Kine Melfald Tveten, førsteamanuensis og postdoktor, spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi MNFF, PhD, Høgskulen på Vestlandet og Barnas Fysioterapisenter, Bergen. kint@hvl.no.
Silje Aasjord Olsen, spesialfysioterapeut, MSc. Tromsø Kommune.
Kirsti Riiser, professor, PhD, OsloMet - storbyuniversitetet. Folkehelseinstituttet, nasjonalt
kompetansesenter for helsestasjon- og skolehelsetjenesten.
Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 30.april 2024. Studien ble vurdert av Norsk Senter for
Forskningsdata (SIKT) ref. nr. 634530. Studien var ikke søknadspliktig til Regional
Etisk Komite (REK). Ingen interessekonflikter oppgitt.
Forskningsspørsmål: Hvordan
er bruken av, og erfaringer med standardiserte kartleggingsverktøy for motorisk
funksjon hos barn og unge blant fysioterapeuter i Norge?
Metode: Kartleggingsstudie med kombinerte metoder der deltakerne
svarte på åpne og lukkede spørsmål i et digitalt spørreskjema. Data er
analysert med deskriptiv statistikk og direkte og summativ innholdsanalyse.
Resultat: Av 103 respondenter
var det flest fysioterapeuter ansatt i spesialisthelsetjenesten og
fysioterapeuter uten videreutdanning som benyttet kartleggingsverktøy.
Kartleggingsverktøy ble oftere brukt for yngre barn, og verktøyene Alberta
Infant Motor Scale (AIMS) og Movement Assessment Battery for Children
– 2 (MABC-2) ble hyppigst brukt. Fysioterapeutene beskrev at de legger
stor vekt på å ivareta barnet i testsituasjonen, og aldri lar en standardisert
kartlegging stå alene i en funksjonsvurdering.
Konklusjon:
Kritisk tenkning rundt fysioterapeuters kartleggingspraksis bør settes på
agendaen. Videre forskning og fagutvikling bør vurdere nye utforminger av
kartleggingsverktøy som ivaretar barn og unges mestringsopplevelse, samtidig
som de beholder reproduserbarheten og øvrige måleegenskaper.
Nøkkelord:
Motorisk funksjon, standardisert kartleggingsverktøy, klinisk praksis, barn og
unge.
Abstract
To test or not to test? - A study mapping clinical practice of assessing motor
function among Norwegian physiotherapists
Research question: How is the use of, and
experience with standardized tools for assessing motor functions in children
and adolescents among physiotherapists in Norway?
Method: A mixed method study used a questionnaire with open and
closed questions. Data were analyzed using descriptive statistics and direct
and summative content analysis.
Results: Among 103 respondents, physiotherapists employed in
specialized health care and physiotherapists without further education were the
primary users of standardized tools. Standardized tools were more commonly used
for younger children, with the Alberta Infant Motor Scale (AIMS) and the
Movement assessment battery for Children (M-ABC) being the most frequently
employed. Physiotherapists emphasized the importance of considering the child`s
well-being during testing and never relied solely on standardized assessments.
Conclusion: Critical thinking regarding the use
of standardized measurement tools should be emphasized. Further research and professional
development should consider new designs of measurement tools that consider
children`s sense of mastery, while also maintaining reproducibility and other
measurement properties.
Keywords: Motor function, standardized measures, clinical practice, children, and
adolescents.
Kort sagt
Vi bør opprettholde og utfordre den kritiske tenkingen
rundt egen kartleggingspraksis, både ved å ivareta personen som undersøkes og
reflektere over hvilken type kunnskap vi vektlegger og hvorfor. Nye
kartleggingsverktøy bør utvikles sammen med målgruppen den er beregnet på.
Innledning
Motorisk funksjon relateres
til frivillig og målrettede motorisk adferd og er viktig for lek, aktivitet, og
deltakelse hos barn og unge (1).
Utfordringer knyttet til motoriske funksjoner kan ha konsekvenser både fysisk,
psykisk, kognitivt og sosialt (2), og barn og unge med slike vansker henvises
ofte til fysioterapeut (3). Dokumentasjon av klinisk arbeid har fått økt
oppmerksomhet, og bruk av standardiserte kartleggingsverktøy kan være én måte for
fysioterapeuter å styrke beslutningsgrunnlaget og dokumentere praksisen sin på.
Med standardiserte kartleggingsverktøy mener vi i denne studien kliniske
tester, måleinstrumenter og sjekklister som følger standardiserte prosedyrer
for administrasjon og skåring. Det vil si at kartleggingen gjennomføres på tilnærmet
samme måte hver gang.
Flere kliniske
retningslinjer anbefaler bruk av standardiserte kartleggingsverktøy i møte med
ulike pasientpopulasjoner og som monitorering av barns generelle utvikling (4-6). Tidligere studier av fysioterapeuters
erfaringer peker på at standardiserte verktøy hjelper terapeuten å vurdere
pasientens ressurser og utfordringer fra et objektivt ståsted, og støtter den
kliniske resoneringen. Standardiserte
verktøy kan også være nyttige for å stille en funksjonsdiagnose og gi et felles
språk som støtter tverrfaglig samarbeid (7-9).
Det er også rettet kritikk
mot bruk av standardiserte kartleggingsverktøy. Dette handler om at standardiserte
kartlegginger tar utgangspunkt i kroppen som en ren mekanisk, biologisk enhet,
de gir kun et øyeblikksbilde av funksjonen,
fokuset rettes mot terapeutenes syn på hva som anses korrekt, rett og
beundringsverdig, samt hvordan den enkelte pasient utfyller testenes krav og passer
inn i en slik forhåndsbestemt standard (10-12).
Barnets opplevelse av å bli testet er også gjenstand for diskusjon. Det uttrykkes
bekymring for at barnet kan utvikle usikkerhet til egen kropp og måten det
fungerer på. For barnet som kartlegges blir meningen med disse kartleggingene i
all hovedsak hvorvidt de består eller ikke består kartleggingens krav. Kritikere
mener derfor at kartleggingers tilknytning til kvalitet i helsevesenet må vurderes
opp mot følelsen av usikkerhet og sårbarhet som barnet kan oppleve (13). Samlet sett fordrer dette en økt faglig bevissthet
og varhet hos fysioterapeuter rundt deres kartleggingspraksis.
Tidligere studier viser utstrakt
bruk av standardiserte kartleggingsverktøy for barn blant terapeuter i henholdsvis
USA (7), Canada (14) og Storbritannia (15). Det finnes derimot
lite forskning om fysioterapeuters kartleggingspraksis i Norge, og hensikten
med studien er derfor å få et innblikk i denne. Vi har jobbet ut ifra følgende
forskningsspørsmål: Hvordan er bruken av, og erfaringer med
standardiserte kartleggingsverktøy for motorisk funksjon hos barn og unge blant
fysioterapeuter i Norge?
Materiale og metode
Dette er en
kartleggingsstudie som kombinerer kvantitative og kvalitative data hentet
gjennom et selvutviklet, digitalt spørreskjema. Skjemaet inneholdt både åpne og
lukkede spørsmål og ble analysert ved hjelp av henholdsvis deskriptiv
statistikk og direkte og summativ innholdsanalyse. Spørreskjemaet ble laget i
Nettskjema, som er et verktøy for utforming og gjennomføring av digitale
spørreundersøkelser for universitets- og høyskolesektoren (16) Studien ble vurdert av Norsk Senter for
Forskningsdata (SIKT, tidl. NSD) ref. nr. 634530. Ettersom studien omhandler
gjeldende klinisk praksis og ikke inkluderer pasienter, var den ikke
søknadspliktig til Regional Etisk Komite (REK).
Rekruttering
Invitasjon til
deltakelse ble distribuert til relevante faggrupper
i Norsk Fysioterapiforbund (NFF), til regionlederne i NFF, til Privatpraktiserende
Fysioterapeuters Forbund (PFF) og til Norsk Manuellterapeutforening (NMF). Ledere
for fysioterapeuter i kommuner og sykehusavdelinger samt høyskoler og universiteter
med mastergradsprogram i fysioterapi ble også kontaktet. I tillegg ble informasjon
om studien publisert i aktuelle Facebook-chatter, -grupper og -sider.
Rekruttering og datainnsamling foregikk over seks uker i perioden september-november
2022. Alle som mottok informasjon om studien, ble
oppfordret til å videresende informasjonen til aktuelle respondenter. Inklusjonskriterier var at respondenten måtte være
autorisert fysioterapeut eller turnusfysioterapeut, forstå norsk, og jobbe med
barn og unge.
Analyse
Univariate
analyser av talldata og grafisk framstilling av disse ble gjennomført i SPSS og
Excel. Innholdsanalysen baserte seg på metode beskrevet av Hsieh og Shannon (17) og inkluderte koding med predefinerte
koder, kategorisering av koder som deretter fikk en tilhørende innholdsbeskrivelse og
passende gullsitat og til slutt oppsummering over antall ganger hver kategori
ble benyttet. Innholdsanalysen foregikk med støtte fra programmet NVivo.
Resultatene av analysene presenteres samlet.
Resultat
Det digitale
spørreskjemaet ble åpnet av 199 personer, og i alt 103 personer gjennomførte
hele undersøkelsen. Majoriteten av respondentene var kvinner, utdannet i Norge
og over halvparten var lokalisert til region helse sør-øst. Nesten halvparten
hadde mer enn 15 års arbeidserfaring, og litt over halvparten arbeidet i
kommunehelsetjenesten. Utfyllende informasjon om utvalget er presentert i Tabell
1.
Langt de fleste (92%)
rapporterte at de anvendte kartleggingsverktøy. Nesten halvparten (46%)
svarte at de brukte slike verktøy minst en gang i måneden, mens bare et fåtall brukte verktøy
sjeldnere enn en gang i året (7%). De fem hyppigst brukte verktøyene var (med
synkende popularitet): Alberta Infant Motor Scale (AIMS), Movement Assessment
Battery for Children (M-ABC), Pediatric Evaluation of Disability Inventory
(PEDI), Nevromotorisk Undersøkelse for Barn og Ungdom (NUBU) og Hammersmith
Infant Neurological Examination (HINE).
Basert på
respondentenes svar (Tabell 2) kan det kan tyde på at fysioterapeuter i
spesialisthelsetjenesten anvender kartleggingsverktøy oftere enn
fysioterapeuter i kommunehelsetjenesten. Videre fremstår det som at
fysioterapeuter med videreutdanning i fysioterapi for barn og unge anvender
slike verktøy i mindre grad, enn de som ikke har videreutdanning.
Noen av
fysioterapeutene (n = 27) beskrev at kartleggingsverktøy var nyttige, men presiserte
at de fungerte som supplement til andre undersøkelser. Dette fordi de opplevde
at verktøyene hovedsakelig gav informasjon om barnets prestasjon på et enkeltstående
tidspunkt. De var derfor opptatt av at slike verktøy aldri må stå alene i
funksjonsvurderingen, men bør sees i en større sammenheng i kombinasjon med
andre metoder:
«Standardiserte
kartleggingsverktøy er en verdifull og naturlig del av en utredning, sammen med
observasjoner av barnet i naturlige omgivelser (hjemme, barnehage, skole), samtale med
foreldre, barnet (hvis mulig) og andre som kjenner barnet, klinisk undersøkelse og
informasjon fra andre faggrupper» (Respondent 36).
Flere (n = 39) beskrev
at selv om de brukte kartleggingsverktøy, var det ikke slik at de måtte det for
å klare å vurdere videre tiltak og behandlingsbehov. De påpekte at det kliniske
blikket var vel så viktig, og at det til slutt var deres egen kunnskap og vurderingsevne
som veide tyngst i funksjonsvurderingen:
«I mange tilfeller
får jeg de samme svar ved å observere barnet i sine omgivelser, samt gjøre en
undersøkelse av barnet, og ha samtale med voksenpersoner i barnets miljø» (Respondent
86).
Noen av
fysioterapeutene (n = 12) gav også uttrykk for at kartleggingsverktøy måtte
brukes med omhu:
«Jeg tenker det er
viktig å ha et mål med kartleggingen og ikke bare gjøre en test fordi man kan, det bør gi
barnet noe i etterkant» (Respondent 40).
Pasientgruppe og beslutning
om bruk
Fysioterapeutene rapporterte
at de anvendte kartleggingsverktøy oftere i vurderingen av små barn enn større barn,
og at de brukte verktøy mindre ettersom barnet ble eldre. Andelen som benyttet
verktøy veldig ofte eller ofte hos barn 0-3 år var 39%, mens 8% svarte det
samme for aldersgruppen 12 år og oppover.
Hyppigere bruk av kartleggingsverktøy
for de minste ble av enkelte fysioterapeuter (n = 6) forklart med at de opplevde
verktøyene som var tilpasset denne aldersgruppen som mindre påtrengende, og at de
ble oppfattet som en mer naturlig del av funksjonsundersøkelsen og samtalen med
pasienten og deres pårørende:
«Jeg har for eksempel brukt MABC-2 en del. Selv om jeg i
forkant har snakket med barna og ungdommene om hva vi skal gjøre og hvorfor vi
skal gjøre det, er de gjerne nervøse og redde for å gjøre feil. AIMS derimot er en mer
ufarlig måte å kartlegge på, da en
ser på hva babyen gjør spontant» (Respondent 71).
Av de 95 respondentene
som anvendte kartleggingsverktøy, var svaralternativene «Vurdere behov for
tiltak» (49%), «som ett ledd i utredning» (43%) og «for å måle endring over tid»
(42%), rapportert som viktigste årsak til bruk (Figur 1). Respondenter som aldri anvendte
standardiserte verktøy (n=8) begrunnet dette med svaralternativene; ≪for lite fokus på bruk av slike kartleggingsverktøy på
arbeidsplassen≫, ≪er ikke relevant for mine
pasienter≫, og ≪for lite kunnskap om/kjennskap
til slike verktøy≫.
Utfordringer med bruk og tilpasning i kartleggingssituasjonen
De vanligste
utfordringene fysioterapeutene opplevde ved bruk av kartleggingsverktøy var: ≪barnet/ungdommen klarer ikke å følge instruksjonene≫ (31%), ≪det er for
tidkrevende≫ (29%) og ≪jeg har for lite
kunnskap/kjennskap om slike verktøy≫ (21%). Flere fysioterapeuter
(n = 29) beskrev at de opplevde kartleggingsverktøy som restriktive, med lite
rom for tilpasning. Dette kunne føre til at andre relevante ferdigheter eller
alternative måter a løse oppgavene på for barnet, ikke alltid ble fanget opp:
«Jeg opplever flere av kartleggingsverktøyene som jeg er
kompetent til å bruke, og som jeg har tilgjengelig på min arbeidsplass, som lite
nyanserte og at de nødvendigvis ikke gir riktig bilde av barnets funksjon» (respondent
101).
Videre opplevde noen
av fysioterapeutene (n = 7) at mange barn ikke kunne kartlegges med slike verktøy,
fordi oppgavene var for vanskelig for dem å utføre. Fysioterapeutene opplevde
at barna ikke fikk vist hva de egentlig kunne, og dette kunne resultere i at
barnet mistet motivasjonen ettersom barnet ikke forstod formålet med en slik
kartlegging:
«Ofte opplever jeg at de slutter å prøve, at de ikke får
vist sitt beste» (Respondent 5).
Flere fysioterapeuter
(n = 14) gav uttrykk for at de vektla barnets opplevelse av kartleggingssituasjonen
høyt, og at det var viktig at barna opplever mestring. Dette førte til at
enkelte fysioterapeuter (n = 6) valgte å avvike fra kartleggingsverktøyets
standardiserte prosedyrer:
«En av ulempene er å sette et sårbart barn i en
testsituasjon. Mange synes dette bare er gøy, men noen opplever å ikke mestre og blir lei seg.
Da avviker jeg kanskje fra testen og legger inn elementer som barnet får til, så de
går ut av kontoret med positive erfaringer. Det er viktigere, så får man heller sitte
igjen med en test uten gyldig resultat»
(Respondent 17).
Diskusjon
Hensikten med
denne studien var å kartlegge bruken av, og erfaringer med standardiserte kartleggingsverktøy for
motorisk funksjon hos barn og unge blant fysioterapeuter i Norge. Med kropp, bevegelse og funksjon som kunnskapsfelt,
spiller fysioterapeuter en sentral rolle i kartlegging og oppfølging av barns
motoriske funksjon. Denne studien viser at standardiserte kartleggingsverktøy
inngår i fysioterapeuters praksis, men at det er lite variasjon i type verktøy til
tross for et stort tilgjengelig utvalg. Fysioterapeuter har et bevisst forhold
til at kartleggingsverktøy aldri bør stå alene i en funksjonsvurdering. Hensynet
til barnet og blir vektlagt i stor grad, noe som kan resultere i tilpasninger i
testsituasjonen.
Resultater fra denne
studien indikerer at mange fysioterapeuter benytter standardiserte
kartleggingsverktøy. Dette sammenfaller med studier fra USA (7), Tyskland (10)
og Storbritannia (15). Det er interessant
at det er likheter i praksis, ettersom dette er land med relativ ulike helsesystem.
USA har eksempelvis et helsevesen som i hovedsak er drevet og finansiert av det
private markedet hvor helseforsikringer har strenge dokumentasjonskrav (18).
Fysioterapeuter
får stadig flere standardiserte kartleggingsverktøy som er ment å gi et
objektivt, tallfestet bilde av pasientenes funksjon. Man kan likevel diskutere hvor
standardiseringen ble av, dersom fysioterapeutene gjør små tilpasninger i
kartleggingssituasjonen, slik denne studien viser. Det objektive holdepunktet
for å anvende et verktøy forsvinner, og reproduserbarheten viskes ut. På en
annen side bør man stille spørsmål ved validiteten til en standardisert prosedyre
hvor barnet anses som et statisk objekt og ikke et levende, kreativt og relasjonelt
subjekt. En løsning er å tenke nytt om måten kartleggingsverktøy bygges opp på,
for eksempel gjennom å flytte fokus fra produkt og prestasjon til prosess og
bevegelseskvaliteter i den motoriske funksjonen. I så tilfelle vil det ikke
nødvendigvis bli åpenbart for barna om de skårer høyt på et testledd eller ikke,
og de vil i mindre grad føle seg vurdert. En annen mulighet er å inkludere
testledd med flere mulige løsningsforslag for en bevegelsesoppgave, som åpner
opp for barns kreativitet. Videre bør det være et mål at utvikling av
målemetoder skjer med barn og unges medvirkning.
Flere av respondentene i
studien oppga at testresultater sammenfalt med deres kliniske vurdering og
erfaring. Likevel velger mange å anvende verktøy, noe som kan henge sammen med
en rangering av hvilke kunnskapsform som assosieres med høyest kvalitet og
dermed har høyest rang. Ifølge Thornquist (19) er det
uheldig at enkelte former for kunnskap anses som bedre enn andre innen
fysioterapi. Dette fenomenet har gjort det vanskelig å formidle faget, som ikke
bare er basert på medisinsk forskning, men også på praktiske erfaringer. Et eksempel på dette er måten fysioterapeuten
forfølger funn på gjennom undersøkelsen, hvor valg av undersøkelsesmetoder ikke
bestemmes på forhand, annet enn i grove trekk. Det er i all hovedsak pasientens
utfordringer, reaksjoner og erfaringer som bør styre hva fysioterapeuten skal
ta for seg. Dette er tilpasninger som kun kan læres gjennom praksis, og
derfor er kunnskapen fysioterapeuter besitter mye mer enn bare teknikk (19).
Det er vanskelig å gi et svar
på om det er bra eller ikke bra at fysioterapeuter anvender standardiserte
kartleggingsverktøy. Både kunnskapsbaserte, kliniske retningslinjer (4-6) og World Physiotherapy (20) anser bruk av standardiserte
kartleggingsverktøy som god praksis. Vår studie viste at
noen fysioterapeutgrupper bruker kartleggingsverktøy oftere enn andre. En mulig
forklaring på ulikheter i kartleggingspraksis er organisering av
helsetjenestene. Spesialisthelsetjenesten følger mange pasienter på kort tid og
gjerne i forbindelse med utredning, mens kommunehelsetjenesten gir behandling
over lengre perioder og den enkelte fysioterapeut ser dermed færre pasienter. Praksis
kan også variere basert på utdanningsnivå. Gjennom etter- og videreutdanning
får fysioterapeutene en økt faglig trygghet og kompetanse rundt kritisk
tenkning og resonering rundt bruk av standardiserte verktøy, noe som kan
resultere i mer restriktiv bruk.
Metodiske styrker og svakheter
Denne studien gir et innblikk i et hittil lite
utforsket felt og inneholder data og analyser som utfyller hverandre. Dette er
en styrke, men studien har også flere begrensninger. Svarprosenten er i seg
selv umulig å anslå, da populasjonen ikke er kjent. Ifølge Statens autorisasjonskontor var det per mars 2023 registrert
16120 fysioterapeuter med gyldig norsk autorisasjon. Det er derimot usikkert
hvor mange av disse som jobber med barn og unge. Medlemstallet for faggruppen for
barne- og ungdomsfysioterapi i NFF var per 2021 i overkant av 700 medlemmer. Ettersom
denne studien kun inkluderte 103 respondenter, må det anses å være et lite
antall. Det er også mulig at studien er preget av seleksjonsbias. Det kan
tenkes at studiens tema primært rekrutterte fysioterapeuter som var positive
til og faktisk anvendte standardiserte kartleggingsverktøy. Vi har ingen
informasjon om de aktuelle respondentene som valgte å ikke delta. Selv om
utvalget ikke nødvendigvis representerer størrelsen eller karakteristika på den
generelle populasjonen, mener vi likevel at studien gir viktig, ny kunnskap.
Konklusjon
Studien antyder at barn og unge med motoriske vansker møter fysioterapeuter som i
stor grad anvender standardiserte kartleggingsverktøy. Samtidig har de et
kritisk blikk på og evnen til refleksjon rundt egen praksis. Til tross for hyppig bruk, rapporteres det om barrierer
og individuelle tilpasninger. Fysioterapeutene
har ulike betraktninger knyttet hvordan og når disse verktøyene bør anvendes. Slike
nyanser bør diskuteres i fagmiljøet, både av fysioterapeuter og andre fagpersoner
som vurderer barn og unges motoriske funksjon. Videre forskning og fagutvikling
bør vurdere nye utforminger av kartleggingsverktøy som ivaretar barn og unges mestringsopplevelse,
samtidig som de beholder reproduserbarheten og øvrige måleegenskaper.
Referanser
1.Hallemans A, Verbeque E, Van de Walle P. Chapter 14
- Motor functions. In: Gallagher A, Bulteau C, Cohen D, Michaud JL, editors.
Handbook of Clinical Neurology. 173: Elsevier; 2020. p. 157-70. DOI: 10.1016/B978-0-444-64150-2.00015-0
2.Lobo MA, Harbourne RT,
Dusing SC, McCoy SW. Grounding early intervention: physical therapy cannot just
be about motor skills anymore. Phys Ther. 2013;93(1):94-103. DOI: 10.2522/ptj.20120158
3. Evensen KAI, Sellæg S, Stræte AC,
Hansen AE, Meisingset I. Profile of children referred to primary health care
physiotherapy: a longitudinal observational study in Norway. BMC Health Serv
Res. 2021 Jan 6;21(1):16
DOI: 10.1186/s12913-020-05988-8
4. Lipkin PH, Macias MM. Promoting
Optimal Development: Identifying Infants and Young Children With Developmental
Disorders Through Developmental Surveillance and Screening. Pediatrics.
2020;145(1). DOI: 10.1542/peds.2019-3449
5. Blank R, Smits-Engelsman B, Polatajko H, Wilson P.
European Academy for Childhood Disability (EACD): recommendations on the
definition, diagnosis and intervention of developmental coordination disorder
(long version). Dev Med Child Neurol. 2012;54(1):54-93. DOI: 10.1111/j.1469-8749.2011.04171.x
6. Demont
A, Gedda M, Lager C, de Lattre C, Gary Y, Keroulle E, et al. Evidence-Based,
Implementable Motor Rehabilitation Guidelines for Individuals With Cerebral
Palsy. Neurology. 2022;99(7):283-97. DOI: 10.1212/WNL.0000000000200936
7. Fay D, Brock E, Peneton S, Simon R, Splan M,
Sullivan L, Weiler A. Physical Therapists' Use and Alteration of Standardized
Assessments of Motor Function in Children. Pediatric Physical Therapy.
2018;30(4):318-25. DOI: 10.1097/PEP.0000000000000532
8. O’Connor B, Kerr C, Shields N, Imms C.
Understanding allied health practitioners’ use of evidence-based assessments
for children with cerebral palsy: a mixed methods study. Disability and
Rehabilitation. 2019;41(1):53-65. DOI: 10.1080/09638288.2017.1373376
9. Majnemer A. Benefits of Using Outcome Measures in
Pediatric Rehabilitation. Physical & Occupational Therapy In Pediatrics.
2010;30(3):165-7. DOI: 10.3109/01942638.2010.484353
10. Braun T, Rieckmann A, Weber F, Grüneberg C.
Current use of measurement instruments by physiotherapists working in Germany:
a cross-sectional online survey. BMC Health Services Research. 2018;18(1):810. DOI: 10.1186/s12913-018-3563-2
11. Richter R,
Maric F. Ecological Bodies and Relational Anatomies: Toward a Transversal
Foundation for Planetary Health Education. Challenges. 2022;13(2):39. DOI: 10.3390/challe13020039
12. Nicholls DA, Gibson BE. The body and
physiotherapy. Physiother Theory Pract. 2010;26(8):497-509. DOI: 10.3109/09593981003710316
13. Bjorbækmo WS, Engelsrud GH. Experiences of being
tested: a critical discussion of the knowledge involved and produced in the
practice of testing in children’s rehabilitation. Medicine, Health Care and
Philosophy. 2011;14(2):123-31. DOI: 10.1007/s11019-010-9254-3
14. Hanna SE, Russell DJ, Bartlett DJ,
Kertoy M, Rosenbaum PL, Wynn K. Measurement practices in pediatric
rehabilitation: a survey of physical therapists, occupational therapists, and
speech-language pathologists in Ontario. Phys Occup Ther Pediatr.
2007;27(2):25-42. PMID: 17442653
15. Knox V, Vuoskoski P, Mandy A. Use of outcome
measures in children with severe cerebral palsy: A survey of U.K.
physiotherapists. Physiother Res Int. 2019;24(4):e1786. DOI: 10.1002/pri.1786