Stephanie Gomez Holst, spesialfysioterapeut, Arendal kommune og spesialfysioterapeut for barn og unge, Froland kommune. Tidligere fysioterapeut, Sørlandet Sykehus, stephaniegholst@gmail.com.
Unni Vågstøl, fysioterapeut, Cand Sient. Førstelektor, Institutt for Helse og Funksjon, Fakultet for Helse- og Sosialvitskap, Høgskulen på Vestlandet.
Kristine Risum, førsteamanuensis, Fakultet for helsevitenskap, Institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi, OsloMet- Storbyuniversitetet. Spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi MNFF. PhD, Seksjon for ortopedisk rehabilitering, Avdeling for ortopedi, Oslo universitetssykehus. Nasjonal kompetansetjeneste for barne- og ungdomsrevmatologi, Seksjon for revmatologi, Oslo universitetssykehus.
Denne fagartikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 13.februar 2024. Ingen interessekonflikter oppgitt. Pasienteksempelet er fiktivt, og inspirert av hovedforfatters kliniske erfaringer innen habilitering.
PDF
Sammendrag
Innledning: Denne fagartikkelen omhandler hvordan
fysioterapeuter og annet helsepersonell kan sikre barns medvirkningsrett ved
valg av mål og behandling.
Hoveddel: For å få fram barnets stemme trenger barn rom
for deltakelse. Det innebærer å ta utgangspunkt i og gi plass til barns lekne
og spontane væremåte i undersøkelse og behandling. Kommunikasjonen tilpasses
barnet, og hverdagsforankrede samtaler kan brukes for å kartlegge hva som er
viktig for barnet. Voksne må erkjenne at barn kan ha andre synspunkter enn
foreldre og helsepersonell, og disse meningene må tas på alvor i beslutningene
av hva som er barnets beste.
Avslutning:
For å fremme barns medvirkning, må barn ses
som subjekter som kan uttrykke meninger både verbalt og kroppslig og som har
kunnskap av betydning for deres behandling.
Nøkkelord: barns medvirkning, barnesentrert praksis,
barns perspektiv.
Abstract
Children’s voice: children’s right to shared decision-making
in physiotherapy
Introduction: This article
discusses how physiotherapists and other health professionals can ensure
children’s participation right in choice of goals and treatment.
Main part: To promote
children’s voices, children should be provided with opportunity to participate.
This entails building on and giving room for children’s playful and spontaneous
behaviour in assessment and treatment. Communication should be tailored to the
child and everyday conversations can be used to discover what is important for
the child. Furthermore, adults must recognize that children may have different
views than parents and healthcare providers, and these opinions must be taken
seriously when deciding what is best for the child.
Conclusion: To promote children’s
participation, children must be seen as subjects who express opinions both
verbally and physically and have knowledge essential for their treatment.
Key-words: children’s
participation, child-centred practice, children’s perspective.
Kort sagt
Barn har kunnskap om sine preferanser for mål og
behandling, og de har kroppslig kunnskap som er av betydning for
fysioterapeuter. Deres meninger må tas på alvor i avveiningene av hva som er
det beste for barnet. Gjennom å skape
rom for å få frem barnets stemme, kan fysioterapeuter bidra til at barnet blir
en deltaker i egen målsetting og behandling.
Innledning
FNs barnekonvensjon og Norges grunnlov fastslår at alle barn har rett
til å høres. Meningene deres skal vektlegges i samsvar med alder og utvikling (1, 2). Reell medvirkningsrett innebærer at barnet
får tilpasset informasjon om egen helse (3). Medvirkningsretten medfører rett til å uttale
seg, bli hørt og kunne påvirke utfallet som formelt treffes av andre (4). Barnets medvirkning i samarbeidsprosesser
gjelder deltakelse, ikke det hele og fulle ansvaret (5). I Norge er 16 år helserettslig
myndighetsalder (3). Helsepersonell har juridisk og etisk ansvar for å sikre at
medvirkningsrettigheten ivaretas i undersøkelser og behandling av barn. Fysioterapeuter
bør vurdere hvordan barnets medvirkningsrettighet kan ivaretas i møte med
barnet, familien og i tverrfaglig samarbeid. Denne fagartikkelen tar
utgangspunkt i en kasuistikk der helsepersonell har forsøkt å jobbe
familiesentrert mens barnet som skulle vært i sentrum underveis har opplevd å
ikke bli hørt. Kasuistikken er fiktiv, men inspirert av førsteforfatters ulike
erfaringer innen barnehabilitering.
Silje er 16 år og født med cerebral parese (CP) med en grovmotorisk
funksjon som innebærer at hun benytter ganghjelpemiddel ved forflytning. Hun
har spastisitet i begge ben. Som femåring forflyttet hun seg ved å krype eller
gå med ganghjelpemidler. Med en barndom preget av oppfølging og behandling
opplevde hun at det var foreldrenes ønsker for henne som ble førende for
iverksettelse av behandlingstiltak. Behandlerne etterspurte sjelden hennes
ønsker. Silje likte å være med venner, men strevde med lek som involverte
løping. Silje ble fulgt opp av nevrolog, fastlege og kommunefysioterapeut.
Kommunefysioterapeuten vektla familiens prioriteter, herunder turgåing. Familien
ønsket at Silje skulle ha best mulig funksjon og bevegelsesmuligheter i
oppveksten. Etter foreldrenes ønske ble Silje utredet ved Rikshospitalet av et
tverrfaglig team som konkluderte med at Silje var aktuell for en operasjon for
å redusere spastisiteten. Siljes hverdag etter operasjonen ble preget av
intensiv trening som inkluderte funksjonell trening hjemme og på skolen med
familie og barnefysioterapeut, intensive treningsopphold, svømmetrening og
ridefysioterapi, enda hun var livredd for hesten og høyden. Silje opplever nå at
mye av barndommen forsvant i behandlingsopplegg som fratok henne tid med
venner.
Med utgangspunkt i ovennevnte kasuistikk vil denne fagartikkelen
diskutere hvordan fysioterapeuter kan sikre at barnets stemme kommer fram i
valg av tiltak i tverrfaglig samarbeid og familiesentrert praksis.
Hoveddel
Tverrfaglig samarbeid innebærer samarbeid mellom ulike profesjoner om
felles mål (6). Et slikt mål kan være å støtte og
tilrettelegge for et barn og dets familie for å sikre optimale forutsetninger
for utvikling og deltakelse i hverdagslivet. I tverrfaglig samarbeid anvender
man ulike perspektiver, kunnskap og erfaring slik at den aktuelle saken belyses
best mulig. Barnets situasjon, behov og ønsker skal være i sentrum: «samarbeidet
skal ikke være om, men for den det gjelder» (7 s.119). Å sette pasientene i sentrum og samarbeide
med dem er en sentral tverrfaglig og lovfestet verdi (3, 7). Et sentralt mål i tverrfaglig samarbeid bør
derfor være å sikre vektlegging av barnets stemme i vurderingene.
Familiesentrert praksis (FSP) innebærer å se barnet i familien og konteksten
det inngår i (8). Dette er grunnleggende i tverrfaglig samarbeid
og samarbeidet med familien. Familien er viktig for barnets velvære og
utvikling (8, 9). Familiens betydning for barnets utvikling
kan ses i lys av Bronfenbrenners bioøkologiske modell. Bronfenbrenner tar utgangspunkt
i at barnet interagerer med ulike miljøer som påvirker barnets utvikling.
Bronfenbrenner delte miljøene inn i fem kategorier: mikrosystemet,
mesosystemet, eksosystemet, makrosystemet og kronosystemet (10). Mikrosystemet er miljøene barnet
regelmessig deltar i (11). Familien er et sentralt mikrosystem gjennom
hele barndommen, men etter hvert som barnet vokser inngår også barnehage, skole
og fritidsaktiviteter som mikrosystemer (10). Mesosystemet utgjør forbindelsen mellom de
ulike miljøene i mikrosystemet. Når familien, barnehage, skole og
helsetjenesten samarbeider kan det understøtte barns utvikling. Eksosystemet er
det indirekte miljøet som barnet sjelden deltar i, men som påvirker
utviklingsmuligheten gjennom samspill med familien, eksempelvis
fysioterapitjenesten i kommunen (11). Makrosystemet er samfunnsverdier/normer. Kronosystemet
tillater endring over tid (12).
FSP anerkjenner familiens betydning for barnets utvikling (11). Barnet og familien anses som en enhet (9). Det tas utgangspunkt i familiens situasjon,
behov og preferanser ved utforming av tiltak og tjenester (13). FSP er en samarbeidsform med fokus på
familiens styrker fremfor svakheter (14). Hensikten er å styrke familiens kompetanse,
kontroll over egne liv og mestringstro (11). Informasjonsutveksling mellom
familiemedlemmene og helsepersonell er sentralt for at familien kan ta
informerte beslutninger (14). FSP består av en relasjonell og en
deltakende praksis. Relasjonell praksis omhandler gjensidig respekt, aktiv
lytting og empati (11, 13). Deltakende praksis er «aktiv involvering av
foreldre og barnet» i et individualisert tjenestetilbud (11 s.45). Samarbeid
med både barnet og familien er nøkkel til vellykket implementering av
familiesentrert praksis (8). Helsepersonell har fagkunnskap, mens
familien kjenner barnets personlighet, interesser, styrker og utfordringer. Gjennom
familiesentrert praksis kan fysioterapeuten støtte og veilede familien til å
bruke barnets naturlige miljø (mikrosystemer) for å lære spesifikke ferdigheter
av betydning for barnet og familien (15, 16).
Familiesentrert praksis har blitt kritisert for å gi barnet en mer
passiv og mindre fremtredende rolle enn foreldrene (10). Barn får ofte en ikke-deltakende rolle der
informasjonen rettes mot foreldrene i stedet for barnet (16), selv når deres aktive deltakelse hadde vært
mulig (10). Eksempelvis forteller Silje at hun sjelden ble
spurt om hva hun ønsket. I stedet var det hovedsakelig foreldrene som uttalte
seg og satte mål. En slik passivisering av barnet er problematisk. For det
første blir ikke barnet en del av den deltakende praksisen som definerer FSP (8, 11). Det kan stilles spørsmål om det i slike
situasjoner kan sies at praksisen har vært familiesentrert. For det andre
oppfylles verken de juridiske pliktene i barnekonvensjonen eller i
pasientrettighetsloven §3-1 som gir alle pasienter, inkludert barn, rett til
medvirkning (2, 3). For det tredje tilsvarer ikke foreldrenes
mål og prioriteringer for barnet nødvendigvis barnets mål og prioriteringer.
Forskning har vist at det ikke alltid er samsvar mellom foreldrenes og
barnas egne perspektiver på og prioriteringer av mål og intervensjoner (17). Barn helt ned til femårsalderen har vist
evne til å sette egne mål og nå disse på lik linje med mål satt av foreldrene.
Foreldrenes mål er ofte knyttet til egenomsorgsoppgaver, mens barnas mål i
større grad er knyttet til deltakelse i skole og fritidsaktiviteter (17). De ulike prioriteringene av mål satt av
barn og foreldre kan ses i lys av Bronfenbrenners bioøkologiske modell. Barnet
er ekspert på sine mikrosystemer dvs. ikke bare familien, men også skole,
barnehage og fritidsaktiviteter (10). Flere har derfor tatt til orde for barnesentrert
perspektiv fremfor familiesentrert perspektiv for å i større grad sette barnet
i sentrum (10, 16). Barn har unike perspektiv på hvilke mål som
er meningsfulle for dem og målene de setter er mulig å oppnå (17). Siden barns perspektiv er ulike fra
foreldrenes kan det argumenteres for at barn har en annen kunnskap og
informasjon som kan medvirke til andre mål og behandlingsalternativer enn
foreldrene. Det er derfor viktig å involvere barnet i målsettingsprosessen. I
lys av dette kan det tenkes at Silje hadde valgt et annet mål enn gange hvis
hun hadde blitt involvert i større grad. Evnen til å gå er et samfunnsideal.
Slike idealer, tilhørende makrosystemet, vil kunne påvirke familiens
målsettinger. Kanskje deltakelsesfokuserte mål hadde vært viktigere for Silje?
For å fremme barnets medvirkning er både familiesentrert og
barnesentrert praksis viktig. Familien er et sentralt mikrosystem for barn (11, 18), og fokus bør derfor ikke bare rettes mot
individet, men også ivareta foreldrenes behov herunder deres psykisk helse (14, 18). Imidlertid kan et familiesentrert fokus
sette barnet i bakgrunnen (10). Et familiesentrert og et barnesentrert
perspektiv trenger ikke nødvendigvis å være motstridende. Perspektivene kan kombineres
og utfylle hverandre. Slik blir barnets rett til å bli hørt samt miljøet rundt
barnet ivaretatt. Spørsmålet blir da hvordan får vi frem barnets perspektiv.
Hvordan gir vi barnet mulighet til å bli hørt, delta og motta tilpasset
informasjon?
Se barnet som subjekt
For å få frem barnets stemme er det sentralt at fysioterapeuten ser
barnet som subjekt. Det innebærer å anerkjenne barn som individer med «følelser,
tanker og meninger» (19). Relasjonen mellom voksne og barn er
asymmetrisk. Det betyr at barnets mulighet til medvirkning avhenger av
mulighetene voksne gir dem (20). Barnets medvirkning i beslutninger er ofte
mer avhengig av foreldrenes og helsepersonells holdninger enn deres faktiske
kompetanse (16). Samfunnets syn på barn blir avgjørende.
Barns medvirkningsrettighet har sammenheng med at samfunnssynet på barn har
endret seg (19, 21). Tidligere ble barn ansett som uferdige og
umodne som skulle forandres (19, 21). Nå skal «oppmerksomheten rettes mot barn
som deltakere i eget liv» (19).
Å møte barn som medmennesker innebærer å ta utgangspunkt i deres uttrykksformer
verbalt, nonverbalt og kroppslig. Små barn uttrykker seg med kroppslig
bevegelse selv før de oppnår full verbal utvikling. Barn uttrykker seg og sine
evner gjennom lek og bruk av leker (22). Fysioterapeuten må la barnets perspektiv
komme frem ved å følge barnets intensjoner, lytte og være observant når de
uttrykker seg i handling (4, 19). På denne måten respekteres deres
intensjoner og opplevelsesverden (19). Bjorbækmos studie viser at selv når
fysioterapeuten har satt en agenda for behandlingen, benytter barna seg av
mulighetene til å utforske og leke med bevegelser. Slik viser de seg som
kompetente kroppssubjekter med kunnskap om deres egne kroppers muligheter (21). Dersom fysioterapeuten blir for fokusert på
å behandle barnet kan barnets kropp objektiviseres, og barnet blir oversett som
subjekt. Det å lytte og være til stede i det barnet uttrykker med kroppen gjør
det mulig for fysioterapeuten å anerkjenne barnet som subjekt (23).
I Siljes tilfelle kunne fysioterapeuten gitt slipp på sin egen
behandlingsplan og heller fulgt Siljes intensjoner og lært av den kroppslige
kompetansen hun utøvde og slik anerkjent henne som kompetent kroppssubjekt. Det
kunne skapt rom for Silje til å aktivt engasjere seg i egen behandling. Å skape
rom for deltakelse er essensielt for å sikre barnets medvirkning i
behandlingsprosesser (16).
Tilpasset kommunikasjon
Barn trenger støtte fra voksne for at deres erfaringer skal bli hørt (16, 24). Når profesjonsutøvere viser interesse for
barnets hverdagsliv og barnet viser hva som er viktig for det i hverdagen
gjennom sine fortellinger, åpner dette for barnets medvirkning (25). Hverdagsforankrede samtaler med
utgangspunkt i barnets fortellinger om tidsavgrensete hendelser er verktøy som
kan fremme barnets perspektiv. Slik gis barnet mulighet til å bringe fram
momenter fra sitt ståsted om hva som er viktig i deres hverdag (25). Dermed kan disse perspektivene benyttes når
fysioterapeuten skal tilpasse mål og tiltak til barnets hverdagsliv.
Erkjenne at barn har egne synspunkter
For at barn skal anerkjennes som subjekt må vi erkjenne at barn kan ha
andre erfaringer og synsvinkler enn voksne med lengre livserfaring og en annen
forståelseshorisont (20). Barn må ikke bare få muligheten til å ytre
sine synspunkter, meninger og erfaringer, ytringene må også tas på alvor selv
om de er utfordrende (26). Dette innebærer å akseptere at barn,
helsepersonell og foreldre kan ha ulike oppfatninger av hva som er barnets
beste. Slike meningsforskjeller kan oppstå både i tverrfaglige team og i
samarbeid med barn og foreldre (27).
Et eksempel på fagpersoners uenighet om barnets beste, er debatten om
bruken av ståstativ. Horne trakk frem at forskning har vist at flere barn har
hatt negative opplevelser ved bruk av ståstativ, samt at effekten av bruk av
ståstativ er uviss. Kløve påpekte at for noen barn kan ståstativet forebygge
kontrakturer og at det må vurderes hvilken betydning forskningen har for
individet som behandles (28). I avveiningen av hva som er etisk riktig og
til barnets beste må man vurdere fordeler og ulemper ved tiltaket og hva som
veier tyngst i det konkrete tilfellet (27). I tverrfaglig samarbeid kan flere
profesjoners perspektiv belyse saken bedre (7). Samtidig kan ulike verdier og vurderinger
komme i konflikt, som i debatten rundt ståstativ, hvor kunnskap basert på
forskning, erfaring og bruker ikke er entydig. Da bør barnets ønsker og behov utgjøre
en del av vurderingene og være veiledende for hvilke tiltak som prioriteres (7). Dette belyser igjen behovet for å få frem
barnets stemme og anerkjenne dets synspunkter.
Barn har rett til å uttale seg og bli lyttet til i valg av behandling (29). De kan motsette seg behandling foreldrene
har samtykket til. Foreldrene har imidlertid plikt og rett til å ta
beslutninger angående barnets helse (4). Barns manglende selvbestemmelsesrett er
basert på forutsetningen om at det tar tid å utvikle evnen til å ta
beslutninger samt se langsiktige konsekvenser. Barn skal derfor verken ha rett
eller plikt til å stå til ansvar for beslutninger de ikke er modne nok til å
forstå konsekvensene av (4). Selv om foreldrene kan samtykke til
behandling er ikke dette ensbetydende med at barnet kan tvinges. Helsepersonell
må foreta en etisk og juridisk vurdering av om tvang er forsvarlig og til
barnets beste i den aktuelle situasjonen. Det må vurderes om behandlingsmålet
kan oppnås med mindre inngripende behandlingsformer (4). Kasuistikken om Silje som ikke trivdes med
bl.a. ridefysioterapi som behandlingsalternativ illustrerer hvordan foreldre og
barn kan ha ulike oppfatninger av hva som er det beste behandlingsalternativet.
Selv om behandlingsvalget trolig var gjort med gode hensikter sammenfalt ikke
foreldrenes syn på Siljes opplevelse av behandlingen med Siljes opplevelse.
Ridefysioterapi kan for noen barn gi mulighet for både
skogsturopplevelser og stabilitetstrening. Imidlertid må behandlingsvalget ta
utgangspunkt i det enkelte barnets opplevelser og synspunkter. Det gjelder å se
barnet som et subjekt, ikke som en diagnose eller se foreldrenes syn som
uttrykk for barnets(16, 20). I møte med barn er det derfor viktig at
fysioterapeuten ikke har forutinntatte forståelser av hva som er barnets beste,
men forsøker å finne ut av hva dette barnet trenger (24). Det innebærer at ridefysioterapi kan være
et godt behandlingsalternativ for andre barn med CP, men for Silje ville trolig
andre behandlingsalternativer passet bedre. Å lytte til barnet og være
oppmerksom på barnets kroppslige uttrykk og opplevelser, vil kunne bidra til å
finne mer individuelt tilpassede tiltak. I likhet med ståstativ-debatten,
belyser kasuistikken viktigheten av å se det enkelte barnet som subjekt og ta
utgangpunkt i det konkrete tilfellet når tiltakets nyttevirkninger avveies mot
skadevirkningene. Profesjonsutøvere og foreldre må i sine tiltaksvalg vurdere
hva som er best for barnet her og nå og samtidig hva tiltaket vil si for barnets
framtidige situasjon (25).
Barns rett til å medvirke er en rettighet, ikke en mulighet voksne gir
dem (29). Likevel er barnet prisgitt voksnes valg og
vurderinger, når det gjelder grad av medvirkning (20). Fysioterapeutens evne til å fortolke barns
kroppslige, nonverbale og verbale uttrykk vil være av avgjørende betydning (19). Siden det alltid er snakk om fortolkninger,
kan man stille spørsmål ved om man noen gang kan være sikker på at man får frem
barnets perspektiv. Det er imidlertid fysioterapeutens ansvar å skape rom og
kontakt med barnet og søke etter barnets evner til å utrykke meninger, tanker
og preferanser (16, 26).
Avslutning
Barns medvirkningsrett ivaretas ved at voksne respekterer deres rett til
å være aktive deltakere i beslutningsprosessene som angår dem. Derfor bør et
sentralt mål i familiesentrert praksis og tverrfaglig samarbeid være å fremme
barnets stemme. I denne artikkelen argumenteres det for at barn har kunnskap om
sine preferanser for mål og behandling, de har kroppslig kunnskap som er av
betydning for fysioterapeuter. Denne kunnskapen kan ikke alltid formidles via
foreldrene. Fysioterapeuter bør reflektere over om de ser barn som subjekter
som kan uttrykke meninger, preferanser og evner både verbalt og gjennom dets
kroppslige intensjoner og uttrykk. Det forutsetter evne til å slippe egen
agenda og involvere seg i barnets lekne væremåte. På denne måten kan det skapes
rom for barnets deltakelse i egen behandling og målsetting. Barnets meninger
kan da tas med i avveiningene av hva som er best for det enkelte barnet. Det innebærer
at fysioterapeuten og øvrige voksne anerkjenner at barn kan ha andre meninger
enn sine foreldre. Slik
kan fysioterapeuten forsøke å unngå at unge som Silje sitter igjen med en
opplevelse av å ikke ha blitt møtt som subjekt i møte med helsevesenet.
Referanseliste
1.
Kongeriket Noregs grunnlov, LOV-1814-05-17 (1814).
2. FNs
konvensjon om barnets rettigheter, 20-11-1989 (1989,).
3. Lov om
pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven),
LOV-1999-07-02-63 (1999, ).
4. Aasen
HS. Barns rett til selvbestemmelse og medbestemmelse i beslutninger om
helsehjelp. Tidsskrift for familierett, arverett og barnevernrettslige spørsmål.
2008;6(1):3-26. https://doi.org/10.18261/ISSN0809-9553-2008-01-02
5. Bae B,
Kunnskapsdepartementet. Temahefte om barns medvirkning. Oslo:
Kunnskapsdepartementet; 2006.
6.
Hesjedal E. Tverrprofesjonelt samarbeid i ansvarsgrupper for utsette barn
i lys av etisk fordring og instrumentalistisk mistak. Norsk pedagogisk tidskrift.
2017;101(4):304-14. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2017-04-03
7. Iversen
A, Hauksdottir N. Tverrprofesjonell samhandling og teamarbeid : kjernekompetanse
for fremtidens helse- og velferdstjenester. 1.
utgave. ed. Oslo: Gyldendal; 2020.
8. Shields L. What is “family-centered care”?
European Journal for Person Centered Healthcare. 2015;3 (2):139-44. http://www.ejpch.org/ejpch/article/view/993
9. Xu Y, Ahn H, Keyser D. Measuring
Family-Centered Practice in Child Welfare. Families in society.
2020;101(2):148-66. https://doi.org/10.1177/1044389420907742
10. Ford K, Dickinson A, Water T, Campbell S, Bray
L, Carter B. Child Centred Care: Challenging Assumptions and Repositioning
Children and Young People. J Pediatr Nurs. 2018;43:s.39-43. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2018.08.012
11.
Østensjø S. Familiesentrerte tjenester for barn med funksjonsnedsettelser – fra
ideal til konkrete praksiser. Fysioterapeuten. 2017(84):44-7. https://www.fysioterapeuten.no/fagfellevurdert-funksjonsnedsettelser/familiesentrerte-tjenester-for-barn-med-funksjonsnedsettelser--fra-ideal-til-konkrete-praksiser/124904
12. Bronfenbrenner U. Ecology of the Family as a
Context for Human Development: Research Perspectives. Developmental psychology.
1986;22(6):723-42. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0012-1649.22.6.723
13. Palisano RJ, Chiarello LA, Vänskä N, Sipari
S. Content Validity and Utility of the Collaborative Process for Action Plans
to Achieve Children’s Participation Goals. Disabilities. 2022;2(4):626-40.
https://doi.org/10.3390/disabilities2040045
14. King G, Chiarello L. Family-Centered Care for
Children With Cerebral Palsy: Conceptual and Practical Considerations to
Advance Care and Practice. J Child Neurol. 2014;29(8):1046-54. https://doi.org/10.1177/0883073814533009
15. An M, Palisano RJ. Family-professional
collaboration in pediatric rehabilitation: a practice model. Disabil Rehabil.
2014;36(5):434-40. https://doi.org/10.3109/09638288.2013.797510
16. Coyne I, Hallström I, Söderbäck M. Reframing
the focus from a family-centred to a child-centred care approach for children’s
healthcare. Journal of Child Health Care. 2016;20(4):494-502. https://doi.org/10.1177/1367493516642744
17. Vroland‐Nordstrand
K, Eliasson AC, Jacobsson H, Johansson U, Krumlinde‐Sundholm
L. Can children identify and achieve goals for intervention? A randomized trial comparing two goal‐setting
approaches. Dev Med Child Neurol. 2016;58(6):589-96. https://doi.org/10.1111/dmcn.12925
18. King G, Williams L, Hahn Goldberg S. Family‐oriented services in pediatric rehabilitation: a scoping review and
framework to promote parent and family wellness. Child Care Health Dev.
2017;43(3):334-47. https://doi.org/10.1111/cch.12435
19. Bae B.
Å se barn som subjekt : noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage
Oslo: Kunnskapsdepartementet; 2007 [Available from: https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/artikler/a-se-barn-som-subjekt---noen-konsekvense/id440489/.
20. Østrem
S. Barnet som subjekt : etikk, demokrati og pedagogisk ansvar. Oslo: Cappelen Damm akademisk; 2012.
21. Bjorbaekmo W, Stendal Robinson H, Engebretsen
E. Which knowledge? An examination of the knowledge at play in physiotherapy
with children. Physiother Theory Pract. 2018;34(10):773-82. https://doi.org/10.1080/09593985.2018.1423654.
22. Bekken W. The role of objects in understanding
children's participation in paediatric rehabilitation. Scandinavian journal of
disability research : SJDR. 2014;16(2):159-78. https://doi.org/10.1080/15017419.2012.761155
23. Engelsrud G, Øien I, Nordtug B. Being present
with the patient-A critical investigation of bodily sensitivity and presence in
the field of physiotherapy. Physiother Theory Pract. 2019;35(10):908-18. https://doi.org/10.1080/09593985.2018.1460431
24. Bekken W. Decision‐Making
in Paediatric Rehabilitation: Exploring Professionals' and Children's Views on
Decision‐Making Involvement. Children & society. 2017;31(6):486-96. https://doi.org/10.1111/chso.12218
25.
Gulbrandsen LM. Barns deltakelse i hverdagsliv og profesjonell praksis : en
utforskende tilnærming. Oslo: Universitetsforl.;
2014.
26. Bjorbækmo WS, Greve A, Asbjørnslett M. “This
is Not Me” – A Critical Discussion About Methodological Issues Concerning
Agency and Participatory Sense-Making in Qualitative Research with Children.
International journal of qualitative methods. 2022;21:160940692211189. https://doi.org/10.1177/16094069221118990
27. Delany C. The role of clinical ethics
consultations for physical therapy practice. Physical therapy reviews.
2012;17(3):176-83. https://doi.org/10.1179/1743288X12Y.0000000009
28.
Kløve N. Tiltak og intervensjon - til besvær i en evidensbasert praksis?
Fysioterapeuten. 2023;90:38-9.
https://www.fysioterapeuten.no/fysioterapeut-fysioterapeuten-fysioterapeuter/tiltak-og-intervensjon-til-besvaer-i-en-evidensbasert-praksis/146767
29. Lov om
styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven),
LOV-1999-05-21-30 (1999,).
© Author(s) (or their employer(s)) 2024. Re-use permitted under CC
BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Published by Fysioterapeuten.