Renate Lernes, fysioterapeut og fagkoordinator i Sarpsborg kommuneFoto: Irene Mårdalen, Norsk Fysioterapeutforbund
Sarpsborg satser på Barnehagepuls
«Barnehagepuls» er et samarbeid med barnehager, opprettet av barnefysioterapeutene i Sarpsborg kommune. Her legges vekt på barns motorikk, fysiske form og avspenning i tidlig alder.
For å bli en helsefremmende
barnehage er det 9 kriterier som må være oppfylt:
1. Barnehagen legger til rette for at alle barn kna være fysisk
aktive i minst 60 minutter hver dag.
2. Barnehagen legger til rette for god balanse mellom aktiviteter
og hvile for hvert enkelt barn.
3. Nasjonale retningslinjer for mat og måltider i barnehagen
oppfylles.
4. Barnehagen har rutiner for god hygiene.
5. Barnehagen arbeider systematisk for å forebygge skader og
ulykker.
6. Barnehagen har rutiner for samarbeid med foresatte og legger
til rette for foresattes medvirkning i hverdagen.
7. Barnehagen har gode systemer for tverrfaglig og helhetlig samarbeid
med andre fagfelt og tjenester for barn.
8. Helsefremmende arbeid er forankret i barnehagens
styringsdokumenter, kvalitets-styringssystem og arbeidsmåter.
9. Barnehagen jobber aktivt og systematisk for å fremme et godt
psykososialt miljø som legger til rette for medvirkning og utvikling av sosial
kompetanse, der det enkelte barn opplever trygghet, tilhørighet og mestring.
Barnefysioterapeutene i kommunen tok
i 2019 initiativ til et samarbeid med barnehagene som har fått navnet
Barnehagepuls. Man er i Sarpsborg 6 fysioterapeuter som jobber med barn og unge. Inspirasjon til Barnehagepuls ble hentet fra den såkalte «Gausdalmodellen».
Ville endre praksis
Barnehagepuls hadde som utgangspunkt
at fysioterapeutene i Sarpsborg ønsket en endring av praksis i retning av å
jobbe mer universelt forebyggende med de minste barna for å fremme fysisk
aktivitet og motorikk, forteller Renate Lernes til Fysioterapeuten. Hun er fagkoordinator
barnefysioterapi i Sarpsborg kommune.
– Dette er i tråd med rammeplan for barnehager
og har et helsefremmende fokus. Barnehagepuls bidrar til å sette fysisk
aktivitet og motorikk i barnehagene inn i et system som er lett for barnehagen
å bruke, sier hun.
– Gjennom bevegelsesglede og mestring
av ferdigheter ønsker vi å legge til rette for god motorisk utvikling og god
fysisk form. Fysisk aktivitet i tidlig barnealder er sykdomsforebyggende, det
fremmer sosial deltakelse og trivsel og forebygger mot utenforskap. Aktivitet
bidrar til god psykisk helse og fremmer læring. Samtidig er det viktig å lære å
finne ro i egen kropp og dette kan være lettere å få til etter aktivitet.
Nye anbefalinger
Helsedirektoratets nye anbefalinger går
nemlig ut på at barn i alderen 1-5 år bør være i variert aktivitet minimum 3
timer daglig.
– Pulsøkning og avspenning er temaer
som er gjennomgående for hele året. Ved at alle barna får muligheten til å
delta i planlagt og målrettet aktivitet ser man at alle barna får et “løft”, og
at de som trenger det mest får det største løftet. Bevegelsesglede og mestring
står sentralt, forteller barnefysioterapeuten.
– Vi samarbeider med og veileder personalet i barnehagen. Vi ser på inne- og
utemiljøet og bidrar med forslag til tilrettelegging. Vi deltar i
avdelingsmøter, følger opp med veiledning i barnehagene etter behov, har
nettverkssamlinger med dem, og har lagt alt på teams slik at de ansatte i
barnehagene lett kan finne materiell. Hver barnehage har egen kanal på Teams
slik at vi kan kommunisere direkte, og vi bruker teams aktivt. Fra dette
barnehageåret deltar 16 av kommunens 45 barnehager, forteller Lernes.
Det satses på fysisk aktivitet og øvelser som forbedrer
motorikken. Hver måned lanserer barnefysioterapeutene i Sarpsborg månedens
øvelse i tråd med månedens tema, som for eksempel styrkeøvelser
eller balanseøvelser.
Film og nyhetsbrev
Lernes og hennes kolleger har ifølge fysio.no laget en informasjonsfilm om Barnehagepuls som barnehagene viser på
foreldremøter om høsten. Denne brukes også i foreldresamtaler og
vises til studenter. Barnehagene sender jevnlig ut nyhetsbrev
til foreldrene med informasjon om månedens tema. Tilbudet
gjelder alle barna i barnehagen og det er opplegg for de ulike aldersgruppene.
Barnehagene kan bruke Barnehagepuls som en del av å bli godkjent som
helsefremmende barnehage. Barna lærer,
og blir glad i aktivitet.
– Vi får gode tilbakemeldinger fra barnehagene. Opplegget er
lett å bruke. De ansatte i barnehagen blir bedre til å se barna, og en positiv
bi-effekt er at noen gir tilbakemeldinger om at de kommer i bedre form selv
fordi de er i mer aktivitet sammen med barna. Målet er at vi skal ut i alle barnehagene i
kommunen, og så håper vi på mer ressurser så vi kan utvide til Skolepuls, avslutter
Lernes.
Vi setter pris på å høre fra deg!
Har du tanker om saken du nettopp har lest? Vi i Tidsskriftet Fysioterapeuten setter pris på din tilbakemelding på våre saker. Er det andre temaer du ønsker å lese mer om? Har du forslag og gode tips? Du er velkommen til å ta kontakt med oss ved å sende en epost til Fysioterapeuten@fysio.no.