Emilie Klerud, MSc. fysioterapeut, Stavanger kommune. emilie.klerud@gmail.com.
Birgitte Ahlsen, PhD., førsteamanuensis ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 26.april 2024. Artikkelen er basert på en studie godkjent av Norsk senter for forskningsdata (NSD). Den samme studien var ifølge Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK) ikke fremleggingspliktig. Ingen interessekonflikter oppgitt.
PDF
Sammendrag
Hensikt:
Studiens hensikt er å få økt kunnskap om hvordan
ungdommer med langvarige smertetilstander erfarer og gir mening til sine
plager, og hvordan samfunnsmessige betingelser og kulturelle idealer får
betydning for deres sykdomserfaringer.
Metode:
Kvalitative
intervjuer av fem jenter med langvarig smerteproblematikk (15-19 år) ble
analysert ved bruk av narrativ teori og metode. En strukturell narrativ analyse
ble benyttet, og det ble trukket veksler på perspektiver ved
samfunnsutviklingen med vekt på økende individualisering.
Funn:
Jentene
knytter smertene sine til tidligere vonde hendelser i oppveksten, til det å stå
alene med sine vonde erfaringer og til opplevelsen av stress.
På den ene siden uttrykker fortellingene individuell
sårbarhet og behov for relasjonell støtte og tilhørighet. På den andre siden preges
fortellingene av kulturelle idealer om å være selvstendig, mestre på egenhånd
og opprettholde en fasade. Historiene uttrykker på den ene siden et ønske om å
være med på mye og lykkes på flere arenaer. Samtidig viser historiene til
gjentatte personlige nederlag og redusert egenverdi når de ikke klarer det.
Konklusjon:
Funnene
argumenterer for en tverrfaglig
tilnærming og for vektlegging av tiltak og tilrettelegging på systemnivå, for å
unngå økt ansvarliggjøring av den enkelte. Videre underbygger funnene
viktigheten av å sikre tilstrekkelig støtte og anerkjennelse fra omgivelsene.
Nøkkelord: Ungdom, langvarige smerter, narrativer.
Abstract
“I tend to look down on myself”. Some young girls’
experiences with long-term pain: An interview study
Purpose: The study aims to enhance our understanding of how adolescents with chronic
pain conditions experience and make sense of their illness, and how cultural norms
and ideals shape their illness experiences.
Methods: We conducted qualitative interviews with five young girls (aged
15-19) living with chronic pain. A structural narrative analysis, underpinned
by narrative theory and method, was employed. The analysis draws from perspectives
on societal changes, particularly the trend towards increased individualization.
Findings: The young girls associated their pain with distressing
events from their past, the feeling of being alone with their pain, and their experience
of stress. On one hand, their narratives express individual vulnerability and a
need for relational support and belonging. On the other hand, their narratives
are characterized by cultural ideals promoting independence, self-sufficiency,
and the maintenance of a facade. The stories express a desire to engage in various
activities and succeed across different arenas. At the same time, the stories
reveal instances of repeated personal failures and diminished self-esteem when they
are unable to achieve their goals.
Discussion and conclusion: The findings advocate for a multidisciplinary approach,
and emphasize the importance of systemic interventions and facilitations to
reduce individual burden. Furthermore, the findings underscore the
importance of ample support and recognition from the individual’s environment.
Key-words: Adolescents, chronic pain, narratives.
Kort sagt
Det er behov
for å ta flere perspektiver på smerte i betraktning for å imøtekomme
kompleksiteten i denne type helseutfordringer.
Unge jenter
med langvarig smerteproblematikk har et behov for å bli trodd, hørt og anerkjent.
Det er behov
for å rette tiltak på systemnivå for å unngå økt ansvarliggjøring av den
enkelte, men også forebygge utvikling av slike helseutfordringer
generelt.
Bakgrunn
Det er rettet økende oppmerksomhet mot unges helse
de seneste årene. Noen av helseutfordringene som tematiseres i medier og
forskningsrapporter er en stadig høyere forekomst av psykiske plager, smertetilstander
og bruk av smertestillende medikamenter hos ungdom (1-2). Denne studien tar for
seg ungdom med langvarige smertetilstander, og hvordan ungdommene selv
beskriver og gir mening til sin smerte.
Det anslås at 15-30% av barn og unge opplever langvarig
smerteproblematikk i oppveksten (3-4). Vi vet at ungdom med langvarige
smerter er mer isolert enn jevnaldrende, har høyere risiko for skolefravær
og redusert sosial deltakelse på fritiden (5-7). Å leve med langvarige smerter
er sterkt assosiert med lavere livskvalitet, også i et langsiktig perspektiv (8-9).
Årsaken til utvikling av langvarige smerter er
gjenstand for debatt. Vi vet at slike helseplager er sammensatte, og at psykososiale,
familiære og kulturelle forhold har betydning for hvordan smerte erfares og
utvikles (8; 10-12). Samtidig vet vi at trekk ved vårt samfunn, slik som økende
individualisering, kan gjøre oss mer utsatt for helseplager (13-15).
Individualisering forstås som et resultat av modernisering av samfunnet og
innebærer at unge som vokser opp i dag har større frihet og flere valgmuligheter
enn tidligere generasjoner. Selvrealisering, personlig initiativ,
selvansvarlighet og uavhengighet er kulturelle idealer som knyttes til
individualiseringsbegrepet. En forestilling om at «alt er mulig», kan
imidlertid medføre økt press på den enkelte, og gi lavere terskel for å
føle seg utilstrekkelig og mislykket (13-14). Til tross for slik kunnskap vet
vi lite om hvordan barn og unge selv fortolker og gir mening til sine smerter,
og hvordan samfunnsmessige betingelser får betydning for deres forståelse av
seg selv og sine plager.
Med kroppen som nedslagsfelt jobber fysioterapeuter for å fremme god
helse og utvikling hos barn og ungdom. Barn og unge med langvarige
smertetilstander henvises ofte til fysioterapeut for behandling.
Retningslinjene for behandling av denne
type helseplager er imidlertid uklar, og evidensen for fysioterapeutiske tiltak
er begrenset (16). Samtidig hevdes det at langvarige smerter hos unge ofte er
underrapportert, at det er store kunnskapshull i forskningen og at kompetansen
blant helsepersonell er lav (17). Formålet med denne studien er derfor å få økt
kunnskap om langvarige smertetilstander hos ungdom, både for å kunne tilby god
behandling, og for å kunne forebygge utvikling av slike helseplager på sikt.
Studien søker å få svar på hvordan ungdom med langvarige smerter forteller om
sine plager og på hvilken måte kulturelle normer og idealer spiller inn og får
betydning for deres fortellinger.
Teoretisk perspektiv
For å undersøke hvordan ungdom med langvarige
smertetilstander beskriver og gir mening til sine plager, tar studien
utgangspunkt i narrativ teori og metode. Narrativ teori bygger på en grunntanke
om at mennesker gir mening til sine erfaringer gjennom å sette dem inn i en
meningsfull sammenheng, som har form som en historie (18). Det å skape en
historie om seg selv blir spesielt viktig når det skjer noe uventet som endrer ens
liv, slik som ved langvarig sykdom, smerter eller funksjonssvikt (19). Samtidig
som historiene vi skaper om oss selv er individuelle og unike, preges og formes
de av samfunnet og kulturen vi er en del av (18).
Metode
Studien har et kvalitativt design, med intervju som
metode. Deltakerne består av fem jenter i aldersgruppen 15-19 år, med langvarig
smerteproblematikk uten kjent medisinsk årsak. Samtlige hadde mottatt
behandling for sine plager, både av fysioterapeut og psykolog. Deltakerne ble
rekruttert ved hjelp av tre fysioterapeuter som arbeider med målgruppen.
Godkjenning fra Norsk senter for datainnsamling (NSD) forelå før rekruttering
startet. I en forhåndsvurdering vurderte Regional Etisk komite (REK) prosjektet
til ikke å være fremleggingspliktig. Det ble innhentet skriftlig informert
samtykke av samtlige deltakere, og en av ungdommenes foresatte. Intervjuene ble
utført av førsteforfatter og varte ca. 45 minutter. Det ble stilt få og åpne
spørsmål, slik at informantene skulle snakke mest mulig fritt om det de selv
var opptatt av. Intervjuene ble transkribert av førsteforfatter, og ungdommene ble
tildelt fiktive navn.
Det empiriske materialet ble analysert ved bruk av
en strukturell narrativ analyse (18). Analysemetoden fokuserer både på «hva»
som fortelles, og «hvordan» det fortelles. I denne studien henspiller «hva» til
innholdet i jentenes fortellinger, og «hvordan» til de kulturelle forståelsesrammene,
normene og idealene som kommer til uttrykk når de foreller om seg selv og sine
erfaringer. Analysearbeidet foregikk i en veksling mellom å jobbe empirinært og
å dra veksler på teori. Litteratur om særtrekk ved samfunnsutviklingen, med vekt
på økende individualisering, var særlig nyttig i analysearbeidet (13-15).
Funn
Vonde erfaringer i oppveksten – «Jeg klarte
ikke å takle ting så veldig bra»
Jentenes fortellinger starter tilbake i tid, og
viser til vonde erfaringer fra barne- og ungdomstiden. Opplevelser som utenforskap,
ensomhet eller sorg gjennom å erfare mobbing, skilsmisse eller tap av nære
relasjoner, er gjennomgående temaer som ofte markerer starten på jentenes
fortellinger.
«Jeg tror det er litt etter alt som har skjedd, for
det har på en måte skjedd ganske mye i livet mitt. Jeg kan ikke si at det
starta på barneskolen, men det starta litt da med mobbing. Også grunnen til at
jeg bare bor med mora mi da, er at faren min døde for snart åtte år siden, av
kreft. Så det har jo kommet litt av det også. Også har det vært en depresjon,
og litt forskjellig» (Ingeborg, 18 år).
Historiene uttrykker på mange måter en samtidighet
mellom det vonde i livet, og det vonde i kroppen. Et annet fellestrekk er
at det oppleves vanskelig å håndtere det som har skjedd på egenhånd.
«Det handla vel veldig mye om, sett i ettertid,
hvordan jeg hadde det tror jeg. Etter at ting begynte å gå veldig dårlig på skolen.
Foreldrene mine skilte seg, det var ikke så veldig bra hjemme. Så begynte
liksom smertene å bare, ja kom gradvis, og ble bare verre og verre (..) Jeg ble
jo mobba på skolen. Hadde ikke så veldig mange venner (..) Og det her ser jeg
på som en grunn til alle vondtene. Fordi jeg ikke klarte å takle ting så veldig
bra» (Madelen, 19 år).
Jentenes fortellinger viser til ulike smertefulle
livshendelser, men handler også om egen håndtering og opplevelser av å ikke
strekke til i møte med det vonde. Slike beretninger kan knyttes til
individualiseringen i vårt samfunn, og tilhørende idealer som selvansvarlighet
og uavhengighet. På den ene siden viser historiene til vonde hendelser og
individuell sårbarhet, og på den andre siden gjenspeiler historiene kulturelle
forventninger om å håndtere det vanskelige selv.
Å stå alene – «Man ser det ikke på meg»
Jentenes fortellinger inneholder mange opplevelser
av å ikke bli trodd, eller tatt på alvor, i tilknytning til de kroppslige
smertene. Mangel på forståelse fra skole og helsevesen er et gjennomgående
tema i fortellingene.
«Det var veldig ekkelt, fordi lærerne tok meg ikke
alvorlig. De trodde jeg tulla som vanlig. At jeg bare sluntra unna. At det var
en unnskyldning.. Men det var det jo ikke. Så jeg holdt smertene inne hele
dagen, fordi lærerne ble så sure. Så det ble bare verre. For når du holder ting
inne så spenner du bare hele kroppen. Så da fikk jeg nesten vondt i hele meg
(..) Og når jeg var hos legen så var det liksom, «nei, vi ser ikke noen årsaker
til at du skal ha vondt». Men så hadde jeg vondt! Så det var egentlig
ganske ille, for jeg dro jo hjem og følte verre enn det jeg gjorde da jeg kom
dit (..)» (Kristin, 19 år).
Historiene viser til et ønske om å bli sett, trodd
og anerkjent fra de rundt seg. Jentene forteller om hvordan mangel på slike
erfaringer bidrar til usikkerhet og selvbebreiding.
«Jeg tror egentlig bare at.. Hvis man får snakke
med noen som tror deg.. For jeg gikk til legen min for eksempel. Og
han trodde jo ikke på meg! Og hver gang jeg snakka med lærerne på skolen eller
helsesøster.. Så ble jeg liksom møtt med at «jammen, hva er det her for noe
liksom, skjerp deg!» (..) Jeg ble jo bare mer og mer innestengt. Jeg gjemte meg
liksom inni de her svarte mørke klærne bakerst i klasserommet, og venta på at
dagen skulle bli ferdig» (Madelen, 19 år).
Samtidig som at fortellingene handler om et behov
for forståelse og anerkjennelse fra de rundt seg, viser de også til et ønske om
å holde smertene skjult.
«Det påvirker meg, men man ser det ikke på meg nødvendigvis. Det
er ikke tydelig at jeg har vondt og at jeg sliter (..) Jeg tror jeg er litt
sånn at jeg viser egentlig ikke folk hvordan jeg har det og hva jeg føler»
(Ingeborg, 18 år).
Jentenes historier viser til et behov for ikke å vise
andre hvordan de egentlig har det. Det å ikke vise
sårbarhet, eller be andre om hjelp, synes å være sterkt forankret i
historiene. Dette kan ses i lys av kulturelle idealer som å være
selvansvarlig og vellykket. Historiene uttrykker slik sett et dilemma mellom et
ønske om å bli sett og forstått på den ene siden, og et behov for å
opprettholde en fasade på den andre siden.
Stress – «Jeg ser så fort ned på meg selv»
Et gjennomgående tema i jentenes fortellinger er
opplevelsen av stress. Historiene vitner om at det er mye jentene skal rekke og
være med på, både på skolen og på fritiden. Jentenes fortellinger omhandler en
rekke gjøremål som angår både faglige, sosiale og fremtidige forhold.
Overganger trekkes frem som en sentral hendelse i jentenes beretninger om
stress.
«Det er jo en veldig stor overgang fra
ungdomsskolen til videregående. For det er jo ikke bare vanlig
studie, med studiespesialisering, det er jo musikk på siden. Så vi har mer å
gjøre enn de som går vanlig studie. Så det er veldig stress. Pressa inn. (..)
Ja, I
tillegg til at jeg skal jobbe. Også er jeg instruktør på en revy på
ungdomsskolen (..) Også er det det at når jeg er hjemme så må jeg jo.. Så er
det vanlige plikter. Også er jeg med på ungdomsrådet! (..) Det er ingenting jeg
vil nedprioritere. Rett og slett» (Silje, 16 år).
Historiene vitner om at livets mange gjøremål kan
være vanskelig å håndtere. Fortellingene uttrykker en samtidighet mellom
travelhet og stressende forhold i livet, og smertene de erfarer i kroppen.
«Jeg har lagt merke til at jo mer jeg stresser. Og
jo mer ting jeg har rundt meg som skjer. Med en gang det skjer, så kan jeg få
vondt i armen (..) Jeg tror det var på en måte kroppen min sa «nå er det nok,
nå må du roe deg ned litt»» (Oda, 15 år).
Jentenes historier om stress gjenspeiler på mange
måter samtidens kulturelt utbredte fortelling om ungdoms helseplagers
tilknytning til «stress og press». Historiene viser samtidig til opplevelser av
å ikke mestre eller strekke til, og påfølgende erfaringer med gjentatte
nederlag.
«Det er jo hvis man, eller hvis jeg da, på en måte
føler at jeg ikke mestrer noe. Så ser jeg så fort ned på meg selv. Etter alt
jeg har vært gjennom. Da blir det litt mer at jeg tenker at jeg ikke er verdt noe,
og da setter det seg også i ryggen. Så da blir det ganske tungt. Så det er jo
gjerne hvis jeg får tunge tanker eller er gjennom noe jeg føler at jeg ikke
mestrer, eller ikke får til» (Ingeborg, 18 år).
Jentenes fortellinger viser både til et ønske og
forventning om å strekke til på mange områder, og samtidig til gjentatte
opplevelser av å ikke mestre eller være god nok. Opplevelser av å mislykkes
knyttes eksplisitt til redusert egenverdi og selvfølelse. At utilstrekkelighet
oppfattes som et personlig nederlag, og får betydning for deres oppfatning av
seg selv, kan knyttes til individualiseringen og kulturelle idealer som
vellykkethet og selvrealisering.
Diskusjon
Studiens hensikt var å få økt kunnskap om
hvordan ungdommer med langvarige smertetilstander erfarer og gir mening til
sine plager, og hvordan samfunnsmessige betingelser og kulturelle idealer får
betydning for deres sykdomserfaringer. Funnene viser hvordan jentene forstår egne smerter i
lys av tidligere vonde hendelser, stress og erfaringer med å ikke bli trodd og
forstått. På den ene siden uttrykker fortellingene en grunnleggende sårbarhet
og behov for støtte fra andre, og på den andre siden preges de av kulturelle
idealer om å være selvstendig, mestre på egenhånd og opprettholde en vellykket
fasade. Historiene uttrykker på den ene siden et ønske om å være med på mye og
lykkes på flere arenaer. Samtidig viser historiene til gjentatte personlige
nederlag og redusert egenverdi når jentene ikke klarer det.
Kulturelle
forventninger møter individuell sårbarhet
At jentenes fortellinger viser en sammenheng mellom langvarige smerter
og stress, er i tråd med kulturelle forståelser og narrativer i vårt samfunn,
slik som «flink pike» og «generasjon prestasjon» (1). Funnene er også i tråd
med en omfattende rapport om norske skoleelever, som viser at psykosomatiske
helseplager er sterkt knyttet til selvrapportert stress (20). I rapporten
knyttes opplevelsen av stress til personlige faktorer som lav selvfølelse,
høye forventninger til seg selv og følelse av utilstrekkelighet (20).
Dette er i tråd med jentenes fortellinger, som viser hvordan nederlag og mangel
på mestring kan føre til opplevelser av redusert egenverdi. Samtidig viser
funnene i vår studie hvordan kulturelle idealer som vellykkethet og
selvrealisering kan gjøre det vanskelig å senke kravene og nedprioritere
gjøremål. Det kan tenkes at det å vokse opp i et individualisert samfunn, med
uendelige valgmuligheter og fokus på personlig utvikling, kan bidra til å
opprettholde og forsterke opplevelsen av stress. Det er også sannsynlig at
dette påvirker de unges forhold til seg selv og egen kropp. Funnene indikerer
at unges utsatthet for stress og helseplager ikke bare bør ilegges personlige
og individuelle forhold, men også må ses i lys av samfunnet vi er en del
av.
Funnene
i denne studien underbygger samtidig viktigheten av å være oppmerksomme på den
enkeltes utsatthet gjennom sine individuelle livserfaringer. Jentenes
fortellinger vitner om at brudd eller mangel på relasjonell tilhørighet kan
forankres i kroppen som smerte. Filosofen
Arne Vetlesen påpeker at vi som mennesker er utsatt for smerte gjennom
opplevelser som tap, sorg og nederlag (14).
Selv om det til en viss grad anerkjennes at vonde erfaringer kan komme til
uttrykk i kroppen, synes jentenes historier å uttrykke gjentatte erfaringer med
å ikke bli trodd og anerkjent. Samtidig viser funnene hvordan kulturelle
forventinger om egenhåndtering og selvstendighet, får betydning for jentenes
evne til å dele sine erfaringer, være sårbar og be om hjelp. Vetlesen påpeker
nettopp at en konsekvens av å leve i et samfunn med økende individuell frihet
og uavhengighet, kan være at grunnleggende menneskelige behov som støtte og
avhengighet til andre blir forstått som en svakhet (14). Funnene argumenterer
derfor for å lytte til den enkeltes historie, anerkjenne deres opplevelse og
sikre tilstrekkelig støtte. Samtidig underbygger funnene viktigheten av å sikre
ivaretakelse av barn og unge i overganger og krevende livssituasjoner der
relasjonell trygghet og tilhørighet kan være truet.
Individuelt
ansvar eller forebygging på samfunnsnivå?
Selv om gjeldende retningslinjer for oppfølging av
langvarige smertetilstander hos unge anbefales å være familiesentret, synes
tiltakene i hovedsak å rette seg mot egenhåndtering og endringer av den
enkeltes vaner og livsstil. Individuelle treningsøvelser, kognitiv
atferdsterapi, stressmestring og smerteedukasjon er eksempler på foreslåtte
tiltak (16). Funnene i denne studien viser imidlertid hvordan vonde erfaringer
med tap og utenforskap i oppveksten, og opplevelser av å stå alene, er sentrale
temaer i jentenes fortellinger. Videre peker funnene mot kulturelle
forventninger om å være selvstendig og håndtere det vanskelige på egenhånd. Filosof
og psykolog Ole Jacob Madsen hevder at individuelle tiltak som eliminering av
stress, treningsøvelser eller endring i tankemønstre kan bidra til økt
ansvarliggjøring gjennom å forsterke inntrykket av at det er ungdommen selv det
er noe galt med (1). Et slikt perspektiv underbygges av funnene i denne
studien, der jentenes fortellinger indikerer at de vurderer sin egen håndtering
av smertene, og andre krevende forhold, som utilstrekkelig. Slik sett kan
tiltak som innebærer at ungdommen skal «gjøre mer», eller «tenke annerledes», potensielt
bidra til økt press og bli enda en ting de skal mestre. Tar vi et slikt
perspektiv i betraktning kan vi risikere at behandlingen bidrar til å
opprettholde ungdommenes plager gjennom å forsterke et allerede etablert
mønster.
Skolen er et sentralt tema i jentenes fortellinger.
Å rette tiltak mot skolen synes derfor å være betydningsfullt. Flere hevder at økt
læringspress, måling og vurdering i skolen går på bekostning av barn og unges muligheter
for lek, og bidrar til økt mistrivsel og stress (21). Vi vet at rapportering av
stress øker i takt med økte skolekrav, og at en variert og aktiv skolehverdag
bidrar til å motvirke stress, fremme samspillserfaringer og gode relasjoner (20).
Funnene i denne studien, som peker mot både stress, utilstrekkelighet og
manglende relasjonell støtte og tilhørighet på skolen, underbygger verdien av
en slik tilnærming. Studiens funn peker mot et behov for helsefremmende tiltak i
skolen, der fysioterapeuter har verdifull kompetanse. Vi vet at bruk av kropp
og sanser kan bidra til å regulere kroppens stressresponssystem, og samtidig
fungere smertelindrende for enkelte (22;16). En variert skolehverdag som gir flere
muligheter til kroppslige og sanselige erfaringer i samspill med andre, kan være verdifullt for mange. En slik tilnærming kan fungere
helsefremmende på gruppenivå, og samtidig bidra til at man unngår
ansvarliggjøring av ungdom i en sårbar situasjon.
Metodiske betraktninger
Førsteforfatter er fysioterapeut og hennes faglige
bakgrunn og kliniske erfaring vil prege hennes forskerrolle og forforståelse av
tematikken. For å unngå at egen forutinntatthet ble styrende, ble det
tilstrebet å stille åpne spørsmål som i minst mulig grad gjenspeilet egne
oppfatninger. Målet var derfor at ungdommene fikk snakke mest mulig fritt under
intervjuene.
Ettersom studien baserer seg på intervjuer av kun
fem informanter, gir det et begrenset grunnlag for å si noe om
generaliserbarhet. Dette forsterkes av at samtlige deltakere var jenter, og at de
som valgte å delta trolig utgjør en relativt homogen gruppe. Et større og mer variert
utvalg hadde trolig bidratt til et mer nyansert og mangfoldig datamateriale.
Gjennom å presentere utvalget nøye, redegjøre for det teoretiske rammeverket og
beskrive gjennomføring og analyse av datamaterialet, vil vi likevel argumentere for at funnene
i denne studien kan overføres til andre unge med liknende plager. Ettersom
studien bygger på allmenne kulturelle forståelsesrammer, normer og idealer, vil
vi argumentere for at ungdommer i tilsvarende situasjon kan kjenne seg igjen,
og at funnene kan være relevant for fagpersoner som arbeider med målgruppen.
Kliniske
implikasjoner
Funnene vitner i første rekke om at ungdom med
langvarige smertetilstander har et behov for å bli trodd og anerkjent. For å
sikre tilstrekkelig støtte, og skape en felles forståelse av plagene, kan det
være aktuelt for helsepersonell å inngå samarbeid med personer som omgås den
unge i hverdagen, som foreldre og lærere. For å imøtekomme kompleksiteten i
denne type helseplager vil en tverrfaglig tilnærming sannsynligvis være
avgjørende. Samtidig peker funnene mot at langvarige smertetilstander ikke bør
løses på individnivå alene. Funnene fremhever hvordan økt individualisering i
vårt samfunn kan bidra til å forsterke ungdommenes plager. Det å rette tiltak
mot systemer, for eksempel skolen, kan derfor være viktig både for å unngå økt
press på den enkelte, men også for å forebygge utvikling av langvarige
smertetilstander hos barn og unge generelt. Funnene peker på et behov for helsefremmende
tiltak i skolen, der fysioterapeuter kan bidra med viktig kompetanse i et
tverrfaglig samarbeid.
Takk
Vi
ønsker å takke deltakerne som stilte til intervju og delte åpent om sine
erfaringer. Videre vil vi takke Fysiofondet som har bidratt med finansiell
støtte til formidlingsarbeidet.
Referanseliste
1. Madsen O.J. (2018) Generasjon
prestasjon – hva er det som feiler oss? Oslo: Universitetsforlaget.
2. Bakken
A. (2022) Ungdata 2022: Nasjonale resultater. NOVA Rapport;5:
2022
3. Tutelman P.R et.al (2021) Epidemiology of chronic
pain in children and adolescents: a protocol for a systematic review update.
BMJ Open. Volume 11, Issue 2. Doi: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-043675
4. Gobina I, Villberg J,
Valimaa R, Tynjala J, Whitehead R, Cosma A, et.al. (2019) Prevalence of
self-reported chronic pain among adloescents: evidence from 42 countries and
regions. Eur J Pain. 2019; 23 (2): 316-26. Doi: https://doi.org/10.1002/ejp.1306
5. Groenewald CB, Giles M, Palermo TM (2019) School
absence associated with childhood pain in the United States. Clin J Pain.
2019;35(6):525-31. Doi: https://doi.org/10.1097/AJP.0000000000000701
6. Logan, D.E, Simons, L.E., Stein, M.J., Chastain, L.
(2008) School Impairment in Adolescents With Chronic Pain. The Journal
of Pain. Volume 9, Issue 5. https://doi.org/10.1016/j.jpain.2007.12.003
7. Forgeron, P. A., King,
S., Stinson. J. N., McGrath, P. J., McDonald, A. J. & Chambers, C.T.
(2010). Social functioning and peer relationships in children and adolescents
with chronic pain: A systematic review. Pain research and management,
15, 27–41. Doi: https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsx074
8. Miller,
M.M., Meints, S., Hirsh, A.T. (2018) Catastrophizing, pain, and functional
outcomes for children with chronic pain: a meta-analytic review. PAIN.
Volume 159, Issue 12. Doi:
https://doi.org/10.1097/j.pain.0000000000001342
9. Haraldstad
K, Christophersen KA, Helseth S. (2017) Health-related quality of life and
pain in children and adolescents: a school survey. BCM Pediatr. 2017;17(1):174. Doi: 10.1186/s12887-017-0927-4
10. Fisher E, Heatcote LC, Eccleston C, Simons LE,
Palernmo TM (2018) Assessment of pain anxiety, pain catastrophizing, and
fear of pain in children and adolescents with chronic pain: a systematic review
and meta-analysis. J Pediatr Psyschol. Doi: https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsx103
11. Huguet A., Tougas ME, Hayden J, McGrath PJ,
Stinson JN, Chambers CT (2016) Systematic review with meta-analysis of
childhood and adolescent risk and prognostic factors for musculoskeletal pain. PAIN.
Dec;157(12):2640-2656. Doi: https://doi.org/10.1097/j.pain.0000000000000685
12. Jahre,
H., Grotle, M., Smedbråten, K., Dunn, K.M,. Øiestad, B.E. (2020) Risk factors for non-specific
neck pain in young adults. A systematic review. BMC Muscukiskeletal Disord.
Doi: 10.1186/s12891-020-03379-y
13. Madsen O.J. (2011a). Den
terapeutiske kultur. Oslo: Universitetsforlaget. Madsen,
O.J. (2011b) Nyliberalismens sosialpsykologi. Dany-Robert Dufours kritikk av
nyliberalismen. Agora, 28 (1), 94-116.
14. Vetlesen A.J (2020) Smerte i vår
tid. Dinamo forlag.
15. Bauman,
Z. (2001) The individualized society. Cambridge: Polity Press.
16. Bouesseau
M.C et.al (2020) Guidelines on the management of chronic pain in children.
Geneva: World Health Organization; 2020. Licence:
CC BY-NC-SA 3.0 IGO. Tilgjengelig fra: https://www.who.int/publications/i/item/9789240017870
17. Eccleston,
C., Fisher, E., Howars, R.F., Slater, R., Forgeron, P., Palermo, T. (2021) Delivering
transformative action in paedriatric pain: A Lancet Child and Adolescent Health
Comission. The Lancet: Child & Adolescent Health. Volume 5, Issue 1. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30277-7
18. Riessman C.K. (2008) Narrative methods for the Human Sciences. First
edition. Sage Publications, Inc.
19. Frank, A.W (1997) The wounded storyteller: Body, Illness, and Ethics. Chicago:
University of Chicago Press.
20. Lillejord S., Børte K.,
Ruud E., Morgan K. (2017) Stress i skolen – en systematisk
kunnskapsoversikt. Oslo: Kunnskapssenteret for Utdanning.
21. Brodal P, Lunde C.
(2022) Lek og læring i et nevroperspektiv. Universitetsforlaget.
22. Perry, B.D (2020). The Neurosequential Model: a
developmentally-sensitive, neuroscience-informed approach to clinical problem
solving. The handbook of therapeutic childcare: Evidence-informed approaches
to working with traumatized children in foster, relative and adoptive care. London:
Jessica Kingsley.
© Author(s) (or their employer(s)) 2024. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Published by Fysioterapeuten.