Tonje Moilanen, fysioterapeut, MSc. Stiftelsen Nordre Aasen. tonje.moilanen@gmail.com.
Wenche Bjorbækmo, professor emerita, PhD. OsloMet - storbyuniversitetet.
Ragnhild B. Håkstad, førsteamanuensis, PhD. UiT Norges arktiske
universitet.
Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 23. august 2024. Studien er utført i henhold til anbefalinger fra Norsk senter for forskningsdata (NSD), med referansenummer 434799. Ingen interessekonflikter oppgitt.
PDF
Sammendrag
Hensikt: Studien undersøker hvordan fysioterapeuter og
barnehageansatte bidrar til at barn med store motoriske funksjonshindringer får
leke i barnehagen.
Design, materiale og metode: Studien har et
kvalitativt design. Datamaterialet er innhentet gjennom intervju med
fysioterapeuter og assistenter, samt observasjon av fysioterapibehandlinger og
lek-situasjoner i barnehagen. Analysen er inspirert av fenomenologisk tematisk
analyse med koblinger til lekteori og enaktiv teori.
Funn: Barn med store motoriske funksjonshindringer kan
og vil leke. De voksne er opptatt av å fremme lek og samspill, men deres
forståelse av lek, kropp og fysioterapi påvirker hvordan leken utspiller seg.
Årvåkenhet, kreativitet og samhandling understøtter leken, mens praktiske
gjøremål og regelstyring begrenser den. Tilrettelegging og tilpasning av leken
til barnets kropp skaper rom for lek på barnets premisser.
Konklusjon: De voksne kan støtte barnets
lek gjennom kreative tilrettelegginger og tilpasninger kombinert med
oppmerksomhet og nysgjerrighet på barnets egen meningsskaping.
Nøkkelord: Lek, barnefysioterapi,
motoriske funksjonshindringer, enaktiv teori, fenomenologi.
Abstract
Play in daycare for children with severe motor impairments: An interview and observation study
Purpose: This study investigates how physical therapists and daycare staff together contribute to enabling children with severe motor disabilities to play in daycare settings.
Design, Material, and Method: The study employs a qualitative design where data is collected through interviews with physical therapists and daycare staff, and observations of physical therapy treatments and play events in the daycare. The analysis is inspired by phenomenological thematic analysis with connections to play theories and enactive theory.
Findings: Children with severe motor disabilities can play and want to play. The adults work to promote interactive play, but their understanding of play, the body, and physical therapy influences how play unfolds. Attentiveness, creativity, and interaction support play, while practical tasks and rules governance limit it. Adapting play to the child's body as is facilitates play on the child's terms.
Conclusion: Adults can support the child's play through creative adjustments and adaptations, combined with attention and curiosity about the child's own sense-making.
Keywords: play, pediatric physical therapy, motor impairments, enactive theory, phenomenology.
Kort sagt
Fysioterapeuter og barnehageassistenter kan skape rom for lek på
barnets premisser gjennom samhandling og kreativ tilrettelegging.
Fysioterapeuter kan oppdage barnets lekenhet gjennom å være årvåken og
nysgjerrig på barnets lek og bevegelsesløsninger.
Fysioterapeuters tilstedeværelse og koordinering med barnets kropp er
viktig for å forstå lekesignalene til barn med store motoriske
funksjonshindringer.
Innledning
Fysioterapeuter skal bidra til å utvikle, gjenvinne eller vedlikeholde
menneskers kroppslige funksjonsevne. I arbeidet med barn skal dette foregå i
meningsfulle sammenhenger som understøtter barnets deltagelse (1). Lek er barns primære aktivitet, og bidrar
til utvikling og læring (2). Lek bør derfor være
grunnleggende i barnefysioterapi.
Litteraturen
beskriver at barn med motoriske funksjonshindringer leker annerledes enn barn
med typisk utvikling (3). Barnas
bevegelsesvansker begrenser dem i lek som krever forflytning og håndtering av
gjenstander (4). I tillegg kan barna ha
vanskeligheter med oppmerksomhet og turtaking og kan trenge tid til å
prosessere og respondere i samspill med andre (5,
6). Men leken kan også gjøre funksjonshindringer mindre fremtredende og
gi opplevelse av glede og tilhørighet, særlig når barna selv kan velge hvordan
de deltar i lek (3). Samtidig trenger barna
at de voksne ser deres ressurser og tilrettelegger miljøet og aktivitetene for
dem (6). Dette forutsetter en dyp
forståelse av barnas lekaktiviteter, og kunnskap om hvordan barna kan støttes i
sine interaksjoner (7).
Det foreligger lite
forskning om hvordan barn med store motoriske funksjonshindringer kan lykkes i
å leke, eller hvordan lek kan inngå i deres fysioterapibehandling. Formålet med
denne studien er å undersøke hvordan fysioterapeuter i samarbeid med barnehageansatte
bidrar til at barn med store motoriske funksjonshindringer får leke.
Teoretiske perspektiver på lek
Lek er
flerdimensjonal, og kan forstås på mange måter (2).
I denne artikkelen støtter vi oss til utviklingspsykologiske og fenomenologiske
perspektiver på lek.
I et utviklingspsykologisk
perspektiv har leken mange fordeler (7).
Lek fremmer kognitiv utvikling gjennom kreativ utfoldelse og øving på
planlegging og problemløsning. Barn utvikler seg også sosialt og emosjonelt
gjennom lek; de blir selvstendige og bevisste på seg selv, lærer å respektere
regler og får erfaring med samarbeid og forhandling (7). I et fenomenologisk perspektiv er det selve opplevelsen av å
leke som er verdifull (8). Lek er en
altoppslukende tilstand eller ifølge Steinsholt (9,
s. 178) «… en holdning, en måte å handle på som har bestemte kvaliteter i seg
selv, uavhengig av sitt innhold». Med henvisning til Heidegger skriver
Steinsholt (9) at leken er en prosess som
forandrer seg hele tiden, der leken også kan ta over slik at de som leker blir
lekt med av selve leken.
Lek
i lys av enaktiv teori
Enaktivismen er et teoretisk rammeverk som utforsker hvordan vi gjør og
forstår vår verden, med vekt på hvordan sosiale interaksjoner er grunnleggende
for kognisjon (10). Vi vil anvende
begreper fra dette rammeverket for å forstå samspillet mellom mennesker i
lek.
Aktør-begrepet omhandler
hvordan mennesker engasjerer seg i sine omgivelser med mål om å opprettholde
seg selv og sin identitet (10). Kroppslighet innebærer at forståelsen av oss
selv, andre og sosiale sammenhenger vi inngår i er fundert i kroppslige
erfaringer og handlinger (10). Meningsskaping handler om at vi skaper mening ut
fra hva som oppfattes som betydningsfullt (10). Meningsskapingen kan skje
alene, men skjer mest typisk i fellesskap gjennom interaksjoner der vi
koordinerer oss med hverandres ytringer, både kroppslig og verbalt (10-12). Vi
gjør dermed vår verden i fellesskap med andre (11), og kan skape ny felles
mening gjennom koordineringen med hverandre (10).
Metode
Studien baserer
seg på kvalitativ forskningsmetodikk. Førsteforfatter har observert
fysioterapibehandlinger og lek-situasjoner i barnehagen, samt intervjuet
fysioterapeuter og barnehageassistenter.
Rekruttering og utvalg
Vi rekrutterte
fysioterapeuter som hadde erfaring med å bidra til at barn med store motoriske
funksjonshindringer får leke. Førsteforfatter kontaktet fysioterapeuter og
virksomhetsledere via eget fagnettverk. Totalt fikk 18 fysioterapeuter
informasjon tilsendt og fire av dem ønsket å delta. Grunnet studiens omfang ble
fysioterapeutene til de to barna med størst motorisk funksjonshindring
inkludert.
Utvalget er to
triader bestående av ett barn med sin fysioterapeut og barnehageassistent.
Begge barn har nevrologisk årsak til sine funksjonshindringer. De kan forflytte
seg med ganghjelpemiddel, men har begrenset evne til viljestyrte bevegelser.
For å ivareta personvern har barna fått fiktive, kjønnsnøytrale navn, mens
fysioterapeutene og assistentene omtales som hunkjønn.
Kims triade: Kim er
i treårsalderen og liker fart og spenning. Hen kommuniserer med kroppsspråk,
lyder og kommunikasjonshjelpemiddel. Fysioterapeuten har jobbet med barn i
nærmere 20 år. Barnehageassistenten har mange års erfaring og har jobbet med
Kim i omtrent ett år. Kim får fysioterapi en gang per uke, vanligvis uten andre
barn tilstede.
Alex’ triade: Alex
er i femårsalderen og liker å være aktiv og leke med andre barn. Hen
kommuniserer verbalt, men snakker langsomt. Fysioterapeuten har omkring fem års
erfaring. Barnehageassistenten har rundt 15 års erfaring og har kjent Alex
siden barnehagestart. Alex får fysioterapi to ganger i uken; en gang i
barnehagemiljøet og en gang individuelt, men med to andre barn tilstede i deler
av timen.
Datainnsamling og
analyse
Datainnsamling
foregikk på informantenes arenaer. Det ble gjort lydopptak av intervjuene og
disse ble transkribert med fokus på meningsinnhold. Observasjonene ble
videofilmet og transkribert med fokus på lek og samhandling. Analysen er
inspirert av fenomenologisk tematisk analyse (13)
der vi jobbet med helhetlig og selektiv gjennomgang av materialet for å forstå
meningene i det deltakerne sier og gjør. Prosessen var dynamisk og vi stilte
spørsmål til materialet og egne tolkninger for å oppnå dypere innsikt.
Tekstutdrag av spesiell betydning ble uthevet og dannet grunnlaget for videre
analyser og refleksiv skriving.
Etikk
Forskningsetiske retningslinjer ble fulgt. Fysioterapeuten formidlet
skriftlig informasjon til foresatte, barnehageassistent, samt barnehageansatte
og foreldre til barnehagebarn som var tilstede under datainnsamlingen. Alle gav
skriftlig samtykke selv eller via foreldre. Forskeren så også etter atferd som
indikerte at barnet ikke ville delta, men så ingen tegn til dette.
Funn
Gjennom analysen
fremkom to hovedtemaer som belyser hvordan fysioterapeuter og
barnehageassistenter bidrar til barnas lek i barnehagen; “Å se barnet som vil
leke” og “Å forstå den lekne kroppen”.
Å se barnet som vil
leke
Datamaterialet viser
at de voksne er opptatt av å fremme lek og samspill, både med andre barn og
mellom barn og voksen. Barna viser stor vilje til å leke, men de voksne går
glipp av barnas lekesignaler når de er opptatt av organisering og lekens
regler. Samtidig er det situasjoner der de voksne er årvåkne og lykkes med å
utvikle lek i samspill med barnet.
Rødt-grønt-lys
Her presenteres en
situasjon fra fysioterapitimen til Alex:
Assistenten klargjør rommet.
Fysioterapeuten hjelper Alex inn i ganghjelpemiddelet og bort til lekeområdet.
To andre barn leker i en stol. Alex roper på dem, men barna fortsetter sin lek.
Så roper assistenten at de må komme. Det første barnet hopper bortover mens det
sier «bobobo». Det andre barnet kommer hermende etter. Barna stiller seg ved
siden av Alex mens de fortsetter å tulle og herme etter hverandre. Alex ser
bort på dem med hodet bøyd. Fysioterapeuten ordner på ganghjelpemiddelet og
spør «har dere lekt rødt-grønt-lys før?» De to barna svarer raskt «aner ikke».
Alex starter også å si «aner ikke», men blir avbrutt av assistenten «da prøver
vi raskt en gang». Assistenten stiller seg med ryggen til og sier «når jeg sier
grønt lys, da kan du gå». Alex smiler, beveger rykkvis overkroppen og armene
fram og tar et skritt. Assistenten snur seg og fortsetter forklaringen
«...STOPP! Eller rødt lys, da må dere stoppe». Assistenten snur seg igjen og sier
«grønt lys». De to barna tripper tre skritt fremover. Fysioterapeuten hjelper
Alex fremover med ganghjelpemiddelet, assistenten snur seg idet Alex tar to
skritt og deretter stopper. Hen ser ned i gulvet og smiler. Assistenten sier
«Alex, nå var det rødt lys, da må du stå rolig». Alex gjentar med et smil
«stoppe». Så sier assistenten «jeg går fram til vinduet og så begynner vi».
«Phu» sier Alex og smiler. Assistenten sier «grønt lys». De to andre barna
løper fremover. Alex beveger armene og kroppen fremover og tar to skritt med
hjelp fra fysioterapeuten. Assistenten snur seg og sier «rødt lys». Alle
stopper, og Alex sier med lattermild stemme «stoppet de andre?». Assistenten
snur seg igjen og sier «grønt lys», de to andre barna stormer frem og vinner
leken.
Alex viser her sin
lekenhet gjennom å invitere de andre barna til seg, henge seg på deres hermelek
og engasjere seg i lekens regler. Men det er få tegn til at de andre oppfatter
hens lekesignaler. Alex etterstreber å følge kravene om å gå og stoppe raskt,
men selv med fysioterapeutens hjelp er det utfordrende å følge lekens tempo.
Likevel er Alex utholdende, engasjert og positiv til å fortsette leken.
Rim, regler og
bevegelse
Dette utdraget er
fra Kims fysioterapitime:
Fysioterapeuten løfter Kim ut av rullestolen og legger hen
på rygg på en matte på gulvet. Hun tar av Kims ortose og sokk og sier “Nå skal
du få lufte tærne”. Kim smiler og fysioterapeuten ler. Hun løfter Kims fot opp
til sin munn og blåser på tærne. Kim smiler, beveger venstre arm, vender
ansiktet mot fysioterapeuten og sier “øøø”. Fysioterapeuten begynner å snakke
om Kims dongeribukse. Kim smatter noen ganger, fører armene ned til underlaget
og snur hodet til venstre.
Senere ligger Kim
igjen på matten:
Fysioterapeuten holder Kims ben i sine hender, bøyer
dem vekselvis og gjentar rytmisk og litt raskt «vi løper etter vann». Kim ler
og vender seg mot henne, fysioterapeuten gjentar løpingen flere ganger.
Deretter plasserer fysioterapeuten Kims føtter i gulvet med bøyde knær og
hjelper hen å løfte rumpa opp og strekke ut hoftene. De gjør dette tre ganger
mens fysioterapeuten sier «øs opp». Kim ler og ser på terapeuten.
Fysioterapeuten gjentar så løpingen flere ganger og sier «løp hjem igjen».
Avslutningsvis roterer fysioterapeuten bekkenet slik at Kim ruller over på
siden og sier «tøm ut». Deretter hjelper hun Kim tilbake på rygg og sier «der
tømte vi hele bøtta». Dette gjentas flere ganger mens Kim ser på
fysioterapeuten, lager lyse lyder og ler.
Kim er engasjert i
leken som fysioterapeuten setter i gang, men mister interessen når
fysioterapeuten begynner å snakke om dongeribuksen. Når fysioterapeuten vender
tilbake til leken og bruker rim og regler som støtte i samhandlingen skapes en
meningsfull felles lek der Kim får bevegelseserfaringer som hen ikke kan gjøre
alene.
Å forstå den lekne
kroppen
Datamaterialet viser forskjeller i hvordan de voksne forstår
fysioterapi, barnets kropp og lekemuligheter. Den ene triaden er opptatt av at
barnet skal lære de andres lek, mens den andre triaden i større grad utforsker
barnets egen lek. Samtidig er begge triadene opptatt av å tilrettelegge for
lek, og forteller om viktigheten av samarbeid for å skape sosiale
lekemuligheter for barnet.
Trene på å leke
De voksne rundt Alex
har vært opptatt av trening, men jobber med å skape mer rom for lek.
Fysioterapeuten forteller:
Tidligere har det vært fokusert på å trene
bolstabilitet. (...) Men Alex har blitt større og (...) vil være mer sammen med
de andre barna. Derfor prøver jeg å bruke mer av settingen Alex er i når jeg
kommer. Hjernen min er i omstilling, men det er utfordrende.
Men øving og læring
tematiseres også når det gjelder Alex sin lek. Fysioterapeuten sier:
Alex
må få øve seg på samspill, og oppleve en deltakelse sammen med de andre barna.
Jeg ønsker at hen skal forstå mer og bli mer interessert i det de holder på
med, så hen kan være mer med på deres lek.
Også assistenten
ønsker at Alex skal delta i felles lek:
(...) For Alex er det mestring å sitte i en gruppe. Hen
opplever deltakelse når hen leker sin lek, mens de andre barna leker sin lek.
Men som voksen er jeg ikke fornøyd, fordi hen er ikke fullstendig delaktig i
leken.
Både fysioterapeuten
og assistenten vil at Alex skal ta del i den leken de andre barna leker.
Forventningen om at Alex kan lære å leke som og med de andre kan være positiv
og bidra til at de voksne lager gode øvingssituasjoner. Samtidig gir den et
inntrykk av at lekekompetansen og samspillsevnen Alex allerede har ikke
anerkjennes.
Tilrettelegging
for lek
Under intervjuet stiller fysioterapeuten til Kim spørsmålet:
Hva er
behandling, og hva er å leve livet i Kims kropp?
Hun fortsetter: Kims hverdag består av tiltak som har utspring i fysioterapi. (...)
For eksempel hyppige stillingsforandringer, det å tilby muligheter for
egenaktivisering. Det er vel så mye behandling som det som skjer den timen jeg
er der. (…) En viktig del av det jeg gjør er veiledning, informasjonsformidling
og samtaler med de som kjenner barnet og hverdagen godt (…) Barnet skal leve
livet sitt med den kroppen det har, og med de begrensninger og muligheter det
gir.
Videre i intervjuet forteller hun:
Jeg forsøker å styrke Kims
forutsetninger for å kunne delta. Hvilke hjelpemidler trenger hen? (...) Jeg
fikk laget et rullebrett. Da var jeg opptatt av å finne en måte som Kim kunne
forflytte seg på, oppsøke de andre barna og bevege seg der det skjer noe
morsomt. Assistenten så mulighetene med dette rullebrettet og plasserte bilder
under bordene på avdelingen. Så når Kim ligger på ryggen og sparker seg til
bordene så lager de fantasilek ut fra bildene hen ser opp på. Dette synes de
andre barna også er interessant og blir med under bordet sammen med Kim.
Fysioterapeuten ønsker at hennes tiltak skal bidra positivt i
hverdagen, ved at Kim får kroppslig variasjon og kan utforske
egenaktivitet og deltakelse. Gjennom samarbeid og dialog finner fysioterapeuten
og assistenten løsninger og bruker sin kreativitet for å skape lek som Kim
mestrer og som andre barn oppsøker. Slik tilrettelegger de for at Kim får være
aktiv og oppleve et lekefellesskap.
Også assistenten til
Alex forteller om en lek som Alex behersker og som fanger barnas
interesse:
Når Alex får leke med vann i en balje som er festet på
ståstativet kommer de andre barna med bøtter og henvender seg direkte til Alex «du, kan jeg få vann?» På eget initiativ tar Alex styringen og sier «vær så
god, vil du ha mer?». I denne situasjonen er hen faktisk veldig flink til å
kommunisere! Der trenger ikke jeg å tilrettelegge. Akkurat vann, da klarer hen
seg selv.
Tilretteleggingen
med vann i baljen skaper en lek der Alex blir en attraktiv lekepartner og hens
lekekompetanse anerkjennes av både barn og assistenten.
Diskusjon
Studiens hensikt var å undersøke hvordan fysioterapeuter i samarbeid
med barnehageansatte bidrar til at barn med store motoriske funksjonshindringer
får leke. Oppsummert ser vi at barn med store funksjonshindringer både kan og
vil leke. Måten barnas lekenhet kommer til uttrykk på avhenger av kroppen det
enkelte barn er og har, og mulighetene som barnet får, ser og griper. Barnas
lek ivaretas gjennom at de voksne er årvåkne, ser barnets lekesignaler og
finner kreative løsninger for lek og tilrettelegging. Denne årvåkenheten
påvirkes av de voksnes oppmerksomhet, hvordan de forstår lek og hva slags lek
de tilrettelegger for. Praktiske gjøremål og regelstyrt lek gjør de voksne
mindre oppmerksomme på barnets lekesignaler og begrenser mulighetene for at
leken utspiller seg. Motsatt ser vi at anerkjennelse av barnets egne innspill
og utforskende samarbeid synliggjør barnets lekekompetanse og åpner for at
leken kan utvikles i fellesskap. De voksnes evne til å forstå barnets kropp som
den er og tilrettelegge for at barnet får brukt sine muligheter setter også
premisser for hvordan barns lek utvikler seg.
Hva er meningen med lek i fysioterapi?
Som mennesker forstår og
samhandler vi med andre ut fra hva som er iboende meningsfullt for oss (12).
Våre funn viser hvordan de voksnes meningsskaping i form av deres forståelse av
lek påvirker hva de oppdager og er opptatt av i samspillet med barnet. Synet om
at Alex bør lære å leke på samme måte som de andre barna, eksempelvis gjennom
rødt-grønt-lys, kan forstås fra et utviklingspsykologisk perspektiv der leken
har viktige pedagogiske mål og bør lekes på riktig måte (7). Dette er vanskelig
for Alex som trenger lengre prosesseringstid, har bevegelsesutfordringer og
tidvis strever med å forstå de andre barnas lek. I Kims lek med rim og regler
og bruk av rullebrettet tilrettelegges det i større grad for åpne utfall, og lek
som tilstand (8) trer tydeligere frem. De voksne er opptatt av å skape
muligheter for bevegelse og deltakelse og lar Kims meningsbærende lekenhet og
utforskning utspille seg og bevege leken dit hen vil. Den samme åpenheten ses i
Alex sin lek med vann. Her trer Alex som aktør tydelig frem, det gode sosiale
samspillet som skjer blir anerkjent på barnas premisser. Alex sitt sterke ønske
om å leke med andre barn kan således kanskje også forklare hens optimisme under
rødt-grønt-lys. Til tross for at mange av Alex sine lekesignaler blir oversett,
fortsetter hen å formidle med kropp, gester og ord at hen forstår leken og at
det er meningsfullt å leke den sammen med de andre barna.
I tråd med Fiss et al. (14)
viser våre funn viktigheten av at voksne forstår lekesignalene og
meningsytringene til barna med store funksjonshindringer. Vi ser at de voksne
lettere tar del i barnets meningsskaping når leken er utforskende og åpen for
ulike utfall. Denne åpenheten gjør at barnet som aktør selv kan oppdage og
samhandle om hva som er betydningsfullt og hvordan leken skal få utspille seg.
Som fysioterapeut blir det dermed viktig å reflektere over hva man selv
anerkjenner og retter oppmerksomheten mot i samspill med disse barna. Med
terapeutiske, læringsorienterte mål i fokus kan det bli vanskeligere å få øye
på og anerkjenne det lekende barnet. Forskning viser at barn med
funksjonshindringer har behov for hjelp i leken og at voksne må forstå hvordan
de kan bidra til at barna får brukt sine ressurser (6). Koblet til våre funn
handler denne forståelsen om å skape rom for og ta del i barnets
meningsskaping, tillate lekens uforutsigbare vendinger og utforske dens
muligheter sammen med barnet.
Kropper i meningsskapende lek
Funnene viser at barnets kroppslige forutsetninger
og hvordan de voksne forholder seg til disse har stor betydning for barnets
lekemuligheter. Her kan fysioterapeutens tilrettelegging med hjelpemidler bidra
til gode leksituasjoner. For Kim gir rullebrettet mulighet til å bruke kroppen og
utforske en ny bevegelsesverden. Assistenten bidrar til at dette også blir en
lekeverden som de andre barna oppsøker. Kim, fysioterapeuten og assistenten
skaper dermed felles mening om hvordan Kim kan være og bruke kroppen i lek med
de andre barna. Disse lekeerfaringene kan også bli en del av barnets
meningsskaping om seg selv som sosialt verdsatt aktør (10). Tilretteleggingen for Alex med stå- og gåhjelpemidler gir
ulike utslag avhengig av hva og hvordan det lekes. Når leken lekes fritt, som i
eksempelet med vann, gir den kroppslige tilretteleggingen Alex mulighet til å
tre frem som likeverdig lekepartner. Til forskjell fra tanken om at Alex kan og
bør trene for å bli mer lik de andre barna, gir ståstativet en umiddelbar likhet
gjennom den oppreiste stillingen, der Alex kan delta i meningsskapingen og
leken som utspiller seg. Som motsetning ser vi i rødt-grønt-lys at kravene i
leken er for avanserte og gjør det umulig for Alex å delta på linje med de
andre, til tross for tilrettelegging og hjelp fra fysioterapeuten.
Rim og regler med
Kim viser at lek og samspill med fysioterapeuten også kan være meningsfullt for
barnet. Selv om fysioterapeuten har en terapeutisk agenda om å bevege Kims
kropp, settes gjøremålet inn i en lek som er tilpasset Kims funksjonsnivå og
interesser, med virkemidler som berøring, bevegelse, rim og regler. Det foregår
en felles meningsskaping der Kim kommuniserer hva hen liker og der
fysioterapeuten er årvåken for disse signalene og viderefører leken slik Kim
liker den. Dette samsvarer med Håkstad et al. (15)
som ser at fysioterapeuters kroppslige samspill med barnet og hvordan de
tilpasser leken og responderer på barnets signaler er avgjørende for barnets
engasjement. Vår studie viser utfordringene ved å fange opp og forstå signalene
til barn med store motoriske funksjonshindringer. Fysioterapeutens evne til å
være kroppslig tilstede og koordinere seg med barnets kropp og signalene barnet
viser (12) blir dermed desto viktigere.
Studiens styrker og
svakheter
Studien har et begrenset utvalg, og dens funn er dermed ikke
generaliserbare for gruppen barn med store motoriske funksjonshindringer.
Fellestrekk og bruk av teori gjør det likevel mulig å aktualisere funnene til lignende situasjoner. Observasjonene er øyeblikksbilder av barnas
fysioterapitimer og barnehagehverdag i ordinær barnehage. Flere observasjoner
kunne gitt innblikk i andre leksituasjoner. Foreldre kunne gitt oss ytterligere
innsikt i barnets lekeverden og hverdag, men av hensyn til studiets omfang var
det ikke mulig å inkludere dem som deltakere.
Avslutning
Studien viser at barn med store funksjonshindringer får leke når de
voksne forstår og deltar i barnas meningsskaping og er åpen for lekens
uforutsigbarhet. Videre skapes leken gjennom at fysioterapeutene anvender sin
kunnskap om kropp, bevegelse og tilrettelegging i dialog med assistentene som
vet hva som opptar barna i barnehagen. Leken og lekesignalene hos barn med
store motoriske funksjonshindringer uttrykkes ofte på atypiske måter. For å
oppdage barnets lekenhet bør en la barnet vise vei, samt være årvåken og nysgjerrig
på barnets lek og bevegelsesløsninger. På denne måten kan de voksne bruke
barnets initiativ, interesser og engasjement til å utvikle lek som kan være
nokså lik eller forskjellig fra lek blant barn uten funksjonshindringer.
Referanser
1. Helsedirektoratet.
Veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Oslo:
Helsedirektoratet; 2018.
2. Reilly M.
Play as exploratory learning: studies of curiosity behavior. Beverly Hills
Calif: Saga Publications; 1974.
3. Graham N, Nye
C, Mandy A, Clarke C, Morriss-Roberts C. The meaning of play for children and
young people with physical disabilities: A systematic thematic synthesis.
Child: Care, Health and Development. 2017;44(2):173-82. DOI: 10.1111/cch.12509
4. Cress CJ.
Play and Children with Physical Impairments. I: Roopnarine JL, Smith PK, red.
The Cambridge Handbook of Play: Developmental and Disciplinary Perspectives:
Cambridge University Press; 2018. s. 597-614. DOI:10.1017/9781108131384
5. Caprino F,
Stucci V. Play in Children with Multiple Disabilities. Originally published 2016 ed. Warsaw, Poland: De Gruyter Open; 2017. s.
147-54. DOI: 10.1515/9783110522143-013
6. Slåtta
K. Barn med multifunksjonshemning i barnehagen: kommunikasjon, deltakelse og
inkludering. I: Hvidsten BIB, red. Spesialpedagogikk i barnehagen: barnet i
fokus. 2 utg. Bergen: Fagbokforlaget; 2021. s. 343-58.
7. Besio
S. The Need for Play for the Sake of Play. I: Besio S, Bulgarelli D,
Stancheva-Popkostadinova V, red. Play Development in Children with Disabilties.
Warschau/Berlin: Walter de Gruyter GmbH; 2017. s. 9-52. DOI:10.1515/9783110522143-003
8. Öhman
M. Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk forum; 2012. 280 s.
9. Steinsholt
K. Lett som en lek? Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. 2 utg.
Trondheim: Tapir; 1999. 220 s.
10. Di Paolo EA,
De Jaegher H, Rohde M. Horizons for the Enactive Mind: Values, Social
Interaction, and Play. I: Stewart J, Gapenne O, Paolo EAD,
Rohde M, Jaegher HD, Barbaras R, et al., red. Enaction: Toward a
New Paradigm for Cognitive Science. 1 utg. Cambridge: Cambridge: MIT Press;
2010. s. 33-87. DOI:10.7551/mitpress/8629.003.0003
11. Fantasia V, De
Jaegher H, Fasulo A. We can work it out: an enactive look at cooperation.
Frontiers in Psychology. 2014;5(874). DOI: 10.3389/fpsyg.2014.00874
12. Fuchs
T, De Jaegher H. Enactive intersubjectivity: Participatory sense-making and
mutual incorporation. Phenomenology and the Cognitive Sciences. 2009;8(4):465-86. DOI:
10.1007/s11097-009-9136-4
13. Van
Manen M. Phenomenology of practice: meaning-giving methods in phenomenological
research and writing. Walnut Creek, Calif: Left Coast Press; 2014. 412 s. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315422657
14. Fiss AL, Håkstad RB, Looper
J, Pereira SA, Sargent B, Silveira J, et al. Embedding Play to Enrich Physical Therapy. Behav Sci (Basel).
2023;13(6):440. DOI: 10.3390/bs13060440
15. Håkstad RB, Øberg GK,
Girolami GL, Dusing SC. Enactive explorations of children's
sensory-motor play and therapeutic handling in physical therapy. Frontiers
Media. 2022;3. DOI: 10.3389/fresc.2022.994804
© Author(s) (or their employer(s)) 2024. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Published by Fysioterapeuten.