Det er mye moro å se på skjerm, men alt med måte.Foto: Colourbox/MariaSbytova.com
Mye skjermtid kan ha indirekte innvirkning på motorisk utvikling
Vinnerne av studentprisen 2024 fant en sammenheng mellom passiv skjermtid og reduserte kognitive og sosiale ferdigheter, noe som igjen kan ha innvirkning på motorisk utvikling.
Margit Nikoline Langballe (24) og Sara Marie Langvatn Krumsvik (24) vant
Norsk Fysioterapeutforbunds studentpris for 2024. Begge gikk ut fra UiT Norges
arktiske universitet i vår.
Bacheloroppgaven «Passiv skjermtid og motorisk utvikling hjå
barn i førskolealder i eit fysioterapeutisk perspektiv – ein litteraturstudie»,
sammenlikner forskingsbasert kunnskap om hvilken påvirkning passiv skjermtid
har på motorisk utvikling hos barn i alderen 0-6 år.
– I stedet for å bygge videre på allerede etablert forsking
og evidens, ønsket vi å gjøre en litteraturstudie som tilførte faget noe nytt. Det
er fra før gjort lite forskning på barn i aldersgruppa 0-6 år og passiv
skjermtid i forhold til motorisk utvikling. I tillegg har vi begge kjent på at
vi vet lite om hvordan skjermbruk påvirker oss, forteller Margit Nikoline
Langballe.
Margit Nikoline LangballeFoto: Privat
Råd til foreldrene
I arbeidet på med å kartlegge og oppdage barn som har
forsinket motorisk utvikling ved helsestasjonen, gir fysioterapeuter, i
samarbeid med annet helsepersonell, råd til foreldrene om hvordan de best kan
legge til rette for barnet.
– Anbefalinger om skjermtid er en del av dette arbeidet. For
å stå trygt i den faglige rådgivingen til foreldrene, vil det være viktig for
fysioterapeuten og ha en god forståelse av sammenhengen mellom skjermbruk og
motorisk utvikling, sier Langballe.
Hun kommer fra ei lita bygd på Vestlandet og har hele livet vært
aktiv innen idrett og friluftsliv.
– Fysisk aktivitet har alltid vært en stor del av hverdagen
min. Da jeg gikk Helse- og oppvekstfag på videregående, fant jeg ut at jeg ønsket
å jobbe med mennesker. Det passer meg fint at fysioterapi tar utgangspunkt i
bevegelsesapparatet i behandlingen, sier hun.
Lav sosioøkonomisk status
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven, oppdaget Krumsvik og
Langballe at det foreligger sprikende funn på om passiv skjermtid har sammenheng
med grov-motorisk og finmotorisk utvikling.
Det er derimot sterkere holdepunkt for at det er sammenheng
mellom passiv skjermtid og reduserte kognitive og sosiale ferdigheter. Dette kan
ha indirekte påvirkning på motorisk utvikling.
Lav sosioøkonomisk status, foreldre i jobb, og høy skjermtid
hos mor, viser seg å gi høyere skjermtid hos barna.
Sara KrumsvikFoto: Privat
– Studien vår viser at det kan være hensiktsmessig å samtale
rundt foreldrenes egen skjermtid og hvordan den har innvirkning på venene og
utviklingen til barna, samt hvilke aktiviteter barna har når foreldrene er på
jobb eller hjemme. Lav sosioøkonomisk status viser seg å være en risikofaktor for høy skjermtid som er av betydning for folkehelsearbeidet,
sier Langballe.
Behov for mer forskning
Hun påpeker behovet for videre forsking på området, all den
stund man ikke kan konkludere med at det finnes en direkte sammenheng mellom passiv
skjermtid og motorisk utvikling.
– Flere av artiklene er tverrsnittstudier. Vi ser at det er
behov for flere longitudinelle studier på området som sterkere kan fastslå årsakssammenhenger og tydeligere
vise langtidseffektene passiv skjermtid har på motorisk utvikling, sier
Langballe.
Selv kan hun godt tenke seg å jobbe på et
rehabiliteringssenter.
– Jeg har ikke så mange preferanser når det gjelder pasientenes
alder og problemstillinger. Jeg trives med variasjon, og det er mange ulike
områder som interesserer meg innenfor fysioterapifaget, deriblant barn,
nevrologi, psykomotorikk og folkehelse, sier Langballe.