Et skråblikk på spedbarnsasymmetri – fortsatt et stykke fra teori til praksis?

Fagkronikk i Fysioterapeuten 3/2019. 

Kari Anne I. Evensen, førsteamanuensis, Institutt for klinisk og molekylær medisin, Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet (NTNU), Trondheim. Forsker, Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU, Trondheim. Fysioterapeut, spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi (MNFF), Enhet for fysioterapitjenester, Trondheim kommune. karianne.i.evensen@ntnu.no

Denne fagkronikken ble akseptert 19. februar 2019. Fagkronikker vurderes av fagredaktør. Ingen interessekonflikter oppgitt.

Det er snart 20 år siden Verdens helseorganisasjon (WHO) lanserte sin modell med en biopsykososial forståelse av helse og sykdom, og mer enn 30 år siden de dynamiske systemteoriene hadde sitt gjennombrudd. Likevel har vi fortsatt en tendens til å ty til endimensjonale og biomedisinske forklaringsmekanismer, blant annet gjelder dette fysioterapeuters og manuellterapeuters håndtering av barn med spedbarnsasymmetri. 

Artikkelen kan leses i fulltekst i Fysioterapeuten eblad

Powered by Labrador CMS