Runa Kalleson, fysioterapeut, PhD, førsteamanuensis og
prosjektleder for INTERACT, OsloMet - storbyuniversitetet. runaka@oslomet.no.
Fagessay vurderes redaksjonelt.
I forskrift om habilitering, rehabilitering og koordinator
står det at formålet med (re)habilitering er at «den enkelte pasient og bruker,
som har eller står i fare for å få begrensninger i sin fysiske, psykiske,
kognitive eller sosiale funksjonsevne, skal gis mulighet til å oppnå best mulig
funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse i utdanning og
arbeidsliv, sosialt og i samfunnet» (1). Men er det så sikkert at veien til bedre
funksjon og større grad av mestring, selvstendighet og deltakelse for
funksjonshindrede går gjennom (re)habiliteringstjenester slik de utøves i dag?
Det er et spørsmål som jeg vil utforske nærmere i dette fagessayet.
Funksjonshindringer – et helseproblem?
I NOUen På høy tid — Realisering av funksjonshindredes
rettigheter (2) skriver et utvalg bestående av funksjonshindrede, pårørende og fagpersoner:
«Lenge har funksjonshindringer – fra utviklingshemminger til
bevegelseshemminger – blitt sett på primært som et helseproblem og en
helseutfordring (…). Utvalget ønsker i stedet å fokusere på en rettighetsbasert
tilnærming, der det enkelte individ forstås som innehaver av grunnleggende
rettigheter som myndighetene og samfunnet som helhet skal sikre. Den enkelte
funksjonshindrede er ikke primært en pasient eller en bruker av tjenester, men
et individ og en borger med rettigheter og muligheter» (2). Jeg føler meg
umiddelbart truffet. For det stemmer jo det at jeg som fysioterapeut mange
ganger har sett på spesielt bevegelseshemminger som et helseproblem og vurdert (re)habilitering
i en helsetjenestekontekst som selve universaltiltaket. Men hvorfor tenker jeg
egentlig slik?
Styringsdokumenter på (re)habiliteringsfeltet
Pliktoppfyllende som jeg er, har jeg helt sikkert latt meg
påvirke av gjeldene lover og retningslinjer på feltet. Altså starter jeg med å
utforske hva som egentlig sies i disse styringsdokumentene. Aller først går jeg
til selveste definisjonen av habilitering og rehabilitering, slik den står beskrevet
i forskriften om habilitering, rehabilitering og koordinator. Definisjonen har
jeg lest og hørt og selv undervist om, ja, kanskje så mange ganger at jeg har
sluttet å reflektere over hva som egentlig ligger i den? Uansett: Habilitering
og rehabilitering defineres i forskriften som «målrettede samarbeidsprosesser
på ulike arenaer mellom pasient, bruker, pårørende og tjenesteytere. Prosessene
kjennetegnes ved koordinerte, sammenhengende og kunnskapsbaserte tiltak» (1).
Oi, tenker jeg, her ser jeg umiddelbart at blikket er rettet mot tjenester og
tiltak, altså hva vi som profesjonsutøvere kan tilby eller yte. Og bruken av
ordene pasient og bruker indikerer vel at det er helse- og omsorgstjenester vi
snakker om? (Jeg har for eksempel aldri hørt noen snakke om elever som bruker
av et skoletilbud, heller ikke en paraidrettsutøver som bruker av et
idrettstilbud.) Ja, riktig! Under §2 Virkeområde i forskriften står det
tydelig: «Forskriften gjelder for habiliterings- og rehabiliteringstjenester
som tilbys og ytes etter helse- og omsorgstjenesteloven og
spesialisthelsetjenesteloven». Men vent, her er det noe som bidrar til å
komplisere bildet: I den tilknyttede nasjonale veilederen om rehabilitering,
habilitering, individuell plan og koordinator at «Habiliterings- og
rehabiliteringstiltak kan omfatte alle livsområder som berøres av
funksjonsnedsettelsen. Det er dermed ingen avgrensning i hvilke aktører i
tjenestene som kan inngå i slike prosesser» (3). Det betyr altså at det er flere
enn de som arbeider innen helse- og omsorgssektoren som kan være involvert i
(re)habiliteringprosesser, uten at de nødvendigvis trenger å forholde seg til den
samme forskriften.
Samarbeid med andre sektorer
Ulikt lovverk kan skape utfordringer for samarbeid på tvers
av sektorer, men så lenge det finnes gode veiledere for hvordan vi skal
samarbeide, ordner nok det seg. Og ja, det fins faktisk egne veiledere om
samarbeid mellom ulike sektorer, slik som denne: Barn
og unge med habiliteringsbehov. Samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og
utdanningssektoren om barn og unge som trenger samordnet bistand (4). Det
må jo være midt i blinken, spesielt for meg som har barn og unge som mitt
spesialfelt innen fysioterapifaget! Jeg begynner ivrig å lese, men blir stadig
mer skuffet ettersom jeg skroller meg gjennom dokumentet. Dette fremstår da
virkelig mest som en redegjørelse for de ulike sektorenes ansvarsområder, med veldig
lite skrevet om sektorovergripende samarbeid? Faktisk ser det i veilederen ut
som om det er viktigere at vi ikke jobber for tett sammen, da risikerer
vi nemlig å tråkke i hverandres bed. Eller som det står: «I samarbeidet må
grensene mellom helse- og omsorgssektoren og utdanningssektoren avklares, slik
at man ikke overtar hverandres oppgaver, men utfyller hverandre med kompetanse»
(4).
Etter å ha lest veilederen føler jeg at jeg er like langt.
Det oppleves fortsatt som tryggest å lene seg på det jeg kjenner best, nemlig
tiltak innenfor en helse- og omsorgskontekst og samarbeid med fagpersoner
innenfor samme sektor. Men vent, jeg har da også sett retningslinjer der vi pålegges
å samarbeide mer på tvers, stemmer ikke det? Retningslinjer som i større grad
tar utgangspunkt i personene vi skal samarbeide med og om? Jo, vent, her er det
noe: I den nasjonale veilederen om oppfølging av personer med store og
sammensatte behov står det eksplisitt skrevet: «Sektorer utenfor helse- og
omsorgstjenesten har også en viktig rolle. (…) Veilederen beskriver viktige
samarbeidsflater med andre sektorer. I dette ligger en oppfordring til at
helse- og omsorgstjenesten i kommunene bør være pådrivere for samarbeid på
tvers av sektorgrenser» (5). Samarbeidsflate, altså, ikke grense. Det begynner
å lukte mer reelt tverrfaglig samarbeid!
Det finnes også en nasjonal veileder om samarbeid om
tjenester til barn, unge og deres familier (6). Her benyttes begrepet
gjenstridige problemer (wicked problems) for å beskrive komplekse utfordringer
som ikke lar seg løse av et tjenesteområde alene. I slike tilfeller vil mangel
på samarbeid over sektorgrenser være direkte feilslått, står det å lese: «Spesialisering
kan bidra til fragmenterte tjenester som ikke ivaretar helheten. Det er derfor
nødvendig å akseptere at gjenstridige problemer er gjenstridige, og erkjenne at
utfordringene ikke kan spesialiseres bort» (6).
Det samme budskapet finner jeg også i strategidokumentet «Ut
av blindsonene. Strategi for et samlet kunnskapsløft for utsatte barn og unge»
(også kjent som BarnUnge21-strategien), utgitt av Forskningsrådet i 2021. Ordet
blindsone benyttes for å illustrere at noe ikke blir sett og forstått og derfor
ikke får den oppmerksomheten som er nødvendig. Blindsoner kan blant annet
skyldes at tjenestene har forskjellige oppdrag, løsninger, verdier og normer, og
at kunnskapen om andre tjenester er mangelfull, står det å lese i dokumentet (7).
Kan vi gjennom defineringen av (re)habilitering som et fagfelt innen helse- og
omsorgssektoren, med tilhørende eget lovverk og et overdrevent fokus på helse bidra
til at noen havner i uønskede blindsoner?
Fra helse til et rettighetsperspektiv
I veilederen om samarbeid om tjenester til barn, unge og
deres familier (6) vises det til sentrale rettigheter, som ikke kun er
forankret i lover for helse- og velferdstjenesten, men også i selveste
grunnloven. I grunnlovens § 104 stadfestes barns rett til rett til å bli hørt,
og det vektlegges at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle
handlinger fra det offentlige som berører barn. Det vises i veilederen også til
artikkel 7 i FNs konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt
funksjonsevne (CRPD) der det tydelig fremgår at tiltak som treffes skal «sikre
at barn med nedsatt funksjonsevne kan nyte alle menneskerettigheter og
grunnleggende friheter fullt ut og på lik linje med andre barn» (6).
Dette bringer oss med ett tilbake til NOUen På høy tid —
Realisering av funksjonshindredes rettigheter (2), der vi oppfordres til å
bevege oss bort fra et helseparadigme og over til et rettighetsparadigme i
møtet med funksjonshindrede. Rettigheter handler da ikke primært om å ha rett
på visse helse- og omsorgstjenester, men om noe som er langt dypere forankret i
funksjonshindredes hverdagsliv. Som det står skrevet i NOUen: «Å ha rett til å
gå på skole, til å kunne ha et arbeid som passer en, til å kunne bruke sin ytringsfrihet
eller sin tros- og tankefrihet, til å kunne ha vennskap og kjærlighets- og
familieliv, til å kunne nyte godt av kulturtilbud – alt dette er rettigheter
som mange funksjonshindrede ikke får oppfylt fordi samfunnet ikke er godt nok
tilrettelagt. Når det skjer, lever vi ikke opp til idealet om likestilling, og
vi svikter mangfoldet. Dypest sett truer det selve menneskets iboende verdighet»
(2).
Hvordan tenke nytt om (re)habilitering?
For å sikre slike rettigheter er det ikke nok for oss som
samfunn bare å kunne tilby tjenester. Vi må også endre holdninger, sørge for gode
løsninger for assistanse og arbeide for universelt utformede tilbud og
omgivelser, påpekes det i NOUen (2). Men også tjenester vil være viktig for
mange funksjonshindrede, uten at disse nødvendigvis er avgrenset til en spesifikk
sektor (for eksempel helse- og omsorgssektoren). Et av de konkrete tiltakene
utvalget bak NOUen foreslår, er derfor å styrke arbeidet med å utvikle gode
modeller for tverretatlig samarbeid med fleksible og helhetlige tjenester som
setter mennesket i sentrum (ikke tjenestene, altså!). Betyr det at vi bør
tenke nytt også om (re)habilitering? Jeg tenker JA på dette spørsmålet, selv om
endringer kan være anstrengende og ukomfortabelt for de av oss som vanligvis liker
det trygge og kjente. Utfordringen er: Kan vi klare å gå fra en tanke om hva vi
kan tilby av tjenester og tiltak, til å tenke «Hvordan kan vi bidra til at
denne personen får oppfylt sine grunnleggende rettigheter?»
Nytenkning er ikke bare noe det oppfordres til i den nevnte
NOUen, det utgjør også et bærende element i det relativt ferske samfunnsoppdraget
for inkludering av flere barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv,
lansert av regjeringen i 2023 (8). Tidligere i år leverte Forskningsrådet som
del av oppdraget rapporten Barn og unge først – vårt felles ansvar (9). I
rapporten står det blant annet at «Samfunnsoppdraget er å forstå som
transformerende og sektorovergripende, og vil innebære betydelige sosiale og
strukturelle endringer». Jeg håper at vi fysioterapeuter kan klare å være langt
fremme i skoa når det gjelder å tenke nytt, ikke bare om de tjenester som tilbys, men
også større: Om det samfunn vi er en del av og hva som skal til for å fremme deltakelse
og gode liv. Løsningen vil for mange funksjonshindrede ikke være å finne kun
innenfor helse- og omsorgssektoren, så her må vi løfte blikket og etablere nye former
for samarbeid.
Jeg er klar til å ta den utfordringen – er du?
Referanser
1. Forskrift om habilitering, rehabilitering
og koordinator. FOR-2011-12-16-1256. [hentet 09. juli 2024] Tilgjengelig
fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-16-1256/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2
2. NOU 2023:13 (2023). På høy tid - Realisering av
funksjonshindredes rettigheter. Kultur- og likestillingsdepartementet.Oslo:
Likeverds- og mangfoldsutvalget; 2023
3. Helsedirektoratet. Veileder om rehabilitering,
habilitering, individuell plan og koordinator [Internett]. Oslo:
Helsedirektoratet, 2018 [oppdatert 15. desember 2023, hentet 05. juli 2024].
Tilgjengelig fra: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rehabilitering-habilitering-individuell-plan-og-koordinator
4. Helsedirektoratet. Barn og unge med
habiliteringsbehov. Samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og
utdanningssektoren om barn og unge som trenger samordnet bistand. Oslo:
Helsedirektoratet, 2015 [hentet
05. juli 2024]. Tilgjengelig fra: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/barn-og-unge-med-habiliteringsbehov/Barn%20og%20unge%20med%20habiliteringsbehov%20%E2%80%93%20Veileder.pdf/_/attachment/inline/ab46edad-6c58-4c23-9115-9d77893d9cad:051362bf85ad243bdab308e68c52d3d4e1633e67/Barn%20og%20unge%20med%20habiliteringsbehov%20%E2%80%93%20Veileder.pdf
5. Helsedirektoratet. Veileder om oppfølging
av personer med store og sammensatte behov [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet,
2018 [oppdatert 11. februar 2019, hentet 05. juli 2024].
Tilgjengelig fra: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/oppfolging-av-personer-med-store-og-sammensatte-behov
6. Helsedirektoratet. Veileder om samarbeid
om tjenester til barn, unge og deres familier [Internett]. Oslo:
Helsedirektoratet, 2022 [oppdatert 23. august 2023, hentet 05. juli 2024].
Tilgjengelig fra: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/samarbeid-om-tjenester-til-barn-unge-og-deres-familier
7. Forskningsrådet. Ut av blindsonene. Strategi for et
samlet kunnskapsløft for utsatte barn og unge [Internett].
Oslo: Forskningsrådet, 2021 [hentet 05. juli 2024].
Tilgjengelig fra: https://www.forskningsradet.no/siteassets/publikasjoner/2021/bu-21-strategi-ut-av-blindsonene.pdf
8. Meld. St. 5 (2022–2023). Langtidsplan for
forskning og høyere utdanning 2023–2032. Oslo: Kunnskapsdepartementet, 2022.
9. Forskningsrådet. Barn og unge først – vårt
felles ansvar [Internett]. Oslo: Forskningsrådet, 2014 [hentet 05. juli 2024].
Tilgjengelig fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/da2770568c494e00948882830c5b8e0c/barn-og-unge-forst-vart-felles-ansvar.pdf