Debatt med temperatur (f.v.): Olaug Bollestad, ordstyrer Lisbet Rugtvedt, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen og Steffen Handal, leder av Utdaningsforbundet.
Debatt med temperatur (f.v.): Olaug Bollestad, ordstyrer Lisbet Rugtvedt, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen og Steffen Handal, leder av Utdaningsforbundet.

- Skrivebordspolitikk av verste sort

Utdanningsforbundet opplever Stortingets vedtak om å innføre én time fysisk aktivitet for elever fra første til tiende klasse som detaljstyring av lærere ned på minuttnivå. Et dårlig forslag på helt feil tidspunkt, ifølge forbundsleder Steffen Handal.

Publisert Sist oppdatert

Norsk Fysioterapeutforbund, Legeforeningen, Kreftforeningen, Nasjonalforeningen for folkehelsen og Idrettsforbundet inviterte til dialog om fysisk aktivitet i skolen under Arendalsuka i dag, onsdag.

Handal hadde lite positivt å si om stortingsvedtaket som regjeringen arbeider med i disse dager.

- Vedtaket kommer på et dårlig tidspunkt hvor læreplanene allerede er overfylte av krav. Lærerne føler seg overkjørt i utgangspunktet, og så skal vi ha én time fysisk aktivitet hver dag uten at noe skal ut og uten noen form for kompetanseheving, sa Handal.

Elendig fundert

Handal beskrev forslaget som skrivebordspolitikk av verste sort, men stoppet ikke der.

- Forslaget er elendig fundert, ingen spurte oss, slo han fast.

Samtidig understreket forbundslederen at han på ingen måte er imot mer fysisk aktivitet i skolen.

- På sikt kan dette være en god idé, sa Handal.

Olaug Bolletad (Krf), leder av helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, forsvarte forslaget, og minnet Handal om at Stortinget har bedt regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag på hvordan dette kan gjennomføres.

- Kropp og psyke er blant de største utfordringene i helsevesenet. Vi må begynne med ungene, sa Bollestad som ønsker å foredle ideen i samarbeid med Kunnskapsdepartementet og lærerne.

- Jeg har vært på flere skoler hvor lærerne sier at dette er lurt. Det bidrar til å skape mestring for svake elever. Helsen for fremtiden må sikres, og ettersom ungene er så mange timer på skolen hver da må dere hjelpe oss, sa Bollestad henvendt til Handal.

Fagfolkene vet best

Utdanningsforbundets mann var klinkende klar på at det er lærerne selv som best vet når man skal benytte seg av grep som læring via fysisk aktivitet i tradisjonelt teoretiske fag.

- Her mener jeg man forsøker å detaljstyre ned til minuttnivå hva lærerne skal gjøre, sa han.

Dette fikk Bollestad til å reagere.

- Det kan ikke være slik at elevene skal være prisgitt at læreren synes dette er greit. Samtidig må lærerne få være med å si sitt om metodene, sa hun.

Hva skal ut?

Handal ville vite hvorvidt Bollestad kan godta at én time fysisk aktivitet daglig blir en del av fagfornyelsesprosessen som pågår i skolen. Hvis hun ikke kan akseptere det, ville han ha svar på hva som skal ut av dagens skolehverdag for å gjøre plass til økt fysisk aktivitet.

- Det er grenser for hva sektoren kan takle av krav om videreutdanning. Foreldre opplever nå å møte en skole bemannet av vikarer på grunn av de eksisterende kravene til videreutdanning av lærere, påpekte Handal, som mente man minimum må innføre én time fysisk aktivitet daglig gradvis.

- Jeg mener dette må inn i eksisterende fag, men først vil jeg se saken regjeringen skal komme tilbake til Stortinget med. Utdanningsforbundets holdning er defensiv, repliserte Bollestad.

- Norske lærere mener dette er et dårlig tiltak, parerte Handal.

Etterlyser finansiering

Ifølge Handal hopper Stortingets vedtak bukk over styringskjeden i skolen, og gir ansvaret for å aktivisere norske ungdommer til lærerne.

- Fyll opp svømmebassengene, lag idrettsplasser og start opp fritidsklubbene igjen, sa forbundslederen som etterlyste finansiering av forslaget.

Bollestad mener de folkevalgte har et ansvar for å gjøre inaktive 15-åringer aktive.

- Men vi kommer ikke bort fra at elevene sitter stille på skolen, og det må det gjøre noe med, understreket hun.

Handal avsluttet med at forslaget må bli en del av fagfornyelsen i skolen for å sikre fundamentet og finansieringen av tiltaket.