
Praksis taper terreng til fordel for teori
Undervurderes betydningen av praktiske ferdigheter og klinisk skjønn i programplanen for bachelorutdanningen ved OsloMet-storbyuniversitetet?
I den vitenskapelige artikkelen «Hvilken kunnskap trenger morgendagens fysioterapeuter? En kvalitativ analyse av programplanen ved en bachelorutdanning i fysioterapi i Norge» fant forfatterne at teoretisk kunnskap fra vitenskapelige områder var i en overordnet posisjon i programplanen og hadde forrang fremfor de andre kunnskapskategoriene.
- Interaksjonen og samarbeidsrelasjonen mellom pasient og fysioterapeut fikk begrenset oppmerksomhet, forteller førsteforfatter Joar Røkke Fystro, fysioterapeut og ph.d.-stipendiat ved Universitetet i Oslo.

Anvendelse av teori
Sammen med andreforfatter, fysioterapeut og ph.d.-stipendiat ved Norges Idrettshøgskole, Christian Moen, utførte han en dokumentanalyse av programplanen for bachelorutdanningen ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Rammeverket for analysen var de fire kunnskapskategoriene interaksjon, personlig kompetanse, profesjonelle krav og vitenskapelige områder.
- Det ville være rart hvis den teoretiske kunnskapen ikke er den dominerende på en universitetsutdannelse. Samtidig var det veldig tydelig at praksis i programplanen tegnes opp som anvendelse av teori, fremfor å fremheve praksiskunnskapen som en egen kunnskapstype. Det var et overraskende funn, sier Fystro.
Motivasjon er avgjørende
Hvis praktiske ferdigheter og klinisk skjønn undervurderes, mener Fystro det er en risiko for at studentene kan få et instrumentelt forhold til praktisk kunnskap.
- En viktig del av fysioterapien, er motivasjon. Pasientens motivasjon påvirkes av hvordan hen blir møtt i behandlingssituasjonen. God relasjon og samhandling mellom behandler og pasient er ofte avgjørende for et godt resultat, sier han.
Fystro understreker at analysen de har gjort av programplanen ikke sier noe om hva som faktisk skjer på utdanningen, eller hva studentene kan og tillegger som viktig.
- Vi har lest programplanen med rammeverket som briller, gjort en analyse, og diskuterer det i artikkelen. Men vi tenker jo at det er en sammenheng mellom det som står i programplanen og det som foregår på utdanningen, sier han.
Tar for stor plass
I profesjonsmeldingen som regjeringen la frem i fjor, pekes det på at den teoretiske kunnskapen har blitt for stor i profesjonsutdanningene, sammenliknet med den praktiske kunnskapen. Det har også i mange år pågått en diskusjon om det skal bli en integrert master i fysioterapiutdanningen.
- Når vi i tittelen spør hvilken kunnskap morgendagens fysioterapeuter trenger, er det mot denne bakgrunnen vi ser på hva programplanen vektlegger. Forankring i vitenskapelig kunnskap er naturligvis viktig for autoriteten til moderne profesjoner. Det vi ønsker, er å bidra til en debatt og en bevisstgjøring rundt hva slags kunnskap man faktisk trenger som fysioterapeut, sier Fystro.