoretiske briller
(fysioterapiblikket), og vi brukte
også teori i fase 5. Fase 4 og 5 er soleis deduktiv. I framskrivinga av funna
har vi valt ut sitat som illustrerer poenga. For å synleggjere breidda i det
empiriske materialet har vi hatt fokus på ha med sitat frå alle deltakarane.
Funn
Vekt som tilvisingsgrunn til
fysioterapi
Gjeldande tilvisingspraksis i
kommunane der fysioterapeutane arbeidde var at helsesjukepleiar, fastlegar,
skulefysioterapeutar, barnehagelærarar, lærarar eller familiane sjølve kunne
tilvise barn til oppfølging hjå fysioterapeutane. I praksis kom tilvisingane
oftast frå helsesjukepleiarar i etterkant av veging og høgdemåling, som er ein
del av dei gjeldande retningslinjene for helsestasjons- og
skulehelsetenesta: «Det er
helsesjukepleiarane som fangar dei opp etter at dei har begynt å vege igjen» (Susanne).
Gjennom samarbeid med helsesjukepleiarane hadde vekt i seg sjølve vorte ein
tilvisingsgrunn til oppfølging hos fysioterapeut.
Foreldredeltaking som del av
fysioterapitilbodet
Fysioterapitilbodet var hovudsakleg
organisert som gruppetilbod og inneheldt både innandørs og utandørs fysisk
trening. Innandørs var det gymsalaktivitetar med fokus på samarbeidsleik og det
fysioterapeutane omtalte som «kjekke aktivitetar». Utandørs var det til dømes
frisbeegolf eller liknande. Eit av kjenneteikna på fysioterapipraksisen var at
i alle gruppetilboda var foreldra med på trening. Fysioterapeutane såg det som
ein fordel at barna fekk gode erfaringar ved å vere i aktivitet saman med
foreldra, som òg fekk sett kva barna meistrar og lærer. At familiane møter
andre familiar i same situasjon og at dei gjennom gruppa får eit slags samhald
rundt utfordringar dei kan ha til felles, vart også sett som positivt.
Gruppetilboda innehe ldt oftast
samtalegrupper og undervisning for foreldra i tillegg til treninga: «Vi har 12 møter, der halvparten er
familieaktivitetar og den andre halvparten har foreldra temaundervisning og vi
har aktivitetar for barna... Så vert dei følgt opp med vektmåling hjå
helsesjukepleiar i etterkant av kurset» (Bente).
Nokre av fysioterapeutane
erfarte at slike opplegg ikkje fungerte: «Vi har prøvd å ha slike grupper med helsesjukepleiar... men det var
veldig vanskeleg å få folk til å møte...vanskeleg å få bra dynamikk... Vi fekk
det ikkje til» (Trude). Då vart det i staden individuell oppfølgjing der helsesjukepleiar hadde ansvar for mellom
anna veging/måling og kosthald, og tilviste til fysioterapeut ved behov.
Overvekt og utfordrande
familiesituasjonar
Fysioterapeutane såg familiesituasjonen
til barnet som ein av dei viktigaste faktorane til overvekta. Dei viste til at
to heimar, konflikt mellom foreldra eller lite kontakt med eine forelderen går
igjen i familiane dei jobbar med. "Det
er jo ofte familiært...Det er skild e foreldre, lite kontakt med den eine forelderen..." (Frida).
Fysioterapeutane sine
erfaringar var at kosthald ofte er knytt til kjensler, og dei viste til at barna ofte arvar foreldra sine
vanar når det kjem til kosthald og fysisk aktivitet. Dei var også opptekne av at foreldre må
sette grenser for barna sine: «...
Det ligg veldig mykje på det med grensesetting...» (Trude).
Fysioterapeutane var frustrerte over at foreldra ikkje alltid såg at det som er
av mat i kjøleskap og kjøkkenskap, kva som vert servert til middag og mengde
per måltid, er grenser som ikkje barna sjølve greier å sette, men at dei treng
hjelp til det. «Det tok meg 1 år å
få ei mor til å sjå at det faktisk var familien, relasjon og kanskje foreldra
sine problem som gjorde at dottera hadde det etemønsteret» (Pia).
Samtidig erfarte
fysioterapeutane også at mange foreldre legg ansvaret for overvekta over på
barna sine. Til dømes har foreldra sagt til fysioterapeuten at barnet berre vil
ete godteri, er lat og ikkje gidd å gjere noko. «Det er ei sanning i familien at det er barnet det er noko gale med...
dette barnet som ikkje passar inn» (Bente). Fysioterapeutane erfarte
denne forståinga som problematisk.
I relasjonen med foreldra og
med barnet erfarte fysioterapeutane at det var vanskeleg å snakke om overvekt
og at temaet var tabu, medan fysisk aktivitet og overvekt var mindre
sensitivt å tematisere. Fysioterapeutane erfarte at dei ofte var eit føretrekt
tilbod hjå familiane: «Vi er litt
ufarlege… Det er lettare å ta ein prat med fysioterapeuten enn med
helsesjukepleiar, som også er familieterapeut» (Pia).
Fysioterapi – ein praksis for
gode kroppsopplevingar
Mobbing, det å falle utanfor
sosialt/ikkje passe inn og det å ha dårleg sjølvbilete, bidreg ifølgje fysioterapeutane negativt til det komplekse
biletet rundt overvekta. Mange av barna har ikkje heilt funne plassen sin i
idrett og dei fell utanfor det ordinære aktivitetstilbodet: «...og så er det det med at nokon av desse
barna har personlege utfordringar kanskje, motorisk usikkerheit og dei fell
litt utanfor... mobbing og einsemd, at dei ikkje heilt glir inn...» (Trude).
Fysioterapeutane er opptekne
av å gje eit tilbod der barna skal ha eit godt forhold til eigen kropp og
oppleve glede og meistring i aktivitet: «Vi har tre mål som vi jobbar med, og det er at det skal vere gøy, vi
skal bli sveitte og vi skal bli andpustne... Tanken bak det er at dei skal ha
med seg gode opplevingar frå aktivitet... Oppleve meistring og glede over å
vere med. Forhåpentlegvis tek dei med seg opplevingane vidare» (Silje).
I denne samanhengen peikar dei på at det ikkje er så farleg å vere litt
overvektig så lenge ein er fysisk aktiv. Dei viste og til at barna fann sine
eigne løysningar: "Ein av ungane...,
ho er stor og har vore på nettet og funne at ´Ver glad i den kroppen du
har" (Nina).
Fysioterapeutane er opptekne
av at dei har kunnskap om tilrettelegging av fysisk aktivitet og at barna
gjennom slik tilrettelegging får kjenne på meistring: «Eg trur dette er det viktigaste for oss fysioterapeutar, det å skape
dei gode kroppslege opplevingane... Kroppen er ein del av meg, den skal vi ha
best mogleg forhold til og oppleve mest mogeleg glede over å kunne gjere ting
med» (Silje).
Barna er ivrige og engasjerte
i tilboda til fysioterapeutane. Barna ynskjer å halde fram med treningane også
etter kursslutt, og fysioterapeutane peikar på at dei ikkje dreg i t-skjortene
sine på gruppetrening. Det kan ifølgje fysioterapeutane verte forstått som at
barna kjenner seg trygge og frie, at dei ikkje kjenner på ubehag knytt til vekt
og storleik på denne arenaen.
Diskusjon
Funna våre viser korleis den
profesjonelle praksisen til fysioterapeutar som arbeider med barn med overvekt
vert kjenneteikna av auka fokus på vekt, samt foreldredeltaking og utfordrande
familiesituasjonar. Bevegelsesglede er også eit særleg kjenneteikn ved den
aktuelle fysioterapipraksisen.
Fysioterapeutane veg ikkje
barna. Det at helsesjukepleiarane veg dei som ein del av gjeldande
helsepolitikk har likevel innverknad gjennom at overvekt er ein direkte
tilvisingsgrunn til fysioterapi. Fysioterapeutane erfarer då at dei ofte er eit
føretrekt tilbod, noko som ser ut til å henge saman med at vektfokuset er
mindre framtredande i fysioterapitilbodet der aktivitet og bevegelse er mest i
fokus. At fysioterapeutane erfarer seg som «ufarlege» samanlikna med
helsesjukepleiarane kan verte forstått som at måling og veging kanskje ikkje er
eit så verdinøytralt vekstutviklingstiltak som Helsedirektoratet (2017) gjev
uttrykk for.
Funna våre er i tråd med anna
forsking som viser at praksisar som inneber testing har visse avgrensingar i
møte med den levde erfaringa til dei som vert testa
(24). Testing inneber at eksperten (testaren) sitt syn på kva som er viktig og
ynskjeleg får forrang og fokuset vert på førehandsdefinerte standardar og i kva
grad barnet innfrir disse. Regelmessig testing kan føre til usikkerheit hos
barnet som vert testa og til manglande tillit til eigen kropp. For dei som vert
testa handlar det primært om å bestå eller ikkje bestå testen, uavhengig av kva
intensjonane med testane var (24). Funna våre illustrerer korleis
fysioterapeutane erfarer at fokuset på vekt truar barna sin tillit og glede
over eigen kropp og bevegelsesglede.
I tråd med Neumann (20) si
forståing av korleis det profesjonelle blikket formar kva ein ser og ikkje ser
og kva ein gjer og ikkje gjer, så er det interessant korleis fysioterapiblikket
vert påverka av helsesjukepleiarblikket. Eit sentralt poeng hjå Neumann er at
middelklassen sine eigne verdiar vert dei same som dei profesjonelle verdiane.
Her inneber det at deira forståingar av kropp og vekt, og familiepraksisar der
alle deltek, vert dei gjeldande profesjonelle ideala. Fysioterapeutane er
opptekne av at ein skal involvere heile familien i livsstilsendringa og i
oppfølgjinga rundt overvekt. Foreldra
deltek anten på trening og/eller samtalegrupper og undervisning, og er ei
viktig brikke i gjeldande praksis. Ei slik tilnærming vert omtalt som
familiesentrert praksis (25), og tilnærminga
er i tråd med Helsedirektoratet si tilnærming, der foreldra kan bidra til å
oppretthalde reduksjon av overvekt ved å motivere, trøyste, stadfeste og
utfordre barnet (3). Det kom fram i vår studie at ein slik familiesentrert
praksis som fysioterapeut hadde saman med helsesjukepleiar ikkje alltid
fungerte. Sett i lys av dei familiedynamikkane som fysioterapeutane har erfart,
er det grunn til å spørje om fysioterapiblikket (og helsesjukepleiarblikket)
her, gjennom sine middelklasseverdiar, ikkje når fram til målgruppa som truleg
ikkje delar dei same verdiane (20).
Fysioterapeutane i vår studie
er opptekne av å skape gode kropps- og bevegelsesopplevingar for barna som
deltok i opplegga deira. Bevegelsesglede og eit godt forhold til eigen kropp er
sentrale kjenneteikn ved deira fysioterapipraksis. På bakgrunn av erfaringane
til fysioterapeutane i vår studie, med familiar som strevar, spør vi om det
alltid er gunstig at foreldre skal delta i behandlingsopplegg for barn med
overvekt. Kan det tenkast at eit aktivitetstilbod/bevegelsestilbod frå fysioterapeut
kan vere noko barna kan ha for seg sjølve? At fysioterapi kan vere ein trygg
arena for barnet å utfordre seg og kjenne på eigne grenser saman med andre som
“liknar på seg sjølve”. Barna kan vere saman med ein fysioterapeut, utforske og
forhåpentlegvis verte glad i fysisk aktivitet og finne ut av kva ein sjølv
meistrar med kroppen - ein praksis som legg større vekt på å ha barnet i fokus.
Ei slik tilnærming er i tråd med ei barnesentrert tilnærming som set barnet si eiga stemme i fokus, og som
utfordrar den meir etablerte familiesentrerte praksisen (26).
Tidlegare forsking har vist
korleis barn gjer motstand mot å bli kategorisert som annleis, og at det å arbeide med barn fordrar at ein møter
barnet med interesse, respekt og ei openheit for å lære av dei (27).
Fysioterapeutane i vår studie er opptekne av at det også må vere rom for
variasjon når det gjeld kroppar og kroppsstorleik, og dei viste til eit døme der barnet
sjølv hadde lete seg inspirere av retorikk om å vere glad i den kroppen du har.
Det eksemplifiserer korleis barnet gjorde motstand mot at kroppen hennar ikkje
vart akseptert, og viser korleis fysioterapeutane har moglegheit for å gje
plass til barnet si eiga stemme.
Forsking viser nedslåande
behandlingsresultat når det gjeld varig reduksjon av vekt (7-8). På bakgrunn av
tilgjengeleg kunnskap veit vi difor at fleire av barna vert vaksne med overvekt, og at fleire av dei har negative erfaringar med
trening, aktivitet og bevegelse. I lys av dette meiner vi at fysioterapeutane
sin profesjonelle praksis primært bør leggje vekt på at barna finn eigne former
for bevegelse og fysisk aktivitet som dei likar og kan halde fram med, trass
overvekta si. Det å verte glad i fysisk aktivitet vil gje gode helsegevinstar i
ungdoms- og vaksenlivet.
Metoderefleksjon
I denne studien har vi brukt
fokusgruppeintervju som metode. Styrken ved fokusgruppeintervju er at
samhandlinga og dynamikken mellom deltakarane opnar for innsikter som vi ikkje
får gjennom individuelle intervju (28). Ved at fysioterapeutane lytta til
kvarandre sine erfaringar, kunne dei spegle
eigne erfaringar, stadfeste likskapar og få fram forskjellar og nyansar. Ei
mogleg svakheit ved studien vår er at deltakarane vart rekrutterte gjennom eit
tilgjengelegheitsutval (22). Det kan derfor tenkast at dei ikkje spegla den
variasjonen som finst blant fysioterapeutane som arbeider med denne gruppa. Dei
sju inkluderte fysioterapeutane var til dømes alle kvinner som hadde delteke på
kurset «Frå kunnskap til handling – overvekt og fedme hos barn og unge». Dersom
vi hadde nytta eit strategisk utval, hadde vi hatt
mogelegheit til å inkludere ei gruppe som var meir variert og i større grad
representerte den variasjonen som finst. Studien er kvalitativ og funna kan
uansett ikkje generaliserast i statistisk
forstand (21).
Konklusjon
Studien vår viser korleis den
profesjonelle praksisen til fysioterapeutar som arbeider med barn med overvekt
vert kjenneteikna av at vekt har vorte ein direkte tilvisingsgrunn til fysioterapi
etter at helsesjukepleiarar, i tråd med gjeldande helsepolitikk, måler og veg
barn og unge. Funna synleggjer at foreldredeltaking er ein del av
fysioterapitilbodet til dei aktuelle barna. Vidare går det fram at
fysioterapeutane erfarer overvekt som ein del av utfordrande familiesituasjonar
og at foreldredeltaking kan vere ein utfordrande praksis. Bevegelsesglede og
eit godt forhold til eigen kropp er også eit sentralt kjenneteikn ved den
aktuelle fysioterapipraksisen.
Vi argumenterer for at fysioterapeutar
sin profesjonelle praksis primært bør leggje vekt på at barna finn eigne former
for bevegelse og fysisk aktivitet som dei likar og kan halde fram med trass i
overvekta si. Det vil gje gode helsegevinstar i ungdoms- og vaksenlivet.
Referansar
1. Meyer, H. E.,
& Vollrath, M. Overvekt og fedme i Noreg. [Internett] Oslo:
Folkehelseinstituttet; 3.januar 2017 [oppdatert 31.august 2022; henta 19.april
2023]. Tilgjengeleg frå: https://www.fhi.no/nettpub/hin/ikke-smittsomme/overvekt-og-fedme/
2. World Health Organization. Mapping the health system response to
childhood obesity in the WHO European Region [Internett]. [oppdatert 2019;
henta 20.januar 2022]. Tilgjengeleg frå: https://apps.who.int/iris/handle/10665/346468
3. Helsedirektoratet.
Nasjonale faglige retningslinjer for primærhelsetjenesten. Forebygging,
utredning og behandling av overvekt og fedme hos barn og unge (IS- 1734). Oslo:
Helsedirektoratet; juli 2010 [oppdatert juli 2010; henta september 2020].
Tilgjengeleg frå: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/forebygging-utredning-og-behandling-av-overvekt-og-fedme-hos-barn-og-unge/Forebygging,%20utredning%20og%20behandling%20av%20overvekt%20og%20fedme%20hos%20barn%20og%20unge%20–%20Nasjonal%20faglig%20retningslinje.pdf/_/attachment/inline/4f5ecadd-82dd-49cf-9db9-4e5d818b3c15:6a50fcb2fa16e3628ea241a92821aeaeb40716ef/Forebygging,%20utredning%20og%20behandling%20av%20overvekt%20og%20fedme%20hos%20barn%20og%20unge%20–%20Nasjonal%20faglig%20retningslinje.pdf
4. Øen
G. Overvekt hos barn og unge: forstå, forebygge, behandle og fremme helse. Fagbokforlaget;
2012.
5. Danielsen
YS. Fedme hos barn: intervensjoner og atferdsendringer i
praksis.Kommuneforlaget; 2014. 145s.
6. Di Pasquale R, Celsi L. Stigmatization of overweight and obese peers
among children. Frontiers in Psychology. 2017 Apr 20;8:524.
7. Aamo AW, Lind LH,
Myklebust A, Stormo LK, Skogli E. Overvekt og fedme i Norge: Omfang, utvikling
og samfunnskostnader. Menon Economics; 2019. Menon-publikasjon nr.9/2019.
8. Elvsaas IK, Juvet
LK, Giske L, Fure B. Effekt av tiltak for barn og unge med overvekt eller
fedme. Oslo: Folkehelseinstituttet; 2016.
9. Helsedirektoratet.
Nasjonal faglig retningslinje for det helsefremmende og forebyggende arbeidet i
helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom [Internett]. Helsedirektoratet:
Oslo; 01.juni 2006 [oppdatert 18.januar 2023; henta 26.mars 2022]. Tilgjengelig
fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten
10. Øfsti,
A. W. Veiing av skolebarn: Vil fortsette praksis flere forskere mener ikke
virker [Internett]. NRK.no; 23.mai 2021 [oppdatert 23.mai 2021; henta
2.april 2022]. Tilgjengeleg frå: https://www.nrk.no/viten/a-male-vekt-og-bmi-pa-barn-pa-skole-hindrer-ikke-overvekt-1.15453581
11. Rugseth,
G., & Groven, K. S. Eksperimenterer med barns helse [Internett]. NRK.no; 28.juli
2015 [oppdatert 28.juli 2015; henta 2.april 2022]. Tilgjengeleg frå: https://www.nrk.no/ytring/eksperimenterer-med-barns-helse-1.12475523
12. Groven,
K. S., & Hofmann, B. Veiing av barn - er det etisk forsvarlig? [Internett] Oslo:
Aftenposten; 30.mai 2021 [oppdatert 30.mai 2021. Henta: 31.mars 2022].
Tilgjengeleg frå: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/7KWJ99/veiing-av-barn-er-det-etisk-forsvarlig
13. Meland E,
Breidablik HJ, Thuen F, Samdal GB. How
body concerns, body mass, self-rated health and self-esteem are mutually
impacted in early adolescence: a longitudinal cohort study. BMC Public
Health. 2021 Dec;21(1):1-2.
14. Granlund, L., Júlíusson, P. B., & Lien, N. Veiing av alle barn er viktig for å kunne hjelpe de som trenger det [Internett]. Oslo: Aftenposten; 1.juli 2021 [oppdatert 1.juli 2021; henta 31.mars 2022]. Tilgjengeleg frå: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0Keb1G/veiing-av-alle-barn-er-viktig-for-aa-kunne-hjelpe-dem-som-trenger-det
15. Øen, G., & Horne Mæland, L. Veiing og måling av barn bør fortsette - på riktig måte [Internett]. Stavanger: Universitetet i Stavanger; 30.april 2021. [oppdatert 30.april 2021; henta: 31.mars 2022]. Tilgjengeleg frå: https://www.uis.no/nb/helse/veiing-og-maling-av-barn-bor-fortsette-pa-riktig-mate
16.Ames H, Mosdøl A,
Blaasvær N, Nøkleby H, Berg RC, Langøien LJ. Communication
of children’s weight status: what is effective and what are the children’s and
parents’ experiences and preferences? A mixed methods systematic
review. BMC Public Health. 2020 Dec;20(1):1-22.
17. Elvsaas
IK, Giske L, Fure B, Juvet LK. Multicomponent lifestyle
interventions for treating overweight and obesity in children and adolescents:
a systematic review and meta-analyses. Journal of obesity. 2017 Dec
17;2017.
18. Boff RD, Liboni
RP, Batista IP, de Souza LH, Oliveira MD. Weight
loss interventions for overweight and obese adolescents: a systematic review.
Eating and Weight Disorders-Studies on Anorexia, Bulimia and Obesity. 2017
Jun;22:211-29.
19.World Physiotherapy. (2019). Description of physical therapy - Policy
statement [Internett]. [oppdatert mai 2019, henta 5.mars 2022].
Tilgjengeleg frå: https://world.physio/sites/default/files/2020-07/PS-2019-Description-of-physical-therapy.pdf
20. Neumann CB. Det bekymrede blikket: en
studie av helsesøstres handlingsbetingelser. Novus; 2009. 242s.
21. Kvale S,
Brinkmann S. Det kvalitative forskningsintervju. 3. utg.Oslo: Gyldendal Norsk
Forlag AS; 2015. 382s.
22. Malterud, K. Kvalitative
forskningsmetoder for medisin og helsefag: en innføring. Universitetsforlaget;
2017. 256s.
23. Braun V, Clarke V. Using
thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology. 2006 Jan
1;3(2):77-101.
24. Bjorbækmo WS, Engelsrud GH.
Experiences of being tested: a critical discussion of the knowledge involved
and produced in the practice of testing in children’s rehabilitation. Medicine, Health
Care and Philosophy. 2011 May;14:123-31.
25. King G, Williams L, Hahn
Goldberg S. Family‐oriented services in pediatric
rehabilitation: a scoping review and framework to promote parent and family
wellness. Child: care, health and development. 2017;43(3):334-47.
26. Ford K, Dickinson A, Water
T, Campbell S, Bray L, Carter B. Child centred care: challenging assumptions
and repositioning children and young people. Journal of Pediatric Nursing.
2018;43:e39-e43.
27. Bjorbækmo WS, Greve A,
Asbjørnslett M. “This is not me”–A critical discussion about methodological
issues concerning agency and participatory sense-making in qualitative research
with children. International Journal of Qualitative Methods. 2022 Aug
7;21:16094069221118990.
28. Malterud, K. Fokusgrupper som
forskningsmetode for medisin og helsefag. Universitetsforlaget; 2020.
161s.
Fotnotar
[1] I artikkelen er omgrepet «overvekt» brukt som samleomgrep for både overvekt (iso-KMI >25) og fedme (iso-KMI >30).
[2] Herifrå
bruker vi “barn” som samleomgrep for “barn og unge”.
©
Author(s) (or their employer(s)) 2023. Re-use permitted under CC BY-NC. No
commercial re-use. See rights and permissions (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Published by Fysioterapeuten.