- Interaksjonen og samarbeidsrelasjonen mellom pasient og
fysioterapeut fikk begrenset oppmerksomhet, forteller førsteforfatter Joar
Røkke Fystro, fysioterapeut og ph.d.-stipendiat ved Universitetet i Oslo.
Fysioterapeut og ph.d.-stipendiat, Joar Røkke Fystro.Foto: UiO
Anvendelse av teori
Sammen med andreforfatter, fysioterapeut og ph.d.-stipendiat
ved Norges Idrettshøgskole, Christian Moen, utførte han en dokumentanalyse av
programplanen for bachelorutdanningen ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Rammeverket for analysen var de fire kunnskapskategoriene interaksjon,
personlig kompetanse, profesjonelle krav og vitenskapelige områder.
- Det ville være rart hvis den teoretiske kunnskapen ikke er
den dominerende på en universitetsutdannelse. Samtidig var det veldig tydelig
at praksis i programplanen tegnes opp som anvendelse av teori, fremfor å
fremheve praksiskunnskapen som en egen kunnskapstype. Det var et overraskende
funn, sier Fystro.
Motivasjon er avgjørende
Hvis praktiske ferdigheter og klinisk skjønn undervurderes,
mener Fystro det er en risiko for at studentene kan få et instrumentelt forhold
til praktisk kunnskap.
- En viktig del av fysioterapien, er motivasjon. Pasientens
motivasjon påvirkes av hvordan hen blir møtt i behandlingssituasjonen. God relasjon
og samhandling mellom behandler og pasient er ofte avgjørende for et godt
resultat, sier han.
Fystro understreker at analysen de har gjort av
programplanen ikke sier noe om hva som faktisk skjer på utdanningen, eller hva
studentene kan og tillegger som viktig.
- Vi har lest programplanen med rammeverket som briller, gjort
en analyse, og diskuterer det i artikkelen. Men vi tenker jo at det er en
sammenheng mellom det som står i programplanen og det som foregår på
utdanningen, sier han.
Tar for stor plass
I profesjonsmeldingen som regjeringen la frem i fjor, pekes
det på at den teoretiske kunnskapen har blitt for stor i
profesjonsutdanningene, sammenliknet med den praktiske kunnskapen. Det har også
i mange år pågått en diskusjon om det skal bli en integrert master i
fysioterapiutdanningen.
- Når vi i tittelen spør hvilken kunnskap morgendagens
fysioterapeuter trenger, er det mot denne bakgrunnen vi ser på hva
programplanen vektlegger. Forankring i vitenskapelig kunnskap er naturligvis viktig
for autoriteten til moderne profesjoner. Det vi ønsker, er å bidra til en
debatt og en bevisstgjøring rundt hva slags kunnskap man faktisk trenger som
fysioterapeut, sier Fystro.
Avdelingsleder for fysioterapeututdanningen ved OsloMet, førsteamanuensis Silje StensrudFoto: Privat
Omfattende revidering
Avdelingsleder for fysioterapeututdanningen ved OsloMet, førsteamanuensis
Silje Stensrud, sier at Fystro og Moens artikkel er basert på nåværende programplan
for bachelorstudiet i fysioterapi fra 2019. I 2024 ble det gjennomført en
ganske omfattende revidering som vil bli gjeldende for kull 2025.
- Dette er interessante funn, og vi tenker at det forskerne
fant gjenspeiler noen reelle utfordringer vi hadde i vår utgående programplan. I
den reviderte programplanen mener vi både interaksjon og samarbeidsrelasjon i
kliniske situasjoner er tydeliggjort på en bedre måte, sier hun.
For fremtiden
I den nylig reviderte programplanen er det forsøkt å tydeliggjøre læringsutbyttene for praksisstudiene, og å arrangere
digitale seminarer i praksisperiodene som bygger bro med studiene inne på
campus.
Samtidig er helselandskapet i rask endring, der også
praktiske ferdigheter og klinisk skjønn må utvikles i takt med endringene.
- Utviklingen vil føre til at samfunnet i fremtiden kan
etterspørre andre praktiske ferdigheter og nye kompetanser. Det er viktig at vi
i utdanningene her ikke ser oss for mye tilbake, vi skal utdanne kandidater for
det nåværende og fremtidige arbeidslivet, sier Stensrud.
I utvikling
Hun påpeker at synet på hva som er teori i fysioterapeut- og
helseutdanningene både har vært og er i utvikling, og at fysioterapiutdanningen
nå kanskje har blitt bedre på å inkludere teoretiske modeller og perspektiver
som bygger bro mot praksisen.
- Et eksempel på dette er helsekompetanse som nå har fått en
betydelig plass i programplanen vår. Helsekompetanse er både et teoretisk
forankret konsept, samtidig som det er knyttet til metoder for at pasientene
skal gjøre informerte og gode helsevalg for seg selv, sier hun.
Et annet eksempel som nå har fått plass i programplanen er
konseptualiseringen av digital kompetanse, som er avgjørende for at studentene
kan ta i bruk helseteknologi på en ansvarlig og effektiv måte.
Relevant forskningsarbeid
Stensrud sier de ikke opplever at betydningen av praktiske
ferdigheter og klinisk skjønn undervurderes i programplanen.
- Fysioterapeutstudiet består allerede av en tredjedel
praksisstudier. For studenter som vil bli praktiserende fysioterapeuter, venter
i tillegg et ekstra praksisår i etterkant før man er autorisert fysioterapeut.
Kanskje har utdanningene ikke vært tydelig nok på sine egne bidrag og sin egen
rolle i denne arbeidsdelingen, sier hun.
- Vi takker Fystro og Moen for et spennende og relevant
forskningsarbeid, og hilser velkommen mer forskning som kritisk ettergår både
oss i utdanningene og fysioterapien i praksisfeltet, sier Stensrud.
Denne artikkelen ble oppdatert 5. mars 2025 kl. 07.45.